• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matura z matematyki - arkusze i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
6 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 14:18 (6 maja 2014)
We wtorek, 6 maja, drugi dzień matur - tym razem uczniowie zmierzą się z matematyką.   We wtorek, 6 maja, drugi dzień matur - tym razem uczniowie zmierzą się z matematyką.

Po języku polskim czas na egzamin z matematyki. We wtorek, 6 maja, w samym Trójmieście przystąpi do niego ponad 9,5 tys. maturzystów.



Maturę:

Aktualizacja, godz. 13:25

Zobacz arkusz z zadaniami maturalnymi z matematyki (poziom podstawowy)

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu maturalnego z matematyki (poziom podstawowy).

Zad. 1 - C, Zad. 2 - C, Zad. 3 - A, Zad. 4 - C, Zad. 5 - B, Zad. 6 - D, Zad. 7 - A, Zad. 8 - A, Zad. 9 - B, Zad. 10 - D, Zad. 11 - D, Zad. 12 - B, Zad. 13 - A, Zad. 14 - B, Zad. 15 - C, Zad. 16 - C, Zad. 17 - D, Zad. 18 - B, Zad. 19 - D, Zad. 20 B, Zad. 21 - B, Zad. 22 - A, Zad. 23 - D, Zad. 24 - B, Zad. 25 - A. Wyniki do zadań otwartych: Zad. 26 - b = -16; c = 32, Zad. 27 x=2; x=2/3, x= -2/3, Zad. 29. a) x należy (2,3), Zad. 29. b) x = 4, Zad. 30 3/32, Zad. 31 kąt ACB = 1/2 ASB oraz 1/2 ACB = CBS, stąd wynika że 1/2 razy 1/2 ASB = SBC; ASB = 4 CBS, Zad. 32 - przekątna prostopadłościanu wynosi 3 pierwiastki z 14, Zad. 33 - turysta wchodził na wzgórze z prędkością ok. 2,5 km/h, Zad. 34 - pole trójkąta ACB = (19 pierwiastków z 3 + 24)/6

Aktualizacja, godz. 11:27

Z egzaminu maturalnego z części matematycznej zaczęli wychodzić pierwsi uczniowie. Pytamy o ich wrażenia.

- Jestem bardzo zadowolona, skończyłam godzinę przed czasem, wszystko zrobiłam, dwa razy sprawdziłam - opowiada Paulina z V LO w Gdańsku. - Standardowo na egzaminie było 25 zadań zamkniętych i 9 otwartych. Zakres materiału był szeroki: logarytmy, potęgi, funkcje liniowe, kwadratowe i wiele innych. Egzaminy kończę 23 maja, a w planach mam Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki na PG.

- Nie było źle, poza tym, że miałem małe problemy przy obliczeniach - trzeba było wykonać ich bardzo wiele, a potem dokładnie przenieść z brudnopisu do właściwego arkusza - opowiada Zbyszek z V LO w Gdańsku. - Pojawiło się kilka bardzo łatwych zadań, np. z potęgami, ale też kilka bardzo trudnych. Poradziłem sobie jednak ze wszystkim. Chciałbym dostać się na studia na PG, wydział ETI, kierunek automatyka i robotyka.

- Moim zdaniem matura z matematyki była dosyć trudna, na koniec roku miałam czwórkę, a i tak zadania przysporzyły mi trudności - mówi Cindy Hirsch z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Dwa ostatnie zadania sprawiły mi największą trudność, pierwsze dotyczyło obliczenia prędkości, drugie pola trójkąta prostokątnego, w który wpisany był kwadrat. Ostatni egzamin zdaję 13 maja, w czerwcu czekają mnie egzaminy zawodowe, a potem, jeśli się uda, chciałabym iść na studia do Wyższej Szkoły Zdrowia i Urody, na kierunek kosmetologia.

- W porównaniu do lat ubiegłych tegoroczna matura z matematyki była bardzo trudna - mówi Maja, maturzystka Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Zadania zamknięte były przystępne, ale otwarte o wiele bardziej skomplikowane. Mam nadzieję, że poszło mi na tyle dobrze, by dostać się na finanse i rachunkowość na UG.

- Nie było źle, choć dwóch zadań nie ukończyłam, liczę na 70-80 proc. - mówi Ewelina z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Nie wiem jeszcze, czy pójdę na studia, bardzo możliwe, że nie. Jeśli się jednak skuszę, to na fizjoterapię na AWFiS w Gdańsku.
***


6 maja to drugi dzień obowiązkowych egzaminów maturalnych. Tym razem abiturienci zmierzą się z zadaniami matematycznymi (z poziomu podstawowego). Egzamin rozpocznie się o godz. 9 i trwać będzie 170 min. Tego dnia, o godz. 14 odbędzie się też egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej - przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy.

