• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gimnazja trójmiejskie, które nauczają efektywnie. Ranking

Katarzyna Mikołajczyk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt. Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt.

Raport na temat wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla gimnazjów pokazuje wkład trójmiejskich szkół w wyniki nauczania, w oparciu o porównanie osiągnięć ucznia na początku i na końcu nauki w danej szkole. Sprawdziliśmy, które gimnazja w Trójmieście uczą najefektywniej zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych.



Czy wybierając szkołę dla dziecka kierujesz się jej pozycją w rankingach?

Metoda EWD pozwala określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy i polega na zestawieniu umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły uczniowie, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury.

O EWD pisaliśmy w kontekście oceny efektywności pracy trójmiejskich liceów w styczniu 2015 r.

Wskaźnik EWD ilustruje postępy

Do czego mogą się przydać informacje o EWD? Dzięki nim rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się, która szkoła naucza najbardziej efektywnie i gdzie wyniki z egzaminów końcowych wypadają najlepiej. Żeby jednak móc sugerować się danymi z EWD, trzeba mieć pewną wiedzę na temat ich działania.

- Wskaźnik EWD pokazuje, czy w danej szkole uczniowie zrobili większy/mniejszy postęp niż w innych szkołach o podobnym składzie uczniowskim ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne. Ten postęp, nawet relatywnie duży, w przypadku słabszych uczniów, nie musi gwarantować miejsca w najlepszym liceum w mieście, ale większy postęp zwiększa szansę na lepszą szkołę - tłumaczy dr Ewa Stożek, lider Pracowni EWD Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. - Te dwa wskaźniki (EWD szkoły i procent sukcesów rekrutacyjnych) nie mogą być ze sobą powiązane także dlatego, że do rekrutacji wykorzystuje się głównie wynik egzaminacyjny, a EWD pokazuje wkład szkoły w ten wynik, a nie jego wysokość.
Wysokie EWD to nie wszystko

Wysoki wskaźnik EWD nie oznacza automatycznie pierwszego miejsca szkoły w rankingach opartych na wynikach egzaminów.

- Wkład szkoły w wynik egzaminacyjny może być podobnie wysoki w szkole z uczniami o niskich wynikach na sprawdzianie, jak i w szkole z uczniami wybitnymi - tłumaczy dr Ewa Stożek. - Model jest tak skonstruowany, że nie faworyzuje żadnej z tych szkół - prawdopodobieństwo zdobycia wysokiej EWD jest takie samo. Praktyka pokazuje jednak, że w szkołach słabszych trudniej jest ją uzyskać.
Wyniki osiągnięte przez trójmiejskie gimnazja pokazują, że wysoki wskaźnik EWD w tym wypadku idzie w parze z osiągnięciami ich uczniów na egzaminach końcowych.

10 gimnazjów trójmiejskich z najwyższym wskaźnikiem

Zdecydowanym liderem w rankingu EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, mieszczące się przy ul. Osiek. Ogólny wynik, jaki zdobyła szkoła wynosi 18,2 pkt (z czego 7 punktów stanowią przedmioty humanistyczne, a 11,2 matematyczno-przyrodnicze). Równie imponujący wynik, bo 18,9 pkt, szkoła osiągnęła w poprzednim trzyletnim okresie (2012-2014) przeanalizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Na drugim miejscu, z wynikiem 15,8 pkt uplasowało się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku. Szkoła prowadzona przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zdobyła 6,8 pkt z przedmiotów humanistycznych oraz 9 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niewiele słabiej wypadła ona we wskaźnikach z lat 2012-2014, zdobywając wówczas w sumie 13,4 pkt.

Ostatnie miejsce na podium przypadło też Gimnazjum im. Św. Jana de la Salle w Gdańsku. W okresie 2013-2015 szkoła uzyskała 15,7 pkt - 6,5 za część humanistyczną i 9,2 za matematyczno-przyrodniczą. Według wskaźników EWD za okres 2012-2014 szkoła osiągnęła wynik 13,1 pkt.

Warto też wspomnieć o szkołach spoza podium, które wciąż dobrze wypadły w raporcie EWD. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się też takie szkoły, jak: Gimnazjum nr 24 w Gdyni z łączną liczbą punktów 15,6 pkt (5 pkt za część humanistyczną, 10,6 za matematyczno-przyrodniczą), Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku, wchodzące w skład Zespołu Szkół Katolickich im. Św. Kazimierza, z wynikiem 14,2 (część humanistyczna 5 pkt, część matematyczno-przyrodnicza 9,2 pkt). Na szóstym miejscu znalazła się kolejna szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, które zdobyło 14,1 pkt, w tym 4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 9,6 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dalej mamy II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, z wynikiem 13,2 pkt (przedmioty humanistyczne 4,7, a matematyczno-przyrodnicze 8,5 pkt). Na ósmym miejscu mamy Gimnazjum Katolickie przy parafii św. Andrzeja Boboli w Gdyni z 10 punktami (2,5 pkt za przedmioty humanistyczne i 7,5 pkt za matematyczno-przyrodnicze). Na 9. miejscu znalazła się szkoła katolicka z Gdyni, niepubliczne Gimnazjum Jezuitów z wynikiem 9,8 pkt (szkoła zdobyła 3,6 pkt w części humanistycznej i 6,2 w matematyczno-przyrodniczej), a 10. miejsce zajęły ex aequo: Gimnazjum nr 33 z Gdańska i Sopockie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 8,1 pkt (Gimnazjum nr 33 zdobyło w części humanistycznej 2,6, a 5,5 w matematyczno-przyrodniczej, natomiast szkoła z Sopotu odpowiednio: 2,1 i 6 pkt).

