- 1 Jak wygląda praca i życie na statku badawczym? (30 opinii)
- 2 Rok 2025 Rokiem Franciszka Duszeńki (9 opinii)
- 3 Rekrutacja do szkół średnich. Będą wolne miejsca? (68 opinii)
- 4 CERN odpowie na pytanie o początek świata? (157 opinii)
- 5 Gdańszczanka wśród 50 najbardziej wpływowych inżynierek (76 opinii)
Koniec z nauką HiT-u w szkołach. Jest rozporządzenie ministerstwa
Rezygnacja z przedmiotu historia i teraźniejszość dla uczniów, którzy rozpoczynają naukę w szkołach ponadpodstawowych i obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w ramach godzin wychowawczych - to najważniejsze zmiany, które wejdą do szkół od 1 września 2024 r. Ministra Edukacji podpisała rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania.
- Rezygnacja z HiT-u w szkołach
- Nowe zajęcia w szkole - pierwsza pomoc w podstawówce
- Zmiany w szkołach branżowych
- Zmiany w ramowych planach nauczania od września 2024 - rozporządzenie podpisane
![Nowy ranking szkół podstawowych 2024 Trojmiasto.pl](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3668/150x100/3668203__kr.webp)
Rezygnacja z HiT-u w szkołach
Od września 2024 r. uczniowie, którzy rozpoczną naukę w klasie I szkoły ponadpodstawowej (liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia) nie będą już uczyli się przedmiotu historia i teraźniejszość. Przedmiot ten będzie nauczany jedynie do zakończenia cyklu kształcenia przez uczniów klas II liceów ogólnokształcących i klas II/III technikum, którzy już rozpoczęli jego naukę.
Z kolei nowy przedmiot będzie realizowany od roku szkolnego 2025/2026, nie wcześniej niż od klasy II szkoły ponadpodstawowej.
Zmiana dotycząca rezygnacji od roku szkolnego 2024/2025 z przedmiotu historia i teraźniejszość w klasie I szkół ponadpodstawowych oznacza konieczność pilnego sporządzenia aneksów do arkuszy organizacji szkół ponadpodstawowych.
Nowe zajęcia w szkole - pierwsza pomoc w podstawówce
Od września uczniowie z klas I-III szkoły podstawowej będą mieli obowiązkowe zajęcia z udzielania pierwszej pomocy w sposób dostosowany do możliwości dzieci w tym wieku w ramach edukacji wczesnoszkolnej - edukacji przyrodniczej. Chodzi tu o naukę rozwijania nawyków i zachowań uczniów w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych osób.
Z kolei w klasach IV-VIII szkoły podstawowej oraz w szkołach ponadpodstawowych nauka udzielania pierwszej pomocy będzie realizowana na zajęciach z wychowawcą. Zajęcia udzielania pierwszej pomocy mogą odbywać się z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji.
![Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3729/150x100/3729740__kr.webp)
Zmiany w szkołach branżowych
Kolejną zmianą w rozporządzeniu jest skrócenie z dwóch lat do jednego roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej (rozwiązanie to będzie dotyczyć uczniów, którym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym lub w szkole ponadpodstawowej) oraz zwiększenie liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (i odpowiednio zmniejszenie tej liczby w klasie I), co umożliwi dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia zaplanowanie takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł przystąpić do egzaminu zawodowego w styczniu lub w lutym danego roku.
