• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

PKM odejdzie od czerwonych wiat? Wizje nowych przystanków

Michał Brancewicz
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina. Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Charakterystyczne, czerwone wiaty, które widać z daleka, są jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne. Jakie, tego nie wiadomo, na razie swoje pomysły zaprezentowali studenci.



PKM Południe powinna mieć przystanki:

- Od czerwonych wiat nie odchodzimy, tylko PKM Południe nie ma być wierną kalką pierwszej PKM, bo powstanie w zupełnie innych realiach - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik spółki Pomorska Kolej Metropolitalna. - Tam my się musimy zmieścić pomiędzy istniejącą już zabudową, a przy pierwszej PKM to wokół niej powstają obecnie osiedla. Oczywiście chcemy dalej nawiązywać do pierwszych wiat.
Na razie z tym wyzwaniem zmierzyli się studenci. Ocenianych było 18 prac biorących udział w konkursie "Kolej na południe", organizowanym przez PKM SA i Uczelnie Fahrenheita.

Przyznano trzy nagrody i pięć wyróżnień. Autorzy trzech najlepiej ocenionych projektów otrzymali nagrody finansowe o łącznej wartości 15 tys. zł ufundowane przez PKM SA.

Pierwsza nagroda


  • Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja Stawska i Małgorzata Maina.

Pierwszą nagrodę w kwocie 7 tys. zł za pracę "Przesiądź się na kulturę" otrzymały Patrycja StawskaMałgorzata Maina w uznaniu za śmiałe, całościowe, rozwiązanie wielkomiejskie łączące przystanek z bogatym programem funkcjonalnym i efektownie rozwiązaną przestrzenią publiczną.


Druga nagroda



Druga nagroda i 5 tys. zł przypadła Urszuli CałusińskiejKlaudii Chorobińskiej. Nagrodzona praca pt. "Połączenie" została wyróżniona za rozwiązanie urbanistyczne łączące izolowane obecnie części dzielnicy za pomocą parkowej przestrzeni publicznej oraz wykazanie potencjału rozwiązania komunikacyjnego kołowego.


Trzecia nagroda



Trzecia nagroda w kwocie 3 tys. zł trafiła do Ludmiły MatsisovichMarty Kloch. Projekt "Żółta wstążka" został doceniony za konsekwentną spójną realizację zamysłu przestrzennego łączącego różne części dzielnicy oraz zachowanie zielonego charakteru miejsca.


W drugim etapie konkursu na bazie ośmiu wybranych projektów studenci będą przygotowywać szczegółowe koncepcje innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników.

- Kiedy pomysły naszych studentów architektury połączymy z pomysłami i kompetencjami studentów Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego, jestem przekonana, że powstaną innowacyjne, kreatywne rozwiązania, uwzględniające szereg aspektów społecznych, ekologicznych czy prozdrowotnych, które zaprojektowane teraz, będą sprawdzały się również za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat - podsumowała prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG.
Oczywiście studenckie wizje nie są projektami przeznaczonymi do realizacji. Niewykluczone jednak, że staną się inspiracją dla przyszłych projektantów linii PKM Południe.

Dodatkowy przystanek na trasie PKM Południe



Wyróżnione prace


Pierwsze wyróżnienie
Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej. Natalia Buć i Milena Mroch, praca pt. "Równowaga" - za powściągliwość ingerencji w przestrzeń, uzyskanie zielonej przestrzeni w trudnej lokalizacji komunikacyjnej.

Drugie wyróżnienie
Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach. Anna Pliszka i Agnieszka Kowalik, praca pt. "Kolej na relację z południem" - za nawiązanie do istniejących elementów tworzących identyfikację wizualną istniejących przystanków PKM i realność adaptacji w innych lokalizacjach.

Trzecie Wyróżnienie
Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność. Robert Maskos i Jelizawieta Miakotina, praca pt. "Nowe centrum Orunii Górnej" - za odwagę w kreowaniu wielkomiejskiego, wielopoziomowego węzła komunikacyjnego, z funkcją kulturową, integrującą społeczność.

Czwarte wyróżnienie
Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego. Dominika Wodeńko i Sylwester Witczak, praca pt. "Latający dywan" - za ciekawą formę, rozwiązania przestrzenne i proponowane rozwiązania proekologiczne, a także atrakcyjność przekazu rysunkowego.

