- 1 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (3 opinie)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (17 opinii)
- 3 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (171 opinii)
- 4 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
- 5 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (63 opinie)
- 6 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (61 opinii)
Koniec z usterkami w tramwajach? Politechnika Gdańska opracowuje nowy system diagnostyczny
Politechnika Gdańska współpracuje ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje nad projektem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo komunikacji tramwajowej. W jednym z tzw. dortmundów trwa testowanie systemu diagnostycznego. Wszystko wskazuje, że projekt ma szansę znacząco poprawić sytuację na gdańskich torach.
- Naszą intencją jest wpięcie się do systemu, obserwowanie wybranych parametrów pracy tramwaju po to, żeby dostrzec niepokojące zmiany ich wartości, by ostrzec przed zbliżająca się awarią - mówi dr inż. Jacek Czyżewicz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. - Chcielibyśmy z wyprzedzeniem wskazywać momenty, w których maszyna powinna przejść serwis lub naprawę. Nieprzewidziane zatrzymanie tramwaju i natychmiastowa konieczność remontowania zawsze są bardzo drogie, trwają długo i zdarzają się w nieodpowiednim momencie. Znacznie tańsza jest naprawa podzespołu przed jego awarią - dodał.
Taka jest też główna idea projektu - uniknięcie awaryjnych postojów w mieście. Co ciekawe, innowacyjność systemu polega na stałym poszerzaniu obszarów detekcji, a także na weryfikacji samej trakcji.
Czytaj też: Politechnika Gdańska na Liście Szanghajskiej
System oparty na szeregu czujników
Politechnika Gdańska współpracuje w tym zakresie ze spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje. System diagnostyki zostanie przetestowany w tramwajach N8C, czyli popularnych "dortmundach".
- Na tramwaju nr 1176 umieściliśmy nasz system. Opiera się on na XT4, a oprócz tego poprowadzona jest główna magistrala CAN. Na niej znajdują się koncentratory, których w naszym tramwaju umieściliśmy sześć. Wszystkie są skomunikowane ze sobą oraz z centralną jednostką, która poprzez sieć GSM wysyła na bieżąco do dyspozytora ruchu odpowiednio skonfigurowane raporty, m.in. pokazujące ostrzeżenia o nieprawidłowościach - tłumaczy dr inż. Jacek Czyżewicz.
Sieć czujników weryfikuje w ten sposób między innymi temperaturę, stan zawieszenia czy ciśnienie hydrauliczne w hamulcach. Specjaliści z PG wskazują, że łącznie zainstalowano 50 detektorów badających różne podzespoły. Wszystko po to, aby z wyprzedzeniem sprawdzić, kiedy pojazd powinien trafić na przegląd bądź na wymianę części.
W tym momencie po Gdańsku porusza się jeden tramwaj ze wspomnianą aparaturą. Naukowcy są na etapie zakładania spółki, aby móc komercjalizować projekt. Współpraca z GAiT jednak się nie kończy. Wręcz przeciwnie, trwa omawianie dalszych możliwości dotyczących poszerzania działania czujników, a w przyszłym roku jest plan na rozwinięcie systemu w kolejnej części gdańskiego taboru. W przyszłości naukowcy mówią otwarcie o poszerzeniu swojej pracy w kontekście innych modeli, ale także innych miast.
Miejsca
Opinie (39)
-
2021-08-19 13:04
(1)
Dzięki usterkom biznes się kręci. Tak działa cały świat. Musi się psuć, żeby był rozwój.
- 27 8
-
2021-08-20 10:58
Tylko że w Gdańsku
nic sie nie rozwija. Paczą jak sie rozsypuje
- 0 2
-
2021-08-19 13:07
Szkoda, ze Konstale się nie załapały na tą innowację.
- 31 6
-
2021-08-19 13:14
Nic nie zastapi stukania mlotem w kola jak na koleji. Czujniki z politechniki to brzmi jak zart. (3)
Szkola na 1000 miejscu i to chinskiego typowania, lata swietnosci ma juz dawno za soba.
- 25 24
-
2021-08-19 13:18
co dadzą czujniki jak usterki są po prostu ignorowane? (1)
- 27 1
-
2021-08-19 20:18
No to strach się bać .
Jak wprowadzą ten super system to co rano z bazy nie wyjedzie żaden tramwaj . Każdy obecnie pojazd komunikacji miejskiej rano wyjeżdża z bazy z większą lub mniejszą usterką . Obowiązuje zasada że " z tym się da jeździć " i taka jest codzienność .
- 8 0
-
2021-08-19 20:05
na którym ty jesteś miejscu? i czy kiedykolwiek miałeś dobre lata?
- 2 3
-
2021-08-19 13:29
Ryba
Pan Wiesiu to naprawia
- 26 1
-
2021-08-19 13:34
(1)
Nisko podłogowe tylko ulewa i stoją . Stare bo złom z niemiec przywieziony tu polibuda nie wystarczy !!
- 15 9
-
2021-08-19 13:54
Konstale były proste jak cep, głośne i bez klimy, ale za to pojemne i nieśmiertelne;)
- 14 1
-
2021-08-19 14:37
Ale przecież takie systemy diagnostyczne pojazdów szynowych juz istnieją
i co śmieszniejsze, są także polskie, opracowane przez pracowników naukowych PG. Pracują od 30 lat, są na najlepszym światowym poziomie.
Chyba, że ma to dzałać tak : politechnika zakłada spółkę, spółka doi kasą z miasta, potem się prywatyzuje i zostaje przy korycie- 33 6
-
2021-08-19 15:25
PG nie zmarnuje zadnej okazji by sie skompromitować dlatego 900miejsce na liscie to dla nich jest Awans :) (3)
Ich sie powinno sprzywatyzowac wtedy by musieli podniesc poziom bo nikt by nie placił czesnego za byle co.
A juz marnowanie kasy w renowacje ikolejne naprawy złomu tramwajowego zniemiec to kolejne marnotrawstwo pieniedzy mieszkanców!!- 19 12
-
2021-08-19 17:35
Czy masz za sobą szkołę... (1)
... Co załapała się wyżej?
- 5 3
-
2021-08-19 20:07
w samo sedno!
rumakują nieogary jakby pokończyli MIT czy Harvard
- 6 0
-
2021-08-22 11:36
sprywatyzowac?
Gdyby sie to oplacalo w kryteriach polskich "podsiebiorcow", to juz by sie to stalo...
Ale obecnie ta przechowalnia ma tylko jeden potencjal - tereny pod zabudowe. Ale to nie honor zaorac teoretycny lacznik z nauka, wiec "listek figowy" trwa...- 0 0
-
2021-08-19 16:08
Jak jest usterka i świeci się czerwona lampka na pulpicie, to się zakleja lampkę czarną taśmą samoprzylepną, i problem rozwiąza
- 32 3
-
2021-08-19 16:46
Włóżcie tysiąc czujników - ile to będzie kosztowało?
- 16 4
-
2021-08-19 17:19
Jak znam Politechnikę, to koszt systemu monitorowania będzie droższy od najpoważniejszej awarii (1)
- 23 4
-
2021-08-19 19:03
A jak jak znam Politechnike to system nie bedzie spelnial zalozen i zwyczajnie nie bedzie dzialal.
- 5 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.