Zmiany w ramowych planach nauczania od września 2024 - rozporządzenie podpisane
Najważniejsze zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczą:
- rozszerzenia katalogu zajęć, które są realizowane podczas zajęć z wychowawcą w szkołach podstawowych (klasy IV-VII) i ponadpodstawowych (w klasach: II-IV liceum ogólnokształcącego, II-V technikum oraz II i III branżowej szkoły I stopnia) o zajęcia dotyczące nauki udzielania pierwszej pomocy (w klasie VIII szkoły ponadpodstawowej i w klasie I szkół ponadpodstawowych uczniowie uczą się pierwszej pomocy na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa);
- rezygnacji od roku szkolnego 2024/2025 z nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość w: klasie I liceum ogólnokształcącego, klasie I technikum, klasie I branżowej szkoły I stopnia, klasie I liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej, semestrze I i II liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie zaocznej, a w latach następnych w kolejnych klasach i semestrach tych szkół, aż do całkowitego zakończenia nauczania tego przedmiotu;
- wprowadzenia zmiany o charakterze dostosowującym, będącej konsekwencją zmiany w art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy, wprowadzonej na mocy art. 1 pkt 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2005), polegającej na zastąpieniu wyrazów "kwalifikacji rynkowej" wyrazami "kwalifikacji wolnorynkowej lub kwalifikacji sektorowej";
- skrócenia z dwóch lat do jednego roku okresu, o jaki może zostać przedłużona uczniowi nauka w branżowej szkole II stopnia lub szkole policealnej; rozwiązanie to będzie dotyczyć uczniów, którym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym lub w szkole ponadpodstawowej;
- zwiększenia liczby godzin przedmiotów ogólnokształcących w klasie II branżowej szkoły II stopnia (i odpowiednio zmniejszenie tej liczby w klasie I) oraz umożliwienie dyrektorowi branżowej szkoły II stopnia zaplanowanie takiej organizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, aby słuchacz klasy II branżowej szkoły II stopnia mógł odbywać obowiązkowe zajęcia edukacyjne w podobnym wymiarze tygodniowym w obu semestrach.
Opinie wybrane
-
2024-05-22 07:18
a gdzie tu
rozsądek, jedna ekipa wprowadza, druga za chwilę likwiduje, bo tak rozumie praworządność, a nasi młodzi rodacy służą za króliki doświadczalne
- 22 2
-
2024-05-22 07:40
Zajęcia z pierwszej pomocy na godzinie wychowawczej.
Przecież to się nie uda. Na pierwszych zajechaij ok coś będzie. A później. Będzie normalna lekcja ,taka która uczy wychowawca
- 9 3
-
2024-05-21 21:32
Nie wiem, jak sprawdzała się HiT w praktyce (16)
Ale ja z czasów szkolnych pamiętam, że zawsze żałowałem, że program historii kończył się gdzieś na pierwszej WŚ, a II WŚ i czasy powojenne to w skrócie na kilku zajęciach i "doczytajcie sobie w domu", bo nie było czasu. I to jeszcze trzy razy, bo i w gimnazjum, i w liceum historia się "resetowała" do starożytności i była przerabiana od początku. A to przecież właśnie historia najnowsza ma największy wpływ na naszą codzienność, nie wiszące ogrody Semiramidy czy poczet królów polskich.
- 108 6
-
2024-05-27 15:59
Kiedyś
W 4 klasie zaczynało się od starożytności, w 6 kończyło się na 2 wojnie światowej.
W 1 gimnazjum znowu historia starożytna i w 3 znowu koniec historii na 2WŚ.
W liceum znowu w 1 klasie początek o starożytności.... I tak w koło Macieju xD- 0 0
-
2024-05-22 09:00
Właśnie dotknąłeś sedna problemu - nie był potrzebny nowy przedmiot, tylko przeorganizowanie nauczania historii, żeby po przejściu do szkoły ponadpodstawowej nie zaczynać od starożytności tylko iść dalej.
- 6 0
-
2024-05-22 08:40
(1)
Sprawdzał się bardzo dobrze, moja córka wie więcej o Gomułce, Gierku, Carterze czy innym Kennedy niż ja. Zaznaczę że nauczyciel nie korzystał z tego osławionego podręcznika.
- 7 1
-
2024-05-22 09:17
To, że latorośl wie więcej od ciebie, nie jest żadnym wyznacznikiem.
