- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (116 opinii)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (24 opinie)
- 3 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego? (12 opinii)
- 4 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (17 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (173 opinie)
- 6 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
Dziecięcy Pchli Targ i lekcje przedsiębiorczości dla nastolatków
Widok dzieci rozstawiających przed domem ladę i sprzedających lemoniadę, tak często wykorzystywany w amerykańskich produkcjach filmowych, wyrósł na zręczną alegorię tego, jak od małego zaszczepić w dzieciach smykałkę do interesów. Już w najbliższą niedzielę, 23 lipca w Teatrze Leśnym, najmłodsi zaprezentują swoje biznesowe umiejętności podczas Wielkiego Dziecięcego Pchlego Targu. Młodzież uczy się natomiast podstaw przedsiębiorczości podczas Gdańsk Business Week, który potrwa do piątku 21 lipca.
Coraz częściej jednak za edukowanie ekonomiczne dzieci i młodzieży biorą się organizacje pozarządowe i sami rodzice. Do nauczania wprowadzają element zabawy, a teorię przekuwają w praktykę, znacznie bardziej atrakcyjną z punktu widzenia młodszych odbiorców. Również w Trójmieście nie brakuje inicjatyw, które zachęcają młodszych i starszych uczniów do spojrzenia na świat biznesu przychylnym okiem.
Najmłodsi w roli sprzedawców, czyli Wielki Dziecięcy Pchli Targ
Kulisy robienia interesów mogą poznać od podszewki uczestnicy Wielkiego Dziecięcego Pchlego Targu w Gdańsku.
Zobacz też: Lekcja przedsiębiorczości dla najmłodszych, czyli Dziecięcy Pchli Targ
Cykliczna impreza plenerowa adresowana jest do "młodych biznesmenów" w wieku do 13 lat. Najmłodsi wcielają się w rolę sprzedawców z własnym straganem, na którym ustawiają swoje fanty - przede wszystkim zabawki i książki. Potem, zupełnie jak w prawdziwym świecie, muszą stoczyć walkę o klienta.
- Dzieci uczą się na pchlim targu liczenia zysków i szacowania strat. To dla większości z nich świetna zabawa, ale i pierwsza poważna lekcja przedsiębiorczości. Dzieci samodzielnie ustalają ceny sprzedawanych zabawek, a następnie same, już w roli klientów, decydują, na co wydadzą zarobek. Żeby sprzedać swój towar muszą też odpowiednio go zaprezentować i zareklamować, zupełnie jak w dorosłym świecie - opowiada Daria Szopa z klubu "Plama" GAK.
Zobacz naszą relację z wcześniejszego Wielkiego Dziecięcego Pchlego Targu
Młodzi przedsiębiorcy mogą nie tylko zarobić i upolować okazję. Wydarzenie sprzyja też rozwijaniu innych umiejętności.
- Dzieci uczą się samodzielności, komunikowania się z innymi, ponoszenia konsekwencji swoich decyzji. Często muszą wykazać się też odwagą i na przykład zareklamować swój "produkt" przez radiowęzeł, a potem w bezpośrednim kontakcie z klientem. To prawdziwa szkoła życia - zauważa Szopa.
Najbliższy Wielki Dziecięcy Pchli Targ odbędzie się w gdańskim Teatrze Leśnym w godz. 12 - 14.
Młodzież garnie się do przedsiębiorczości
Kuchnię prowadzenia biznesu odsłaniają z kolei przed młodzieżą pomysłodawcy "Lekcji Przedsiębiorczości" z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. Podczas warsztatów w szkołach nastolatkowie spotykają się m.in. z biznesmenami, którzy odnieśli sukces. Zamiast teoretycznych rozważań, młodzi uczestnicy odbywają pouczające spotkania z praktykami. Zdaniem organizatorów cyklu, taki model nauczania przynosi znakomite efekty.
- Młodzież ma okazję dowiedzieć się, jak naprawdę wygląda prowadzenie i rozwijanie biznesu. To coś, co wykracza poza teorię. Nasze zajęcia opieramy też na zachęcaniu nastolatków do podejmowania własnych inicjatyw i to jest to, na czym zależy nam najbardziej - podkreśla Katarzyna Orlicka z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Zobacz, jakie wrażenie zrobiły na uczniach Lekcje Przedsiębiorczości
W wakacje gdańska organizacja promująca przedsiębiorczość nie zwalnia tempa i w dn. 16-21 lipca organizuje Gdańsk Business Week - tygodniowe warsztaty dla młodzieży. Tegoroczna, międzynarodowa impreza ściągnęła do Gdańska 95 nastolatków z Polski, Ukrainy, Białorusi i Gruzji. Podczas intensywnych warsztatów nastolatkowie pracują nad modelem własnego biznesu, który pod koniec tygodnia oceniają eksperci z branży.
Efekty ubiegłorocznych warsztatów pokazują, że nastolatkom coraz bardziej po drodze z biznesem. Chipy znajdujące zagubione rzeczy, okulary dostosowujące się do wady wzroku czy inteligentna lodówka to pomysły na biznes rozwijane przez zeszłorocznych uczestników imprezy.
- Spodziewałem się sztywnych zajęć, teorii i skupienia na liczbach, a okazało się, że organizatorzy, wolontariusze i mentorzy Gdańsk Business Week tworzą niezwykle pozytywną i kreatywną atmosferę. Choć w trakcie wydarzenia jest sporo konkurencji i okazji do rywalizacji pomiędzy zespołami, nikt nie stawia nacisku na wyniki. Przede wszystkim liczy się to, czy się dobrze bawimy i przy okazji uczymy. Bardzo mi się podoba takie podejście do przedsiębiorczości - mówi Jakub Gnypa, 18-letni uczestnik Gdańsk Business Week.
Miejsca
Opinie (20) 4 zablokowane
-
2017-07-20 07:36
mam nadzieję że SM nauczy ich przedsiębiorczości wystawiając mandaty?
- 2 0
-
2017-07-20 07:48
Dobrze, że chociaż coś innego niż w szkołach
Bo w szkołach zazwyczaj uczą jak być frajerem wolontariatu w słusznej sprawie (na której ktoś dobrze zarabia bo nie musi płacić ludziom) ewentualnie jak zbierać kasę od ludzi np na różnego rodzaje WOŚP-y (czytaj: daj mi za darmo pieniądze na szczytny cel) albo jak pozyskiwać dotacje. Może dzieciaki trochę spojrzą inaczej na pracę i pieniądze. No i te komentarze o urzędnikach i podatkach w przedsiębiorczości - nic dodać nic ująć, dzieci nie wiedza jeszcze co je czeka w przyszłości :-D
- 2 1
-
2017-07-21 12:19
Pytanie
Czy każde dziecko może przyjść i wystawić się w niedzielę 23.07?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.