- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (46 opinii)
- 2 Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? (18 opinii)
- 3 Zwyciężyli w Odysei Umysłów w Polsce. Czeka ich finał w USA (16 opinii)
- 4 Egzamin ósmoklasisty 2024. Mamy arkusze z angielskiego (9 opinii)
- 5 Egzamin ósmoklasisty 2024. Arkusz z matematyki (27 opinii)
- 6 Egzamin ósmoklasisty 2024. Zobacz arkusze (42 opinie)
Okręt podwodny przejedzie przez Gdynię
Ważący ponad 370 ton okręt podwodny typu Kobben w sobotę nad ranem "przejedzie" przez rondo im. Bitwy pod Oliwą i "zacumuje" na terenie Akademii Marynarki Wojennej. Kolos będzie służył jako pomoc naukowa i atrakcja turystyczna.
Poczytaj więcej o Kobbenach.
Operację przewożenia go specjalnie przygotowanymi do tego torami i za pomocą siłowników hydraulicznych zaplanowano na sobotę na godz. 8 rano.
- Okręt przygotowywany jest do tej akcji od 2008 roku. W tym czasie trzeba było go m.in. pomalować i wypiaskować, wyjąć z niego balast, zdemontować część urządzeń i wykonać wiele innych prac - mówi kmdr ppor. Wojciech Mundt, rzecznik prasowy AMW. - Samo przygotowanie do transportu to też nie lada wyzwanie.
Jednostka jest na tyle duża, że konieczny będzie demontaż bramy portu. Do tego jej waga może stanowić spore niebezpieczeństwo. - Od sześciu lat zastanawiano się jak przewieźć taką jednostkę - mówi Lech Kuchnowski z Portowego Zakładu Technicznego S.A. - Moja firma transportowała już cięższe ładunki, ale do tej akcji przygotowujemy się od kwietnia. Nie spodziewam się większych problemów. Nawet warunki pogodowe nie są nam straszne - zapewnia.
Pierwotnie planowano przetransportować okręt w częściach. Ostatecznie opracowano plan z torami i siłownikami hydraulicznymi, które będą popychać okręt. Jednostka ma do pokonania ok. 500 m z portu na teren AMW. Ostatecznie stanie na dziedzińcu uczelni i będzie służyć studentom jako laboratorium naukowe.
- Studenci będą mogli uczyć się tam obsługi takiej jednostki. Na pewno też będzie udostępniana zwiedzającym podczas różnych uroczystości na uczelni - dodaje rzecznik. - Część wyposażenia już mamy, reszta powinna być w ciągu pół roku. Najwcześniej studenci wejdą na pokład w przyszłym roku akademickim.
Ze względu na akcję transportu jednostki, od piątku od godz. 16 najprawdopodobniej do soboty wieczora zamknięte będzie rondo im. Bitwy Pod Oliwą. - Chcemy, by akcja jak najmniej utrudniała mieszkańcom życie, dlatego przeprowadzimy ją w weekend - wyjaśnia Mundt.
Okręt podwodny typu Kobben, który stanie na terenie uczelni, zwany jest potocznie "Jastrzębiem" waży ponad 370 ton i mierzy ok. 47 m długości i ok. 5 m wysokości. To norweska jednostka, wyprodukowana w latach 60. w RFN. Jednak "Jastrząb" nigdy w polskiej flocie nie służył, pełnił za to funkcję magazynu części zamiennych dla kobbenów, które w latach 2003-2004 dostaliśmy od Norwegów ("Sokół", "Sęp", "Bielik" i "Kondor", które wciąż służą w Marynarce).
Uczelnia kupiła "Jastrzębia" od Marynarki Wojennej za symboliczną złotówkę. Koszt przygotowania kobbena i transportu, czyli ok. 2,5 mln zł, pokrywa Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W piątek o godz. 10 podwodny okręt dosiądzie św. Mikołaj, który będzie rozdawać najmłodszym cukierki. Uwaga! Okręt będzie jeszcze za bramą niedostępny do zwiedzania. W sobotę od godz. 8 rano będzie można obserwować za to jak "przejeżdża" przez rondo im. Bitwy pod Oliwą.
Miejsca
Opinie (137) 6 zablokowanych
-
2011-12-15 07:25
Dobrze przeczytałem? (8)
2.5 mln złotych za transport?
Mam NADZEJĘ, że 2.5 miliona to jest za wypiaskowanie, wymalowanie, demontaż, transport i posadowienie. Lotos znacznie cięższe ładunki pchał po lądzie i to znacznie taniej.
Może specjalisty powiedzą, dlaczego tory kładą a nie jadą tymi człapakami. Chodzi mi o te urządzenia gdzie kilkadziesiąt człapaków na kołach się się łączy w jedną platflormę i zasila się power boxami. Reaktory, silosy itp tym się wozi.- 53 9
-
2011-12-15 13:34
Czy są jeszcze tacy co umieją czytać? (2)
„Okręt przygotowywany jest do tej akcji od 2008 roku. W tym czasie trzeba było go m.in. pomalować i wypiaskować, wyjąć z niego balast, zdemontować część urządzeń i wykonać wiele innych prac.”