Piąte wyróżnienie
Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi. Joanna Kreft i Julia Lebioda, praca pt. "Fuzja" - za interesujące rozwiązania funkcjonalne i realne powiązanie kondygnacji nadziemnych z podziemnymi.


O PKM Południe:


To zakrojony na szeroką skalę projekt rozbudowy linii kolejowej na południe Gdańska i dalej m.in. do Pruszcza oraz Kolbud.

W pierwszym etapie, do 2030 roku, powstać ma siedmiokilometrowy odcinek od przystanku SKM Śródmieście do węzła przesiadkowego w Kowalach. Na trasie powstanie sześć przystanków.

Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować.

Opinie (140) 7 zablokowanych

  • Jak zwykle brak konsekwencji!

    Skoro przyjęto w pierwotnym projekcie czerwony kolor dla wiat, to należy się tego trzymać! Jest to ważne szczególnie dla osób spoza naszego terenu.

    • 2 0

  • Popynęli

    Przerost formy nad treścią. Betonowa piramida Cheopsa żeby po prostu wejść na przystanek...kto to będzie pokonywał? Te projekty są absurdalne, kosztowne i monumentalne. Ich realizacja jest nierealna.

    • 1 1

  • Obiecanki cacanki

    a później jeździ jeden pociąg na godzinę z Gdyni. To jest śmiech na sali. Wywalić taką kasę, żeby ludzie jeździli stłoczeni jak sardynki a pociąg raz na ruski rok... Tu nie o wiaty takie-czy-takie chodzi, tylko o dostępny transport zbiorowy! Jeszcze elektryfikują nie wiadomo po co... Żeby jeszcze rzadziej jeździły i ciągle była awaria trakcji?

    • 2 1

  • A ja proponuje, zeby przede wszystkim byly praktyczne. Przystanki czesto sa w szczerym polu, na wygwizdowie. Ludzie chowaja sie za slupami, albo w windach, zeby doczekać pociągu i nie zamarznac. Poza miastem zawsze bardziej wieje niz w miescie.

    • 1 0

  • Ja mam taki pomysl, zeby na dachach wiat byly ogolnodostepne baseny i jacuzzi. Przydalby sie tez bar z darmowymi drinkami.

    • 0 1

  • Nowa Letnica (1)

    A kiedy reaktywacja kolejki SKM do Nowego Portu.Jak na razie to tylko płoty powstały nowe.Ciekawe docelowo jaki będą miały kolor?

    • 2 0

    • "moja ulica murem podzielona"

      zamiast wykonać przejście naziemne w okolicy mostu PKP funduje płot, a ruch w tym miejscu niemożebny. To że jeden dyskretnie inteligentny wlazł na słup i go popieściło to trzeba budować płot ?

      • 0 0

  • Oczywiście zero parytetów... )-:

    • 0 0

  • "Podczas planowanej rozbudowy PKM na południe, nowe przystanki będą prawdopodobnie inne". A po przebudowie nie będą inne?

    • 0 0

  • Poprawianie wciąż cieszącego oko projektu to marnotrawienie czasu i energii (2)

    Uważam, że przystanki mimo upływu lat wyglądają świeżo, co już samo w sobie jest cenne.
    Czy naprawdę jest potrzeba zastąpić czerwień wszechobecną monochromatycznością, czyli jakąś bielą, czernią i szarością, ew. z odrobiną szaleństwa obecnych projektantów czyli elementami brązu?
    Jest dużo do zmienienia ale wiaty powinny być na końcu takiej listy.

    • 13 3

    • Przecież tu nie chodzi o wymianę istniejących wiat.

      No ale trzeba najpierw czytać.

      • 0 0

    • w punkt

      • 1 2

  • (1)

    "Do końca 2023 roku trwać będą prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które da odpowiedz, czy można tę inwestycję na tym terenie w ogóle zrealizować." - w jakim więc celu władze PKM zorganizowały oraz wypłaciły nagrody za te fantazyjne projekty? Gdzie tu sens i logika? czy gdy chcemy zbudować dom najpierw kupujemy ich projekty a dopiero potem zastanawiamy się czy w ogóle kupić działkę, czy na to nas stać a dopiero na końcu sprawdzamy czy można tam cos budować bo jest to np. park krajobrazowy?

    • 29 2

    • za rok wybory samorządowe :)

      to zwykła kiełbasa wyborcza , nigdy tego nie wybudują !

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Zwierzęta, które możemy spotkać w Lasach Oliwskich, to. m.in.:

 

Najczęściej czytane