• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Wydarzenie już się odbyło
PATRONAT

Tożsamość, ochrona i kształtowanie krajobrazu w edukacji szkolnej. Przestrzeń wokół nas (1 opinia)

Samorząd Województwa Pomorskiego ustanowił rok 2012 - Rokiem Krajobrazów Pomorza. Inicjatywie tej towarzyszy szereg wydarzeń związanych z tematem przewodnim. Jednym z nich jest konferencja metodyczna pt. Tożsamość, ochrona i kształtowanie krajobrazu w edukacji szkolnej. Przestrzeń wokół nas, kierowana - przede wszystkim - do nauczycieli pomorskich szkół, a także przedstawicieli środowisk naukowych, organizacji, stowarzyszeń, oraz osób zainteresowanych edukacją przestrzenną, krajobrazową i regionalną.

Szacunek do własnego środowiska świadczy o poziomie kultury narodu. Od wykształconej w młodym wieku wrażliwości na jakość otoczenia (rozumianego zarówno jako środowisko zbudowane jak naturalne) zależą przyszłe zachowania związane z właściwym użytkowaniem przestrzeni naszego Kraju - architekt Dariusz Śmiechowski

Podczas Konferencji zainicjowany zostanie konkurs na projekty edukacyjne, przybliżające dzieciom i młodzieży podstawowe zagadnienia związane z przestrzenią i krajobrazem, a także prezentację specyfiki pomorskich krajobrazów.

W związku z zainteresowaniem, widocznym już na etapie przygotowywania konferencji - rozważa się potraktowanie jej jako wydarzenia otwierającego cały cykl spotkań, dotyczących (w pewnym uproszczeniu) nauczania o krajobrazie i uwrażliwiania na przestrzeń wokół nas - zgodnie z podtytułem konferencji "inauguracyjnej". Kierujemy w ten sposób szczególną uwagę na edukację dzieci i młodzieży, bowiem kształcenie świadomych uczestników procesów związanych z ochroną i przekształceniami otaczającej nas przestrzeni, w kontekście rosnącej roli partycypacji społecznej (m.in. w planowaniu przestrzennym), jest aktualnym i ważnym wyzwaniem.

Udział w konferencji jest bezpłatny.
Karta zgłoszenia na konferencję znajduje się na stronie Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku www.cen.gda.pl
Zgłoszenia prosimy przesyłać mailowo do dnia 6 kwietnia 2012 r.
Wszelkich informacji dotyczących konferencji udzieli Renata Mistarz konsultant ds. edukacji regionalnej w CEN Gdańsk,- tel. kontaktowy (58) 340 41 45, e-mail: renata.mistarz@cen.gda.pl


PROGRAM KONFERENCJI

9.00 - 9.30 Rejestracja, Powitanie i zagadnienia wprowadzające
9.30 - 9.45 Powitanie i otwarcie konferencji
- Mieczysław Struk- Marszałek Województwa Pomorskiego
- Jan Kleinszmidt - Przewodniczący Sejmiku Województwa Pomorskiego
- Lawrence Okey Ugwu - Dyrektor Nadbałtyckiego Centrum Kultury
9.45 - 10.00 Wprowadzenie - Bogactwo różnorodności krajobrazowej Pomorza "Konieczność ochrony i kształtowania krajobrazu w poszanowaniu lokalnej tożsamości. Przybliżenie idei Roku Krajobrazów Pomorza i związanych z nim wydarzeń" - Feliks Pankau (Z-ca Dyrektora Departamentu Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego)

CZĘŚĆ I
Tożsamość miejsca
Rola edukacji przestrzennej w budowaniu wrażliwości na jakość otoczenia od najmłodszych lat


10.00 - 10.15 "Edukacja społeczna a tożsamość miejsca" - Prof. dr hab. Maria Mendel (pedagog miejsca i animator społeczności lokalnych; Prorektor Uniwersytetu Gdańskiego)
10.15 - 10.35 "Potrzeby i formy powszechnej edukacji architektonicznej" - Dariusz Śmiechowski (architekt, nauczyciel akademicki - ASP Warszawa, m.in. współautor programu "Dialog z otoczeniem")
10.35 - 10.50 "Aktywne metody nauczania/uczenia się o krajobrazie zbudowanym - 7 lat doświadczeń z realizacji programu Dialog z otoczeniem w polskich szkołach i instytucjach kultury" Anna Wróbel (pedagog, architekt krajobrazu, współautorka programu "Dialog z otoczeniem", publicystka )
10.50 - 11.15 "Przykłady działań w zakresie edukacji przestrzennej prowadzonych na świecie. PLAYCE" - Gary Johnson (architekt, nauczyciel akademicki - Wydział Architektury PG, współzałożyciel PLAYCE - międzynarodowego stowarzyszenia koncentrującego się na pracy z dziećmi i młodzieżą, podnoszącego świadomość dotyczącą przestrzeni i miejsc, w których żyjemy)
11.15 - 11.30 "Edukacja architektoniczna dzieci w szkole podstawowej, czyli po co i jak mówić dzieciom o architekturze" Elżbieta Marczak (architekt, nauczyciel akademicki - Wydział Architektury PG, autorka warsztatów architektonicznych kierowanych do uczniów szkół podstawowych), Bartosz Macikowski (architekt, nauczyciel akademicki
11.30 - 12.00 Pytania do prelegentów i dyskusja
12.00 - 12.30 Przerwa kawowa

