• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matura 2015 z j. polskiego - arkusze i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
4 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 11:40 (4 maja 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Łatwa matematyka na poprawkowej maturze
4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia. 4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia.

Maj to czas matur, które w roku 2015 napisze ponad 9 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych z Trójmiasta. Część pisemną rozpoczną w poniedziałek, 4 maja, egzaminem z języka polskiego.



Jak wspominasz swoją maturę?

Aktualizacja, 4 maja, godz. 14:37

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów liceów (PDF)

Sugerowane odpowiedzi (mogą różnić się od klucza zaproponowanego przez CKE)

Zad. 1. O atrakcyjności i użyteczności języka, zad. 1.2 podobieństwo: obydwie formy są nastawione na to, by oddziaływać na odbiorcę; różnica m. manipulacją a perswazją: manipulacja to nastawienie na osiągnięcie osobistych korzyści a perswazja ma za zadanie przekonać, nie wykorzystując nieświadomości odbiorcy, 1.3 tak, przestrzega, dowodem na to jest niepodawanie przykładów wulgaryzmów, 1.4 Tendencja 1 - zmiana w nastawieniu do tekstów publicystycznych, czyli zgoda na zastosowanie perswazji i manipulacji, przykład 1. polityk chce uzyskać aprobatę odbiorcy, przykład 2. zgoda odbiorcy na teksty reklamowe z oczywistą perswazją czy manipulacją, Tendencja 2 - mowa publiczna ma być skuteczna, przykład 1. mowa nie musi być ładna ale skuteczna, przykład 2. formy promocji, autoprezentacji itp. są społecznie potrzebne, zad. 1.5 a) nastawienie funkcjonalne do języka to poważne traktowanie języka, a nastawienie na atrakcyjność dopuszcza manipulowanie nim, b) obie te formy są akceptowalne przez społeczeństwo,ponieważ odbiorcy chcą atrakcyjnych tekstów, zad. 1.6 Pomysłowy reżyser zatrudnił same gwiazdy filmowe, więc czekamy na duży sukces filmowy, 1.7 Autor opisuje dwie tendencje języka publicznego. Jedną z nich jest funkcjonalność, drugą zaś atrakcyjność. Podkreśla zmiany, jakie zaszły w tych dwóch aspektach języka. Ponadto ukazuje, na czym polega atrakcyjność wypowiedzi publicznej oraz opisuje zmiany w nastawieniu do tekstów publicznych. Bralczyk podkreśla w tekście, że społeczeństwo akceptuje obie formy wypowiedzi ponieważ pragnie być uwiedzione przez atrakcyjne teksty, zad. 2.1 Wada czytania nowych książek: czytelnika może ogarnąć strach przed ogromem tego, czego jeszcze nie poznał/nie przeczytał, wada czytania tych samych książek: im częściej czytamy to samo tym mniej mamy chęci do sięgnięcia po nowe, 2.2 Akapit 1 - E, akapit 3 - F, akapit 7 - C, zad. 2.3 Cytaty mają poprzeć zdanie autora na temat czytania tych samych książek, 2.4 "łańcuszek szczęścia" - długa droga prowadząca do celu, "kosmos" - wszechświat, świat, zad. 2.5 a) Pan Tadeusz, Adam Mickiewicz, zad. 2.5 b) Tak, utwór jest zgodny z oczekiwaniami czytelników ponieważ czytelnik w książce szuka oparcia, schronienia i poczucia, że książka jest dla niego przyjacielem.

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów techników (PDF)



Aktualizacja, 4 maja, godz. 11:39

Z egzaminu z języka polskiego wychodzą już pierwsi maturzyści. O wrażenia oraz poziom trudności tegorocznego testu pytamy uczniów gdyńskiego technikum.

