Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

Science Cafe: Czarne dziury - władcy czasu i przestrzeni

Kwietniowe SCIENCE CAFE dla dorosłych w Centrum Nauki EXPERYMENT zdominują Czarne Dziury - Władcy Czasu i Przestrzeni.

maj 8

środa, godz. 12:00

Online
Wstęp wolny
maj 23-25

czwartek - sobota

Wstęp wolny
Czarne dziury rozpalają umysły i wyobraźnię naukowców, ponieważ ani nie wiemy jak działają, ani co znajduje się w ich wnętrzu. Na ich temat powstało wiele teorii, wyobrażeń, opowieści, filmów.
Co jest zatem prawdą, a co mitem? Opowie ekspert - Piotr Kosek, pasjonat astronomii, astrofizyki i astronautyki, jednym słowem kosmosu. Twórca popularnonaukowego kanału Astrofaza, na którym widz odnajdzie informacje dotyczące natury czarnych dziur, sztucznej inteligencji, kolonizacji Marsa czy wirtualnej rzeczywistości.

Podczas spotkania odbędziecie podróż, od samej koncepcji czarnej dziury, aż po jej bezpośrednie otoczenie. Zobaczycie, jak powstaje czasoprzestrzenna otchłań, co może znajdować się w jej wnętrzu i czy historia czarnej dziury się kiedyś kończy.

Nieodłączną częścią SCIENCE CAFE są warsztaty prowadzone przez edukatorów EXPERYMENTU, tym razem pt. Ciemność vs. Światło. Eksperymentując dowiecie się zatem:
- jak działają obserwatoria fal grawitacyjnych, takie jak amerykańskie LIGO oraz europejskie VIRGO;
- w jaki sposób naukowcy określają, z jakich pierwiastków zbudowany jest dany obiekt astronomiczny;
- co to jest "efekt makaronu" i co ma wspólnego z czarnymi dziurami;
- jakie nietypowe zastosowania mają wiązki światła.

Informacja o biletach