Korzystając z zestawienia EWD warto pamiętać, że jest ono narzędziem przeznaczonym przede wszystkim dla dyrektorów szkół i nauczycieli, którym interpretacja wyników punktacji pozwala wyciągnąć wnioski co do ich pracy i ewentualnych zmian, które należałoby wprowadzić.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • mam wrażenie, że to "lokowanie produktu"...same płatne szkoły najlepsze? (1)

    moja córka skończyła gimnazjum nr 8 w Gdańsku, byliśmy i jesteśmy z tej szkoły bardzo zadowoleni.

    • 11 1

    • ,

      Czy to naprawdę jest takie trudne do zrozumienia? Najlepsze ponieważ najefektywniejsze i żadna szkoła publiczna nie łapie się do pierwszej dziesiątki.

      • 0 0

  • Największe postępy uzyskuje się z dzieci zaniedbanych

    Takich co niewiele umieją, ale maja potencjał. Indywidualna praca nad dzieckiem pozostawionym samemu sobie w podstawówce, bo rodzice robią karierę, albo leżą i pachną. I nagle w okolicach gimnazjum okazuje się, że dziecko na słabe wyniki, że nie potrafi i nie chce się uczyć. Wtedy bierze się pieniądze z kupki "kolejne wakacje na Bahamach" i inwestuje w dziecko, tzn. posyła sie do takiej szkoły, która jest znana z tego, że za pieniądze zajmuje się nastolatkiem i wyciąga go z dołka. Ponieważ robi to za pieniądze, nie trafiają tam dzieci zaniedbane z blokowisk, tylko zaniedbane z domków. I takie gimnazjum może za te pieniądze opłacić pedagoga i wyrobić dobre wskaźniki postępu.
    No bo jaki postęp zrobi prymus, albo geniusz? Miał same szóstki, albo nie same za to olimpiady i na koniec gimnazjum ma same szóstki tudzież olimpiady. Czyli progres od max do max, pochodna zero. takie gimnazja szczycą się pozycjami z top 10, ale wskaźniki poprawy mają słabe, bo do nich walą drzwiami i oknami prymusi oraz geniusze i nie dostają się zaniedbane dzieci, co uniemożliwia pedagogom realizację postępu, zmusza ich tylko do utrzymywania wysokiego poziomu.

    • 9 3

  • masło maślane a głupiemu radość,

    też ale ranking, ciekawe ilu dyrektorom humor poprawia,
    a realnie to nic z tego nie wynika, ciekawe jak sprawdzają umiejętności na początku? a jak na końcu?
    a to wcale nie musi być zasługa nauczycieli tylko uczniów którzy przykładają się do nauki, lub konieczności korzystania z korepetycji (teraz pełno tego) lub dzięki nieco "pobłażliwemu" systemowi wystawiania ocen ,
    kto ich tam sprawdzi .... ech...

    • 8 0

  • Podajcie może wysokość czesnego na Osieku,oraz tzw.wpisowego. To naprawdę cenna informacja.

    • 2 0

  • Ściska wszystkim tyłki... (2)

    Ale ten naród jest zawistny. Strasznie Wam wszystkim ściska tyłki. Padają pytania o kwoty. Osiek to ponad tysiak miesięcznie i co z tego? 90% kończących tą szkołę ma otwarty start na kolejnych dobrych powtarzam dobrych uczelniach, bardzo często w Anglii, Francji lub USA (dzięki wynikom dostają stypendia i późniejsza edukacja nic ich nie kosztuje). Nie będę się tutaj rozpisywać bo nie ma z kim rzeczowo rozmawiać. Typowi polacy, katole-patole.

    • 2 3

    • ściska wszystkim tyłki....

      wyniki są, bo każdy laureat olimpiady ma wejście do tej szkoły za free lub prawie za free-. Mimo to Osiek nie wypuszcza takich geniuszy by od razy szli na studia, jeszcze liceum przed nimi. Uczą się w wyścigu szczurów , pod takim ciśnieniem, ze ratują ich dragi. Jeśli mieliby obowiązek przyjmować dzieci " z rejonu" średnia by bardzo spadła. Artykuł był pisany na zamówienie, a może dzieci rodziców niezamożnych mieliby okazję zapoznać się z rankingiem rejonówek? Przecież tu też są szkoły lepsze i gorsze. Ja osobiście zamawiam taki ranking

      • 0 0

    • ściska wszystkim tyłki....

      Stypendia zagraniczne dotyczą opłat za studia, nie zawsze pokrywają 100% czesnego, jeszcze trzeba się utrzymać za granicą. Są uczelnie na których jest zakaz pracy (dorabiania) tylko na pierwszym roku, ale są też takie gdzie w ogóle nie wolno pracować . Możesz być geniuszem , ale nadal z Polski niewiele osób stać.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

W jakiej gdańskiej dzielnicy znajduje się najwięcej pomników przyrody?

 

Najczęściej czytane