Koszt p r z y g o t o w a n i a kobbena i transportu, czyli ok. 2,5 mln zł
Czytanie ze zrozumieniem się kłania…- 16 1
-
2011-12-15 17:40
Sorry sorry kolego
rozwiniecie tekstu od trzeciego akapitu od dołu musiało być wrzucone po 14.
- 1 0
-
2011-12-15 15:47
dlatego
jestem dumny z mojej uczelni :>
- 4 0
-
2011-12-15 17:05
BO TO JEST W KOOPRERACJI ZE STOCZNIA MW
A TO SAMI ZLODZIEJE
- 0 2
-
2011-12-15 10:25
Łatwo sie wydaje nieswoje pieniadze...
I tak duzi chlopcy sie bawia wydajac ciezko zarobione pieniadze przez innych...
Ciekawy jestem czy ten kto za te zabawke zaplacil... poslugiwal sie rachunkiem ekonomicznym takiego przedsiewziecia... pewnie nie....
Bo ten kto postawil parafke, to jakis politolog czy geograf... ale za to z namaszczenia politycznego... fachowiec....- 10 7
-
2011-12-15 08:07
Ja bym przewiózł za połowę (1)
Mam silny hak w moim kombiaku
- 38 2
-
2011-12-15 09:01
A ja za jedną czwartą
przeniósł bym to cholerstwo na plecach. Ale dopiero po południu, bo teraz jestem zajęty.
- 41 1
-
2011-12-15 09:00
bo to są wszystko świry, tutaj wszystko idzie w miliony, nie pieszcząą się w tańcu!!!!
- 8 0
-
2011-12-15 17:28
Hoho
Chciałabym sie czymś takim przepłynąć
- 0 3
-
2011-12-15 16:46
PORTOWY ZAKŁAD TECHNICZNY -WIZYTÓWKA NOWOCZESNEJ GDYNI
Portowy Zakład Techniczny nie z takimi konstrukcjami sobie radził to test pikuś w porównaniu do wielkich suwnic dźwigów i wielkogabarytowych konstrukcji .
Ci ludzie wykonują ciężka ale za to ciekawa pracę na całym świecie .
Zasługa w tym zarządu no i oczywiście ludzi bo bez nich nie było by tej firmy .
Życzę powodzenia Leszku w czasie transportu- 4 1
-
2011-12-15 16:44
marnotractwo pierniedzy
po co oni to przewoza jak zlomiarze i tak to zaraz potna na zlom
- 3 4
-
2011-12-15 07:37
:) (2)
Moglby taki stanac jako atrakcja turystyczna na Al. JP II :) A propo's... AMW potrafi a Gdynia sie kula od lat kilkunastu z pomyslem umieszczenia Daru Pomorza w okolicach skweru albo al. JP II...
- 24 0
-
2011-12-15 15:59
:)
" Moglby taki stanac jako atrakcja turystyczna na Al. JP II" Postawić " Dar" na platformie kolejowej, zrobić tory i założyć żagle na maszty. Wiatr za free i można wozić turystów. Ekologicznie by było. Pomysł może zwariowany ale wykonalny. I ciekawostka w skali Europy.Gdyby nie było wiatru to można "zatrudnić" paru np. "graficiarzy" jako burłaków.
- 1 0
-
2011-12-15 10:08
Kula się
Dlatego, że tu nie trzeba budować doku, a poza tym, kasę na to dało Ministerstwo. A na Dar nie chcą dać ani grosza. Co innego by było, jakby w Gdyni rządził jakiś geniusz z PO - wtedy byście dostali wszystko za darmo, żeby tylko pokazać, jacy to oni nie są wspaniali i jaki ten gryzoń był be.
- 5 1
-
2011-12-15 15:51
BEZEDURA
Czyli 25 % okrętów podwodnych zeszło ze stanu . Dziadostwo sięga dna .
- 2 0
-
2011-12-15 15:20
Fenomenalna inicjatywa wojskowej archeologii dla napalonych oglądaczy tylko
Współczuję aktualnym pobieraczom zdeprecjonowanej wiedzy w kiedyś porządnej uczelni WSMW.
Czego konkretnie nowego ich nauczy zabytkowy eksponat (warty 1,00 PLN) zreanimowany za 2,5 mln PLN ?
Poza tym bezsens logistyczny (dęto uzasadniany) całego przedsięwzięcia wypaczy skutki nauczania logiki optymalizacji technologicznej w przyszłych absolwentach uczelni technicznej pod dumną marką AMW.
Przewiduję jedynie korzyści turystyczne = ale ile biletów trzeba sprzedać, żeby te (skotłowane z ogólnopolskiej oświaty) 2,5 bańki spłacić ?
Gigantyzm formy miażdży mikroskopijne treści merytoryczne "przedsięwziecia" w dobie coraz dotkliwszej zapaści finansowej RP.
GRĄDŹL- 5 0
-
2011-12-15 14:45
TRZEBA BYLO WYSLAC PRZEZ UPS
BY BYLO TANIEJ
- 6 0
-
2011-12-15 14:25
Okręt podwodny zacumowany na pow.ziemi zdolny odpalać pocisku typu fire and forget (sidewinder, maverick, amraam itd)
- 2 0
-
2011-12-15 14:24
Pani Marzena pisze fajne i ciekawe artykuły :) -lubię ją za to
Pozdrawiam!
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.