• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło

Języki władzy / Języki sztuki

W ramach 17 Festiwalu Szekspirowskiego, w dniach 1-4 sierpnia 2013 roku odbędzie się międzynarodowa Konferencja "Języki władzy/ Języki sztuki". Punkt wyjścia dla tematu konferencji i składających się na nią debat stanowi inscenizacja "Tytusa Andronikusa" Williama Szekspira z 1992 roku, autorstwa rumuńskiego reżysera Silviu Purcarete. Powstała ona w okresie upadku bodaj najbardziej opresyjnego reżimu, jaki zaistniał w Europie Środkowej w latach Zimnej Wojny.

maj 15

środa, godz. 9:00

Gdańsk,
bilety 990 zł
przedsprzedaż 890 zł
Kup bilet
maj 17

piątek, godz. 09:00

Sopot,
bilety 100 zł
Przedstawienie, powstałe dwa lata po upadku Nicolae Ceauşescu, odebrane zostało nie tylko jako komentarz polityczny, dogłębna analiza zła, ale i ponadczasowa parabola. Była zupełnie nowym sposobem mówienia o polityce i władzy jako takiej, a jednocześnie poddała krytycznej analizie język, jakim się one posługują. Język nie tylko w znaczeniu fonetycznego systemu komunikacji, ale również narzędzia przemocy, gwałtu, psychicznej i fizycznej manipulacji, fałszu i obłudy.

Konferencja, połączona nierozdzielnie z międzynarodowym Festiwalem Szekspirowskim w Gdańsku, chce wyjść od tej właśnie inscenizacji "Tytusa Andronikusa", by przyjrzeć się, w jaki sposób reżyserzy - już młodszego pokolenia, często bez bagażu takich doświadczeń jak Purcarete - mówią o świecie poprzez to samo dzieło Szekspira. Co się zdarzyło w ciągu minionych dwudziestu lat, w krajach które doświadczyły totalitarnego zła, że twórcy sięgają do tej właśnie tragedii? Jak ją czytają, jak poprzez nią komentują świat, władzę i człowieka? Czy nadal jest to dzieło komentujące rzeczywistość polityczną, czy może raczej jest to dziś dzieło które przypomina i ostrzega? A może staje się jedynie krwawą, sensacyjną fabułą, nadającą się świetnie do gier komputerowych?

Zaproszone inscenizacje - "Tytus Andronikus" w reżyserii Jana Klaty (koprodukcja Teatru Polskiego z Wrocławia i Stadtstheater Dresden, 2012 r), "Anatomia Tytusa. Fall of Rome" (Teatr Stary, Kraków) oraz "Na końcu łańcucha" w reż. Mariusza Pakuły (Teatr im. Juliusza Osterwy, Lublin), a także performance chorwackiego artysty Dalibora Martinisa "Simultaneous Speech" należą do bardzo różnych stylistyk i poetyk teatru. Mówią różnymi językami (również w dosłownym sensie: u Klaty aktorzy grają po polsku i po niemiecku). Każde przedstawienie będzie poddawane analizie przy pomocy rozmaitych narzędzi badawczych i często rozbieżnych kategorii: teatrologicznych, filozoficznych, socjologicznych czy wreszcie politologicznych. Dzieło Szekspira po raz kolejny stanie się przyczyną interdyscyplinarnej dyskusji, gromadzącej specjalistów z różnych dziedzin, którzy rzadko kiedy rozmawiają na jeden temat.

