• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło

Kultura Podaj Dalej

  • czwartek - piątek, 5 - 6 listopada 2009
  • Lokalizacja
    Gdańsk Gdynia, Ratusz Staromiejski, Korzenna 3335 Pomorski Park NaukowoTechnologiczny, Al Zwycięstwa 9698
    Organizator: NCK
  • Bilety
Nadbałtyckie Centrum Kultury jest inicjatorem projektu "KULTURA - PODAJ DALEJ", który ma na celu rozwinięcie współpracy między sektorem edukacji (szkolnictwa) i kultury oraz umożliwienie aktywnego uczestnictwa w kulturze jak najszerszej społeczności - począwszy od dzieci przedszkolnych po ludzi w podeszłym wieku.

Tło projektu

- Znaczący spadek osób korzystających z oferty kulturalnej proponowanej przez instytucje kultury, takie jak filharmonie, teatry, muzea spowodowany jest zaniedbaniami w edukacji kulturalnej zarówno dzieci jak i ludzi dorosłych i zastąpieniu jej niską kulturą masową. Wiele krajów Europy, w tym państwa nordyckie, od dawna dostrzegają, jak ważne jest dla wszechstronnego rozwoju człowieka obcowanie z kulturą wysoką, a przede wszystkim aktywne uczestnictwo w kulturze pobudzające kreatywność, rozwijające ekspresję, wyobraźnię.

- Interdyscyplinarne działania artystyczne profesjonalnych twórców stawiają wysoki próg odbiorcom, którzy coraz dotkliwiej odczuwają braki w edukacji artystycznej nie pozwalające w pełni odbierać sztuki.

- Oferta kulturalna, szczególnie edukacyjna wciąż jest mało zróżnicowana, nie obejmuje wszystkich grup społecznych (na przykład ludzi dorosłych, w podeszłym wieku). Kultura i sztuka kojarzy nam się wyłącznie z czymś elitarnym, niedostępnym, przeznaczonym dla ludzi dobrze sytuowanych. Braku dostępności kultury doznają przede wszystkim osoby zamieszkujące obszary położone poza dużymi aglomeracji miejskimi. Nie brak jednak i takich osób, u których nie rozbudzona potrzeba obcowania z kulturą i uczestniczenia w niej zubaża postrzeganie świata, sprowadzając czynności dnia codziennego do typowych zachowań egzystencjonalnych.

- Upada nie tylko kultura społeczeństwa, ale także kultura lokalna, regionalna, narodowa, decydująca o naszej tożsamości, przynależności do Małych Ojczyzn i państwowości.

- Słabo rozwinięta infrastruktura kultury na obszarach umiejscowionych poza dużymi miastami, niedostosowane programy edukacyjne z zakresu kultury do rzeczywistych potrzeb, brak wartościowej oferty kulturalnej oraz często niskie kompetencje osób tam działających forsujących niską kulturę masową prowadzi do niedostosowania społecznego, którego przejawem jest brak kreatywności, twórczego podejścia do życia, twórczego myślenia, zaradności, zaburzeń w wyrażaniu emocji;

- Słabo rozwinięta informacja na temat oferty kulturalnej powoduje, że duże miasta stają się enklawą kultury, często za sprawą mediów, które tworzą lokalne dodatki kolportowane na obszarze dużych miast. Wpływ na sytuację ma także wciąż niska dostępność internetu na obszarach poza miejskich spowodowana m.in. brakiem rozwiniętych sieci (wykluczenie cyfrowe);

- Wciąż brak jest łatwo dostępnych instrumentów finansowych sprzyjających szerzeniu kultury wysokiej i edukacji kulturalnej oraz odpowiednio przygotowanej kadry do konsumpcji środków z programów europejskich na wyrównanie szans w dostępie do kultury i rozwijaniu kompetencji kluczowych (m.in. działalności artystycznej). Szkoły nie przewidują w strukturze zatrudniania osób zdobywających pieniądze na tego typu działalność, a gminy obciążone są programami poprawiającymi infrastrukturę, traktując kulturę jako coś mało wartościowego, o niskim oddziaływaniu społecznym;

- Brak współpracy między podmiotami kultury i szkolnictwem, programy edukacyjne tworzone są dla niewielkich grup odbiorców, wysokie ceny biletów odstraszają potencjalnych uczestników, szczególnych tych, którzy korzystają z takich środków komunikacji jak autokar. Instytucje rzadko kiedy tworzą programy "mobilne", które pozwoliłyby objąć obszarem działania większą liczbę dzieci, młodzieży czy osób dorosłych.