Zobacz arkusz zadań, odpowiedzi i relację z pierwszego dnia matur 2014 - z języka polskiego.

Zgodnie z danymi CKE, w roku 2014 najczęściej wybieranym przedmiotem dodatkowym były kolejno: geografia, biologia, WOS oraz fizyka i astronomia. Maturzysta mógł wybrać maksymalnie sześć przedmiotów dodatkowych.

Aby zdać maturę, należy zdobyć w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania na egzaminie z danego przedmiotu.

Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie mogli przystąpić do egzaminów pisemnych w pierwszym terminie, będą mogli to zrobić w terminie dodatkowym, między 2 a 18 czerwca. Zobacz terminy dodatkowych egzaminów maturalnych (str. 4)

Ci, którzy nie zdadzą jednego z egzaminów, mają prawo do poprawki, która odbędzie się pod koniec sierpnia. Termin poprawkowych egzaminów pisemnych wyznaczono na 26 sierpnia, ustnych w dniach 25-29 sierpnia.

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2014 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie Nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.

Matura w 2015 roku - zmiany!

Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:

1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.

2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.

3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.

Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Elżbieta Michalak

Opinie (64) 4 zablokowane

  • wy leszcze kurde nie umiecie liczyć zadania 33 tyhyhyhyhyyyyh

    • 0 0

  • Zdarzało mi się pisać trudniejsze klasówki z matematyki w technikum

    Przecież ten egzamin to kpina...

    • 1 0

  • Egzamin przymusowy z matematyki to zło (13)

    Po co przyszłemu poloniście, socjologowi, psychologowi czy ekonomiście matematyka na maturze? Pozostawmy młodzieży wolność wyboru. Nie każdy musi być Einsteinem.

    • 24 111

    • phiii...

      Po co matematykowi język polski?? To samo zło!!!!!! Pozostawmy Einsteinom prawo wyboru :P

      • 3 0

    • a po co przyszlemu inzynierowi matura z polskiego w takim razie? mstma i polski to podstawa i kazdy na te 30 procent, co jest poziomem dla kretynoe, powinien umiec zdac po szkole stedniej. i nie porownujmy niskiego poziomu matury do bycia Einstain...

      • 5 0

    • Ekonomiście akurat bardzo się przyda. A na studiach takich jak psychologia jest np. statystyka, gdzie matematyka niepodważalnie się przydaje.

      • 2 0

    • studentka psychologii

      Ach co za bzdura :) Jestem na drugim roku psychologii i widzę, że bez matematyki byłoby ciężko. Tezy stawiane w psychologii czy socjologii opierają się na badaniach pewnych grup społecznych. I kiedy takowy eksperyment (lub badanie) przeprowadzę na potrzeby zajęć np z metodologii badań lub statystyki to później skrupulatnie przeliczam wyniki wg. wytycznych do konkretnego testu. A i logikę na pierwszym roku też trzeba było zaliczyć :)
      pozdrawiam

      • 7 0

    • Powinny byc zadania dot. życia ,a tak mamy nie potrzebne nikomu funkcje które po roku mało kto pamięta.

      • 0 11

    • Szok!

      Przecież maturę z matematyki na poziomie podstawowym zdałaby nawet małpa ...

      • 8 2

    • Dokładnie!

      Zamiast matematyki proponuję wprowadzić do wyboru egzamin ze znajomości obsługi Fejsbuca, gatunków piwa i pilota do telewizora.
      "Pozostawmy młodzieży wolność wyboru!"

      • 12 0

    • Aby móc później policzyć GUANiane pieniądze jakie zarobiłeś i pozwolić sobie na chwilę refleksji.

      • 3 0

    • Myślę, że ekonomiście jest potrzebna matematyka, inaczej nie ukończyłby studiów

      • 9 0

    • (1)

      Skoro nie każdy musi być Einsteinem, to po co takiemu matura?

      • 24 1

      • Istota sprawy

        Poruszyłeś ważną kwestię. POSIADANIE MATURY stało się celem nadrzędnym. Już nie chodzi o to, co człowiek wie, umie zrobić, jakie postawy reprezentuje sobą - ale czy MA MATURĘ.

        Forma prześcignęła treść.

