- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (107 opinii)
- 2 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego? (9 opinii)
- 3 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (21 opinii)
- 4 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (16 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (173 opinie)
- 6 Gdyńska szkoła z certyfikatem Cambridge International School (12 opinii)
Firma DEBN stworzyła igłę do biopsji, która ochroni pacjentów
Już za trzy lata na rynku może pojawić się igła do biopsji prostaty, która - dzięki pokryciu jej powierzchni antybiotykami - wpłynie na zredukowanie ryzyka występowania powikłań po tym zabiegu. To wynalazek, za którym stoi firma DEBN, założona przez dwóch młodych urologów z Gdańska.
Rokrocznie pięć milionów pacjentów poddawanych jest biopsji prostaty. Nawet 350 tys. z nich może cierpieć z powodu infekcji, a co trzeci wymaga hospitalizacji. Obecnie zabiegi biopsji prostaty wykonywane są przy pomocy stalowej igły, która nie jest pokryta żadnymi lekami. Pacjenta przed infekcjami chroni jedynie antybiotyk podawany doustnie, przed zabiegiem. W wielu przypadkach nie jest to wystarczająca ochrona, ponieważ duży (i wciąż rosnący) odsetek pacjentów zmaga się z powikłaniami infekcyjnymi. Szacuje się, że każdego roku w krajach rozwiniętych na leczenie tych powikłań wydaje się ponad miliard dolarów.
Szansą na zmianę tych tendencji jest polski wynalazek - igła do biopsji prostaty pokryta kombinacją antybiotyków, które - uwalniając się w tkance gruczołu krokowego w czasie zabiegu - znacząco ograniczałyby ryzyko infekcji. To rozwiązanie, nad którym od prawie trzech lat pracują urolodzy z Gdańska - Artur Gibas i Marcin Sieczkowski, do których dołączył Michał Krużycki.
- Jako urolodzy na co dzień spotykamy się z narastającym problemem infekcji u pacjentów poddanych biopsji gruczołu krokowego. Duża część z nich to bardzo poważne zakażenia, niejednokrotnie wymagające hospitalizacji. Wynika to z rosnącej oporności szczepów flory jelitowej na rutynowo stosowane antybiotyki w profilaktyce okołozabiegowej - mówi Marcin Sieczkowski. - Nasza igła biopsyjna umożliwi dostarczenie optymalnej kombinacji antybiotyków do miejsca, w którym może rozwinąć się infekcja.
Spółkę DEBN (akronim od Drug-Eluting Biopsy Needle, czyli igły biopsyjnej uwalniającej leki) wspomógł kwotą 500 tys. złotych Alfabeat - akcelerator i fundusz dla projektów technologicznych realizujący inwestycje w ramach programu BRIdge Alfa prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Jego celem jest budowanie potencjału zespołów, które prowadzą prace badawczo-rozwojowe.
To kwota, która zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów ochrony patentowej na najważniejszych światowych rynkach, a także przeprowadzanie badań przedklinicznych mających na celu określenie m.in. optymalnej kombinacji antybiotyku pokrywającego igłę. Kolejnym etapem będzie badanie kliniczne obejmujące 140 pacjentów przeprowadzone zgodnie z zaleceniami Europejskiej Agencji Leków (European Medicines Agency, EMA). Będzie jednym z niewielu zrealizowanych w Polsce badań klinicznych o tym standardzie.
Obecnie zespół Alfabeat poszukuje kolejnych projektów.
- W ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju planujemy zrealizowanie dwudziestu inwestycji, na które łącznie przekażemy 24 mln złotych - mówi Bartosz Lipnicki, partner zarządzający Alfabeat. - Wciąż rozglądamy się za kolejnymi ciekawymi projektami technologicznymi, które moglibyśmy wesprzeć.
Miejsca
Opinie (43) 2 zablokowane
-
2017-09-08 13:07
fajny pomysł!
- 0 0
-
2017-09-05 12:37
Ogólnie ciekawe, ale...
Autor artykułu nie zadał sobie trudu zastanowienia się nad danymi podanymi w jego wstępie i ich weryfikacją. Pięć milionów biopsji ? Ale gdzie, bo jeżeli w Polsce, to przychodnie urologiczne zajmowałyby się wyłącznie wykonywaniem biopsji, czego nie są w stanie zrobić ze zrozumiałych względów.
350 tys. pacjentów cierpi z tego względu a 1/3 jest poddawana hospitalizacji.
To jest 1/3 z pięciu milionów czy z 350 tys.? Pierwsza możliwość zupełnie nieprawdopodobna (1.650.000 pacjentów po biopsji w polskich szpitalach ??? ), druga wydaje się też z sufitu spisana. A gdyby anonimowy autor zechciał zweryfikować swoje informacje u dowolnego urologa to wiedziałby, że hospitalizacją kończy się ok. 1% powikłań po biopsji, liczba drobniejszych dolegliwości jest niewiele większa.
I warto podać czy podana we wstępie liczba dotyczy Polski, Europy czy może wszechświata.- 0 1
-
2017-08-30 08:21
Brawo gdynia! (10)
gdynia to obecnie ale także od zawsze najbardziej innowacyjne i nowoczesne miasto nie tylko w Polsce ale i na świecie.