CZĘŚĆ II
Rozwijanie wrażliwości przestrzennej oraz wiedzy o lokalnym krajobrazie - doświadczenia edukacyjne Przykłady - instytucje/organizacje samorządowe


12.30 - 12.45 "Krajobraz ważnym elementem nieformalnej edukacji ekologicznej parków krajobrazowych województwa pomorskiego" - Barbara Utracka-Minko (Z-ca Dyrektora Pomorskiego Zespołu Parków Krajobrazowych)
12.45 - 13.00 "Bioróżnorodność - poznaj by zachować w kalejdoskopie krajobrazów" - Joanna Lepczak-Michalska (Kierownik Centrum Informacji i Edukacji Ekologicznej w Gdańsku)
13.00 - 13.15 "Odkrywanie zasobów i tożsamości najbliższego otoczenia oraz integracja lokalnych społeczności" - Anna Dereń (animatorka kultury, pedagog społeczny, Dyrektor Centrum Inicjatyw Edukacyjnych w Kartuzach) Przykłady - szkoły
13.15 - 13.25 "Dziedzictwo kulturowe lokalnego krajobrazu - inicjatywy lokalne oraz projekty i konkursy międzynarodowe" Mirosława śołna (nauczyciel matematyki i informatyki, ambasador programu eTwinning), Alicja Patoka (nauczyciel chemii) - Gimnazjum nr 2 im. Jana Heweliusza w śukowie
13.25 - 13.35
"Miejsca pamięci na Pomorzu - niewykorzystana szansa nauczania regionalizmu" - Warcisław Machura (nauczyciel historii, filozofii i etyki, Wicedyrektor II LO im. Adama Mickiewicza w Słupsku)
13.35 - 13.45 "Śladami menonitów w gminie Ryjewo" - Ewa Majewska (nauczyciel historii), Dorota Baranowicz (nauczyciel języka polskiego) - Zespół Szkół w Ryjewie
13.45 - 13.55 "Ścieżka ekologiczna w edukacji rolniczej" - Anna Pacek-Spich (nauczyciel języka francuskiego i przedmiotów zawodowych - Zespół Szkół Rolniczych Centrum Kształcenia Praktycznego w Bolesławowie Przykłady - stowarzyszenia/organizacje pozarządowe
13.55 - 14.10 "Edukacja regionalna... na początku drogi nauczyciel" - Sulisława Borowska (kierownik Niepublicznej Placówki Oświatowo Wychowawczej Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego, koordynatorka projektów kierowanych do nauczycieli)
14.10 - 14.25 "Budowanie tożsamości przestrzeni w oparciu o rzekę i wartości przyrodnicze przestrzeni nadrzecznych - doświadczenie z pracy edukacyjnej z młodzieżą"
Elżbieta Jurkowska (koordynatorka projektu Temat: Rzeka, wiceprezes Fundacji Impact, Warszawa)
14.25 - 14.35 "Dzieci urządzają plac zabaw czyli lekcja demokracji w działaniu Dlaczego warto włączać najmłodszych uczniów w planowanie partycypacyjne? Doświadczenia z Wrzeszcza" Lidia Makowska (kulturolożka, prezeska Stowarzyszenia Kultura Miejska, przewodnicząca zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny)
14.35 - 15.30 Przerwa obiadowa

CZĘŚĆ III
Podsumowanie konferencji

15.30 - 15.45 Przedstawienie koncepcji konkursu na działania edukacyjne
15.45 - 16.15 Pytania do prelegentów i dyskusja z udziałem Piotra Sarzyńskiego
16.15 - 16.30 Podsumowanie i zakończenie konferencji

18.00 "Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?" Spotkanie z autorem książki - Piotrem Sarzyńskim (socjologiem i publicystą, zajmującym się w szczególności problematyką kulturalną) Wydarzenie towarzyszące konferencji, organizowane przez
Nadbałtyckie Centrum Kultury

Przeczytaj także

Opinie (1)

  • "Wrzask w przestrzeni. Dlaczego w Polsce jest tak brzydko?"

    Bo generalnie lwia część społeczeństwa, a co gorsza jego elity kształtujące i wykonujące politykę przestrzeni, to analfabeci i troglodyci w tym zakresie.
    Tożsamość, ochrona i kształtowanie krajobrazu w obecnym stanie faktycznym i prawnym nie istnieją.
    Reasumując przestrzeń jest tak wartościowa jak zawartość głów podmiotów ją kształtujących.

    Lecz nadzieja nie umiera, Chrystus bowiem powstał z martwych.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie zwierzęta są związane z ekosystemem jeziora?

 

Najczęściej czytane