• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Jacęty

    Czemy wydawać kase na nowe projekty skoro stare zdały egzamin!?? Lepiej powielać sprawdzony wzór tylko zmienić powiedzmy kolor a łaczyć kolor na stacjach przesiadkowych i po problemie

    • 9 1

  • Fajne, studenci mają wyobraźnię (7)

    Niestety ich pomysły, choć ładne, niemożliwe będą do realizacji ze względu na cenę budowy.
    Potem dopiero przyjdzie weryfikacja jak będą projektować domy z gotowych projektów, albo kombinować jak upchnąć dodatkowe stanowisko parkingowe w hali garażowej.

    • 98 8

    • Pierwsze miejsce

      Szaro, buro i ponuro. Albo niech zostanie czerwone, albo z zielonym dachem.

      • 21 2

    • Latający dywan najładniejszy (2)

      szkoda, że to tylko mrzonki...
      Co do wiat - komu przeszkadzają obecne? Przecież są bardzo ładne i tak na prawdę jeszcze "nowe".

      • 13 0

      • (1)

        Kształt teraźniejszych jest dobry, przecież też były robione konkursy.Minia,kolor czerwony,farby podkładowej używanej przed docelową,wygląda jakby było malowanie niedokończone i zabrakło ostatniej warstwy farby.Kolor powinien nawiązywać do morza lub bursztynu.

        • 2 1

        • a kolor jego jest czerwony - bo na nim robotnicza krew!

          • 0 0

    • nie dość, żę drobie w budowie,

      to jeszcze niezwykle kosztowne i trudne w utrzymaniu (przynajmniej w większości, może ta "Rownowaga" się wybroni jako tako)
      od razu widać, że studenci nie mają pojęcia jak działają budykni tego typu i jak się je użytkuje. oraz zasad ich projektowania; zastanawia, czego oni uczą na tych studiach? rysowania koszmarków bez jakiekokolwiek względu na ich budowę i koszt cyklu życia?

      • 10 1

    • Pytanie czy te ogromne stalowe przekroje obecnymch wiat sa tanie?

      Przeciez ta konstrukcja jest mocno przewymiarowana.

      • 3 2

    • nie tylko ze względu na cenę

      to jest niefunkcjonalne, trudne technicznie, brzydkie. Zwycięski projekt budzi najgorsze urbanistyczne skojarzenia - patelnia w lecie, wygwizdów na jesieni. Po co komu takie koszmarki?

      • 1 1

  • Kolejne (zgubne) tworzenie kolejnego nazewnictwa samej fizycznej trasy, po co? (1)

    skm, pkm, pkm południe? Po co jak po torach jeździ SKM, i jeszcze Regio...

    Niech to będzie po prostu skm wszystko razem i tyle. Najważniejsze by jeździło

    Marnowanie pieniędzy tylko

    • 10 4

    • SKM należy do PKP i jest to przewiznik. PKM to Właściciel infrastruktury. Tak trudno zrozumieć?

      • 2 1

  • Betonoza (1)

    Dlaczego pierwsze miejsce zajęła najbardziej zabetonowana propozycja? Trendy są już zupełnie inne, odchodzimy od betonu, wielkich schodów i szarych placów...

    • 19 1

    • Lobby betonowe zaciera ręce... Tymczasem zasponsoruje ten konkurski hihi

      • 7 0

  • Realny termin powstania pkm 2 to 2100rok buahaaaa.czyli dawno was nie bedzie heh (1)

    • 3 4

    • O pierwszej linii też tak mowiono

      • 3 1

  • Kiedy tramwaj na spacerowej do osowa pkp!!!!

    • 1 2

  • Czysta glupota bez powodu

    • 12 0

  • Te ladne rysuneczki nie maja sensu dopoki w trojmiescie nie zostanie wdrozony jeden TANI bilet na wszystkie srodki komunikacji. (3)

    O, na przyklad taki jak w Pradze - praski bilet miesięczny kupowany z góry na rok kosztuje 3650 CZK, czyli 304 CZK / miesiac, to jest 55 PLN / mc.
    Polecam obejrzec to na własne oczy jezeli ktos wciąż nie wierzy.
    pid kropka cz, jizdne a tarif >> cestovani po praze >> dlouhodobe

    • 19 1

    • Albo w Paryżu... już 30 lat temu taki bilet na całą komunikację miejską był (metro, RER, autobusy) (2)

      A w Trójmieście to ciągle marzenie ściętej głowy niestety...

      • 4 0

      • W Warszawie misięczny w 1 strefie na wszystko (wkd, ztm, metro i parkingi park&ride) to 110 pln w pierwszej strefie. (1)

        Z tym, że pierwsza strefa sięga od Dziekanowa do Kawęczyna czyli jakieś 43 -44 kilometry.
        Jak od Redy do Pruszcza Gdańskiego.

        • 7 0

        • W Warszawie to nawet dorosli niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym mają ulgi w przejazdach komunikacji miejskiej,a w Gdańsku nie da się.

          • 2 0

  • Do studentów. (2)

    Opracujcie kolory elewacji w barwach biało zielonych, będzie Wam wdzięcznych tysiące mieszkańców Gdańska.

    • 1 16

    • Może kibice Lechii.

      Wiaty czerwone są dobrze wymyślone.

      • 1 2

    • Biel i zieleń zdecydowanie najlepsza, powinna zdecydować o wyborze.

      • 0 1

  • założenie ze estetyka musi być inna jest imho absurdalne

    istniejąca forma sie wryła w świadomość ludzi - odchodzenie od tego jest marnowaniem wypracowanej identyfikacji wizualnej;

    oczywiście rozumiem, że nowe nitki moga przebiegać w miejscach, gdzie nie zawsze da się skopiować tradycyjne czerwone wiaty 1:1, ale można przecież do nich nawiązać, przeskalować lub wpisać w nowe, większe projekty

    nie wątpię, że autorzy projektów chcą dobrze i propsy za to, ale jednak nowe przystanki powinny jednak spełniac jakieś warunki brzegowe dla PKM

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Które z wymienionych poniżej miast ma największą powierzchnię?

 

Najczęściej czytane