• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gospodarka morska, czyli przede wszystkim ludzie

Robert Kiewlicz
19 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Europejski Dzień Morza to wydarzenie, które co roku odbywa się w innym mieście. Po Brukseli, Rzymie i Gijon. W 2011 r. przyszła kolej na Gdańsk. Na zdjęciu od lewej: wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko i Maria Damanaki, europejska komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa. Europejski Dzień Morza to wydarzenie, które co roku odbywa się w innym mieście. Po Brukseli, Rzymie i Gijon. W 2011 r. przyszła kolej na Gdańsk. Na zdjęciu od lewej: wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko i Maria Damanaki, europejska komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa.

Rozpoczęła się oficjalna część obchodów Europejskiego Dnia Morza. W tym roku przebiega on pod hasłem "Przede wszystkim ludzie". Tematem przewodnim konferencji są bowiem liczne korzyści, jakie dla europejskich obywateli niesie zintegrowane podejście do polityki morskiej.


Czy polska gospodarka morska jest w stanie konkurować na rynkach europejskich i światowych?


Wśród gości, którzy zawitali do Gdańska na oficjalną część obchodów, znaleźli się m. in.: europejska komisarz ds. gospodarki morskiej i rybołówstwa, Maria Damanaki, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. transportu, Siim Kallas, sekretarz generalny Międzynarodowej Organizacji Morskiej, Efthimios E. Mitropoulos, minister infrastruktury, Cezary Grabarczyk, wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, prezydent miasta Gdańsk, Paweł Adamowicz oraz marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.

Pomimo wcześniejszych zapowiedzi na konferencji nie zjawił się premier Donald Tusk. W jego imieniu wystąpił Tomasz Arabski, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Z ramienia prezydenta RP w konferencji uczestniczył natomiast Sławomir Nowak, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta ds. kontaktów z Rządem i Parlamentem.

Hasło "Przede wszystkim ludzie" oznacza również poświęcenie szczególnej uwagi kwestii zapewniania większej liczby miejsc pracy w sektorze morskim. Obradujące zespoły zastanowią się nad tym, w jaki sposób zwiększyć atrakcyjność zatrudnienia w sektorze morskim wśród młodych oraz jak promować mobilność między poszczególnymi miejscami pracy i sektorami.

- Komisja Europejska zna i rozumie głosy osób zatroskanych stanem gospodarki w niektórych regionach i tracących pracę - powiedziała Maria Damanaki. - Musimy jednak tworzyć obecnie alternatywne rozwiązania dla tych trudnych sytuacji. Musimy tworzyć nowe możliwości wzrostu, rozwoju i zatrudnienia.

Będzie to jednak wyjątkowo trudne. Komisja Europejska straci bowiem możliwość wsparcia finansowego niektórych sektorów. - Nowy budżet europejski będzie bardziej oszczędny - stwierdził Siim Kallas. - Nie możemy liczyć na wzrost wsparcia i subwencji. Pieniądze na takie działania pochodzą w końcu z kieszeni podatników i będą bardzo dokładnie rozliczane. Wsparcie pozostanie na barkach rządów lokalnych.

- Nasz rząd podejmował liczne próby, aby polski przemysł stoczniowy przetrwał - komentował minister Cezary Grabarczyk. - Jednak los stoczni został przypieczętowany wcześniejszymi działaniami. Obecnie jednak na terenach stoczniowych odradza się produkcja. W sytuacji, kiedy nie można utrzymać dotychczasowej produkcji, zawsze trzeba szukać alternatywnych możliwości działania.

Według ministra dobrym przykładem są natomiast polskie porty. - Przełamały one złą passę wywołaną kryzysem gospodarczym i w minionym roku biły rekordy przeładunków oraz zysków, które przeznaczone zostały w większości na nowe inwestycje - dodał Grabarczyk.

