• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • Ile dulskiewicz

    Dostaje za role prezesa?

    • 2 0

  • PDW Stefan

    • 1 0

  • Plan naprawczy to dokapitalizowanie

    Wyprodukować nowe stacje bazowe. To one powinny być sercem systemu. Rowery powinny się same ładować. Klient odpina z kabla rower i jedzie , przypina i oddaje. Ogromne są obecnie koszty logistyczne z rozwożeniem baterii. Poza tym , bzdurą jest ,,rower elektryczny" za te pieniądze można podstawić 3 x więcej zwykłych rowerów.

    • 7 3

  • (5)

    Mevo, spalarnia, pkm, budzet obywatelski, zwykla loteria podatkowa, palmiarnia w oliwie, forum gdansk, bilet metropolitarny itp itd - czy s trojmiescie da sie cos zrobic konstruktywnego bez opoznien, afer, wtop ???

    • 60 8

    • Da się . Da się np. kupić nowy łańcuch wysadzany bursztynami dla nowej pani prezydent.

      • 0 0

    • co chcesz od Forum ? (1)

      • 1 13

      • Zeby zniknelo.

        • 1 0

    • nie da sie, ponieważ to miasta w których od przeszło 20 lat rządzą ci sami ludzie

      ew. ich progenitura.

      • 5 1

    • tristar :)

      • 13 3

  • (3)

    Umowa nie zostanie zerwana z prostego powodu i nie jest wcale nim troska o mieszkańców i powodzenie projektu .
    Po prostu firma krzak wygrała przetarg z realnym poręczeniem innej firmy ale do max. wysokości gwarancji bankowej.
    I teraz w przypadku zerwania umowy samorząd otrzyma wypłatę kwoty gwarancji o ile owa gwarancja jest tzw. „ nieodwołalna , bezwarunkowa i na pierwsze wezwanie „ ,jeżeli nie jest ,to firma zaskarży wypłatę gwarancji w banku a ten może wstrzymać jej wypłatę i oświadczyć ,że w związku z wątpliwościami oczekuje postanowienia sądowego .
    W takim wypadku samorząd będzie zmuszony egzekwować kary z majątku spółki z .o.o czyli pewnie z wpłaconych 5 tys. pln. kapitału i rowerów ... za które już zapłacono z pieniędzy podatników , a które pewnie już się rozpłynęły .
    Ale skoro kary wielokrotnie przekraczają majątek spółki , zarząd jest zobowiązany do ogłoszenia upadłości bo inaczej członkowie odpowiadają majątkiem prywatnym.
    Zbliżają się wybory i tylko dlatego nieroby z samorządu chcą ciągnąć sprawę dalej kłamiąc ludziom ( wyborcom ) o jakimś enigmatycznym planie naprawczym.
    Po wyborach projekt upadnie , kasa przepadnie a winnych nie będzie bo mając protekcję nie maja się czego bać , w końcu odpowiadają max. do 3-krotności własnego wynagrodzenia.
    Dlatego należy przy urnach pamiętać kto i z jakiej opcji politycznej stał za tym pseudo projektem .

    • 23 2

    • (1)

      A cz aby rowery nie przeszły na własność zamawiającego a Nextbike jest tylko operatorem?

      • 1 0

      • Jeśli nawet przeszły na własność to moim zdaniem bez wsparcia technicznego , części zamiennych itp.itd. ich wartość jest na poziomie cen skupu złomu.
        Nasi fachowcy w UM dobrze o tym wiedzą ,że nie znajdą nikogo , kto chciałby przystąpić do nowego przetargu , którego przedmiotem miała by być reanimacja trupa czyli obecnego systemu Mevo.
        Titanic tonie ale orkiestra będzie grała do samego końca tzn. do wyborów .
        A potem będą komisje , prokuratura, rzeczoznawcy ...a na końcu i tak nie znajdą winnych .
        Przecież sami siebie nie będą chcieli ukarać.
        Urzędas jest nietykalny w tym chorym i skorumpowanym kraju.

        • 4 0

    • Ten przekręt śmierdzi na kilometr

      • 1 0

  • Chwilaaa (3)

    Dosteonosc wzrosla w dni gdy lalo i od momentu gdy poblokowali zakladanie kont. Teraz te slupki z kazdym dniem beda szly do gory, bo kazdy juz na mevo sie przejechal (xD). Sie nie dziwie. Sam chcialem zalozyc konto by w razie udostepnic rower odwiedzajacym mnie w 3city znajomym. Juz mi sie odechcialo..

