• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorscy szóstoklasiści stoją w miejscu

Izabela Jopkiewicz
30 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:53 (30 maja 2008)
Gdansk, testy kompetencyjne w szkolach podstawowych. Na zdjeciu szostoklasisci ze Szkoly Podstawowej nr 50 tuz przed rozdaniem testow. Gdansk, testy kompetencyjne w szkolach podstawowych. Na zdjeciu szostoklasisci ze Szkoly Podstawowej nr 50 tuz przed rozdaniem testow.

Absolwenci pomorskich podstawówek mają problemy z pisaniem tekstów i wykorzystywaniem wiedzy w praktyce - wynika z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Wśród rówieśników z innych województw uplasowali się na początku drugiej dziesiątki.



Tegoroczny sprawdzian uczniów ostatnich klas podstawówek był zatytułowany "Jasne jak słońce". Z raportu Centralnej Komisji Egzaminacyjnej wynika, że wcale nie był dla szóstoklasistów taki łatwy.

8 kwietnia do testu przystąpiło w naszym województwie ponad 25,5 tys. dzieci. W ciągu godziny musiały odpowiedzieć na 25 pytań otwartych i zamkniętych. Mogły dostać maksymalnie 40 pkt. Test miał sprawdzić, jak radzą sobie z pisaniem, czytaniem, rozumowaniem, korzystaniem z informacji i wykorzystaniem wiedzy w praktyce.

Nasi uczniowie najgorzej poradzili sobie z napisaniem tekstu (temat: "Jedyne pod słońcem. Napisz o miejscu, które jest dla ciebie wyjątkowe"). Za poprawność językową zdobyli średnio tylko 46 proc., za ortografię - 54. Agata Bebło, polonistka w SP 45 w Gdańsku: - Pisanie jest dużym problemem dla dzieci, ponieważ wyrastają w kulturze medialno-obrazkowej. Nie czytają książek, choć z samą czynnością czytania sobie radzą, więc nie czerpią słownictwa i konstrukcji z literatury. Piszą jak mówią, czyli: "fajnie, ekstra, super, spoko" - rozmawiają półsłówkami. Nie przywykli do słowa pisanego, nie rozumieją poleceń także w innych przedmiotach. Ćwiczymy to wszystko w szkole, ale jeśli nie stosują tych umiejętności w życiu, zapominają.

Wykorzystanie wiedzy w praktyce wypadło słabo, m.in. dlatego, że przynajmniej połowa punktów do zdobycia w tej dziedzinie pochodzi z pytań otwartych (uczeń sam udziela odpowiedzi), a te są dla nich zawsze trudniejsze.

- Wykorzystanie wiedzy sprawdza się głównie przy rozwiązywaniu zadań. Uczniowie nie zawsze precyzyjnie odczytują ich treść. Gdy coś przeoczą w poleceniu, nie mogą mieć dobrego wyniku. Najlepiej wychodzą im zadania związane z obliczaniem kosztów, pieniężne. Gorzej idzie im z długością i powierzchnią - tłumaczy Zofia Bolałek, koordynator sprawdzianu klas VI w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. - W tym roku wielu zdających zapomniało też, że godzina ma 60 minut...

Zdzisław Szudrowicz, pomorski kurator oświaty, szuka w raporcie jasnych stron: - Różnice między najlepszym a najgorszym województwem mieszczą się w granicach półtora punktu, to znaczy, że poziom młodych Polaków jest bardzo wyrównany. Pomorskie od lat stoi w miejscu. Trzeba naprawdę zastanowić się, jak zachęcić uczniów do czytania. Musimy spotkać się z dyrektorami i nauczycielami i zrobić wielką burzę mózgów nad wnioskami z testu.

Słabo napisany sprawdzian nie ma jeszcze konsekwencji dla zdającego, ale jest ostatnim dzwonkiem, by wziąć się do pracy. Kolejny test w życiu ucznia - egzamin gimnazjalny - ma znaczenie przy rekrutacji do ogólniaka.

Pomorskie na teście

W punktach średnia krajowa wyniosła 25,77; województwa pomorskiego - 25,38 (11. miejsce w kraju, ex aequo z woj. dolnośląskim); Gdyni - 27,99; Sopotu - 27,69 i Gdańska - 27,32. Po przeliczeniu punktów na procenty uzyskaliśmy, podobnie jak sześć innych województw - 63 proc. (przy średniej krajowej - 64). Procent to wartość zaokrąglona, bez miejsc po przecinku, stąd większa "uniformizacja" uczestników sprawdzianu przy takim przeliczeniu.
Gazeta WyborczaIzabela Jopkiewicz

Opinie (108) 4 zablokowane

  • Gdynia najlepiej , Gdańsk najslabiej (W Trójmieście) (12)

    Można było się tego spodziewać:)

    • 0 0

    • :(

      Ogólnie slabo na Pomorzu

      • 0 0

    • (3)

      Różnica tak wielka, że jej praktycznie nie ma, tylko gdynia ją widzi, ale już nie widzi zastoju inwestycyjnego u siebie i morza inwestycji w Gdańsku

      • 0 0

      • Głąby (1)

        te WIELKIE inwestycje to hindusi i to lepiej wyedukowani od Was:)))

        • 0 0

        • a może frytki do tego.?

          • 0 0

      • jakbys porownywal dwie osoby to niewielka. ale porownujesz srednia, widac ze konczyles szkole w gda i albo jestes tak samo slaby jak gdanskie dzieci albo sobie wmawiasz ze roznica jest mala aby zaleczyc kompleksy

        • 0 0

    • Sam jesteś dzieciak

      Ja krzyczałem na Gdynian Śledzie w Podstawówce, ale na szczęście już z tego wyrosłem, ty jak widać nie.

      • 0 0

    • Głąb (1)

      Ten na górze gość z Gdyni ma małego...

      • 0 0

      • uuu

        sprawdzone empirycznie?

        • 0 0

    • a co to zaniedorozwój

      w Gdyni jest najwięcej dzielnic biedoty np. Chylonia, więc nie mów o dobrym wykształceniu

      • 0 0

    • Wioska rybacka lepiej wyedukowana od Potężnego 1000 letniego gdanska?? (1)

      zakompleksieni gdanszczanie na punkcie malej Gdyni ktora mozliwosci ma wieksze od was wytlumaczcie mi to!!

      • 0 0

      • Twoja wypowiedź jest równie denna jak tych co jadaą na Twoją Gdynię. Jesteś tak samo zakompleksiony/a jak reszta.

        • 0 0

    • Do zdobycia było 40 punktów.Wnioskowanie o najwyższej punktacji w Gdyni opiera się na różnicy 0.62 punkta .tez mi najlepiej!!

      • 0 0

  • Aby pogorszyć wyniki w Polsce (1)

    wybrano wiec p.minister(,która kocha i szanuje ks.Jankowskiego) z Gdańska. Obecnie będziemy w ogonie Europy:))

    • 0 0

    • Jestes glupi jak tabaka w rogu.

      Problem z czytaniem istnieje na calym swiecie. Internet przykul uwage wiekszosci studentow szkolnych. W Ameryce biblioteki prawie puste. Maja w nich przecietnie od 10 do 20 komputerow i cala mlodziez tylko komputery okupuje. Wszystko chce dowiedziec sie z internetu a czytanie ksiazek zaniedbuja. Gazet takze. Takie to juz nowe zycie. Nie musla ze ksiaka da im to co natychmiast moga dowiedziec sie z Internetu.

      • 0 0

  • (3)

    moim zdaniem poziom zaniża, ale nie tylko, niejaki waszka
    okupujące ten portal stada nieletnich nieuków, czytając go, nabierają złych nawyków - chaotyczne, rojące się od błędów, niemerytoryczne, niekonsekwentne, i pozbawione większej treści - wyPOciny cielęciny:-)

    • 0 0

    • gallux PISuarze

      zapomniałeś "wypaczyć" słowo 'poziom, ślepak czy tępak z ciebie??

      • 0 0

    • typowy psychol (1)

      Nadpobudliwość poprzez nadużywanie wódy, psychotropów i narkotyków(inaczej zespół nadruchliwości psychicznej, nadruchliwość emocjonalnej, zespół hiperkinetyczny) w znaczeniu medycznym jest schorzeniem mającym charakterystyczne objawy i wymagającym odpowiedniego leczenia. Trzy grupy objawów są charakterystyczne dla takiego stanu:
      1. nasilone zaburzenia uwagi;
      2. nadmierna impulsywność;
      3. nadmierna kłótliwość i konfliktowość;
      4. odporność na pozyskiwanie wiedzy i nauki;
      5. .....
      Najgorsze, że to schorzenie jest mocno zagnieżdżone w genetyce, wiec dzieci i wnuki będą dalej psuły średnią pomorskich gimnazjów:))

      • 0 0

      • to donek! wypisz wymaluj - pŁemieŁ tysiąclecia, słońce peru:-)

        a czemu to nie jedzie na euro 2008? pewnie nie wie komu kibicować, albo sie boi, że jak Polska wygra, to bedzie musiał na kolanach przepraszać mamusie angele bu hi hi hi h

        • 0 0

  • "Pomorskie od lat stoi w miejscu. " (2)

    nioooo

    • 0 0

    • to jest ta jasniejsza strona sytuacji: pomorskie od lat stoi w miejscu.

      • 0 0

    • ...

      Popraffnie pisze siem "niooom" ziomalku koffany. Nie rozumie o co hodzi, rze młodzi ludzie źle piszom testy. Widocznie som za trudne. Powieccie to nauczycielą.

      • 0 0

  • To nie wina dzieci! (8)

    Wszyscy nauczyciele powinni zostać poddani weryfikacji - należy najpierw sprawdzić ich wiedzę. Jak nauczyciel nie umie to co ma umieć uczę takiego nauczyciela. Nie zwalajcie nauki na rodziców, bo jeszcze trochę a okaże się, że szkoły są niepotrzebne.

    • 0 0

    • (1)

      a wakaty po weryfikacji uzupełnią hutnicy i panie z biedronki

      • 0 0

      • Dlatego

        BABCIA napisała "To nie wina dzieci!"

        • 0 0

    • jestem nauczycielem

      anglielskiego i widze jak sobie wszyscy bimbamy... nie chce nam sie prowadzic ciekawych lekcji... za taka kase nie ma motywacji.

      • 0 0

    • Te, babcia, a ile czytasz wnusiom książek? Jak często chodzisz z nimi do muzeów albo np. na pikniki historyczne? Albo jak często na spacerze próbujesz je zainteresować polską przyrodą? W szkole nauczyciel ma 45 minut na np. 30 uczniów, czyli 1,5 minuty na twarz. Najwięcej wynosi się właśnie z domu - i to w domach na okrągło dzieci siedzą przed tv, zamiast czytać albo biegać po podwórku, rozwijając w pierwszym przypadku intelekt, w drugim kondycję.

      • 0 0

    • Babciu masz całkowita racje, (2)

      ponieważ zatrudniam nauczycieli głownie o najwyższych kwalifikacjach, a nawet kuratoryjnych i powiem Ci szczerze, że jest b.źle bo co najmniej 60% musiałem zrezygnować. U mnie nauczyciel to z prawdziwego zdarzenia edukator, który musi posiadać odpowiednie wykształcenie, wiedzę i mieć certyfikaty,(na bieżąco weryfikowaną)a do tego umiejętności jej przekazania (w tym wykorzystanie odpowiednich technik i technologii), musi skupić na sobie właściwy odbiór przez słuchacza ze zrozumieniem, itd.
      Po takich monitorowanych wykładach często analizuje się i sprawdza, do tego przeprowadza sie ewaluacje odpowiednim programem. Słabi nauczyciele są po prostu eliminowani i odsiewani, oni po prostu nie dyskutują z faktami. Nie będę opisywał o moich dzieciach, ponieważ to one były inspiracją do pewnych programów, które są akceptowane przez MEN, ale nie ma kasy na większe ich wprowadzenie choć pilotażowo się sprawdziły.
      Po tak złych wynikach w pomorskim tylko się dziwie. Dlaczego jeszcze nasz kurator nie poddał sie do dymisji?? Dlaczego kuratorium nie wystąpiło do MEN o zmniejszenie subwencji w sytuacji obniżenia jakości "produktu edukacji", a rodzice nie wnoszą spraw do sądu za szkody... ?

      Mam dużo znajomych wspaniałych nauczycieli i nauczycielek i powiem tak, najbardziej niereformowalną grupą zawodową są dyrekcje różnych szczebli szkół, na dodatek dyrektor stał sie całkowicie sfeminizowanym zawodem, co też źle świadczy o kondycji jako całości:))
      - a to pisze z własnego doświadczenia, bo wiele konferencji i seminariów mam za sobą dla tej grupy zawodowej.
      Wspaniałych nauczycieli się gnębi i poniża, a koleżanka, która wygrywała konkursy na "najlepszego pomorskiego nauczyciela" o mało co nie została wywalona z pracy, ale obniżono jej nawet pensum. A tych lepszych wyśmiewa sie, że to tacy frajerzy, bo za wiele uczą, gdy "u nas wystarczy wierzyć". A gdzie tu mówić o prawidłowo przeprowadzonej lekcji z zastosowaniem aktywnych metod nauczania i zmuszania do myślenia takich jak:
      - Szkolna debata (analiza argumentów “za i przeciw”)
      - Analiza procesu podejmowania decyzji przy pomocy drzewa decyzyjnego
      - Burza mózgów dla uczniów
      - Właściwa dyskusja merytoryczna punktowana
      - Aktywne gry dydaktyczne ,takie jak w gdyńskim PNT
      - Elementy dramy (wchodzenie w role itd
      - Metaplan,
      - Praca z podziałem w małych grupach;
      - Symulacje i kombinacje;
      - Studium przypadku
      - Przyjmowanie i ocena różnych punktów widzenia
      - Uczenie innych uczniów, uczenie się od nich
      - Tz.odbijanka czy tenis słowny
      - itd, itp.
      Jak kiedyś powiedziałem to wychowawczyni mojego syna ona poleciała po koleżanki a one popatrzyły na mnie z poirytowaniem. Na szczęście on i tak napisał najlepiej ze wszystkich klas test szóstoklasisty.

      • 0 0

      • Miła BABCIU (1)

        Za moim przykładem - przed chwilą przeczytałem w Dz.B., że "Pokrzywdzeni w teście pomorscy gimnazjaliści pozwą kuratorium i Ministerstwo Edukacji Narodowej"
        No może w końcu "uwierzę", ale nie w ta "Prawa i Sprawiedliwą", ale w zwykła sprawiedliwość:))

        • 0 0

        • to tak jak ten uczeń z USA

          • 0 0

    • nie nauczyciele

      Winni są rodzice, którzy chcieby mieć dobrze uczące się dzieci bez pracy z nimi. Nauczyciel uczy ale w domu rodzic pilnuje i nie może być komentarzy przy dzieciach, które ja słyszałam od matek kolegów mojego dziecka "Co ta baba od nich wymaga".

      • 0 0

  • (2)

    więcej szczegółów, bardziej merytoryczna ocena

    "Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że uczniowie klas szóstych z Pomorza pod względem liczby uzyskanych punktów (63 procent) na sprawdzianie zajęli ostatnie miejsce w Polsce - razem z województwami dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubuskim, śląskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.
    Co więcej, wykazali się też, obok uczniów z województwa lubuskiego, najgorszą umiejętnością w pisaniu wypracowania w skali całego kraju (55 procent zdobytych punktów). Najlepiej sprawdzian napisali szóstoklasiści województwa małopolskiego (67 procent zdobytych punktów ogółem i 62 procent z umiejętności pisania).
    - Nie będę tego komentował, ponieważ nie widziałem jeszcze tabeli z wynikami - mówił nam wczoraj wieczorem Zdzisław Szudrowicz, pomorski kurator oświaty.
    Według wstępnych wyników sprawdzianu na zakończenie klas szóstych szkół podstawowych na Pomorzu 70 procent uczniów uzyskało od 18 do 33 punktów (na 40 możliwych). Najsłabiej wypadli uczniowie z powiatu słupskiego (średnio uzyskali tu 23,22 punktów), człuchowskiego (23,57), kościerskiego (23,58), lęborskiego (23,8) i bytowskiego (23,9). Najlepiej sprawdzian napisali gdynianie (średnio 27,99 punktów), sopocianie (27,69) oraz gdańszczanie (27,32). Do sprawdzianu przystąpiło w województwie pomorskim ponad 25,5 tys. uczniów.
    Z Ireną Łaguną, dyrektorką Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku, nie udało się nam wczoraj skontaktować. (ACCA)"

    • 0 0

    • mapa kraju (1)

      najgorzej wyedukowani sześcioklasiści są w zachodnich województwach,

      • 0 0

      • ... z tej "lepszej", bardziej wyedukowanej części kraju, jak tłumaczyli nam wyborcy PO

        • 0 0

  • Gluś natężył się i wyprykał. (1)

    Istnieje zasada czytania tego co się napisało. Składnia, interpunkcja, gramatyka i ortografia - to są filary poprawnej wypowiedzi pisemnej. Notoryczne łamanie zasad poprawnej pisowni przez glusia, proszę glusia, stawia glusia w szeregu troglodytów językowych.
    O meritum wypowiedzi glusia nie będę się przez litość wypowiadał.
    A potem małolaty czytają ten bełkot i wydaje im się, że jak taka stara pokraka łamie zasady to im też wolno.

    • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (2)

    jednym z głównych celów, jakie postawiła sobie komuna, była walka z analfabetyzmem i rozwój szkolnictwa (1000 szkół na 1000-lecie Państwa Polskiego), trzystopniowe szkolnictwo wyższe
    i to sie komunie nawet udało, ciemniactwo wyzerowano:-)
    i co mamy PO blisko 20 latach rządów komuno-lYberałów? wyrasta nam POkolenie analfabetów
    w USA był taki przypadek, że murzyn, który skończył 7 klas szkoły powszechnej, nie potrafił czytać, pisać i liczyć:-) ale on to miał łeb, podał rząd do sądu, że go zrobili debilkiem:-) chyba nawet wygrał...

    • 0 0

    • Glusiu idź w ślady murzyna

      Wygrasz z podstawówką i TBO mój ćwierćinteligencie. Niestety PG się na tobie poznała i nie dała ci szansy, co tylko dobrze o PG świadczy.

      • 0 0

    • Szkoda że PRL nauczył Cię tylko PiSać

      Ze zrozumieniem świata otaczającego masz duże problemy.

      • 0 0

  • mapa kraju - najgorzej wyedukowani sześcioklasiści są w zachodnich województwach, tam gdzie głosowano na PO

    POzwoliłem sobie wkleić to na widoku:-)

    • 0 0

  • Nie od dziś wiadomo, ze głupota idzie w parze z megalomanią - wystarczy w archiwum poszukac wpisów o zacofanej, niewykształconej, wsiowej (wpisz dowolne epitety) części Polski wschodniej lub centralnej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do chorób cywilizacyjnych nie zaliczamy:

 

Najczęściej czytane