• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gimnazja trójmiejskie, które nauczają efektywnie. Ranking

Katarzyna Mikołajczyk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt. Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt.

Raport na temat wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla gimnazjów pokazuje wkład trójmiejskich szkół w wyniki nauczania, w oparciu o porównanie osiągnięć ucznia na początku i na końcu nauki w danej szkole. Sprawdziliśmy, które gimnazja w Trójmieście uczą najefektywniej zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych.



Czy wybierając szkołę dla dziecka kierujesz się jej pozycją w rankingach?

Metoda EWD pozwala określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy i polega na zestawieniu umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły uczniowie, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury.

O EWD pisaliśmy w kontekście oceny efektywności pracy trójmiejskich liceów w styczniu 2015 r.

Wskaźnik EWD ilustruje postępy

Do czego mogą się przydać informacje o EWD? Dzięki nim rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się, która szkoła naucza najbardziej efektywnie i gdzie wyniki z egzaminów końcowych wypadają najlepiej. Żeby jednak móc sugerować się danymi z EWD, trzeba mieć pewną wiedzę na temat ich działania.

- Wskaźnik EWD pokazuje, czy w danej szkole uczniowie zrobili większy/mniejszy postęp niż w innych szkołach o podobnym składzie uczniowskim ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne. Ten postęp, nawet relatywnie duży, w przypadku słabszych uczniów, nie musi gwarantować miejsca w najlepszym liceum w mieście, ale większy postęp zwiększa szansę na lepszą szkołę - tłumaczy dr Ewa Stożek, lider Pracowni EWD Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. - Te dwa wskaźniki (EWD szkoły i procent sukcesów rekrutacyjnych) nie mogą być ze sobą powiązane także dlatego, że do rekrutacji wykorzystuje się głównie wynik egzaminacyjny, a EWD pokazuje wkład szkoły w ten wynik, a nie jego wysokość.
Wysokie EWD to nie wszystko

Wysoki wskaźnik EWD nie oznacza automatycznie pierwszego miejsca szkoły w rankingach opartych na wynikach egzaminów.

- Wkład szkoły w wynik egzaminacyjny może być podobnie wysoki w szkole z uczniami o niskich wynikach na sprawdzianie, jak i w szkole z uczniami wybitnymi - tłumaczy dr Ewa Stożek. - Model jest tak skonstruowany, że nie faworyzuje żadnej z tych szkół - prawdopodobieństwo zdobycia wysokiej EWD jest takie samo. Praktyka pokazuje jednak, że w szkołach słabszych trudniej jest ją uzyskać.
Wyniki osiągnięte przez trójmiejskie gimnazja pokazują, że wysoki wskaźnik EWD w tym wypadku idzie w parze z osiągnięciami ich uczniów na egzaminach końcowych.

10 gimnazjów trójmiejskich z najwyższym wskaźnikiem

Zdecydowanym liderem w rankingu EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, mieszczące się przy ul. Osiek. Ogólny wynik, jaki zdobyła szkoła wynosi 18,2 pkt (z czego 7 punktów stanowią przedmioty humanistyczne, a 11,2 matematyczno-przyrodnicze). Równie imponujący wynik, bo 18,9 pkt, szkoła osiągnęła w poprzednim trzyletnim okresie (2012-2014) przeanalizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Na drugim miejscu, z wynikiem 15,8 pkt uplasowało się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku. Szkoła prowadzona przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zdobyła 6,8 pkt z przedmiotów humanistycznych oraz 9 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niewiele słabiej wypadła ona we wskaźnikach z lat 2012-2014, zdobywając wówczas w sumie 13,4 pkt.

Ostatnie miejsce na podium przypadło też Gimnazjum im. Św. Jana de la Salle w Gdańsku. W okresie 2013-2015 szkoła uzyskała 15,7 pkt - 6,5 za część humanistyczną i 9,2 za matematyczno-przyrodniczą. Według wskaźników EWD za okres 2012-2014 szkoła osiągnęła wynik 13,1 pkt.