True story- 9 40
-
2017-08-30 17:00
:D :D :D (4)
oczywiście matołku Spółka jest z Gdańska :D , chyba że to jakiś gdańszczanin robi sobie takie okrutne żarty :D
- 2 0
-
2017-08-30 23:42
koreańczycy od lat mają znacznie lepsze igły (3)
polecam poczytać
- 0 0
-
2017-08-31 09:22
(2)
jakie? daj linka
- 0 0
-
2017-08-31 19:22
mosquito needle "new scientist" 2011 (1)
- 0 0
-
2017-09-04 09:59
mosquito needle to jest zupełnie coś innego...
tutaj jest mowa o wynalazku dedykowanym biopsji prostaty, który ma zmniejszyć konkretny problem - zakazenia...- 0 0
-
2017-08-30 12:18
no dajcie spokój... (1)
serio? Nie widzicie pewnej, "delikatnej" dawki sarkazmu w tym komentarzu?
- 6 2
-
2017-08-30 12:33
ciemnosc widze, widze ciemnosc!!!
albert gdzie jestes mow do mnie
- 1 2
-
2017-08-30 08:40
? (1)
- 1 2
-
2017-08-30 08:42
widać to jakiś fan Gdyni i tak wkleja taki opis wszędzie
- 9 2
-
2017-08-30 08:40
No może, tylko że urolodzy są z Gdańska :)
- 20 1
-
2017-08-30 21:45
od kilkudziesieciu lat na świecie... (3)
się takie rzeczy robi. Ale spoko, doganiamy innych. Szkoda, że recenzenci NCBiR wychowani jeszcze na Fakcie i Superexpresie
A jeśli takie igły spowodują narastanie oporności to co? A spowodują. Nie można dawać antybiotyków wszędzie gdzie się da. Też do igieł. Jak są zakażenia to prawie wyłącznie sprawa personelu. Ech...- 0 2
-
2017-09-04 09:57
no właśnie że nie :)
podczas biopsji prostaty igła przechodzi przez jelito grube i zabiera ze sobą bakterie do prostaty - stąd zakażenia. Pokrycie igły antybiotykami (działanie miejscowe!) spowoduje eliminację tych bakterii i ochronę prostaty.
genialne w swojej prostocie- 0 0
-
2017-08-31 09:31
(1)
gdzie robi się takie rzeczy od kilkudziecięciu lat? antybiotyki i tak musza być zawsze stosowane przed ta biopsja
- 0 0
-
2017-09-01 05:50
Brawo Michał
Zawsze wiedziałam, ze daleko zajdziesz
- 0 0
-
2017-08-30 23:36
hmm moze trzeba przestrzegac procedur , zeby nie bylo zakarzen (3)
moze sprzet jednorazowego użytku ,używany jeden raz , może pozadna sterylizacja .zakażenia nie biorą sie same z siebie ,z powietrza
- 0 2
-
2017-08-31 14:44
A teraz zadanie. (2)
Pomyśl, gdzie leży gruczoł krokowy, i zaproponuj, jak sterylnie go zbioptować, nie przechodząc przez niejałowe powierzchnie (skóra, nabłonki, śluzówki).
Gwarantuje Ci, że sprzęt z przeznaczeniem "JEDNORAZOWE" jest używany JEDEN raz.
Sterylizacja jest porządna. Procedury, pewnie nie w 100%, zawsze czynnik ludzki jest zawodny.
Ale nawet 100% dbałość o procedury nie zapewni 100% skuteczności i bezpieczeństwa.
Tego Pacjenci nie potrafią zrozumieć. Medycyna nie czyni cudów. Nigdy nie ma 100% skuteczności, nawet przy najprostszych procedurach istnieje potencjalne ryzyko, i czasem ktoś okazuje się tym statystycznym "pechowcem". Oby było ich jak najmniej, ale zawsze będą.- 3 0
-
2017-09-03 19:36
"Nigdy nie ma 100% skuteczności"
Czasem jest nawet tylko 2%. Jak przy chemii.
- 1 0
-
2017-09-01 11:56
Popieram
Popieram. Gratulacje dla Wynalazców.
- 2 0
-
2017-09-01 14:05
Pociągają mnie inteligentni mężczyźni ;)
Pozdrowienia dla Pana z prawej!- 2 0
-
2017-08-30 16:31
Brawo. (1)
Tylko nie dajcie sobie odebrać należnego uznania.
- 9 1
-
2017-08-31 09:32
plus
- 0 0
-
2017-08-30 09:29
Gdyby personel medyczny mył ręce po każdym wyjściu z toalety, mielibyśmy znacznie mniej zakażeń w szpitalach. (3)
- 49 14
-
2017-08-30 12:16
(2)
a gdyby pacjenci myli sie przed wizyta lekarska, to nie trzeba by stosowac srodkow ochrony osobistej
- 21 2
-
2017-08-31 08:33
też racja
- 3 0
-
2017-08-30 13:32
Dokładnie!!!!!
- 9 2
-
2017-08-31 02:11
w założeniu raczej bład
nie powinno sie ładować antybiotyków tylko dbać o zachowanie procedur, to jest udowodnione, no ale kasa pozyskana
- 0 2
-
2017-08-30 23:44
jakos nie ma zalaczonych statystyk ,bo to dalo by obraz czy ''wynalazek "jest potrzebny czy nie
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.