Wśród poruszanych na konferencji tematów w ramach paneli dyskusyjnych znajdą się między innymi:
Panel I: Nowe wspaniałe światy / Brave New Worlds - moderator: Marta Gibińska
Panel II: "In states unborn and accents yet unknown" - moderator: Małgorzata Grzegorzewska
Panel III: Theatrical Newspeak/ Teatralna Nowomowa - moderator: Maria Shevtsova
Panel IV: "Sounds and images, but not in government" - moderator: Patrice Pavis
Panel V: Historicism vs Presentism / Historyzmy i aktualizacje - moderator: Michael Dobson

Program konferencji ułożony został w taki sposób, by wieczorne przedstawienie było pretekstem do konferencyjnych wystąpień i dyskusji w dniu następnym. Uczestnicy konferencji będą więc mogli zarówno obejrzeć wybitne inscenizacje szekspirowskie oraz znakomite filmy, jak też spotkać ich twórców i wziąć udział w dyskusji na temat kondycji dzisiejszego świata, relacji władza - jednostka, czy władza - społeczeństwo, na temat możliwości poznawczych człowieka, wielości narzędzi badawczych i języków, jakimi analizujemy i opisujemy świat i samych siebie.
Panelistami konferencji będą wybitni naukowcy i filozofowie m.in. (teatrolodzy i szekspirolodzy): Partice Pavis, Maria Shevtsova, Manfred Pfister, Eli Rozik, Michael Dobson, Marius Stan, Peeter Torop, Eva Rysova, Tadeusz Sławek, Bartłomiej Sienkiewicz, Jan Tokarski i wielu innych.

Konferencja odbędzie się w Ratuszu Staromiejskim przy ul. Korzennej 33/35.

O towarzyszących konferencji spektaklach:
"Tytus Andronikus" - Teatr Polski z Wrocławia
Reżyseria, opracowanie tekstu i muzyki: Jan Klata
Dramaturdzy: Ole Georg Graf i Piotr Rudzki
(Premiera: 2012 r)
Spektakl powstał jako koprodukcja Teatru Polskiego z Wrocławia i Stadtstheater Dresden.
Przedstawienie oparte na dramacie Williama Shakespeare'a Titus Andronicus w przekładach na język polski Macieja Słomczyńskiego i język niemiecki Wolfa von Baudissina oraz na fragmentach utworu Heinera Müllera Anatomia Tytusa Fall of Rome Komentarz do Szekspira (Anatomie Titus Fall of Rome Ein Shakespearekommentar) w przekładzie Moniki Muskały.

W spektaklu Jana Klaty niemieccy aktorzy grają dekadenckich Rzymian, a polscy - nowych barbarzyńców - Gotów. Zderzenie kultur, mentalności, języków, obyczajów, nieznających granic etnicznych pożądań. Zderzenie teatrów, aktorstwa i form. Zderzenie światów.

Recenzje:
"Wyrwało się Janowi Klacie w przedpremierowej rozmowie z dziennikarzami, że może potrzebowaliśmy Quentina Tarantino, aby zająć się Titusem Andronicusem. W takiej formie i właśnie o tym. O traumach polsko-niemieckiej (i nie tylko) historii, o przemocy międzysąsiedzkiej, międzyludzkim wilczym dole, złym spojrzeniu, niekończącym się bezsensownym odwecie. Może i tak, Tarantino był potrzebny, ale jego filmy to jednak czysta rozrywka, nie dają nic prócz estetycznej frajdy (bo przecież nie rozkoszy). Dla teatru Klaty, korzystającego tu i z Tarantino, i z Monty Pythona, i z greckiej tragedii oraz Szekspirowskiego geniuszu, próg przyjemności odbierania to zaledwie pierwszy krąg, seans zero. Najważniejsze nadchodzi potem." - Grzegorz Chojnowski, Radio Wrocław, link do źródła: chojnowski.blogspot.com, 18 wrzesień 2012

"Każąc Rzymianom mówić po niemiecku, a barbarzyńcom po polsku, Klata ani nie uprawia satyrycznej publicystyki, ani nie grzęźnie w banalnym humanizmie w rodzaju "wszyscy są równi w swym cierpieniu". Serwuje raczej widzom ożywczy trening wrażliwości, pamięci i uprzedzeń. Titus Andronicus Klaty powstawał w międzynarodowej koprodukcji, pomiędzy zniszczonym przez Armię Czerwoną Wrocławiem - Festung Breslau, i zrównanym z ziemią przez alianckie lotnictwo Dreznem. Dzieli je 250 km, granica na Nysie Łużyckiej i pamięć mieszkańców." - Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza 2012 nr 218