Warto też wspomnieć o szkołach spoza podium, które wciąż dobrze wypadły w raporcie EWD. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się też takie szkoły, jak: Gimnazjum nr 24 w Gdyni z łączną liczbą punktów 15,6 pkt (5 pkt za część humanistyczną, 10,6 za matematyczno-przyrodniczą), Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku, wchodzące w skład Zespołu Szkół Katolickich im. Św. Kazimierza, z wynikiem 14,2 (część humanistyczna 5 pkt, część matematyczno-przyrodnicza 9,2 pkt). Na szóstym miejscu znalazła się kolejna szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, które zdobyło 14,1 pkt, w tym 4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 9,6 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dalej mamy II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, z wynikiem 13,2 pkt (przedmioty humanistyczne 4,7, a matematyczno-przyrodnicze 8,5 pkt). Na ósmym miejscu mamy Gimnazjum Katolickie przy parafii św. Andrzeja Boboli w Gdyni z 10 punktami (2,5 pkt za przedmioty humanistyczne i 7,5 pkt za matematyczno-przyrodnicze). Na 9. miejscu znalazła się szkoła katolicka z Gdyni, niepubliczne Gimnazjum Jezuitów z wynikiem 9,8 pkt (szkoła zdobyła 3,6 pkt w części humanistycznej i 6,2 w matematyczno-przyrodniczej), a 10. miejsce zajęły ex aequo: Gimnazjum nr 33 z Gdańska i Sopockie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 8,1 pkt (Gimnazjum nr 33 zdobyło w części humanistycznej 2,6, a 5,5 w matematyczno-przyrodniczej, natomiast szkoła z Sopotu odpowiednio: 2,1 i 6 pkt).

Korzystając z zestawienia EWD warto pamiętać, że jest ono narzędziem przeznaczonym przede wszystkim dla dyrektorów szkół i nauczycieli, którym interpretacja wyników punktacji pozwala wyciągnąć wnioski co do ich pracy i ewentualnych zmian, które należałoby wprowadzić.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • (12)

    Biedne dzieci z Osieku - presja i oczekiwania rodziców wobec nich są tak wysokie , że potem dzieciaki palą papierosy co przerwa za garażami bo nie potrafią znieść presji

    • 57 11

    • Jak by co to garaże nieaktualne

      • 0 0

    • papierosy to najmniejszy problem

      leki i dopalacze

      • 0 0

    • Nie podali też, ilu spośród tych rzekomych geniuszy (6)

      już leczy się psychiatrycznie lub korzysta z pomocy psychologa.

      • 6 7

      • (5)

        Ale wiesz, znasz, widziałeś, czy masz ból że Cię nie stać?

        • 4 3

        • (2)

          Porozmawiaj szczerze z dzieckiem bo może już napisało w tej sprawie do Ciebie parę listów tylko boi się Twojej reakcji i trzyma je gdzieś skitrane.
          Bo to co ci się wydaje faktycznie może tylko się wydawać.

          • 1 4

          • (1)

            Zapewniam że moje dziecko się nie boi ze mną rozmawiać i nie pisze ukradkiem listów. Ale jeśli masz takie doświadczenia... cóż, współczuję.

            • 0 1

            • Zaczekaj trochę.

              • 0 0

        • Akurat wiem bardzo dobrze.

          • 1 1

        • Jedyne co widzę to to że rodziców nie stać na 3 zł za parkowanie - więc ciach nowy leksus na trawniku bo żydzi jeden z drugim na parkometr. No a dzieci odwozi się pod same schody szkoły oczywiście.

          • 9 0

    • aha (2)

      W przeciwieństwie do uczniów innych szkół, którzy w czasie przerw czytują starożytnych filozofów i dyskutują o literaturze Oświecenia.
      Jasssne.

      • 19 3

      • (1)

        Hehe bez kitu. Jakieś niekulturalne i stłamszone te dzieciaki z Osieka :o

        • 3 1

        • Taka cena za spełnianie marzeń rodziców ... hehe bez kitu.

          • 2 0

  • Ściska wszystkim tyłki... (2)

    Ale ten naród jest zawistny. Strasznie Wam wszystkim ściska tyłki. Padają pytania o kwoty. Osiek to ponad tysiak miesięcznie i co z tego? 90% kończących tą szkołę ma otwarty start na kolejnych dobrych powtarzam dobrych uczelniach, bardzo często w Anglii, Francji lub USA (dzięki wynikom dostają stypendia i późniejsza edukacja nic ich nie kosztuje). Nie będę się tutaj rozpisywać bo nie ma z kim rzeczowo rozmawiać. Typowi polacy, katole-patole.

    • 2 3

    • ściska wszystkim tyłki....

      Stypendia zagraniczne dotyczą opłat za studia, nie zawsze pokrywają 100% czesnego, jeszcze trzeba się utrzymać za granicą. Są uczelnie na których jest zakaz pracy (dorabiania) tylko na pierwszym roku, ale są też takie gdzie w ogóle nie wolno pracować . Możesz być geniuszem , ale nadal z Polski niewiele osób stać.

