- 1 Gdyńska szkoła z certyfikatem Cambridge International School (6 opinii)
- 2 Nowy rektor GUMed wybrany (84 opinie)
- 3 XIX LO w Gdańsku szkołą przyjazną LGBT+. Są wyniki rankingu (179 opinii)
- 4 Jakie nowe kierunki ruszają na trójmiejskich uczelniach? (60 opinii)
- 5 Korepetycje online coraz popularniejsze (34 opinie)
- 6 Ruszają pierwsze matury 2024. Egzaminy klas IBO (10 opinii)
Zmiany w kształceniu lekarzy. Będzie mniej "przeładowania" teoretycznego?
Co zmieni się w programie studiów medycznych? Jakie przedmioty zostaną ograniczone, a na które będzie kładziony większy nacisk przy nauczaniu? Co z tzw. kompetencjami miękkimi? O nowych standardach kształcenia przyszłych lekarzy porozmawialiśmy z dr hab. Marią Bieniaszewską, prodziekan Wydziału Lekarskiego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i członkiem zespołu opracowującego zmiany.
Szkoły wyższe i uczelnie w Trójmieście - prywatne i publiczne
Jakie są główne założenia zmian w standardach? Co wymagało poprawy i interwencji?
Dr hab. Maria Bieniaszewska: Potrzeba zmiany standardów była dyskutowana i postulowana od dłuższego czasu - zarówno w środowisku studenckim, jak i nauczycieli akademickich. Jednym z założeń wynikających ze spotkań ze studentami było ograniczenie "przeładowania" teoretycznego, szczególnie podczas pierwszych lat, przy braku kontaktu z praktyczną stroną przedmiotu studiów. Środowisko nauczycieli akademickich zwracało uwagę na konieczność weryfikacji i przebudowy efektów kształcenia, zarówno w zakresie wiedzy, jak i umiejętności - w taki sposób, aby studia były podążaniem od objawów do rozpoznania, a nie na odwrót. Zwracano również uwagę na skąpe nabywanie w toku studiów tzw. umiejętności/kompetencji miękkich w rozumieniu zarówno kontaktu z pacjentem, jak i umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym. Ten ostatni problem pogłębił się jeszcze w pandemii, dotykając szczególnie studentów pierwszych lat. Trudno także ukryć, że przedmiotem dyskusji była kwestia możliwości rezygnacji ze stażu podyplomowego.
Jak dostać się na medycynę - co zdawać na maturze i jak się przygotować?
Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów.Z ponad 140 umiejętności zawartych w praktykach na VI roku pozostawiono 45. Z czego wynika taki krok?
Zmiana została podyktowana szczegółową weryfikacją umiejętności zapisanych w grupie przedmiotów klinicznych niezabiegowych i zabiegowych (zrezygnowano z powtórzeń). W podzespołach roboczych przeanalizowano dotychczasową realizację oraz możliwości stworzenia warunków do samodzielnego wykonania procedur (także w warunkach symulowanych). Zrezygnowano z podziału umiejętności na oznaczone symbolem A (wykonuje samodzielnie) i B (student zna zasady, potrafi asystować). Pozostawiono jedynie te procedury, które w toku ogólnej dyskusji uznano za niezbędne do podjęcia pracy po studiach.
Gdańsk i UG chcą przyciągnąć pisarzy. Powstanie nowy kierunek studiów
Zmniejszono liczbę godzin w naukowych podstawach medycyny. Dlaczego i czy inne przedmioty zostały rozbudowane?
Zmniejszono liczbę godzin w naukach morfologicznych i naukowych podstawach medycyny, zwiększając pulę godzin w naukach klinicznych. Zaznaczono przy tym konieczność rozwoju umiejętności komunikacyjnych. Godziny te powinny zostać wykorzystane na rozwój w zakresie kompetencji miękkich w toku całych studiów. Odpowiednie zapisy podkreślające konieczność prowadzenia zajęć z kontaktów interpersonalnych w ramach zajęć klinicznych znalazły się w dokumencie.
Od lat mówi się o potrzebie większej edukacji w zakresie komunikacji z pacjentem i etyki, czy takie propozycje pojawiły się w dokumencie?
