• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matematyczne łamigłówki z podstawówki zachwycają pasażerów 50+

3 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.

Czy przystanek komunikacji miejskiej może być wehikułem czasu? Może! Jeśli oczekujący na tramwaj czy autobus spojrzy na wiatę i zobaczy... zadania z treścią! Takie, jakie rozwiązywało się w szkole, gdy nikt nie słyszał o kserokopiarkach, rzutnikach multimedialnych i tabletach... a jedynym gadżetem była kreda i tablica - pisze nasz czytelnik zachwycony matematycznymi łamigłówkami, które można znaleźć na przystankach komunikacji miejskiej.



Na wiatach przystankowych w Gdańsku nie można się nudzić. Pasażerowie czekający na przyjazd tramwaju albo autobusu mogą rozwiązywać matematyczne łamigłówki, skracając w ten sposób czas oczekiwania i gimnastykując swój mózg. Choć są one na poziomie szkoły podstawowej, przyciągają uwagę pasażerów w bardzo różnym wieku. Jak przekonuje pan Roland, Gdański przystanek Matematyka to bardzo ciekawa i potrzebna innowacja społeczna:

Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Na 45 wiatach przystankowych w Gdańsku można znaleźć plakaty z matematycznymi łamigłówkami.
Te zadania to prawdziwy powrót do przeszłości. Co ciekawe - zastanawiają się nad nimi przeważnie ludzie dorośli. Młodzież szkolna ma chyba przesyt matematyki. Nie dość, że w szkole, to jeszcze na przystanku... Ale i młodych widziałem przed tymi zadaniami... Z pewnością ich matematyczna sprawność przewyższa moją - pisze pan Roland.

Pięta achillesowa



Matematyka zawsze była moją piętą achillesową. Z konkretnymi przykładami, działaniami czy słupkami jeszcze jakoś sobie radziłem. Zwłaszcza tam, gdzie można było coś wyćwiczyć albo po prostu nauczyć się na pamięć, ale gdy pojawiały się zadania z treścią - porażka! Matematyka - jak wiadomo - posługuje się metodą dedukcyjną, a jej twierdzenia mają charakter ogólny i są prawdziwe zawsze i wszędzie. Jednak kiedy byłem uczniem, nie bardzo o tym wiedziałem i nie przemawiała do mnie praktyczna strona matematyki. Jej przydatność odkryłem dużo później.

Dlatego dzisiaj z nostalgią, z przyjemnością (ale i pewną presją: czy dam radę) czytam zadania na przystanku i próbuję je rozwiązać: Tramwaj numer 8 składa się z dwóch wagonów. W pierwszym wagonie jest o 25 proc. więcej osób niż w drugim. W sumie w obu wagonach jedzie 45 osób. Ilu pasażerów liczy każdy wagon? Może zadanie nie jest trudne, ale mi zajmuje trochę czasu... I przystanek może budzić wspomnienia i być przestrzenią edukacyjną...

Gdański przystanek Matematyka to bardzo ciekawa i potrzebna innowacja społeczna.

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (81) 2 zablokowane

  • Świetny pomysł (2)

    Bardzo fajny pomysł.

    • 101 5

    • aahah

      oni mysla ze zamydla oczy jakimis zadankami swoje spoznienia? albo to ze w ogole nie pojawia sie np. autobus bo nie ma kto wyjechac? Bo coraz mniej osob chce pracowac za takie pieniadze.

      • 0 6

    • Ło jesso! Jaki ten Gduńsk nowoczesny!

      Tylko my z małego miasteczka Gdyni możemy wam pozazdrościć. :-D

      • 0 7

  • Proponuję powszechną naukę szachów. (10)

    od przedszkoli zacząwszy. W Podstawówce i szkołach srednich jako przedmiot obowiązkowy.
    Za kilka lat będą wyniki. Urośnie społeczeństwo potrafiące przewidywać skutki swojego działania.

    • 83 5

    • Pomysł zacny ale... (4)

      ...ale wątpię...

      Nie można "nauczyć kogoś matematyki" ;)
      Można nauczyć podstaw, albo na pamięć tabliczki mnożenia - ale nie każdego można nauczyć mnożyć :D - o trudniejszych rzeczach nawet nie wspominając.