        A system edukacyjny skutecznie promuje takie powierzchowne podejście do zagadnienia: maturę zrównał z egzaminem wstępnym, nauczanie odbywa się nie w celu zdobywania wiedzy ale wykształca umiejętność rozwiązywania zadań maturalnych, rankingi szkół wzmagają "wyścig szczurów".

        • 16 0

    • Wyobraź sobie, że skończyłam jako swoje pierwsze studia, właśnie tak "humanistyczny" w opinii wszystkich kierunek jakim jest socjologia. Na starej maturze bez żadnego przymusu wybrałam matematykę, którą zdałam dobrze. I bardzo mi się to przydało, bo na socjologii masz przez wiele lat statystykę jak również logikę. I tym sposobem znam osoby, które przez te właśnie przedmioty rezygnowały z dalszego studiowania tego jakże "hobbistycznego" kierunku ;-)

      Obecny poziom matematyki na podstawowej maturze.. szkoda komentować naprawdę.

      • 21 1

    • Po co ekonomiście matematyka?

      Żeby mógł być ekonomistą. Inną sprawą jest to, że podstawowa matura z matematyki jest śmiesznie prosta.

      • 50 2

  • maturzystka

    Według mnie te matury byly trudneeeee jestem humanistką z polskim jakos sie uporałam chociaż tematy nie byly łatwe zawsze można lać wodę...
    Natomiast najgorzej zawiodłam się na matemtyce do tej pory mialam ogormne problemy z matematyką natomiast udalo mi sie to pokonać nauczyłam się schematów jak sie powtarzaja na matmie i porpzednie matury zdawałam nastawilam sie ze teraz bedzie pobnie a okazało się ze NIE..... humanistom ciezko bylo zrozumiec tak sformułowane zadania które dla mnie były fatalnie dopasowane ..... jestem zalamana .....

    • 1 0

  • (9)

    Najważniejsze z praktycznego punktu widzenia ( szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy często żyje się przy pomocy kredytów i pożyczek) to zrozumienie pojęcia funkcji wykładniczej i procentu składanego. Gdyby przeciętny obywatel to rozumiał to byłby bogatszy, szczęśliwszy i mniej podatny na reklamę lichwy.

    • 31 4

    • Te lichwy, kredyty i procenty wzięli na siebie ci, którzy zdawali "starą maturę" (8)

      Skoro był to "tak dobry egzamin" to czemu aż tylu naiwnych baranów z pokolenia "lepszej matury"się znalazło i zaciągnęło debilne kredyty.

      Chciałbym przypomnieć, że ci, którzy brali kredyty we frankach to przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem (czyli muszą mieć maturę!) z roczników, które miały OBOWIĄZKOWĄ matematykę na maturze.

      • 4 5

      • (4)

        Dlatego też trzeba zrozumieć a nie jedynie nauczyć się. Biorąc pod uwagę, że polska szkoła nie uczy już myślenia to trzeba się postarać samemu i studiować temat.

        • 6 0

        • jednak wiedza i zrozumienie to jedno (2)

          a świadomy wybór mimo posiadania wiedzy to drugie,
          wiele rodzin mieszkałoby z dziadkami w dwóch pokojach,
          wolały wybrać świadomie raty za życie na swoim

          my także- ale myśleliśmy nad metrażem rozsądnym, by było wygodnie, ale byśmy w razie utraty pracy jednego z nas, dali radę spłacać

          na razie oboje pracujemy, i raty mocno nas nie obciążają (teraz jest niższa niż nasz czynsz zimą)

          • 1 0

          • Mieć wybór - życiowa sprawa (1)

            W NORMALNYM życiu człowiek ma wybór. W NORMALNYM życiu człowiek podejmuje decyzje. W NORMALNYM życiu nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, W NORMALNYM życiu człowiek ponosi konsekwencje swoich decyzji. ... Twój przykład jest znakomitą ilustracją NORMALNEGO życia.

            Ale jednocześnie nasze dzieci staramy się wtłoczyć w życie SZKOLNE. Tam nie ma wyboru (vide musisz pisać j. polski i matematykę, bo system tak chce). W życiu SZKOLNYM realizuje się program, a nie podejmuje decyzje. W życiu szkolnym mamy pytania z jedną odpowiedzią lub prawidłową, napisaną przez kogoś innego odpowiedzią. W życiu SZKOLNYM nawet jak niewiele robisz to i tak ci się uda (vide 30% próg zdawalności matury).

            Czy życie SZKOLNE jest NORMALNE? Jeśli szkoła nie uczy normalności, to po co wydawać na nią olbrzymią część budżetu państwa?