- Jeśli chodzi o poziom tegorocznej matury oceniam go średnio, nie było ani łatwe ani specjalnie trudne - mówi Aleksandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Czasu dla mnie było aż nadto, skończyłam 30 min wcześniej, a i tak na spokojnie wszystko sprawdziłam i przeczytałam dwa razy. Poza zadaniami sprawdzającymi rozumienie czytanego tekstu publicystycznego trzeba było napisać rozprawkę na wybrany temat. W pierwszym trzeba było opisać władzę absolutną między Horusem a Ramzesem na podstawie fragmentu tekstu "Z legend dawnego Egiptu", Bolesława Prusa. Drugi dotyczył wizerunku matek w 3 części Dziadów, który trzeba było porównać z fragmentem innego wiersza, ale nie pamiętam czyjego autorstwa. Wybrałam temat pierwszy. Przede mną jeszcze pięć egzaminów i czerwcowy egzamin zawodowy.

- Matura nie była moim zdaniem bardzo trudna. Tematy pracy pisemnej bardzo mi podpasowały, wybrałam nowelę Prusa. A praca z tekstem, do którego było ok. 14 pytań, była bardzo przyjemna. Tekst publicystyczny dotyczył imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w supermarketach - mówi Ola z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Przede mną jeszcze 6 egzaminów pisemnych i dwa ustne, a potem teoretyczny i praktyczny egzamin zawodowy. Ale to dopiero w czerwcu.

Jak maturę oceniają absolwenci liceów i jakie tematy pojawiły się tego roku w ich arkuszach maturalnych?

- Spodziewałem się czegoś o wiele gorszego, a arkusze były całkiem przyjemne - opowiada Tomasz z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Co ważne i inne w porównaniu z latami ubiegłymi, na tegorocznej maturze nie było pytań stricte zamkniętych, nawet pytania do tekstu, sprawdzające czytanie ze zrozumieniem, wymagały własnych przemyśleń i interpretacji. Jeden tekst dotyczył mody we współczesnej mowie, chodziło o manipulacje w języku, np. reklamy czy politycznym, a drugi tekst mówił o tym, czy lepiej jest czytać nowe książki, czy pozostawać przy lekturach tylko sprawdzonych, ulubionych publikacji. Końcową pracę, czyli rozprawkę, pisałem na temat drugi. Była to analiza wiersza Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka". Trzeba było postawić tezę interpretacyjną oraz napisać, na czym polega wiersz i co autor chciał przekazać czytelnikowi. Przede mną jeszcze pięć pisemnych egzaminów i dwa ustne.

- Matura jak to matura, nie była najłatwiejsza ani też wybitne trudna - opowiada Magdalena z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Jeśli chodzi o pracę pisemną, wybrałam temat pierwszy - na podstawie przytoczonego fragmentu "Lalki" trzeba było napisać, czy na los człowieka większy wpływ ma wolna wolna czy siła wyższa. Teksty, na podstawie których mieliśmy odpowiedzieć na pytania były dość trudne. Pierwszy, bardziej konkretny, był językoznawczy i dotyczył tendencji w naszym języku, drugi był w moim odczuciu bardziej przystępny do interpretacji. Przede mną, poza egzaminami ustnymi, jeszcze cztery pisemne.


Egzamin maturalny 2015 w całym woj. pomorskim zdawać będzie ponad 24 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. W Trójmieście przystąpi do niego pond 9 tys. 300 uczniów, z czego 4 tys. 700 to absolwenci liceów profilowanych, uzupełniających oraz techników, którzy jako jedyni pisać będą egzamin jeszcze w starej formule (w ich przypadku zmiany wejdą w życie z rokiem szkolnym 2015/2016).

Dla tegorocznych absolwentów liceów matura będzie miała nieco inną formę. Co się zmieni? W części ustnej egzaminu z języka polskiego prezentację, jaką dotychczas przygotowywali w domu i wygłaszali przed komisją, zastąpi wypowiedź ustna na określony temat, na przygotowanie której uczniowie będą mieli kilka minut. Każdy zdający maturę w nowej formule będzie miał też obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym - to dodatkowy warunek zdania egzaminu, ale uczeń nie musi zdobyć tu określonej liczby punktów (może więc nie napisać nic, ważne, by do części rozszerzonej przystąpił).

Jakie przedmioty są na maturze obowiązkowe?
W części ustnej to egzamin z języka polskiego i języka obcego nowożytnego, a w części pisemnej egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym), egzamin z matematyki (p.p.), egzamin z języka obcego nowożytnego (p.p.) oraz egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym).