      • 0 0

    • ściska wszystkim tyłki....

      wyniki są, bo każdy laureat olimpiady ma wejście do tej szkoły za free lub prawie za free-. Mimo to Osiek nie wypuszcza takich geniuszy by od razy szli na studia, jeszcze liceum przed nimi. Uczą się w wyścigu szczurów , pod takim ciśnieniem, ze ratują ich dragi. Jeśli mieliby obowiązek przyjmować dzieci " z rejonu" średnia by bardzo spadła. Artykuł był pisany na zamówienie, a może dzieci rodziców niezamożnych mieliby okazję zapoznać się z rankingiem rejonówek? Przecież tu też są szkoły lepsze i gorsze. Ja osobiście zamawiam taki ranking

      • 0 0

  • Prywata (2)

    Przecież to są dane samych prywatnych gimnazjów, gdzie średnio placi się czesne 1.000zł/m-c. Kogo na to stać to stac tez na prywatne korepetycje po lekcjach. Więc nic dziwnego skad takie wyniki

    • 5 0

    • .

      No nie same płatne, dwa gimnazja państwowe..

      • 0 0

    • Ale wiesz i widziałeś te tabuny dzieci z GAG na korepetycjach? Czy tylko tak Ci się wydaje? Bo jeśli nie znasz tematu od środka to nie powtarzaj zasłyszanych bzdur.

      • 1 1

  • rankingi (5)

    jak można porównać testy w szkole prywatnej która przygotowuje mało uczniów ze szkołą państwową która kształci o wiele więcej uczniów, przy tylu uczniach co ma szkoła prywatna to powinny pisać testy na 100% i wyrywać wszystkie nagrody w konkursach olimpiadach. Niezła reklama na prywatnych rodzice płacąc czesne płacą za publikacje i rankingi. Szkoły państwowe mają o wiele bardziej zdolnych dzieciaków!!!

    • 45 21

    • Szkoła nie uczy. Dziecko uczy się w domu. W gimnazjach jest niski poziom, więc czy ktoś chodzi do prywatnej, czy publicznej, nie zrobi to różnicy. Jeżeli jest zdolne, to nauczy się tego samego. Jeżeli nie może się nauczyć, bo przeszkadza mu 30-osobowa klasa, to widocznie jest za głupie.

      • 0 2

    • Czyżby? (1)

      Jeśli Ty, jako absolwentka, masz być tego przykładem, pisząc "Szkoły państwowe mają o wiele bardziej zdolnych dzieciaków!!!" to gratuluję. Więcej mądra jesteś niż wszystkie.

      • 16 4

      • "Więcej mądra jesteś niż wszystkie." - nie rozumiem , wszystkie, ... ale wszystkie co czy może kto ?

        • 1 1

    • Absolwentka od zdolnych dzieciaków (1)

      Czasami lepiej przemilczeć niż obnażyć własną głupotę... przeczytaj raz jeszcze to co napisałaś :( Tylko nie jestem pewien czy to ma jakiś sens :(

      • 10 0

      • Ja zrozumiiałem a Ty jak nie masz prawidłowo napisane to nie kumasz ?!?! A co z wtrąceniami angielskimi też nie kumasz czy to juz bardziej.
        Sorki czaj o co komon - to nie lekcja języka polskiego - a jak Ci brakuje szkoły to idź na uniwesytet dla emerytów , pewnie wtopisz się w tłum.

        • 0 7

  • dlaczego (5)

    Nie ma w rankingu punktów za "dodatkowe lekcje= korepetycje" po lekcjach które niestety dzieciaki z prywatnych szkół też biorą;
    ==dlaczego nie ma ujemnych punktów za poprawianie do skutku sprawdzianów, gdy w publicznych szkołach można poprawić 1 sprawdzian na semestr z danego przedmiotu
    == dlaczego niektórzy mniej "wybitni" dostają propozycje nie do odrzucenia zmiany szkoły bo tutaj nie pasują
    itd.; itp

    • 50 12

    • 1 sprawdzian na semestr? Od kiedy?

      Chodziłem do gimnazjum publicznego i wszyscy mogli poprawiać tyle sprawdzianów, ile chcieli, oceny 1, 2, 3, mnie nawet pozwalali poprawiać czwórki. Później chodziłem do jednej z najlepszych szkół średnich (publicznych) i też można było poprawiać każdy sprawdzian, ale tylko pały. Nie przypominam sobie, by ktokolwiek z mojej klasy dostał propozycję zmiany szkoły, a byli tacy, którzy z przedmiotów rozszerzonych zbierali pały. Skończyło tyle osób, ile zaczęło, wszyscy z dobrymi wynikami. Wszyscy są na niezłych kierunkach i dobrze sobie radzą. Ciekawi mnie, skąd wy bierzecie te teorie spiskowe? :))

      • 0 0

    • (1)

      Dzieciaki z prywatnych nie muszą brać korepetycji, bo szkoła im zapewnia zajęcia dodatkowe, jeśli jest taka potrzeba. Każda szkoła powinna mieć taką opcję, bo niektórych rodziców nie stać. A niektórym dzieciakom się po prostu nie chce.
      Co do rzeczy mają sprawdziany i ich poprawianie? Nie liczy się ocena, ale to, co ma się w głowie - egzaminy końcowe.