"Najbardziej okrutny dramat Szekspira u Klaty zmienia się w groteskę. Szekspirowskich Rzymian grają u Klaty aktorzy niemieccy, barbarzyńskich Gotów - Polacy. Ale to nie jest opowieść o polsko-niemieckich uwikłaniach. Raczej historia o ciężarze zbrodni wojennych. O wspomnieniu jednej rzezi, która zaraża państwo, społeczeństwo, rodzinę." - Łukasz Drewniak, "Przekrój" 2012 nr 39

"Anatomia Tytusa Fall of Rome" - Teatr Stary z Krakowa
Reżyseria: Wojtek Klemm
Dramaturgia: Igor Stokfiszewski
(Premiera: 16 czerwiec 2012)
Anatomia Tytusa Fall of Rome (Upadek Rzymu) - parafraza dramatu Williama Szekspira o tragicznym losie rzymskiego wodza Tytusa Andronikusa - to apokaliptyczna wizja rozpadu imperium, które reaguje histerią na targające nim sprzeczności. Przedstawiony świat traci fundament wartości, na których wzniesiony był jego gmach i które określały jego sens. Dramat napisany w 1984 roku przez Heinera Müllera miał okazać się proroctwem zapowiadającym upadek radzieckiego imperium. Czy dzisiaj można go odczytywać jako proroctwo dotyczące przyszłości Europy, targanej niepokojami ekonomicznymi i politycznymi? Europy, której kodeks moralny - zorganizowany wokół idei wolności, solidarności, poszanowania różnorodności oraz uniwersalnych praw człowieka - rozpada się obecnie pod naporem wewnętrznych konfliktów, rosnącego poczucia egzystencjalnej niepewności oraz lęku przed tym, co obce?

Recenzje:
"Dla Wojtka Klemma (...) domem w szerszym sensie jest Europa; (...) w spektaklu dekonstruuje ten dom także w znaczeniu dosłownym. (...) idee rządzące europejską wspólnotą, które obnaża Klemm, są mroczne, oparte na krwawej walce o władzę, rozlewie krwi, seksie." - Jacek Cieślak, "Teatr" 2012 nr 9
"Mam wrażenie, że głównym celem Wojtka Klemma było pokazanie mocy tekstu Heinera Müllera. Patrzcie i słuchajcie, jest ostro i radykalnie, groteskowo i boleśnie. Koniec świata bliski.

No i jest ostro i radykalnie, groteskowo i boleśnie, cywilizacja rzymska i cywilizacja współczesna w konwulsjach, w szekspirowsko-müllerowskim krwawym absurdzie, rozpadają się na naszych oczach." - Joanna Targoń, Gazeta Wyborcza Kraków, 27 czerwca 2012r

"(...) spektakl Wojtka Klemma jest w pełni przemyślany, a każde działanie dokładnie zaplanowane. Krwawe i dramatyczne sceny przedstawiono w sposób symboliczny. Nie brakuje również czarnego humoru, balansującego na granicy dobrego smaku (co najwyraźniej podoba się publiczności). Ale czy spektakl odpowiada na pytania zadane przez autora dramatu i twórców? Czy Goci to rzeczywiście "ludzie-odpady" - bezrobotni, żebracy, podpite kobiety w ciąży, wytatuowani menele z warszawskiej Pragi, brytyjska underclass i wszelkiej maści brudasy ze Wschodu, jak sugeruje dramaturg?" - Krzysztof Domin, Internetowy Magazyn "Teatralia" nr 45/2013

"Na końcu łańcucha" - Teatr im. J. Osterwy, Lublin

Reżyseria: Eva Rysova
Dramaturg: Mateusz Pakuła
(Prapremiera 17 marca 2012)
"Na końcu łańcucha" to projekt hardcore'owego koncertu, multikompilacja, krwiożercza zabawa z Szekspirem, Müllerem, Schwabem i Koltѐsem, zbiór coverów coverów coverów. Zanurzona w popkulturze, okrutnie śmieszna, politycznie niepoprawna opowieść o ludzkiej psiości. To sztuka o Tytusie Andronikusie. O specyficznym typie człowieka. O człowieniu.