- Wciąż panuje przekonanie, że edukacją artystyczną powinny być objęte osoby, które zamierzają związać się ze sztuką zawodowo (słabo rozwinięty amatorski ruch artystyczny). Edukacja artystyczna dorosłych osób praktycznie nie istnieje ze względu na brak infrastruktury.

- Szkoły artystyczne pozostające pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego rzadko współpracują z lokalnymi, regionalnymi władzami, a działalność na rzecz lokalnej społeczności (w tym edukacyjna) ma charakter marginalny.

Jak przeciwdziałać temu stanowi rzeczy? W jaki sposób stymulować aktywność kulturalną i twórczość artystyczną i współtworzyć regionalną kulturę i przywrócić właściwą wartość kulturze narodowej?
W jaki sposób instytucje kultury mogą włączyć się w nurt edukacyjny, aby objąć aktywnym procesem twórczym wszystkie generacje? W jaki sposób tworzyć programy kulturalne, aby były one interesujące dla różnych grup społecznych? Jak umożliwić odbiór kultury wysokiej dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym zamieszkałym na obszarach małych miast i wsi?


5 LISTOPADA

Sala Mieszczańska - Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku
Gdańsk, Korzenna 33/35


Moderator: Barbara Fatyga
9.00-9.30 - Rejestracja uczestników, Welcome coffee
9.30-9.45 - Przywitanie - Lawrence Okey Ugwu - Dyrektor Nadbałtyckiego Centrum Kultury w Gdańsku

9.45 - 10.15 BLOK I - WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI EDUKACJI KULTURALNEJ
dr hab., prof. UW Barbara Fatyga - O współczesnych uwarunkowaniach edukacji kulturalnej,

10.15 - 13.30 BLOK II - EDUKACJA PRZEZ CAŁE ŻYCIE

CZĘŚĆ A/
Dom Kultury w mieście i na wsi wobec wyzwań, trendów i oczekiwań współczesnego odbiorcy.
Obszary problemowe: Dom kultury - dla kogo? Nowoczesne centrum czy relikt przeszłości? Wprowadzenie do problematyki. Dom Kultury w mieście. "Dom Kultury +" czyli dom kultury w każdej gminie - program MKiDN - analiza potrzeb.
prelegenci:
* Turid Fadness, Barnas Hus - Bergen, Norwegia - Cultural Centre in a city: Barnas Hus (The Childrens House - as a means to a cultural policy towards children.)
* Johanna Lindstedt, Annatalo Arts Centre, Helsinki, Finlandia (Ośrodek Kultury dla dzieci i młodzieży)
* Christiana Gertner, Kultur for Ort, koordynator działań lokalnych - Brema, Niemcy;
* Lidia Makowska - Stowarzyszenie Kultura Miejska w Gdańsku-Wrzeszczu
* Marta Białek-Graczyk, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę" - Dom Kultury XXI wieku

CZĘŚĆ B/
Edukacja kulturalna na obszarach wiejskich
Obszary problemowe: Folklor - obciążenie czy dziedzictwo? Kultura lokalna na wsi - jak uaktywnić III sektor; Skanseny - cepeliowskie pomniki czy aktywne centra? Równać szanse.
prelegenci:
* Muireann Ni Chonaill - Irlandia, Arts Officer, Laois County Council - Edukacja kulturalna na obszarach wiejskich
* Miranda Bird - European Regions of Culture Campaign Organisation, Walia, Wielka Brytania - Can Culture work hard outside cities?
* Dawid Gonciarz - kurator, Muzealna Zagroda Albrechta w Swołowie (Oddział Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku) - Animacja kulturalna w Zagrodzie Albrechta w Swołowie
* Zofia Watrak - Galeria Refektarz, Kartuzy - Jak kształtować odbiorcę sztuki na obszarach wiejsko-miejskich?
* Agnieszka Tarasiuk - Stowarzyszenie Edukacji Kulturalnej WIDOK, dyrektor Domu Pracy Twórczej Wigry, Polska