Wszyscy byli zgodni, że Centra Symulacji Medycznych, funkcjonujące praktycznie we wszystkich uczelniach, powinny stanowić bazę nabywania umiejętności praktycznych, także, a może przede wszystkim na wczesnym etapie - przedklinicznym. Powinny również stać się doskonałą bazą do weryfikacji nabywanych umiejętności. Jedną z najważniejszych zmian w standardzie jest obligatoryjność obiektywnego strukturyzowanego egzaminu klinicznego (OSCE) po zakończeniu roku praktycznego. Pozwoli to zweryfikować nie tylko efekty wiedzy, ale również umiejętności.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-01-25 09:28
Czy to nie obniży poziomu kształcenia? (3)
Czy proponowane zmiany nie doprowadza do sytuacji, ze znacznie łatwiej będzie się można dostac na studia medyczne i znacznie łatwiej będzie można takie studia skończyć? Teraz mamy problem ponieważ wielu lekarzy wyjeżdża z Polski do pracy w zamożniejszych krajach od Polski.Może okazać się,ze zajakis czas nie będą wyjeżdżać ale tylko dlatego, ze dyplomem polskiej uczelni nikt nie będzie chciał ich zatrudnić.
- 54 25
-
2023-01-25 12:34
No pewnie, że obniżą poziom, i to bardzo (1)
To jest zawoalowana próba radzenia sobie z coraz niższym, i niższym poziomem studentów przychodzących na wydziały lekarski i stomatologiczny. Takie pudrowanie trupa. Wielkie słowa, piękna fasada, a chodzi tylko o to, żeby po egzaminach nie było 75% dwój. Sam pracuję od 24 lat na uczelni w Gdańsku i wiem w co się tu gra. Niestety...
- 17 7
-
2023-01-25 12:48
Prawda.....
...Obniży poziom, a w czym teraz niby jest problem ? bo jakoś nasi lekarze są cenieni nie tylko w Polsce. Poziom studentów jak i uczniów z roku na rok coraz niższy i to niestety widać wystarczy się rozejrzeć. Umiejętności miekkie ? ok są ważne ale w przypadku starcia z prawdziwym problemem gdzie liczy się wiedza specjalistyczna na nic się zda bo
...Obniży poziom, a w czym teraz niby jest problem ? bo jakoś nasi lekarze są cenieni nie tylko w Polsce. Poziom studentów jak i uczniów z roku na rok coraz niższy i to niestety widać wystarczy się rozejrzeć. Umiejętności miekkie ? ok są ważne ale w przypadku starcia z prawdziwym problemem gdzie liczy się wiedza specjalistyczna na nic się zda bo trzeba będzie po prostu wiedzieć. Edukacja leży i kwiczy może jeszcze cofniemy się do maczug ? tylko uporządkowana wiedza i to w takiej głowie, która wie jak ją wykorzystać daje prawdziwą siłę taka jest prawda.
- 8 3
-
2023-01-25 11:58
nie obniży to poziomu kształcenia
teraz studenci muszą wkuwać na pamięć wzory chemiczne albo tysiące innych danych, które nie są im do niczego potrzebne, nawet na etapie specjalizacji. Sensowniej byłoby na wcześniejszym etapie podzielić młodych medyków na grupy specjalizacyjne.
- 9 10
-
2023-01-25 17:16
Nie mam szczęścia do empatycznych pulmonologów
Słabo w Gdańsku. Bardzo słabo, były pretensje i niemiła atmosfera, uwagi niegodne lekarza i spora dawka nieomylności, protekcjonalności i buty. Sorry, ale tak to nie będzie. Nie znoszę takich zachowań. Obie panie były dobrze po 60-ce. Opowiedziałem o tym empatycznym kardiologom i innym znajomym lekarzom. Często opowiadam.
- 11 4
-
2023-01-25 10:18
Zymiany w kształceniu lekarzy (2)
No po prostu super! Mniej teorii = niższy poziom wiedzy. A jak to odbije się na leczeniu przez przyszłych medyków? Może będą kierować chorych od razu, bezpośrednio do prosektoriów?
- 52 43
-
2023-01-25 11:10
(1)
Póki co mamy lekarzy, którzy na przeziębienie przypisują antybiotyk. Nawet nie trzeba specjalnej wiedzy, żeby wiedzieć, że to konowałstwo a nie medycyna.
- 19 3
-
2023-01-26 06:37
Poziom kogo? Poza POZ to reszta jak jednorożce... trudno spotkać.
Wiec raczej i tak sie ńie dowiesz, dopoki limitow nie zwieksza.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.