    Wstyd !

    • 14 1

    • Każdego dnia coraz więcej przejazdów, nie ma spadku jak niektórzy piszą (2)

      Dziś ponad 1000 rowerów.
      Wczoraj 9900 przejazdów, dzień wcześniej 9020

      • 0 1

      • Ale to jest w sztucznych warunkach ograniczonej dostepnosci I rosnacej liczby rowerow...

        • 0 0

      • dokladnie tak każdego dnia wzrasta po 500 przejazdów

        mnie dziś tknęło i zobaczyłem co się działo z rowerem przez 24h, którym jechałem i nagle zdębiałem. Okazało się, że rower zwiedził poprzez 10 wypożyczeń drogę z końca gminy Gdańsk na koniec sopotu 2 razy. Fajnie to pokazuje jak każda osoba ten rower przestawiała dalej :).

        • 1 0

  • (2)

    Tyle lat przygotowan, testy i nie dziala. Takie rzeczy tylko w Polsce.

    • 15 1

    • W Gdansku, nie w Polsce... W innych miastach jakos sie udalo

      • 2 0

    • Stress test

      Kto i co testował?

      • 1 0

  • Halo, tu ziemia (1)

    4,5 mln kary (która do tego dalej rośnie) przy tej skali projektu to upadłość.
    Czy ktoś dopłaci do 5 tys. kapitału, żeby ratować bankruta?

    A kiedy się już te kary policzyło i upubliczniło, trzeba będzie je wyegzekwować.

    • 27 0

    • W kontrakcie jest bodaj maksymalna kara 1.5 mln

      Wiec to naliczanie to czysty gest pod publiczke

      • 0 0

  • Etapy dowolnego projektu w Polsce (1)

    1. Huczne ogłoszenie wygranej w przetargu
    2. Minimum roczne opóźnienie rozpoczęcia, bo protesty do przetargu
    3. Rozpoczęcie realizacji od dowodzenia, że zamawiający źle zamówił i że się nie da w terminie ani w budżecie
    4. Kompleta klapa projektu, upadłość wykonawcy, brak pieniędzy dla podwykonawców
    5. Śledztwo przez kolejne 5 lat, winnych brak, pieniędzy nie ma
    6. Zakończenie projektu przez kogoś innego w znacznie okrojonej wersji. Np. Mevo o zasięgu wyłącznie ulicy Świętojańskiej, od Urzędu do Infoboxu.

    • 28 2

    • Przypomnij, gdzie jeszcze rower miejski okazal sie taka klapa jak w Makej Sycylii?

      Przestan sie Polska zaslaniac...

      • 0 0

  • (7)

    czytając komentarze domniemywam preferencje polityczne autorów/autorek wpisów. dziw bierze że zdecydowana większość tych ludzi robi to za darmo, zmanipulowani przez słońce peru z żoliborza a w zasadzie jego mocodawców ;-) blisko 50% zapłaconej kwoty zostanie odebrane w formie kary to im mało, coraz więcej coraz bardziej naładowanych rowerów w stacjach małoooooo. racjonalne argumenty? cisza :) zacznijcie myśleć samodzielnie i weryfikować jad/fake news który sączą Wam do uszu i mózgów planiści ze wschodu bo obudzicie się z ręką w nocniku ;)

    • 25 42

    • Yo, yo bystrzaku. A zauwazyles, ze w umowie jest zawarta maksymapna kwota kary?

      Bodaj 1,5 mln.

      • 0 0

    • Obudzisz to się Ty, kiedy do reszty oskubią Cię z Twoich pieniędzy.

      Ogarnij się człowieku i nie wierz w bełkot serwowany Tobie od lat.
      Tu nie chodzi o preferencję polityczne tylko o słabe zarządzanie kapitałem ludzkim i publicznymi finansami.

      • 2 1

    • jak ktoś podpisuje umowę to musi się z niej wywiązać

      i preferencje politycznie nie maja tu nic do rzeczy, a jeśli nie potrafi się wywiązać z umowy to niech jej nie podpisuje, tyle w temacie, albo z założenia nie chce się wywiązać, i jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi.

      • 4 0

    • W Rosji od kiedy internet macie trolu? (1)

      • 1 2

      • to są te wasze racjonalne argumenty? :)

        • 1 0

    • Prezydentka już wstała (1)

      • 7 1

      • To nie ja napisałem!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie jest największe bogactwo naturalne Pomorza?

 

Najczęściej czytane