      • 1 3

      • Nie muszą? Ale biorą

        Uczę angielskiego,znajoma dla swojego dzieciaka z podstawówki z Osieka oprócz wielu lekcji w szkole chciała dla niego korki w sobotę, bo " inni rodzice też posyłają". Poradziłam jej zmianę szkoły. Zresztą, przyznała, ze sama o tym myślała, bo tata był "małym prezesem". I dziecko miało problem i dziećmi "dużych prezesów".
        O ja p.......
        Cieszę się, że tam nie uczę. Tam dopiero nauczyciel rozumie w pełni słowo ASERTYWNOŚĆ.

        • 1 0

    • jest dokładnie tak

      właśnie zabrałam dziecko z jednej z tych szkół

      • 0 0

    • sprawdziany są nieistotne, oceny końcowe też nie. Można mieć bardzo słabą ocenę końcową z przedmiotu, a bardzo dobrze napisać z niego egzamin końcowy.

      • 9 0

  • mam wrażenie, że to "lokowanie produktu"...same płatne szkoły najlepsze? (1)

    moja córka skończyła gimnazjum nr 8 w Gdańsku, byliśmy i jesteśmy z tej szkoły bardzo zadowoleni.

    • 11 1

    • ,

      Czy to naprawdę jest takie trudne do zrozumienia? Najlepsze ponieważ najefektywniejsze i żadna szkoła publiczna nie łapie się do pierwszej dziesiątki.

      • 0 0

  • To nie jest zasługa nauczycieli (1)

    tylko uczniów,którzy uczą się do późna w nocy i chodzą na korepetycje dzięki ciężkiej pracy rodziców.

    • 39 11

    • Czyli nauczyciel jest na lekcji niepotrzebny mówisz?

      Ja zawiadomiłabym kuratorium. Niech się dzieci same bujają, skoro nie potrzebują sternika i są "sterem, żeglarzem i okrętem".
      Zanim uogólnisz, POMYŚL! To nie boli.

      • 4 2

  • W tytule artykułu zabrakło jednego słowa (2)

    Powinno być Płatne Gimnazja Trójmiejskie.
    Gimnazja, gdzie nie ma obowiązku przyjmowania dzieci z rejonu i mogą sobie selekcjonować dzieciaki.

    • 21 1

    • A także rodziców ,niestety.

      • 0 0

    • Osiek selekcjonuje ale np. de la Salle nie selekcjonuje - liczy się kolejność zgłoszenia

      • 0 0

  • Podajcie może wysokość czesnego na Osieku,oraz tzw.wpisowego. To naprawdę cenna informacja.

    • 2 0

  • Łatwo jest się chwalić sukcesami wyselekcjonowanych prymusów (2)

    Do tych szkół przyjmowane są dzieci po ostrej selekcji osiągnięć, często uzdolnione ponad przeciętną. Szkoły nie muszą się zbytnio wysilać, bo nadgorliwi rodzice i potencjał tych dzieciaków powoduje, że wyniki nie są zasługą szkół. Z tych szkół usuwa się dzieci wymagające większej uwagi, nie osiągające najwyższych średnich, sprawiających jakiekolwiek problemy wychowawcze - nota bene problemem wychowawczym jest to, że dziecko rozmawia na lekcji lub zadaje nauczycielowi trudne pytania.
    To są samonapędzające się fabryki dobrych wyników.
    Poza tym parcie na wyścig szczurów jest okropne w tych szkołach - nie masz wyników? jesteś nikim.

    • 22 2

    • (1)

      Nie, no jasne, że lepiej takie dzieci stłamsić w szarej masie przeciętności, poddać mobbingowi za kujoństwo i zaszczuć ze wszystkich stron. Wtedy szara masa jest zadowolona, bo nic i nikt nie uzmysławia jej jej szarości i przeciętności. Prawda? Ludzie nie są tacy sami, mają różne potencjały i możliwości. I to rzutuje na szkołę i na dalsze życie. I można to zmienić tylko w jedną stronę - uwalić wszystkich do poziomu gleby. W drugą się nie da - z przeciętniaków i głąbów nie zrobi się orłów. I właśnie opcję pierwszą w dużej mierze oferują szkoły tzw. publiczne. Wiem o czym piszę, uwierz.

      • 3 0

      • uwierz

        Wiem o czym piszę, bo właśnie zabrałem dziecko z jednej z tych szkół.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do chorób cywilizacyjnych nie zaliczamy:

 

Najczęściej czytane