13.30 - 14.30 Przerwa obiadowa

14.30 - 15.45 Część C/
Edukacja dorosłych
Obszary problemowe: Seniorzy - niewykorzystany potencjał? Uniwersytety ludowe, Uniwersytety III wieku .
prelegenci:
* Tobias Lohse, region Skanska, Szwecja - Folkbildning - a prerequisite for democracy"
* Ritta Heikkinen - KASKI Group - Memory Games as intergenerational encounter
* Sulisława Borowska, Kaszubski Uniwersytet Ludowy, Wędrujący Uniwersytet Ludowy
* Przedstawiciele Centrów Aktywności Seniora z Gdańska i Gdyni i Słupska

15.45 - 17.00 BLOK III EDUKACJA KULTURALNA W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ
Obszary tematyczne: Kultura alternatywna i wykorzystanie przestrzeni miejskiej do działań twórczych - prezentacje:
przyg. prezentacji -
* Iwona Zając artysta niezależny, Gdańsk
* Klara Kopcińska, artysta, Stowarzyszenie STEP, Warszawa
* Stefan Johansson, Swedish Travelling Exhibitions, Visby, Szwecja - Close encounters/ Bliskie spotkania

17.00-17.15 przerwa kawowa

17.15 - 18.45 BLOK IV - GDAŃSK i METROPOLIA EUROPEJSKĄ STOLICĄ KULTURY 2016 .Kandydat
- spotkanie pracowników samorządów lokalnych: Gdańska, Sopotu, Gdyni, Bremy, Bergen
Obszary problemowe: "Bierna" kultura masowa czy aktywizacja twórcza środowisk lokalnych? - panel dyskusyjny
* Magdalena Zakrzewska-Duda - Nadbałtyckie Centrum Kultury, Dział Kreacji i Współpracy z Zagranicą
* Przedstawiciele Urzędu Miasta Gdańska, Sopotu i Gdyni
* Aleksandra Szymańska - Biuro Gdańsk i Metropolia Europejska Stolica Kultury 2016
* Turid Fadness - City Council of Bergen, Norwegia - European Capital of Culture. Examples from Bergen (Bergen - Europejska Stolica Kultury 2000)

18.30-19.15 PODSUMOWANIE

6 LISTOPADA

Piątek, 6 listopada 2009, Sala Konferencyjna Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, Gdynia, Al. Zwycięstwa 96/98

8.30 - 19.30 TARGI WIEDZY NA TERENIE POMORSKIEGO PARKU NAUKOWO-TECHNOLOGICZNEGO (możliwość ekspozycji materiałów dotyczących własnej działalności edukacyjnej na stoisku PPNT)

9.00 - 9.15 Przywitanie

9.15-11.15 BLOK V - NA STYKU NAUKI I SZTUKI
Obszary problemowe: Zastosowanie nowych mediów w edukacji kulturalnej. W poszukiwaniu innowacyjnych metod edukacji kulturalnej. O nauce przez sztukę: Muzea i wystawy przyszłości;
prelegenci:
* Yves Armel Martin - dyrektor Eksperymentalnego Centrum Multimedialnego Erasme, Lyon, Francja - Open innovation for educational and museums. Tangible interactions and online collaborations: exchange, create and learn
* dr Leszek Karczewski - Muzeum Sztuki, Łódź, Polska, kurator akcji społeczno-artystycznej "ms3 R:akcja"- prezentacja projektu
* Natalia Grzywacz-Leszkowska Gdyńskie Centrum Innowacji - Działalność edukacyjna w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym
* Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka - WRO Art CENTER, Wrocław, Polska - Edukacja medialna w kontekście sztuki współczesnej - program edukacyjny Centrum Sztuki WRO

11.15 - 11.30 Przerwa kawowa

11.30 - 13.00 BLOK VI - Dosięgnąć kultury "wysokiej"
Obszary problemowe: Projekty interdyscyplinarne i multimedia w produkcjach kulturalnych; Rocznice twórców narodowych; W poszukiwaniu nowych odbiorców kultury "wysokiej". Jak zapewnić dostęp do kultury wysokiej osobom zamieszkałym poza centrami kulturalnymi?

Panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli środowisk kultury (m.in. w kontekście przygotowań do Roku Chopinowskiego w woj. pomorskim)
* Turid Fadness (Norwegia) - Edvard Grieg Celebrations in Bergen (Rok Griega w Bergen w 2007 - przykłady "dobrych praktyk")

13.00 - 14.00 Przerwa obiadowa

14.00 - 15.30 BLOK VII SZTUKI PERFORMATYWNE W EDUKACJI KULTURALNEJ
Obszary problemowe: Metodologia pracy z różnymi grupami społecznymi. Edukacja poprzez teatr.
Prelegenci:
* Peter Manscher, Teatercentrum, Dania
* Lena Majewska - Kultywator 3 Miejski Projekt PARALLEL realizowany na ASP w Gdańsku oraz działalność edukacyjna Grupy PLAJ;
* Tali Razga - Dansteater, Dania;
* Joanna Śnieżko, Anna Ratkiewicz - Gdański Teatr Szekspirowski i Fundacja Theatrum Gedanense, Gdańsk, Polska -

15.30 -17.00 - BLOK VIII - AKTYWIZACJA TWÓRCZA ŚRODOWISK TRUDNYCH
Obszary problemowe: Metody pracy z młodzieżą przynależącą do różnych subkultur. Rehabilitacja poprzez zajęcia twórcze osób niepełnosprawnych, dyskryminowanych, wykluczonych społecznie; Praca z dziećmi i młodzieżą z rodzin patologicznych.
Prelegenci:
* Richard Ings - Londyn, Wielka Brytania - Grassmarket Project
* Mikołaj Jurkowski, Sylwester Gałuszko, CSW Łaźnia, Gdańsk;
* David Sypniewski, Lena Rogowska - Stowarzyszenie Praktyków Kultury, Warszawa, Polska - "Praktykować kulturę w zakładzie poprawczym - projekty Błękitny Express oraz Ćmy i Kołysanki."

17.00-17.15 Przerwa kawowa

17.15 - 19.00 BLOK IX - PODSUMOWANIE - POMORSKA STRATEGIA REGIONALNA I POLSKA STRATEGIA NARODOWA W ŚWIETLE EUROPEJSKICH ZAŁOŻEŃ DOTYCZĄCYCH EDUKACJI KULTURALNEJ
- panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli samorządów regionalnych, przedstawicieli ministerstwa kultury, edukacji z Polski i zagranicy - programy rządowe (m.in. cele i założenia norweskiego programu Ministerstwa Kultury Cultural Rucksack czyli kultura w plecaku), strategia edukacji województwie, program narodowy "Dom Kultury+" - MKiDN Zaproszeni goście panelu:
* Dyrektor Departamentu Kultury Urzędu Marszałkowskiego woj. pomorskiego
* Dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego woj. pomorskiego,
* Kurator Oświaty w Gdańsku
* Dyrektor Departamentu Współpracy Zagranicznej Urzędu Marszałkowskiego
* Turid Fadness - The Cultural Rucksack in a City: Bergen (Norwegia)
* Marianne Larsen, Sekretariat of National Cultural Rucksack Programme Oslo, Norwegia - The Cultural Rucksack - aims and structure of the national programme
* Martyna Woropińska - Pełnomocnik ds. Programu Dom Kultury + - Narodowe Centrum Kultury, Warszawa - omówienie programu narodowego Kultura +(Dom Kultury+, Biblioteka+, portal edukacyjny dla dzieci: www.kula.gov.pl) - Cele, założenia i struktura programu MKiDN

Przeczytaj także

Opinie

Reklama

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta oprócz ryb żyją w Bałtyku?

 

Najczęściej czytane