Recenzje:
"Mateusza Pakułę - autora "Na końcu łańcucha" - dramatu, którego prapremiera miała właśnie miejsce w Teatrze Osterwy próbowano już nazywać na różne sposoby - Masłowska w spodniach, kinderysta czy DJ-em. Najbarwniej młodego dramaturga określił Jan Peszek, porównując jego teksty do odbezpieczonego granatu. W minioną sobotę granat ten eksplodował w szacownym, ślicznie i słodko ozdobionym wnętrzu teatru przy Narutowicza." - "Granat w torcie", Jarosław Cymerman, Gazeta Wyborcza, 19 marca 2012
"Spodziewam się, że "Na końcu łańcucha" podzieli publiczność, ale nie będę zgadywać, w jakich proporcjach. - "Części lepsze niż całość", Andrzej Z. Kowalczyk, Kurier Lubelski, 19 marca 2012
"Twórcy spektaklu, podobnie jak reżyserka filmu, uwspółcześnili realia, a jednocześnie odrealnili przedstawiony świat, powołali do życia kulturowe klisze i przywołali wydarzenia, których świadomy jest tylko odbiorca współczesny. [...] Chodzi bowiem o odwrócenie porządków - emocjonalne tragedie nie rozgrywają się tutaj w obliczu moralnych zakazów i nakazów czy wielowiekowej tradycji, a nawet jeśli jakiś uniwersalny obszar odniesienia istnieje - chodzi wyłącznie o tradycję telewizyjno-tabloidową, o świat medialnego "tu i teraz"." - Anatomia łańcucha, czyli o człowieniu, Kamila Leśniak, Teatralia, 7 kwietnia 2012

Performance "Simultaneous Speech" - Dalibor Martinis, Chorwacja
Dalibor Martinis wchodzi na podium i zaczyna mówić. Dwunastu tłumaczy symultanicznie przekłada jego słowa na dwanaście różnych języków. Ale co, jeśli nie tłumaczą oni jego słów, lecz słynne przemowy: Fidela Castro - po węgiersku, Mao Ze Dong'a po francusku, Osamy bin Ladena w języku hiszpańskim, Martina Luthera Kinga po rosyjsku, Gandhi 'ego po niemiecku, Lenina po turecku, Josepha Beuys'a w języku hindi, Guy'a Deborda po grecku, Kasimira Malevicha po japońsku, Marcela Duchampa po chińsku, Andy'ego Warhola - arabsku, a Marinettiego w suahili? A może jest odwrotnie, może to Martinis przekłada słowa tłumaczy, ponieważ jego mowa składa się z wszystkich wyżej wymienionych? To mieszanina kluczowych tekstów XX wieku, mowa wszystkich mów, "opera mowy" - można powiedzieć. To lekcja o języku i ideologiach, o naszych zrozumieniach i nieporozumieniach. Czy jest to ironiczny komentarz Dalibora Martinisa do towarzyszącemu budowie Wieży Babel pomieszania języków - w kontekście rozbudowywania Unii Europejskiej i prób ujednolicania obowiązującego w niej języka? Czy z tekstów wielkich artystów i polityków możliwe jest wygenerowanie uniwersalnej syntezy zakończonego na zawsze XX wieku, czy też odzyskiwanie wszelkich danych może się odbyć jedynie poprzez oderwane od siebie, niepowiązane fragmenty?

Opinie

Reklama

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta spotkasz w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane