• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło

Ruch, który rozwija umysł najmłodszych

Coraz więcej dzieci niechętnie uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego w szkołach. Najmłodsi opuszczają lekcje WF-u, często za przyzwoleniem rodziców, większość czasu spędzają przy komputerze lub przed telewizorem. A przecież pozytywnych efektów ruchu na rozwój psychofizyczny dziecka nie da się przecenić. Wydawnictwo Nowa Era podczas serii spotkań z nauczycielami w całej Polsce chce zwrócić uwagę, jak istotne dla rozwoju umysłu najmłodszych są nawet najprostsze ćwiczenia fizyczne.

25 czerwca - 1 września 2024, godz. 9:00

Gdynia,
bilety 35 zł
wrz 12-14

czwartek - sobota, godz. 16:30

bilety 350 zł
W projekt są zaangażowane Akademie Wychowania Fizycznego. Jedno ze spotkań odbędzie się 12 marca w Gdańsku. Poza najnowszą wiedzą na ten temat zostaną zaprezentowane przykłady ciekawych lekcji WF-u w klasach 1-3 szkoły podstawowej.

Dziecko rozpoczynające szkołę podstawową ma coraz mniej czasu na ruch. Chwile, które w przedszkolu wykorzystywało na zabawy ruchowe, teraz musi poświęcić na pracę w klasie, siedząc w ławce. Po szkole z kolei odrabia lekcje, uczestniczy w dodatkowych zajęciach. Aktywność fizyczna schodzi na dalszy plan. To niestety ma bardzo negatywne skutki zdrowotne, a także niekorzystnie wpływa na rozwój umysłowy ucznia.

Fizjologiczna potrzeba ruchu dziecka w pierwszych klasach podstawówki zostaje zahamowana przez przymus siedzenia w ławkach. A przecież ruch w tym okresie rozwoju jest bardzo ważny. Obserwujemy, że nasze dzieci z roku na rok są coraz słabsze i mniej sprawne fizycznie - mówi Anna Karniej, dyrektor wydawniczy Nowej Ery. - Aby rozwój dzieci postępował właściwie - mam na myśli nie tylko sprawność fizyczną, ale przede wszystkim umysłową - należy zadbać o odpowiednią ilość ruchu. Chcemy przekonać nauczycieli, by podczas zajęć poświęcali choć kilka minut na proste ćwiczenia gimnastyczne. Mamy ciekawe propozycje. Chodzi o bardzo proste rozwiązania. Nie wszyscy zdają sobie sprawę na przykład z tego, że nawet przesadzenie dziecka z lewej części sali na prawą wywołuje bardzo pozytywną zmianę aktywności półkul mózgowych. Dziecko, patrząc na tablicę raz z lewej, raz z prawej strony, pobudza do pracy obie części mózgu - przekonuje Anna Karniej.

Ruch, który rozwija umysł
Ruch stymuluje funkcjonowanie mózgu. W czasie ćwiczeń fizycznych tworzą się w mózgu połączenia nerwowe. Dzieci, które nie są na bakier z gimnastyką, chętniej się uczą, łatwiej przyswajają wiedzę, mają mniej problemów z koncentracją. Szkoła podstawowa to nie tylko czas poznawania liter i cyfr, ale okres ogólnego rozwoju dziecka. Należy budzić i pielęgnować ciekawość otaczającego świata na wielu płaszczyznach.

Możliwości jest bardzo wiele. Wydawnictwo Nowa Era oraz zaproszeni eksperci podczas wiosennych spotkań zaprezentują ćwiczenia, które można wykorzystać w pracy z najmłodszymi. Jedną z ciekawszych metod jest "edubal". To interesujący sposób realizacji zajęć wychowania fizycznego: dzieci uczą się, bawiąc się piłkami, na których znajdują się litery, cyfry i znaki działań matematycznych (+, -, x, :, =).

Tworzą wyrazy z umieszczonych na piłce liter, odczytują głośno te wyrazy, mogą zapisać je na kartkach. A wszystko to dzieje się w ruchu - opowiada dr hab. nauk o kulturze fizycznej Andrzej Rokita, prof. nadzw., współautor tej metody. - Dzieci podczas spontanicznej aktywności ruchowej poznają litery, tworzą sylaby, wyrazy, zdania, wykonują działania matematyczne, mogą uczyć się języka angielskiego. Metoda "edubal" daje szansę na integrację aktywności ruchowej z umysłową, na doskonalenie umiejętności ruchowych oraz językowych i matematycznych, na doskonalenie zdolności koordynacyjnych (oko - ręka, czy orientacji przestrzennej - niezwykle istotnej w czytaniu i pisaniu). Metoda "edubal" jest niezwykle pomocna w pracy z dzieckiem z dysleksją - dodaje.

To tylko jeden z wielu przykładów zajęć, które łączą aktywność ruchową z nauką liter i cyfr. Podczas spotkań organizowanych przez wydawnictwo Nowa Era nauczyciele poznają wiele innych inspirujących metod pracy z dziećmi. Organizatorom zależy na tym, by przekonać i zachęcić nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego do wprowadzenia elementów ruchu do codziennego programu zajęć. Zaproszeni eksperci zaprezentują ciekawe przykłady prostych ćwiczeń, które można wykonać razem z najmłodszymi w trakcie lekcji, na przerwie lub w czasie zajęć WF-u.
Gimnastyka ciała dla umysłu w Gdańsku

Spotkanie odbędzie się 12 marca 2013 r. o godz. 15.00 w Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu im. Jędrzeja Śniadeckiego, ul. Kazimierza Górskiego 1.

Wykład poprowadzi dr hab. prof. nadzw. Tomasz Frołowicz.
Tomasz Frołowicz - dr hab. w zakresie nauk o kulturze fizycznej, zatrudniony w AWFiS w Gdańsku na stanowisku profesora nadzwyczajnego, kierownik Katedry Wychowania Fizycznego. Tytuł rozprawy habilitacyjnej: "Edukacyjne intencje nauczycieli wychowania fizycznego, między deklaracjami a działaniami".

Dr hab. Tomasz Frołowicz jest współtwórcą podstawy programowej kształcenia ogólnego, autorem programów nauczania, w tym nagrodzonych w konkursie organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Jest również autorem podręczników szkolnych: "Sportowe zoo, aktywność ruchowa z elementami edukacji prozdrowotnej dla klas 1-3", "Życie zdrowe i sportowe, wychowanie fizyczne z elementami edukacji prozdrowotnej dla klasy 4". Współautor podręcznika "Życie zdrowe i sportowe, wychowanie fizyczne z elementami edukacji prozdrowotnej dla klas 5 i 6".

Opinie

Sprawdź się

Wybierz poziom

Co jest naturalnym wrogiem mszycy?

 

Najczęściej czytane