Uczestnicy konferencji odnieśli się także do dużej konkurencji na rynku, a w szczególności do producentów z Dalekiego Wschodu. - Żyjemy w świecie globalnym i konkurencja jest ostra - mówiła Damanaki. - Niskie koszty to nie wszystko. Przyszłość to jakość. Musimy inwestować w jakość i innowacje. W Trójmieście są stocznie, które są właśnie świetnym przykładem firm z powodzeniem konkurujących na rynkach dzięki produktom specjalistycznym. Do tego potrzeba jednak wykwalifikowanej siły roboczej, specjalistów konstruktorów i inżynierów. Tak, aby gospodarka europejska były wyrafinowana i nowoczesna.

Oficjalna część obchodów dotyczy szeregu rodzajów działalności, które są związane lub oparte o morze, czyli takie obszary aktywności, jak porty morskie i żegluga morska, rybołówstwo i przetwórstwo rybne, przemysł stoczniowy, administracja morska, badania i szkolnictwo morskie. Dodatkowo w ramach gospodarki morskiej analizuje się zagadnienia z zakresu turystyki, energetyki lub ochrony środowiska morskiego.

Po raz pierwszy Europejski Dzień Morza obchodzony był w roku 2008, a gospodarzem wydarzenia była Bruksela. W kolejnych latach gospodarzami obchodów był Rzym (2009) oraz hiszpańskie Gijon (2010). W tym roku do tej listy dołączy Gdańsk.

Wydarzenia

Europejski Dzień Morza (6 opinii)

(6 opinii)
konferencja, zlot, parada, uroczystość oficjalna

Zobacz także

Opinie (21) 1 zablokowana

  • KŁAMIĄ !. We Władysławowie zwalniją 100 osób ze "SZKUNERA"

    Taka jest gospodarka morska.Czyli żadna!. Likwidacja stoczni a teraz Szkunera !.Przez tą waszą pseudo gospodarkę morską straciłem prace !.

    • 0 0

  • Jeśli te dwie szczerzące się baby... (1)

    ...są przyszłością polskiej gospodarki morskiej, to ja jadę strugać czółna do Zimbabwe.

    • 0 0

    • cos w tym jest

      jest cos wtej opinii. Gospodarka morska w krajach ktore maja ja we krwi kreci sie sama i niepotztrebuje do tego niczego z zwyjatkiem pieniedzy, a juz na pewno nie durnych konferencji. bez floty pod wlasna flaga nie bedzie gospodarki morskiej. bez zrozumienia tej podstawowej zaleznosci nic sie nie zmieni.

      • 0 0

  • Gospodarka Morska ...

    Co ten "fircyk w zalotach " Nowak Sławomir może wiedzieć o gospodarce morskiej ? Jedyne to ,że swoją psiapsiółkę z wiejskiej gminy "wcisnął "na Prezesa firmy Morskiej .

    • 4 0

  • lewactwo UE wypęłzło

    precz z UE, euro i tym całym eurokołchozem

    • 4 0

  • leserwstwo (1)

    z warszawki zjechało sie na wyzerke, co oni zrobili dla polskiej gospodarki morskiej?, nic.
    gdzie sa statki pod polską bandreą? dlaczego pzm i resztki plo maja statki zarejestrowane na Cyprze?

    • 9 0

    • każda okazja jest dobra...

      by wypić i zakąsić, szczególnie na koszt podatnika ;(

      • 5 0

  • te towarzyszki z Brukseli stolicy socjalizmu jakieś takie nieświeże jakby zeszły z traktora

    ............

    • 7 0

  • megagumiś

    a co z oflagowanym GUM-em. Niektórzy nie pamietają skąd pochodzą

    • 3 0

  • Piękny artykuł - brakuje w nim jednak informacji o efektywności działania (1)

    "samodzielnego stanowiska ds gospodarki morskiej" w Urzędzie Miasta Gdynia - budynek przy ulicy 10 Lutego. Czym zajmują się panie tam zatrudnione oprócz robienia zakupów w godzinach pracy?

    • 16 0

    • Pewnie szukają deweloperów na tereny portowe.

      • 7 0

  • najważniejsi są ludzie

    byle by to byli swoi ludzie.

    • 7 0

  • Aniu ! - a co z twoim PLO ?...

    • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

V Ogólnopolska Studencka Konferencja Neurologiczna

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Współpraca glona i grzyba w poroście to przykład:

 

Najczęściej czytane