- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (51 opinii)
- 2 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (14 opinii)
- 3 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (17 opinii)
- 4 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (61 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (171 opinii)
- 6 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
Matura z matematyki - arkusze i odpowiedzi
Po języku polskim czas na egzamin z matematyki. We wtorek, 6 maja, w samym Trójmieście przystąpi do niego ponad 9,5 tys. maturzystów.
Zobacz arkusz z zadaniami maturalnymi z matematyki (poziom podstawowy)
Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu maturalnego z matematyki (poziom podstawowy).
Zad. 1 - C, Zad. 2 - C, Zad. 3 - A, Zad. 4 - C, Zad. 5 - B, Zad. 6 - D, Zad. 7 - A, Zad. 8 - A, Zad. 9 - B, Zad. 10 - D, Zad. 11 - D, Zad. 12 - B, Zad. 13 - A, Zad. 14 - B, Zad. 15 - C, Zad. 16 - C, Zad. 17 - D, Zad. 18 - B, Zad. 19 - D, Zad. 20 B, Zad. 21 - B, Zad. 22 - A, Zad. 23 - D, Zad. 24 - B, Zad. 25 - A. Wyniki do zadań otwartych: Zad. 26 - b = -16; c = 32, Zad. 27 x=2; x=2/3, x= -2/3, Zad. 29. a) x należy (2,3), Zad. 29. b) x = 4, Zad. 30 3/32, Zad. 31 kąt ACB = 1/2 ASB oraz 1/2 ACB = CBS, stąd wynika że 1/2 razy 1/2 ASB = SBC; ASB = 4 CBS, Zad. 32 - przekątna prostopadłościanu wynosi 3 pierwiastki z 14, Zad. 33 - turysta wchodził na wzgórze z prędkością ok. 2,5 km/h, Zad. 34 - pole trójkąta ACB = (19 pierwiastków z 3 + 24)/6
Aktualizacja, godz. 11:27
Z egzaminu maturalnego z części matematycznej zaczęli wychodzić pierwsi uczniowie. Pytamy o ich wrażenia.
- Jestem bardzo zadowolona, skończyłam godzinę przed czasem, wszystko zrobiłam, dwa razy sprawdziłam - opowiada Paulina z V LO w Gdańsku. - Standardowo na egzaminie było 25 zadań zamkniętych i 9 otwartych. Zakres materiału był szeroki: logarytmy, potęgi, funkcje liniowe, kwadratowe i wiele innych. Egzaminy kończę 23 maja, a w planach mam Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki na PG.
- Nie było źle, poza tym, że miałem małe problemy przy obliczeniach - trzeba było wykonać ich bardzo wiele, a potem dokładnie przenieść z brudnopisu do właściwego arkusza - opowiada Zbyszek z V LO w Gdańsku. - Pojawiło się kilka bardzo łatwych zadań, np. z potęgami, ale też kilka bardzo trudnych. Poradziłem sobie jednak ze wszystkim. Chciałbym dostać się na studia na PG, wydział ETI, kierunek automatyka i robotyka.
- Moim zdaniem matura z matematyki była dosyć trudna, na koniec roku miałam czwórkę, a i tak zadania przysporzyły mi trudności - mówi Cindy Hirsch z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Dwa ostatnie zadania sprawiły mi największą trudność, pierwsze dotyczyło obliczenia prędkości, drugie pola trójkąta prostokątnego, w który wpisany był kwadrat. Ostatni egzamin zdaję 13 maja, w czerwcu czekają mnie egzaminy zawodowe, a potem, jeśli się uda, chciałabym iść na studia do Wyższej Szkoły Zdrowia i Urody, na kierunek kosmetologia.
- W porównaniu do lat ubiegłych tegoroczna matura z matematyki była bardzo trudna - mówi Maja, maturzystka Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Zadania zamknięte były przystępne, ale otwarte o wiele bardziej skomplikowane. Mam nadzieję, że poszło mi na tyle dobrze, by dostać się na finanse i rachunkowość na UG.
- Nie było źle, choć dwóch zadań nie ukończyłam, liczę na 70-80 proc. - mówi Ewelina z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Nie wiem jeszcze, czy pójdę na studia, bardzo możliwe, że nie. Jeśli się jednak skuszę, to na fizjoterapię na AWFiS w Gdańsku.
6 maja to drugi dzień obowiązkowych egzaminów maturalnych. Tym razem abiturienci zmierzą się z zadaniami matematycznymi (z poziomu podstawowego). Egzamin rozpocznie się o godz. 9 i trwać będzie 170 min. Tego dnia, o godz. 14 odbędzie się też egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej - przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy.
Zobacz arkusz zadań, odpowiedzi i relację z pierwszego dnia matur 2014 - z języka polskiego.
