• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inżynieria Mechaniczna i Okrętowa na Politechnice Gdańskiej. Powstaje nowy wydział

Wioleta Stolarska
23 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Budynek Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa powstał w 1978 r. Niedługo zyska nową elewację.
  • Wydział Mechaniczny należy do największych wydziałów Politechniki Gdańskiej.

Politechnika Gdańska chce wspierać rozwój branży morskiej i tworzy nowy Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętowej. Powstanie on w ramach integracji dwóch wydziałów funkcjonujących dotychczas osobno: Mechanicznego oraz Oceanotechniki i Okrętownictwa. O tej zmianie mówiono już od dawna, pełna integracja nastąpi najwcześniej jesienią 2021 r.



Podniesienie kompetencji i możliwości badawczych naukowców, podwyższenie poziomu kształcenia, a także chęć wyjścia naprzeciw obecnym trendom w branży morskiej zdecydowały o utworzeniu na Politechnice Gdańskiej Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętowej.

O idei zintegrowania Wydziału MechanicznegoWydziałem Oceanotechniki i Okrętownictwa mówiono od dłuższego czasu. Działalność naukowa, badawcza i dydaktyczna obydwu wydziałów od dawna były do siebie zbliżone, a jak przekonuje uczelnia - pierwsze, wewnętrzne analizy wskazywały, że ich połączenie mogłoby przynieść korzyści zarówno samej uczelni, jak również pomorskiej gospodarce.

Czytaj też: Odpowiedni kierunek szansą na wyższą pensję? Sprawdzamy zarobki po studiach

Pozytywna opinia zielonym światłem



Drobiazgową analizę struktury i efektów dotychczasowej pracy wydziałów OiO i WM zlecono pod koniec ub. roku niezależnemu zespołowi audytorskiemu pod przewodnictwem prof. Piotra DoerfferaInstytutu Maszyn Przepływowych PAN. Jej wynik potwierdził, że zintegrowanie wydziałów jest zasadne, pozytywnie zaopiniowała je również Rada Uczelni. Następnie uchwałę w tej sprawie przegłosowano na posiedzeniu senatu PG na początku lipca (stosunkiem głosów 29:6, z czego 29 głosów na "tak" i 6 na "nie").

Tym samym, od 1 stycznia 2021 r., rozpocznie się integracja organizacyjna wydziałów, a kolejnym krokiem będzie połączenie strukturalne, które umożliwi kształcenie kadr i prowadzenie badań naukowych na nowym wydziale: Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG.

Czytaj też: Nowe szaty gmachu Politechniki Gdańskiej

PG chce wspierać rozwój branży morskiej



Jak przekonują przedstawiciele uczelni, potrzeba zintegrowania wydziałów wynika m.in. z tego, że PG chce brać aktywny udział w wieloaspektowym rozwoju branży morskiej - jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi przemysłu. Tymczasem pozycja wydziału OiO na tej płaszczyźnie w ostatnich latach stopniowo słabła.

Jeszcze w czasach powojennych wydział ten kształcił doskonale przygotowane kadry i prowadził innowacyjne badania naukowe. Po przemianach ustrojowych i problemach, z jakimi zmagał się cały przemysł morski w Polsce (m.in. likwidacja stoczni w Gdyni i Gdańsku), na rynku ostały się jednak głównie mniejsze zakłady stoczniowe. Zaczęło brakować pracy dla ekspertów, a wielu naukowców odeszło w tym czasie na emeryturę. Trudności z odtworzeniem kadr ciągnęły się przez kolejne lata, a równolegle spadała też liczba zleceń dla wydziału od podmiotów zewnętrznych, co powodowało z kolei zmniejszenie jego aktywności naukowo-przemysłowej i stopniowy spadek tzw. kategoryzacji.

Czytaj też: Najlepsze pomorskie uczelnie w rankingu "Perspektyw"

Zdaniem władz uczelni połączenie umożliwi jednak stworzenie nowej, silnej jednostki naukowo-badawczej i dydaktycznej przy wykorzystaniu istniejących zasobów.

- Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa może stać się jednym z filarów Politechniki Gdańskiej, łącząc kompetencje naukowców obydwu wydziałów z aparaturą badawczą i nowymi możliwościami rozwoju - mówi prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. - Dzięki ukierunkowaniu prac naukowych i dydaktyki na nowym wydziale na takie obszary, jak budowa i remonty nabrzeży portowych, nowoczesnych statków i innych jednostek nawodnych, a także morskich elektrowni wiatrowych, będziemy odgrywać jeszcze większą rolę w rozwijaniu gospodarki morskiej w Polsce - dodaje.
  • Integracja pozwoli m.in. na wymianę kompetencji i doświadczeń poszczególnych zespołów naukowych, a także korzystanie ze wspólnych zasobów infrastrukturalnych.

Nowe możliwości dla naukowców



Dzięki utworzeniu Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (WIMiO) PG uzyska szereg kolejnych możliwości, które wpiszą się przy tym w realizację ministerialnego programu IDUB - "Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza" (jesienią ub. roku PG otrzymała w nim status "uczelni badawczej" jako najwyżej sklasyfikowana uczelnia techniczna w Polsce).

Integracja pozwoli m.in. na wymianę kompetencji i doświadczeń poszczególnych zespołów naukowych, a także korzystanie ze wspólnych zasobów infrastrukturalnych (na wydz. OiO znajduje się np. aparatura o dużo większej skali i możliwościach badawczych), co przełoży się z kolei na sprawniejsze pozyskiwanie grantów, otwieranie nowych projektów badawczych i zwiększenie liczby publikacji naukowych. Wspólne działania ułatwią też zatrudnianie przez uczelnię uznanych nauczycieli akademickich z innych ośrodków naukowych (również zagranicznych) oraz pozyskiwanie najzdolniejszych maturzystów.

Nowy wydział będzie też zbliżony wielkością do wiodących wydziałów PG, co pozwoli na uporządkowanie struktury całej uczelni.

Szkoły wyższe w Trójmieście


Połączenie wydziałów - co oznacza dla studentów?



Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim działalności naukowo-badawczej wydziałów i nie będą miały przełożenia na ofertę dydaktyczną. Studenci WM i OiO nadal będą się uczyć na tych samych kierunkach, będą mieli te same przedmioty, a nawet te same sale wykładowe. Programy studiów również pozostaną w tym samym kształcie co dotychczas, a jedyną zmianą będzie - począwszy od pierwszych obron prac dyplomowych w 2021 r. - wpis na dyplomie ukończenia studiów, gdzie znajdzie się nazwa nowego wydziału. Te same zasady dotyczą również przyszłych studentów PG, którzy naukę rozpoczną w październiku br.

Programy kształcenia na obydwu wydziałach będą mogły być jednak rozwijane w przyszłości na zasadach interdyscyplinarnej współpracy. Już teraz uzupełniają się na kilku kluczowych polach, m.in. w naukach z zakresu termodynamiki, mechaniki czy konstrukcji maszyn, a wydziały prowadzą też wspólny kierunek (energetyka). Wzajemna korelacja na nowym wydziale pozwoli jednak na podniesienie jakości kształcenia, a także na otwarcie w przyszłości nowych kierunków studiów. Zwiększy też możliwości międzynarodowych wymian studenckich.

Jak przekonują przedstawiciele uczelni, dzięki usytuowaniu PG w bezpośrednim sąsiedztwie morza i dużych, znaczących portów morskich w Gdańsku i Gdyni, stabilnie zarządzany Wydział IMiO może stać się ważnym graczem na mapie europejskich wydziałów mechaniczno-okrętowych, przygotowujących wieloaspektowo wykształcone i wykwalifikowane kadry dla dynamicznie rozwijającej się branży morskiej.