      Tak samo nie można kogoś nauczyć gry w szachy.

      Tak samo nie można nauczyć kogoś programować - jak np. wszechobecne kursy a 3-6tys (nota bene żyła złota na frajerach - bo skoro potrzebują kursu i nie umieją nauczyć się sami to nigdy nie wejdą na prawdziwy rynek, a dodatkowo trzeba będzie po nich za grubą kasę wszystko poprawiać :D).

      Niestety nie każdy ma umysł potrafiący takie rzeczy pojąć.

      A szkoda...

      • 12 10

      • Pozwolę sobie nie zgodzić się (1)

        Może nie wszyscy uczący się zostaną mistrzami , ale każdy trening mózgu (a takim niewątpliwie jest ta gra ) zaowocuje w przyszłosci. Na pewno bardziej niż "strzelanki" które robią breję w głowie dzieciaków spędzających zbyt wiele czasu na grach komputerowych.

        • 13 3

        • nigdy nie zagrałaś w cs,cod, moh a krytykujesz.

          • 4 4

      • nie zgadzam się

        Matematyka wyższa na poziomie politechniki to XVIII wiek. Nie uczymy się niczego co powstało później. Co dopiero matematyka ze szkoły średniej. Matematyka jest dla ludzi.

        • 7 0

      • To nie jest tak do końca. Skończyłam anglistykę i byłam noga z matmy. Zawsze. Życie zmodyfikował wszystko. Jestem obecnie księgową i zastanawiam się, jak wcześniej mogłam żyć bez liczb.

        • 4 0

    • Proponuje prywatne programy nauczania i powrot egazminow na studia, likwidacje matury (1)

      aby rodzic mogl wybrac czy chce aby jego dziekco uczylo sie mat. gry w szachy czy genderyzmu.

      • 3 6

      • czy posłuszeństwa oszustom w czarnych sukienkach

        • 6 1

    • Nie przejdzie, przynajmniej nie teraz.... (1)

      Pis nie potrzebuje ludzi myślących, wręcz przeciwnie.
      Gdyby społeczeństwo było myślące to taki byt ja Pis nie miałby prawa istnieć w polityce

      • 9 2

      • Wszystko przejdzie POd warunkiem , że jakiś matoł

        nie bedzie tego uPOlityczniał. Strach lodówkę otworzyć , bo wyskoczy jakiś POrąbany kodziarz i nafajda na dywan.

        • 1 2

    • Super pomysł.

      Właśnie jestem w trakcie zachecania moich dzieci do rozpoczęcia przygody z szachami. Młodszy cierpi na ADHD. Jednak w trakcie partii jest w stanie skupić się tylko na grze.
      To niesamowite!!!

      • 6 0

  • (7)

    Ile trwala wojna 30 letnia?
    Nie wiem.
    A ile lat ma chlopak, ktory ma 10 lat?
    10
    To ile trwała ta wojna?
    10

    • 69 3

    • Tu się nie ma z czego śmiać...
      Spora część społeczeństwa to tępaki, które nie potrafią pobrać biletu przed wjazdem na płatny parking a co dopiero rozwiązać zadanie matematyczne...

      • 27 1

    • (1)

      Niestety tacy ludzie wybrali nam rząd.

      • 9 5

      • bo coniedzielna tresura jest tańsza i nie wymaga wysiłku od tresowanych

        a używanie mózgu wymaga wysiłku i charakteru oraz samozaparcia,

        produkcja mentalnie miękkich baranów trwa

        • 3 0

    • A wiesz, ile trwała wojna trzynastoletnia?

      12 lat

      • 10 0

    • twoje dzieci tak maja?

      bo moje nie maja takich poblemow ;)

      • 0 2

    • Mylisz pojecia

      10-latek to osoba mająca 10 lat.
      Natomiast wojna 30 letnia to nazwa własną - nie zawsze tożsama z okresem np ile trwała wojna czerwcowy albo jeszcze lepiej - ile trwała wojna stuletnia?