Zgodnie z danymi CKE, w roku 2014 najczęściej wybieranym przedmiotem dodatkowym były kolejno: geografia, biologia, WOS oraz fizyka i astronomia. Maturzysta mógł wybrać maksymalnie sześć przedmiotów dodatkowych.
Aby zdać maturę, należy zdobyć w części ustnej i części pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego co najmniej 30 proc. punktów możliwych do uzyskania na egzaminie z danego przedmiotu.
Uczniowie, którzy z przyczyn zdrowotnych lub losowych nie mogli przystąpić do egzaminów pisemnych w pierwszym terminie, będą mogli to zrobić w terminie dodatkowym, między 2 a 18 czerwca. Zobacz terminy dodatkowych egzaminów maturalnych (str. 4)
Ci, którzy nie zdadzą jednego z egzaminów, mają prawo do poprawki, która odbędzie się pod koniec sierpnia. Termin poprawkowych egzaminów pisemnych wyznaczono na 26 sierpnia, ustnych w dniach 25-29 sierpnia.
Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2014 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie Nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.
Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:
1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.
2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.
3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.
Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Opinie (64) 4 zablokowane
-
2014-05-08 22:58
wy leszcze kurde nie umiecie liczyć zadania 33 tyhyhyhyhyyyyh
- 0 0
-
2014-05-07 15:55
Zdarzało mi się pisać trudniejsze klasówki z matematyki w technikum
Przecież ten egzamin to kpina...
- 1 0
-
2014-05-06 07:44
Egzamin przymusowy z matematyki to zło (13)
Po co przyszłemu poloniście, socjologowi, psychologowi czy ekonomiście matematyka na maturze? Pozostawmy młodzieży wolność wyboru. Nie każdy musi być Einsteinem.
- 24 111
-
2014-05-07 14:56
phiii...
Po co matematykowi język polski?? To samo zło!!!!!! Pozostawmy Einsteinom prawo wyboru :P
- 3 0
-
2014-05-07 06:52
a po co przyszlemu inzynierowi matura z polskiego w takim razie? mstma i polski to podstawa i kazdy na te 30 procent, co jest poziomem dla kretynoe, powinien umiec zdac po szkole stedniej. i nie porownujmy niskiego poziomu matury do bycia Einstain...
- 5 0
-
2014-05-06 17:40
Ekonomiście akurat bardzo się przyda. A na studiach takich jak psychologia jest np. statystyka, gdzie matematyka niepodważalnie się przydaje.
- 2 0
-
2014-05-06 16:10
studentka psychologii
Ach co za bzdura :) Jestem na drugim roku psychologii i widzę, że bez matematyki byłoby ciężko. Tezy stawiane w psychologii czy socjologii opierają się na badaniach pewnych grup społecznych. I kiedy takowy eksperyment (lub badanie) przeprowadzę na potrzeby zajęć np z metodologii badań lub statystyki to później skrupulatnie przeliczam wyniki wg. wytycznych do konkretnego testu. A i logikę na pierwszym roku też trzeba było zaliczyć :)
pozdrawiam- 7 0
-
2014-05-06 14:33
Powinny byc zadania dot. życia ,a tak mamy nie potrzebne nikomu funkcje które po roku mało kto pamięta.
- 0 11
-
2014-05-06 10:50
Szok!
Przecież maturę z matematyki na poziomie podstawowym zdałaby nawet małpa ...
- 8 2
-
2014-05-06 10:29
Dokładnie!
Zamiast matematyki proponuję wprowadzić do wyboru egzamin ze znajomości obsługi Fejsbuca, gatunków piwa i pilota do telewizora.
"Pozostawmy młodzieży wolność wyboru!"- 12 0
-
2014-05-06 09:22
Aby móc później policzyć GUANiane pieniądze jakie zarobiłeś i pozwolić sobie na chwilę refleksji.
- 3 0
-
2014-05-06 09:20
Myślę, że ekonomiście jest potrzebna matematyka, inaczej nie ukończyłby studiów
- 9 0
-
2014-05-06 09:09
(1)
Skoro nie każdy musi być Einsteinem, to po co takiemu matura?
- 24 1
-
2014-05-06 09:17
Istota sprawy
Poruszyłeś ważną kwestię. POSIADANIE MATURY stało się celem nadrzędnym. Już nie chodzi o to, co człowiek wie, umie zrobić, jakie postawy reprezentuje sobą - ale czy MA MATURĘ.
Forma prześcignęła treść.