Miejsca

Opinie (61) 2 zablokowane

  • Fuzja Wydziałów MT i IO (3)

    Smutna konieczność niestety. Zglobalizowana gospodarka morska przenosi produkcję okrętową do Azji na całego. Inżynierów z tej specjalistycznej branży w EU potrzeba coraz mniej. Osobny Wydział na PG od dawna nie jest potrzebny. Inżynierowie okrętowi mogą się kształcić na tzw. "kierunku" nowego Wydziału. Nie ma co płakać, tylko trzeba reformować się.

    • 25 4

    • WOiO (1)

      Wydział niepotrzebny a wszyscy absolwenci mają pracę, dobre sobie. Podobno nowym dziekanem będzie ten co wysmolił opracowanie czyli Doerfer. Taka mała ustawka. Zobaczymy już niedługo. Problem chyba jest zupełnie inny. Ludziom nie chce się pracować. Nie publikują nie przychodzą do pracy, nie piszą doktoratów.

      • 4 0

      • Doerffer

        Nie pracuje na PG tylko w PAN

        • 0 0

    • Już nie, a my w ciągłym bezwładzie ciągniemy komunały...

      Chińczycy przejęli/wynajęli niemieckie stocznie dla... swojej floty wycieczkowców operujących na Morzu Północnym i Atlantyku. Floty, która w tych stoczniach powstanie.
      I jakoś im się to opłaca...

      • 3 1

  • inżynieria , naukowcy, politechnika (2)

    a w sprawie dostępu do komunikacji publicznej - betony.
    A mogło by być tak nowocześnie z tramwajem w ul. Siedlickiej, przejeżdżającym przez campus - jak w wielu światowych metropoliach.

    • 9 15

    • "tramwajem w ul. Siedlickiej"

      To żadna nowoczesność, szczególnie w kontekście początku i końca tej hipotetycznej linii. Również w kontekście tradycyjnej, szynowej technologii.
      Bardzo zły pomysł, forsowany przez UM.
      Drogi, intruzywny i z niewielką wartością dodaną.

      • 6 3

    • w żadnej światowej metropoli nie puszcza się ruchu przez środek campusu

      • 11 3

  • "Politechnika Gdańska chce wspierać rozwój branży morskiej"

    I likwiduje dedykowany tej branży wydział.

    Ogólnie, to mieszanie pojęć, bo branża morska to również chemia, logistyka, ekonomia, budownictwo, elektryka z elektroniką... Wszystko dedykowane i kontekstowe pod kątem "branży morskiej".

    Proponuję pozostałe wydziały też skonsolidować... I nazwać się Uniwersytetem Morskim.
    O, wróć! Już jest... No to Politechniką Morską...

    A prawda pewnie jest taka, że kadra wymarła albo dała sobie spokój i nie ma komu (i dla kogo) wydział prowadzić.

    • 19 0

  • Brawo. To teraz "konkurencja" z oliwy musi założyć Wydział Nanoinżynierii promów hiper-kosmicznych ... (1)

    • 25 2

    • ..ze specjalnością "pracownik administracji kosmicznej"

      • 8 0

  • obecny Rektor (4)

    prof. Wilde, zapewniał w trakcie swojej pierwszej kampanii, że wydziałów nie połączy. Skąd tak radykalna zmiana?

    • 25 4

    • Niestety, pomieszałeś fakty (2)

      Cytat z programu wyborczego rektora prof. Wildego:

      "Wstrzymam połączenie Wydziału Mechanicznego i Wydziału OiO do końca obecnej kadencji i odstąpię od planów łączenia wydziałów ETI i EiA, które w tym momencie nie mają racjonalnego uzasadnienia ".

      Sprawdzamy, potem komentujemy :-)))

      • 10 2

      • (1)

        czyli wychodzi na to, że wstrzymywał niepotrzebnie

        • 2 1

        • cale szczescie w koncu popuscil

          • 5 3

    • Nie połączy ETI i WEiA, a połączenie okrętowego i mechanicznego wstrzyma. Widocznie już ma dość wstrzymywania :-)

      • 12 2

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Chmury klasyfikujemy ze względu na:

 

Najczęściej czytane