Egzaminy maturalne 2015 r. zaczynają się 4 maja, a termin ich ukończenia zależeć będzie od tego, kto i do jakich egzaminów przystąpi. Te obowiązkowe zaczynają się 4 maja egzaminem z języka polskiego, 5 maja odbędzie się egzamin z matematyki, a 6 maja z języka obcego nowożytnego. Sprawdź dokładny harmonogram egzaminów maturalnych 2015.

Aby zdać maturę i otrzymać świadectwo ukończenia liceum należy uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej oraz pisemnej, a także przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2015 można będzie znaleźć w serwisie Nauka w tym samym dniu, w jakim odbywać się będą kolejne testy.

Podamy też sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
Elżbieta Michalak

Opinie (69) 7 zablokowanych

  • Matura to bzdura obecnie jakaś parodia jak wszystko w Rajskiej zielonej wyspie! (1)

    Kiedyś była niezbędna by kształcić się dalej obecnie do niczego jest niepotrzebna! Teraz tylko robią testy wcześniej nawet kalkulatora nie można było mieć na ławce!! Rząd jest wybierany przez lemingów więc chcę by młode pokolenia właśnie takie było do tego doprowadzili!!!

    • 7 5

    • Pojęcie o młodym pokoleniu.

      Co było kiedyś .......nie można porównać czasu- ludzi, ponieważ dziś zupełnie inaczej to wygląda- czy oglądałeś podręczniki do szkoły średniej? A jeśli chodzi o młode pokolenie to jest ono sprytne- sprytniejsze niż to, które kiedyś tworzyło Polskę.

      • 0 0

  • Są tacy to nie żart, dla których jestes wart...

    ot i cała prawda o maturze

    • 0 0

  • Patrząc z perspektywy całego mojego życia

    matura była jednym z najłatwiejszych egzaminów z jakimi musiałam się zmierzyć - chociaż zapewniam, że dwadzieścia lat temu była to dla mnie kwestia "życia-lub-śmierci".

    • 0 0

  • Obecnie żeby zdać maturę potrzeba napisać/odpowiedzieć na 30% pytań, w komunie trzeba było odpowiedzieć na min. 75%. (15)

    To jest dowód na aktualny poziom edukacji. Obecnie maturę może mieć praktycznie każdy, tylko po co?

    • 40 7

    • beka z podobnych wypowiedzi (11)

      Praktycznie każdy ma. Nie licząc bardzo wąskiego marginesu. Po co? Bo wykształcenie średnie to absolutne minimum. Może od razu postawmy pytanie po co 100% społeczeństwa musi być piśmienna? Przecież robolowi przy lopacie nie przydadzą się takie umiejętności, a głupim łatwiej manipulować. Stuknij się w łeb, zawistny dziadku bo szukasz dziury w całym.

      • 4 11

      • Tu chodzi o kryteria i poziom egzaminu maturalnego (10)

        obecnie "poprzeczka" jest tak ustawiona, że maturę otrzymują ludzie którzy nie znają podstaw ortografii i mają problem z wyliczeniem np procentu skladanego. Więc po co komu taka matura ?

        • 16 1

        • (8)

          A mój brat, który właśnie zdaje tę maturę zaskoczył mnie ostatnio macierzami i całkami. Uczył się tego właśnie do matury. Dla moich 'roczników' taki materiał pojawiał się dopiero na studiach. I to tylko ścisłych. I nie wszyscy dawali z tym radę. Podkreślam, na studiach. Teraz uczą tego już w ogólniaku, a więc ten poziom chyba aż tak nie spada

          • 3 9

          • Studiuję budownictwo na PG. Macierze pojawiły się w drugim semestrze. (4)

            Pochodne i jakieś proste całki miałem w liceum, ale to była wyjątkowa sytuacja (tak z 90% mojej grupy tego nie miało). Całki pojawiły się gdzieś w grudniu czy styczniu. W każdym razie w okresie "przejściowym" pomiędzy pierwszym a drugim semestrem. :)
            Ale zaliczenia są od 60% i sztywno się tego trzymają!