            • 0 2

            • Brednie, życie szkolne też pełne jest wyzwań i wyborów, na dodatek stojących przed bardzo młodymi ludźmi dopiero wkraczjącymi w życie. Czy w NORMALNYM, pozaszkolnym życiu nikt nigdy nie sprawdzał twojej wiedzy, umiejętności? Czy w NORMALNYM życiu nie zdarza się tak, że ten kto się mało stara, osiąga więcej, niż ten pracowity?
              Czy w NORMALNYM życiu nie zdarza się, że musimy podjąć decyzję wybierając z dwóch rzeczy narzuconych przez kogoś innego?

              • 0 0

        • Poszedłbym o krok dalej

          Nie tylko wystarczy wiedzieć, nie tylko wystarczy zrozumieć, ale trzeba umieć stosować w praktyce. W PRAKTYCE a nie na egzaminacyjnym arkuszu papieru.

          • 5 1

      • też wzięłam kredyt w CHF (1)

        jeszcze kilka lat spłacania-
        owszem, straciliśmy na "przeliczeniu" CHF
        a z drugiej strony mamy gdzie mieszkać,
        nie jest to pałac, ale przyzwoity metraż-
        jesteśmy rodzinką wielodzietną,
        mam też osobny pokój, gdzie pracuję,

        gdyby nie ten kredyt, gnieździlibyśmy się na 40 m kw.

        -coś za coś--

        • 6 0

        • Tak rzadki tutaj powiew optymizmu.

          Życzę powodzenia.

          • 4 0

      • Drogie dziecko

        Kredyty we frankach są świetne, cały czas płacę mniej niżbym płaciła w złotówkach. Problem mają ci, którzy w ogóle nie wzięli pod uwagę ryzyka kursowego i zadłużyły się na granicy swoich moźliwości. To media nakręcają z jakiegoś powodu tę nagonkę. Pewnie z tego, że dla banków opłacalność spadła.

        A na Amber Gold też się łapią ludzie z dobrym wykształceniem. I tu, i tu kluczowa była chciwość, a nie znajomość matematyki.

        • 6 0

  • zadanie 33-ponoć trudne-MGR INŻ. (1)

    widać, że to zadanie układała jakaś STARA MATEMATYCZKA bez fantazji do tego samotna.==> MYŚLĘ ŻE CZAS NA EMERYTURĘ a nie zajmowanie miejsca młodym!

    Niesprawiedliwe jest to, że jeżeli ktoś sobie zamienił jednostki:
    czas na sekundy
    drogę na metry
    czyli jednostki uk. SI to musiał się dużo więcej namęczyć. ( a zgodnie z nauczaniem fizyki, należy zamieniać wszystko na jednostki uk. SI)
    W takim aspekcie występuje konflikt pomiędzy fizyką a matematyką a nie o to chodzi.

    • 0 3

    • reasumując: POZIOM TEJ maturY PRZYPOMINAŁ BARDZIEJ EGZAMIN GIMNAZJALNY z tą różnicą, że GIMNAZJALIŚCI nie mogą korzystać z tablic i prostych kalkulatorów!

      • 0 0

  • Zerknąłem z ciekawości (1)

    Z tym ostrosłupem o 10 krawędziach to chyba dla zerówek w przedszkolu? Jeszcze dziś z większością nie miałbym problemów. Jak znam życie to 3/4 napisze na 30%:-P

    • 0 1

    • Widać źle znasz życie...

      Sprawdź na stronie CKE jakie są realne wyniki egzaminacyjne, a nie mędrkuj "sobie a muzom". Rzeczywistość jest inna od wyobrażenia, którym chciałeś ośmieszyć maturzystów.

      • 3 0

  • dziś w zapchanym tramwaju nr 12 jechał chłopak który przez telefon chwalił się koledze, że można było ściągać i nikt nie reagował. a, miał plakietkę konradinum.

    • 3 0

  • błędy w odp zadań otwartych (2)

    zad 29. b) x=6
    zad 30. 3/32
    zad 33. 3,5 km/h

    • 5 0

    • w zamkniętych też są błędy w tym co podali tutaj... (1)

      • 1 0

      • nie pamiętam zamkniętych na tyle, żeby ocenić :)

        • 0 0

  • Te odpowiedzi to chyba losowo są wybrane, bo z fusów bliższe prawdzie wychodzą.

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klif położony poza strefą oddziaływania fal, to:

 

Najczęściej czytane