• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W każdym wieku można nauczyć się nowego języka?

Piotr Kallalas
28 lipca 2023 
Opinie (32)
Warto wybrać odpowiedni tryb nauki. Część osób może uczyć się tylko podczas lekcji indywidualnych, inni wolą zajęcia grupowe. Warto wybrać odpowiedni tryb nauki. Część osób może uczyć się tylko podczas lekcji indywidualnych, inni wolą zajęcia grupowe.

Jak wybrać szkołę językową? Czy warto skorzystać z lekcji próbnych? I wreszcie czy rzeczywiście im człowiek starszy, tym ma większe problemy z przyswajaniem nowego języka obcego?



Czy planujesz naukę języka obcego?

Taka opinia jest powszechna i sprawia, że wielu dorosłych nie chce zaczynać nauki, ponieważ żyje w przekonaniu, że ten moment życia już minął, a ich umiejętności językowe nie są już na takim poziomie, co w okresie szkolnym.

- Prawdą jest, że z biegiem lat mózg traci swoją plastyczność, co może mieć wpływ na tempo nauki języka obcego, jednakże sam wiek nie stanowi ograniczenia w przyswajaniu nowych umiejętności, w tym językowych. Zdaniem naukowców podjęcie nauki języka obcego w starszym wieku stanowi doskonały trening dla umysłu i opóźnia proces starzenia - tłumaczy Justyna RożnieckaLanguage school lead Skrivanek sp. z o.o. - agencja tłumaczeń i szkoła językowa. I dodaje: - Nauka to proces, który w przypadku osób starszych przebiega w inny sposób niż u dzieci czy młodzieży, stąd też powinien opierać się na innych zasadach. Im człowiek starszy, tym bardziej świadomy swoich możliwości poznawczych, preferowanego stylu nauki oraz potrzeb w zakresie doboru odpowiednich materiałów szkoleniowych, np. takich, które są przeznaczone dla seniorów i mają większe czcionki, zawierają częstsze powtórki materiału, a na nagraniach spikerzy mówią nieco wolniej. Rzec można, że nauka w wieku starszym jest inna, niekoniecznie trudniejsza.

"Nauka języka przez dorosłych jest napędzana konkretnym celem"



Nauczyciele wskazują też, że z wiekiem nabiera się innych atutów, które warto wykorzystać właśnie podczas nauki języka.

- Dzieciaki mają naturalny talent do szybkiego przyswajania nowych informacji, ale dorosły uczeń ma swoje unikalne atuty. Przede wszystkim nauka języka przez dorosłych jest napędzana konkretnym celem, co jest potężnym motywatorem. A do tego, w przeciwieństwie do najmłodszych, dorośli są w stanie skupić się na nauce dłużej - mówi Joanna Gabryś - TrybałaPrestige Lingua.
Niektóre szkoły wręcz wykorzystują motywację do nauczania, jaka cechowała pierwsze lata przyswajania języka.

- Mamy własne książki i cały system, który służy temu, aby odblokować osobę i zachęcić do komunikowania i przekazywania informacji w obcym języku. Wraz z wiekiem jest więcej barier, im człowiek starszy, tym trudniej przyswajać nowości. Natomiast w naszej szkole jest to kwestia czasu - uczą się zarówno dzieci, osoby pracujące, jak i osoby starsze. Wykorzystujemy fakt, iż do 5. roku życia wszyscy są w stanie nauczyć się języka macierzystego bez pisania, teorii i gramatyki. Mamy do tego specjalny silnik, który w sposób naturalny jest w stanie przyswajać język - jest to umysł automatyczny. W oparciu o te struktury możemy się uczyć różnych rzeczy, np. rymowania. W niektórych krajach wykorzystywane są podobne mechanicy, np. w Szwecji - tam wszyscy mówią płynnie bez względu na wiek oraz wykształcenie - mówi Michał Hamond ze szkoły Metoda Hamonda.
Niezależnie od tego, czy uczymy się, bo lubimy, czy chcemy wykorzystać nowe umiejętności w płaszczyźnie zawodowej, nauka jest zawsze dobrym treningiem intelektualnym. Szkoły językowe nie narzekają na brak zainteresowania również wśród starszych osób.

- Jest u nas bardzo dużo kursów osób po 50-60. roku życia, które radzą sobie świetnie. Kluczem do sukcesu są małe grupy i metoda komunikatywna - słyszymy w Szkole Językowej Ambit English Unlimited.

Grunt to systematyczność



Dorośli mogą z powodzeniem uczyć się języków, nawet jeśli mówimy o podjęciu edukacji od podstaw. Jednej rzeczy jednak nie przeskoczymy - aby móc skutecznie przyswajać nowe zwroty czy reguły gramatyki, musimy poświęcić na to czas. Jak dużo?

- Można powiedzieć, że im więcej czasu poświecimy na naukę, tym szybciej zaobserwujemy efekty. Ilość czasu poświęconego na opanowanie języka obcego jest bardzo indywidualna i zależy od wielu czynników, zarówno wewnętrznych, takich jak np. predyspozycje, motywacja czy cel, jak i od zewnętrznych, czyli rodzaju kursu, formy nauki, częstotliwości i wymiaru zajęć, pracy własnej, w tym nauki słówek i odrabiania pracy domowej. Ważna jest regularność i konsekwencja w działaniu. Przy ustaleniu, że kurs odbywa się 2 razy w tygodniu po 60 minut, można założyć, że kolejne 120 minut w rozłożeniu na pozostałe dni to dobre rozwiązanie - dodaje Justyna Rożniecka
Osoby zaczynające przygodę z językiem są najczęściej zmotywowane i pełne entuzjazmu. Problem tkwi jednak w utrzymaniu tego pozytywnego nastawienia - dla wielu osób utrzymanie takiej rutyny jest bardzo kłopotliwe.