            • 2 0

            • (3)

              Co z tego, jeżeli zlikwidowano jedną z mądrzejszych reguł -" zero długu (ECTS) po pierwszym semestrze". A na pierwszym semestrze matma, fizyka i rysunek techniczny.Ta reguła pozwalała utrzymać pewien poziom pomimo zniesienia egzaminów wstępnych. Teraz PG może skończyć praktycznie każdy, kto ma dość czasu i zasobny portfel.

              • 3 0

              • (2)

                PG może skończyć każdy, ale pytanie, jaki kierunek? Może takie na wydziale OiO czy ZiE, ale nie jakieś cięższe. Co do tej reguły, u mnie po pierwszym semestrze musieliby wywalić 2/3 studentów, bo tyle właśnie oblewa fizykę. A tak między nami - studenci, którzy mieli jakieś długi, szybko odpadli, bo później były trudniejsze przedmioty, trzeba było bez przerwy się uczyć....

                • 0 1

              • bez przerwy to trzeba pić na polibudzie, a nie uczyć.

                Wiem, bo studiowałem szumne eti. Uczyć to trzeba się na prawie czy medycynie.

                • 1 0

              • ETI również każdy może skończyć...

                • 0 0

          • nieprawda (2)

            całki i macierze pojawiają się dopiero na studiach, w niektórych (uważanych za lepsze) pojawiają się pochodne i całki w ramach dodatkowego materiału, jednak matura (zarówno podstawowej jak i rozszerzonej) takiego materiału nie obejmuje

            • 14 0

            • (1)

              Co nie zmienia faktu, że jednak uczą. Ja też konczyłem teoretycznie 'lepsze' liceum, a jednak o całkach nikt tam jeszcze wtedy nie słyszał.

              • 2 1

              • W latach 60-tych i 70-tych całki na maturze były zawsze, do tego też zawsze dochodził rachunek prawdopodobieństwa, więc na te dwie rzeczy (niemal obowiązkowo) kładziono zawsze nacisk w ostatniej klasie.

                • 0 0

        • Nie znając ortografii można ukończyć studia humanistyczne i nawet zostać prezydentem, więc o co Ci chodzi?

          • 5 0

    • I pomimo tak wysokiego poziomu matury "za komuny", osoby które ją zdały nie mają pojęcia jak działa gospodarka rynkowa, system emerytalny, podatki, rynek pracy, wierzą, że "państwo da", dają się oszukiwać "na wnuczka" i sąsiada utopiliby w łyżce wody....

      • 1 5

    • w komunie nie było testów i nie określało się w procentach sukcesu zdania

      • 4 1

    • Niższy próg o niczym nie świadczy. Przecież dzisiejsze matury mogą być po prostu trudniejsze, stąd niższy próg.
      Z resztą co to za egzamin. Żaden prestiż mieć maturę. Dopiero kolejne dyplomy mają jakiekolwiek znaczenie. Więc po co tak płaczesz?

      • 3 5

  • Nie ma co biadolić nad spadkiem poziomu. (2)

    Wszystko zweryfikuje rynek.
    Podczas rekrutacji nie tyle będzie liczył się poziom wykształcenia, co uczelnia jaką delikwent ukończył. Ostatecznym kryterium i tak jest rozmowa z bezpośrednim przełożonym, gdzie często okazuje się, że osoba wykształcona na dobrej uczelni, na restrykcyjnych zasadach, nie ma pojęcia o czym mówi.
    Czasami sytuacja jest patowa, gdzie nie można znaleźć sensownego pracownika za przyzwoite pieniądze, podczas, gdy masa ludzi jęczy, że nie ma pracy.

    • 3 2

    • rynek nic nie weryfikuje
      rynek potrzebuje ludzi do prostych prac sprzątania, siedzenia na kasie, jakichś mechaników, budowlańców
      do tego matura jest zbędna
      za granicą dla Polaków są przeznaczone dokładnie takie same miejsca pracy
      maturzystą powinien być ktoś z jasnym i otwartym postrzeganiem świata a od 1981/89 jest z tym coraz większy problem

      • 3 0

    • Ci co załatwiają dostanie się na studia po znajomości nie muszą martwić się wynikami . Aby było potwierdzone zaliczenie . Dalszy etap życia to praca ,a ta również odbywa się po znajomości. I tak płynie życie niedouczonym. Z tego co mi wiadomo to A.Wajda nie ma matury. Więc po co się kształcić ?