- 4 5
-
2024-05-22 08:26
przedmiot na pewno przydatny ale.. (1)
nie z zakłamana książką i innymi bzdurami bolszewicko pisowskimi . Na szczęście nauczyciele nie są przedstawicielami żadnej partii i uczą zgodnie z prawdziwą historią i umieją to dobrze przedstawić . Na szczęście dzbanowi czarnkowi tej pisowej mafii nie udało się zastraszyć nauczycieli .
- 1 15
-
2024-05-22 08:29
Ogarnij się w końcu
"Na szczęście nauczyciele nie są przedstawicielami żadnej partii i uczą zgodnie z prawdziwą historią i umieją to dobrze przedstawić." Naprawdę wierzysz w to, co napisałeś? Nauczyciele nie mają poglądów, nieprawdaż? Zwłaszcza ci od Broniarza. Żyją w szklanej bańce i od nikogo nie są zależni.
- 13 0
-
2024-05-22 08:07
(2)
Bardzo sensowna krótka analiza rzeczywistości. Trafił pan w sedno problemu. Stąd marksiści tak mocno pluli na Czarnka. Po tzw. reformie okazało się, że solą w oku lewicowców jest historia współczesna i tradycyjna polska literatura oraz JPII. A to, że system polskiego szkolnictwa jest przestarzały i kopiuje niemieckie wzorce sprzed wieku, podobnie
Bardzo sensowna krótka analiza rzeczywistości. Trafił pan w sedno problemu. Stąd marksiści tak mocno pluli na Czarnka. Po tzw. reformie okazało się, że solą w oku lewicowców jest historia współczesna i tradycyjna polska literatura oraz JPII. A to, że system polskiego szkolnictwa jest przestarzały i kopiuje niemieckie wzorce sprzed wieku, podobnie jak polskie uniwersytety, nikogo nie obchodzi. Nikt też się nie zająknie, że nauczanie matematyki w szkołach od dekad leży i kwiczy, a rodzice posyłają dzieci na korepetycje, bo pani jedna z drugą od matematyki robi zajęcia na trywialnych przykładach, a trudniejszych nie rusza. Niech uczniowie sami sobie z tym poradzą. Zadań domowych również nie zadają, bo po co. I tak to się toczy od lat. Czego więc oczekiwać od kolejnych politycznym ministrów tzw. edukacji narodowej? Odpowiadam, ideologii. Ale na tm nie zbudujemy mądrego społeczeństwa.
- 12 3
-
2024-05-22 08:27
ale czemu za pisu mieliśmy wrócić do średniowiecza ? (1)
bo głupimi lepiej sterować !! Nigdy więcej pisu i dudy
- 2 16
-
2024-05-22 09:15
Rozumienie krótkich form pisemnych jest twoja piętą achillesową, nieprawdaż?
- 9 0
-
2024-05-22 05:31
dotkneles faktu - od historii najnoeszej zaczyna sie fortuna ludzi ktozy sami badz ich rodziny maja (2)
kapital zdobyty po przemianach lat 90' zdobyty w spoob 'na Adamowicza'
- 23 3
-
2024-05-22 08:35
o losie (1)
niestety ciebie nie uczyli ortografii. fortuna nie dla ciebie, nawet jakby leżała pod Twoim domem.
- 0 7
-
2024-05-22 09:02
Gdy komuś wytykasz błędy, sam pisz poprawnie, bo się ośmieszasz.
- 8 0
-
2024-05-21 21:53
Jeszcze by się dzieci dowiedziały na czym polegała "wygrana Wałęsy" (3)
i by mieli dysonans poznawczy przy oglądaniu TVx
- 33 8
-
2024-05-21 23:14
I kim był tatuś braci Kaczyńskich (2)
I co mówił o swoich synach
- 11 17
-
2024-05-22 07:40
A kim był tatuś i brat Michnika?
Szechtera
- 15 2
-
2024-05-22 07:43
kim był? co mówił?
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.