Jakie nowe kierunki ruszają na trójmiejskich uczelniach? Jakie nowe kierunki ruszają na trójmiejskich uczelniach?
- To proste - kluczem do sukcesu jest systematyczność. Niezależnie od tego, czy to 15 minut czy godzina, najważniejsze jest regularne zaangażowanie. Pomyślmy o tym jak o codziennym podlewaniu rośliny - regularność to klucz do pięknego rozwoju - dodaje Joanna Gabryś-Trybała.
Dlatego dobrze wygospodarować sobie stały czas na naukę języka i trzymać się harmonogramu, aby w konkretne dni móc poświęcić czas na przyswajanie nowości lub tego, co zostało przekazane nam podczas ostatnich zajęć.

- Minimum to zajęcia raz w tygodniu i przynajmniej 2-3 godziny pracy własnej w domu. Optymalne są zajęcia 2 razy w tygodniu po 60 lub 90 minut - mówią specjaliści z Ambit English Unlimited.

"Połowa sukcesu, jeśli uczeń jest zainteresowany treścią"



Szkoła językowa szkole językowej nie jest równa. Każdy podmiot realizujący nauczanie ma własne podejście do ucznia czy metody, które są wykorzystywane przy przyswajaniu wiedzy.

- W Prestige Lingua skupiamy się na autorskiej metodzie "Communication First", stworzonej przez właścicielkę szkoły. Jej kluczowym elementem są codzienne "słuchanki", które pomagają uczniom "zanurzyć się" w języku. Zalecamy uczniom, aby "oswoili" się ze swoim głosem mówiącym po angielsku i aktywnie go używali, nawet podczas mówienia do siebie (na przykład w samochodzie). Bardzo duży nacisk kładziemy na to, by materiały do nauki były ciekawe i autentyczne. Wiemy, że to połowa sukcesu, jeśli uczeń jest zainteresowany treścią - mówi Joanna Garbyś-Trybała. I dodaje: - Szczególną wagę przywiązujemy do tworzenia atmosfery, która sprzyja nauce. Nasze lekcje odbywają się w małych grupach, w ciepłej i przyjaznej atmosferze, przypominającej spotkanie towarzyskie przy kawie, herbacie, a nawet z ciastem. To pozwala na nawiązanie nowych znajomości i sprawia, że uczniowie z przyjemnością uczęszczają na zajęcia. Naszym celem jest, aby język angielski stał się naturalną częścią codziennego życia uczniów.
Czasem większy nacisk jest kładziony na mówienie, innym razem na podstawy gramatyczne i słownictwo.
- Uczymy metodą komunikatywną, cała lekcja przeprowadzana jest w języku docelowym, co już po kilku tygodniach nauki daje znakomite efekty. Warunkiem sukcesu są jednak małe grupy. U nas grupa powstaje już od 3 osób, a mnóstwo osób chodzi do nas do grup 2-osobowych lub na kursy indywidualne. To jest właśnie gwarancją sukcesu w nauce języka - dodają przedstawiciele Ambit English Unlimited.
Dlatego dobrze skorzystać z lekcji próbnych, które są niezobowiązujące, a pozwalają zapoznać się z metodą i sprawdzić, czy ten styl nauczania nam odpowiada. Dotyczy to również wyboru trybu zajęć. Niektórzy wolą uczyć się podczas lekcji indywidualnych, inni preferują spotkania w grupie.

- Przede wszystkim pracujemy od początku nad mówieniem, mniejszą wagę przykładamy do gramatyki i pisania. Skupiamy się na sposobach, aby jak najszybciej przyswoić nowe słownictwo i otworzyć się na mówienie oraz nabrać naturalności. Gramatykę wprowadzamy w intuicyjny sposób. Dzięki lekcjom pokazowym jesteśmy w stanie zaprezentować nasz sposób nauki. W naszej metodzie stawiamy też na brak prac domowych. W grupach jest zawsze dużo energii i przełamujemy również nasze własne lęki. Na zajęciach indywidualnych jesteśmy w pełni skupieni na danej osobie - zauważa Michał Hamond.
Trudno odciągnąć dziecko od telefonu czy tabletu? Sprawdź, czy jest uzależnione Trudno odciągnąć dziecko od telefonu czy tabletu? Sprawdź, czy jest uzależnione
Co istotne, szkoły językowe różnią się również wyborem pomocy naukowych. Niektóre stawiają na podręczniki, inne na własne, autorskie pomoce nauczania.

- Jeśli chodzi o materiały szkoleniowe, to pracujemy zarówno na podręcznikach kursowych, jak i na autorskich materiałach lektorów. Materiały powstają w oparciu o ankietę potrzeb kursanta. Największy nacisk kładziemy na umiejętność posługiwania się językiem obcym, czyli na skuteczną komunikację w życiu codziennym, jak i zawodowym. W celu uzyskania jak najlepszych efektów stosujemy autorską metodę EFFECTO, która sprawdza się właśnie w nauczaniu osób dorosłych - wskazuje Justyna Rożniecka.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (32)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kiedy noc i dzień mają podobną długość?

 

Najczęściej czytane