      • 4 0

  • Powodzenia!! (4)

    • 36 1

    • Matura jest przereklamowana (3)

      Dopiero jak poszedłem na politechnikę to zauważyłem co to jest prawdziwy egzamin. To był prawdziwy stres!

      • 5 10

      • Politechnika? To żart. Byłem cieniutki

        z matmy i fizyki, a na eti wszystko wyłaziłem bez problemu. Teraz pracuje za 6k na łapę i gra muzyka. Dla leni i tych, co im sie nie chce uczyć polecam polibude. W tym kraju oprocz inżynierow i znajomosci nikogo sie nie docenia.

        • 1 0

      • A ja sobie siedzę na PG i nie stresują mnie te egzaminy.xD

        • 0 0

      • Uważasz, że im więcej stresu, to tym lepszy egzamin?

        Naprawdę?

        • 12 0

  • Test maturalny (1)

    Na egzaminie maturalnym testuje się:

    A) Umiejętność pracy w grupie
    Jako istoty społeczne większość prac wykonujemy wspólnie. Większość osób będzie pracować w rozmaitych mniej lub bardziej trwałych zespołach.

    B) Kreatywność
    Jeden z najbardziej pożądanych motorów współczesnych społeczeństw. Nie ma rozwoju bez kreatywności.

    C) Umiejętności manualne
    Jednym z atrybutów człowieczeństwa jest umiejętność tworzenia i używania narzędzi. Nasze ręce i mózg ewolucyjnie przystosowane są do trójwymiarowych zadań kinestetycznych.

    D) Postawy
    Dobry człowiek jest lepszy od chama. Cham może wkuć się wszystkiego i zdeptać tego dobrego.

    E) Trafność wyboru i oceny
    Życie nie jest czarno-białe. W realnym życiu nie ma 100% prawdziwych czy fałszywych odpowiedzi.

    F) Wiadomości
    Świat się stale zmienia. Jedne teorie wypierają inne. Poglądy niektórych umierają wraz z nimi, poglądy innych rozbudzają wyobraźnie pokoleń po to tylko, aby zostać zastąpionymi przez inne.
    ******
    Spośród powyższych wybierz prawidłową odpowiedź.

    • 23 2

    • Tylko A i C, reszta dla pasterzy strzyżonych owiec byłaby wstępem do rewolucji (zmuszałaby jednak do myślenia) a tak ... sobie dalej strzygą tę wełenkę.

      • 0 0

  • Szczerze mówiąc, to nie wiem czy 40 lat temu chciałbym zdawać taką maturę.
    Wtedy w ten majowy cudny dzień pisałem z polskiego wolny temat (nie pamiętam już dokładnie) z zagadnień postaw ludzkich w czasach wojny poprzez przeczytaną literaturę. Pamiętam, że posługiwałem się tutaj także opracowaniami historycznymi, co o tyle łatwym mi było, że zdawałem też na maturze historię więc tematu do opisu mi nie zbrakło. Nieco gorzej ;) było z papierem do pisania, bo dwukrotnie musiałem podejść do stolika po kolejna kartkę. W sumie całe me maturalne dzieło liczyło 10,5 strony.
    Tak po prawdzie, to ówczesne matury z "polaka" wymagały raczej nie wiedzy w sensie stricto a umiejętności sformułowania własnej myśli i umiejętności jej przelania na papier, oczywiście w połączeniu z zasadami pisowni i ortografii. Zatem popularne wówczas "wodolejstwo" podpierające się gotowymi skryptami lektur, wcale nie musiało być skazane na porażkę, gdyż czy kto lektury czytał czy nie i tak wychodziło z tekstu (szczegóły) ale miało szansę zaistnienia jako rodzaj umiejętności radzenia sobie w trudnej sytuacji.
    Ciężko ocenić czy teraz jest łatwiej, lepiej itd, na pewno jest tak że wiedza w głowie nie pozostaje a jak to wcześniej tu ktoś napisał i tak życie i pracodawca zweryfikuje umiejętności. Kończy się często tak, że ludzie studia kończą, zbyt wiele nie potrafią i biorą się za coś co albo im nie leży albo w rzeczy samej odkrywają w sobie pasję i zdolności, tyle że po kiego grzyba kończyli te studia?!!