      • 8 0

    • M

      • 1 0

  • Mam zadanie z podstawówki dla Szanownych Internautów (18)

    Dziadek i babcia mają razem 133 lata . Ile lat ma dziadek a ile babcia jeżeli dziadek ma dwa razy tyle lat ile miała babcia , gdy dziadek miał tyle lat ile ma babcia ? Czekam na rozwiązanie do jutra .

    • 19 1

    • 76 / 57?

      • 9 0

    • Babcia -,

      • 3 0

    • proszę bardzo

      dziadek 76
      babcia 57

      • 7 0

    • Rozwiązanie (6)

      Jeśli teraz dziadek ma x lat, a babcia y, to x+y=133 (*). Wtedy, gdy dziadek miał tyle lat, co babcia teraz, miał on y lat, a babcia 0,5x (bo teraz dziadek ma 2 razy więcej lat niż babcia wtedy). Ponieważ przybyło im tyle samo lat (od "wtedy" do "teraz"), więc y-0,5x=x-y (**). Rozwiązując układ równań (*), (**) dostajemy x=76 i y=57. Oznacza to, że dziadek ma 76 lat, a babcia 57.

      • 18 0

      • Ściema. Tego się nie da policzyć. (5)

        Jak wy wpisujecie x+y jak w kalkulatorze są tylko same cyfry?
        W wyszukiwarce też nic nie ma.

        • 8 0

        • bzdury (1)

          NIema rozwiązania. Bateria siadła jak szukałam rozwiązania w moim hjujałeju.

          • 3 0

          • twoja bateria jest niema

            • 0 0

        • (2)

          Wpisujesz w WolframAlpha dowolne równania i wypluwa wynik.

          • 0 0

          • a czy dowolne równanie da nam odpowiedź na powyższą zagadkę?

            • 0 0

          • Chopcze

            Zwłaszcza przestępne. Rozwiąż analitycznie cos x = x, to pogadamy.

            • 0 0

    • (2)

      ale ten dziadek i ta babcia to od strony ojca czy matki?

      • 7 0

      • (1)

        Dziadek jest z Marsa, a tam 1 rok (1 obieg Marsa wokół Słońca) wynosi 2,135 roku ziemskiego. Babcia jest z Wenus, gdzie rok wynosi 0,615 roku na ziemi. Przy tych samych założeniach co w zadaniu w głównym wątku, podaj wiek dziadka w latach marsjańskich a wiek babci w latach wenerycznych.

        • 4 0

        • a ile mają lat względem centrum naszej galaktyki?

          • 0 0

    • Normalni tyle nie żyją.

      Jakieś nierealne zadania.

      • 7 1

    • Dziadek ma aktualnie 76 lat, a babcia 57 lat :D

      • 2 0

    • x wiek dziadka
      y wiek babci
      pierwsze równanie: (x+y)mod(133)=0
      drugie równanie: (4y)mod(3x)=0
      Za pomocą matematyki dyskretnej dostałem: y=57 a x =76

      • 1 0

    • Błąd w treści zadania... Zamiast dziadek "ma" powinno być dziadek "miał"

      • 0 0

    • Mm

      • 0 0

  • Ciekawe. Potrzebne.

    • 7 2

  • Fajnie było!

    Dzięki za zabawę. Zawsze lubię takie małe ćwiczenia dla mózgu.

    • 11 2

  • Pozdrawiamy Panią Kasię

    autorkę pomysłu

    • 15 3

  • Kiedyś udawało się nauczyć matematyki...

    Babcia - 57, dziadek - 76

    • 14 0

  • (2)

    Moja babcia ma 42 lata

    • 4 3

    • moja babcia ma zasłony w okularachch

      • 6 0

    • Ma duże szanse zostania prabacią albo nawet pra prababcią.

      • 8 0

  • Ile? (3)

    Cegła waży kilogram i pół cegły. Ile mieszkań ma Paweł?

    • 28 6

    • 8

      8?

      • 2 1

    • Mniej niz Adamowicz

      • 2 4

    • on 9 mieszkań ,a dzieci i zona po 4

      babcie emerytki i ich sąsiadki po 3.
      a ile kont ma żona Budynia ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do płazów zaliczamy:

 

Najczęściej czytane