- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (116 opinii)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (24 opinie)
- 3 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego? (12 opinii)
- 4 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (17 opinii)
- 5 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
- 6 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (173 opinie)
Jak skontaktować się z bliskimi przebywającymi na oddziale covidowym?
Strach, frustracja i zniecierpliwienie bardzo często towarzyszą rodzinom chorych, którzy trafili na oddziały covidowe. Bardzo często do obaw związanych ze stanem zdrowia bliskich dochodzi jeszcze ograniczona możliwość kontaktu z nimi. Jak wygląda kwestia komunikowania się z placówkami?
- Dodzwonienie się graniczy z cudem, telefony praktycznie cały czas są zajęte, co jest spowodowane funkcjonowaniem jednego centralnego numeru. W ciągu ostatnich dwóch tygodni udało nam się połączyć 2-3 razy. Jest to frustrujące, bo nie wiemy, co się dzieje z bliskimi, system nie jest wydajny - informuje nasz czytelnik, którego bliska osoba jest leczona w Szpitalu Zakaźnym w Gdańsku.
Czytaj też: "COVID to czysty chaos i straszna choroba". Relacja pacjenta szpitala tymczasowego
Nawiązanie połączenia jest szczególnie trudne w przypadku dużych placówek, które świadczą opiekę nad setkami chorych. Każdy szpital prowadzi własny system kontaktowy. We wspomnianym Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku wiadomości są przekazywane po weryfikacji.
- Informacji o stanie zdrowia pacjenta hospitalizowanego z powodu COVID-19 udziela lekarz po uzyskaniu od osoby dzwoniącej numeru PESEL pacjenta i weryfikacji dokumentacji medycznej pod kątem osób wskazanych przez pacjenta do uzyskania informacji o jego stanie zdrowia. W przypadku istotnego pogorszenia stanu zdrowia pacjenta informacji osobie wskazanej przez pacjenta udziela niezwłocznie lekarz drogą telefoniczną - zapewnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Szpitali Pomorskich.
Koronawirus w Trójmieście - wszystkie informacje
Szpitale starają się usystematyzować nawiązywanie połączeń z lekarzami i pacjentami, wyznaczając konkretne numery i godziny.
Numery na oddziały w PCCZiG w Gdańsku
- I Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 238, 303 (w godz. 13:00-15:00).
- II Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 235, 268, 234 ( w godz. 12:00-14:00).
- III Oddział Zakaźny - nr tel. (58) 341 40 41 w. 254, 238 (w godz. 13:00-15:00).
- IV Oddział Zakaźny (dla dzieci) - nr tel. (58) 341 40 41 w. 250, 251 (na bieżąco).
Niestety w obecnych warunkach możliwości kontaktu są utrudnione przede wszystkim z powodu poważnych braków kadrowych. Lekarze i pielęgniarki całkowicie angażują się w walkę o zdrowie i życie chorych. Jednocześnie personel stara się - oprócz przekazywania informacji o stanie zdrowia pacjenta - również umożliwić bezpośrednią rozmowę.
- Byliśmy w szoku, że tacy empatyczni byli. Tłumaczyli cierpliwie i kiedy prosiliśmy o cokolwiek, to pomagali - np. żeby odczytać tacie SMS od nas, gdy był podpięty pod tlen - powiedziała rodzina pacjenta przebywającego w gdyńskim Szpitalu w Redłowie.
Podobne pozytywne sygnały płyną między innymi z placówek w Wejherowie, a także Tczewie.
Testy na koronawirusa na NFZ i płatne - Gdańsk, Gdynia, Sopot
W UCK pacjenci mogą skorzystać z telefonu komórkowego
Z kolei na oddziale covidowym zlokalizowanym w Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Gdańsku informacje są przekazywane dwutorowo - telefonicznie oraz drogą mailową. Dodatkowo władze szpitala wyposażyły placówkę w nowe telefony komórkowe.
- Rodzina może komunikować się telefonicznie lub mailowo. Jeżeli chodzi o telefon - to mogą dzwonić do lekarza dyżurnego (58 349 23 54) oraz do sekretariatu oddziału (ten jest czynny od godz. 8 do 15 - 58 349 23 23). Jeżeli chodzi o e-mail, do dyspozycji jest adres: oddzial.covid19@uck.gda.pl. Szpital zakupił również telefony komórkowe, z których pacjenci oddziału covidowego mogą korzystać. Jeżeli są trudności w obsłudze, to pomaga personel. Należy pamiętać, że informacje o stanie zdrowia pacjenta przekazywane są wyłącznie osobom upoważnionym - informuje Łukasz Wojtowicz z UCK w Gdańsku.
Czytaj też: Optymistyczne sygnały z oddziałów covidowych
Copernicus wdraża program wsparcia
Specjalistyczne oddziały covidowe znajdują się zarówno w Szpitalu im. Kopernika w Śródmieściu, jak i Szpitalu św. Wojciecha na gdańskiej Zaspie. Wiadomości związane ze stanem zdrowia pacjentów można otrzymać za pomocą telefonów dyżurnych - w tym między innymi do lekarzy i pielęgniarek. Spis znajduje się na stronach internetowych spółki, która równolegle wprowadziła program opieki.
- Na obu oddziałach realizowany jest ogólnopolski program "Bądź przy mnie - wsparcie społeczne i duchowe dla chorych hospitalizowanych z powodu COVID-19" - mówi Katarzyna Brożek, rzecznik spółki Copernicus. - Celem programu jest zapewnienie, aby żaden chory na COVID-19 nie był samotny w szpitalu, zwłaszcza w okresie zagrożenia życia, bezradności i umierania, aby nikt nie był pozbawiony opieki duchowej właśnie wtedy, gdy najbardziej jej potrzebuje. Personel medyczny i kapelan mogą połączyć telefonicznie pacjenta z rodziną.
Specjalny system zgłoszeń obowiązuje natomiast w Szpitalu Tymczasowym, który funkcjonuje w halach Amber Expo. Tutaj to lekarz oddzwania do rodziny.
- Potrzebę kontaktu z lekarzem w celu uzyskania informacji o stanie zdrowia pacjenta rodzina może zgłaszać w godz. 7:00-15:00 do sekretariatu oddziału (Strefa B1/B2/C2) tel. 58 768 49 70. Rodzina pacjenta podaje sekretarce aktualny numer telefonu, na który ma dzwonić lekarz. Lekarz skontaktuje się z rodziną pacjenta w ciągu 12 godzin od zgłoszenia - dodaje Brożek.
Z kolei w gdyńskim Szpitalu im. PCK obowiązują podobne zasady kontaktowania co w Szpitalu Zakaźnym. Informację o miejscu hospitalizacji można uzyskać, dzwoniąc pod numer 58 72 60 310, natomiast dane dotyczące stanu zdrowia są podawane pod następującymi numerami:
- tel. (58) 72 60 490 - dot. pacjentów hospitalizowanych na piętrze I;
- tel. (58) 72 60 225 lub 58 72 60 319 - dot. pacjentów hospitalizowanych na piętrze II.
Od marca 2020 r. pacjenci z COVID-19 są leczeni w Uniwersyteckim Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni. W kwestii kontaktu najlepiej dzwonić pod numery poszczególnych klinik - są one wymienione na stronie internetowej www.ucmmit.gdynia.pl, w zakładce jednostki szpitala.
- Bliscy mogą się kontaktować z pacjentami zawsze, jeżeli pacjent ma swój telefon, jeśli jednak go nie posiada - personel poda pacjentowi telefon, gdy ktoś do niego zadzwoni. Podobnie rzecz ma się z kontaktem z lekarzem prowadzącym - udzieli informacji osobie upoważnionej do otrzymywania tych informacji - wyjaśnia Małgorzata Marzec z UCMMiT.
Czytaj też: Ponad 2 mln osób przechorowało COVID-19. Co z rehabilitacją ozdrowieńców?
Jak dostarczyć niezbędne rzeczy?
Kolejnym zagadnieniem jest kwestia przekazywania paczek z niezbędnymi rzeczami, w tym z ubraniami, żywnością czy przedmiotami osobistymi. Placówki mają najczęściej wydzielone miejsca, w których można zostawiać paczki.
- W Pomorskim Centrum Chorób Zakaźnych i Gruźlicy w Gdańsku na każdym piętrze przed oddziałem znajdują się specjalne regały, gdzie można pozostawić żywność i rzeczy osobiste dla pacjentów. Rzeczy są odbierane przez opiekunów medycznych, żołnierzy i personel pielęgniarski, a następnie przekazywane pacjentom - wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Szpitali Pomorskich.
Szczepienia przeciw COVID-19 - wszystkie informacje
W pierwszej kolejności należy natomiast zorientować się, na jakim oddziale przebywa obecnie chory. Dodatkowo część placówek wyznacza konkretne godziny, w których można zostawić paczkę. Warto również dobrze przemyśleć zawartość przesyłki, tym bardziej że rzeczy nie opuszczą już tzw. strefy brudnej.
- Paczka koniecznie musi być podpisana. Rzeczy raz wniesione na oddział nie będą mogły być przenoszone gdzie indziej. Apelujemy, żeby zachować umiar w przynoszeniu rzeczy, szczególnie żywności i wody - apelują władze UCK.
Szpitale najczęściej zwracają uwagę, że w przypadku paczek żywnościowych można przekazywać przede wszystkim produkty suche. Dozwolone jest oczywiście przekazywanie odzieży czy środków higieny.
Miejsca
Opinie (51) 6 zablokowanych
-
2021-04-30 17:23
Brak kontaktu z lekarzem na oddziale covidowym w amber expo
Dzwoniłam dwukrotnie do sekretariatu w celu umówienia kontaktu z lekarzem prowadzącym z prośbą o informacje o stanie zdrowia. Do tej pory lekarz nie oddzwonił. Zero kontaktu. Czy tak wygląda tam zapewnienie podstawowych praw pacjenta i rodziny czyli prawo do informacji. Rodzina ma prawo wiedzieć jaki jest stan pacjenta, jak prowadzone jest leczenie. Czy tylko potrafią zadzwonić informując o zgonie. To sa po prostu kpiny. Zaznaczę, iż wiem jak wygląda praca na oddziale covidowym i zawsze znajdzie się czas żeby zadzwonić do rodziny i poinformować o stanie zdrowia pacjenta
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.