    • 1 0

  • CKE znowu dała ciała (3)

    Na "starej maturze" był tekst spoza kanonu lektur. Jest podstawa do unieważnienia egzaminu.

    • 9 4

    • (1)

      Chcesz powiedzieć, że 19- czy 20-latków zdających maturę w technikum przerasta napisanie krótkiej wypowiedzi na podstawie tekstu, który nie został wcześniej szczegółówo omówiony na lekcji?
      Jeśli tak, to boję się o przyszłość tego kraju.

      • 6 0

      • Nie, ale jeśli w ubiegłych latach były wypracowania na podstawie fragmentów książek z kanonu, które każdy przerabiał w szkole i coś tam wie, to dlaczego ostatni rocznik starej matury ma być inny?
        Po za tym o rocznik 95 się bać nie musisz ;) My jeszcze takie o to rzeczy potrafimy.

        • 0 0

    • cke robi co chce

      A nawet dwie książki spoza kanonu. No ale cóż? I tak nie unieważnią.

      • 0 0

  • (8)

    Maturzyści dacie radę. 30% zalicza hahaha. Mnie byłoby wstyd zdawać egzamin, gdzie zalicza 30%. Powinniście, ze względów ambicjonalnych postulować o podniesienie progu to 60%. Trzeba mieć honor i godność :) Wiecie, co to?

    • 59 40

    • Odpowiedz do Pana Mariana (1)

      Z tego co mi z życia wiadomo to tego typu 'względy ambicjonalne' kierują się zawsze w kierunku 'aby było łatwiej' taka mamy młodzież, tacy są dorośli. Honoru i godności nie ma w tak dużych grupach jak ' maturzyści"(i nie było i nie będzie, nawet nie ma co d*py nad tym ściskać) Nie ma tak licznej grupy która kierowałaby się w niekorzystnym dla nich kierunku. Każdy patrzy tylko pod perspektywa własnych potrzeb, w przypadku maturzystów 3 takie główne to; 1 -zdam na 30% aby rodzice się cieszyli ze mam maturę . 2 -zdam na tyle % aby się dostać na swój wybrany kierunek. 3 - w d*pie mam ta maturę idę bo idę może się uda. Wątpię zęby ktokolwiek myślał " aa nie idę dzisiaj na dwór bo zależy mi na tym aby pokazać honor i godność wiec uczę się na maturę i chciałbym żeby poziom w następnym roku był wyższy'. Ale na pewno Ty tak myślałeś.

      • 6 0

      • Tak :) Ja nie miałem wyboru. 60% wynika z po prostu ca. ze złotego podziału :) Dolną granicą zaliczenia czegokolwiek powinno być 50%+1. Nie mniej gdyż egzamin traci sens.

        • 3 1

    • Skąd tyle jadu i goryczy?

      Skąd ministerstwo ustaliło taki a nie inny próg "zdawalności", to znaczy, że uczniowie mają nie przystępować do egzaminu?

      Uśmiechnijmy się do ludzi, a przede wszystkim do siebie,
      każdy ma problemy i kłopoty,
      ale jednak z pozytywnym nastawieniem, łatwiej żyć.

      • 4 2

    • czyli nie zdawałeś matury marianku?
      każda wymówka dobra ^^

      • 5 1

    • wyjmij kij z d..y

      No wyjmij ten kij z d..y! Ewentualnie zjedz snickersa.

      • 2 9

    • (2)

      To od nich zależało

      • 3 0

      • czas do lekarza żeby trochę jadu upuścić, będzie się żyło zdrowiej i weselej :) życzę więcej radości a może różowe okularki ...

        • 9 11

      • co od nich zależało?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Lis spokrewniony jest z:

 

Najczęściej czytane