A system edukacyjny skutecznie promuje takie powierzchowne podejście do zagadnienia: maturę zrównał z egzaminem wstępnym, nauczanie odbywa się nie w celu zdobywania wiedzy ale wykształca umiejętność rozwiązywania zadań maturalnych, rankingi szkół wzmagają "wyścig szczurów".- 16 0
-
2014-05-06 09:13
Wyobraź sobie, że skończyłam jako swoje pierwsze studia, właśnie tak "humanistyczny" w opinii wszystkich kierunek jakim jest socjologia. Na starej maturze bez żadnego przymusu wybrałam matematykę, którą zdałam dobrze. I bardzo mi się to przydało, bo na socjologii masz przez wiele lat statystykę jak również logikę. I tym sposobem znam osoby, które przez te właśnie przedmioty rezygnowały z dalszego studiowania tego jakże "hobbistycznego" kierunku ;-)
Obecny poziom matematyki na podstawowej maturze.. szkoda komentować naprawdę.- 21 1
-
2014-05-06 07:52
Po co ekonomiście matematyka?
Żeby mógł być ekonomistą. Inną sprawą jest to, że podstawowa matura z matematyki jest śmiesznie prosta.
- 50 2
-
2014-05-07 13:54
maturzystka
Według mnie te matury byly trudneeeee jestem humanistką z polskim jakos sie uporałam chociaż tematy nie byly łatwe zawsze można lać wodę...
Natomiast najgorzej zawiodłam się na matemtyce do tej pory mialam ogormne problemy z matematyką natomiast udalo mi sie to pokonać nauczyłam się schematów jak sie powtarzaja na matmie i porpzednie matury zdawałam nastawilam sie ze teraz bedzie pobnie a okazało się ze NIE..... humanistom ciezko bylo zrozumiec tak sformułowane zadania które dla mnie były fatalnie dopasowane ..... jestem zalamana .....- 1 0
-
2014-05-06 07:45
(9)
Najważniejsze z praktycznego punktu widzenia ( szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy często żyje się przy pomocy kredytów i pożyczek) to zrozumienie pojęcia funkcji wykładniczej i procentu składanego. Gdyby przeciętny obywatel to rozumiał to byłby bogatszy, szczęśliwszy i mniej podatny na reklamę lichwy.
- 31 4
-
2014-05-06 09:05
Te lichwy, kredyty i procenty wzięli na siebie ci, którzy zdawali "starą maturę" (8)
Skoro był to "tak dobry egzamin" to czemu aż tylu naiwnych baranów z pokolenia "lepszej matury"się znalazło i zaciągnęło debilne kredyty.
Chciałbym przypomnieć, że ci, którzy brali kredyty we frankach to przede wszystkim osoby z wyższym wykształceniem (czyli muszą mieć maturę!) z roczników, które miały OBOWIĄZKOWĄ matematykę na maturze.- 4 5
-
2014-05-06 09:11
(4)
Dlatego też trzeba zrozumieć a nie jedynie nauczyć się. Biorąc pod uwagę, że polska szkoła nie uczy już myślenia to trzeba się postarać samemu i studiować temat.
- 6 0
-
2014-05-06 10:03
jednak wiedza i zrozumienie to jedno (2)
a świadomy wybór mimo posiadania wiedzy to drugie,
wiele rodzin mieszkałoby z dziadkami w dwóch pokojach,
wolały wybrać świadomie raty za życie na swoim
my także- ale myśleliśmy nad metrażem rozsądnym, by było wygodnie, ale byśmy w razie utraty pracy jednego z nas, dali radę spłacać
na razie oboje pracujemy, i raty mocno nas nie obciążają (teraz jest niższa niż nasz czynsz zimą)- 1 0
-
2014-05-06 10:09
Mieć wybór - życiowa sprawa (1)
W NORMALNYM życiu człowiek ma wybór. W NORMALNYM życiu człowiek podejmuje decyzje. W NORMALNYM życiu nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi, W NORMALNYM życiu człowiek ponosi konsekwencje swoich decyzji. ... Twój przykład jest znakomitą ilustracją NORMALNEGO życia.
Ale jednocześnie nasze dzieci staramy się wtłoczyć w życie SZKOLNE. Tam nie ma wyboru (vide musisz pisać j. polski i matematykę, bo system tak chce). W życiu SZKOLNYM realizuje się program, a nie podejmuje decyzje. W życiu szkolnym mamy pytania z jedną odpowiedzią lub prawidłową, napisaną przez kogoś innego odpowiedzią. W życiu SZKOLNYM nawet jak niewiele robisz to i tak ci się uda (vide 30% próg zdawalności matury).
Czy życie SZKOLNE jest NORMALNE? Jeśli szkoła nie uczy normalności, to po co wydawać na nią olbrzymią część budżetu państwa?- 0 2
-
2014-05-07 12:44
Brednie, życie szkolne też pełne jest wyzwań i wyborów, na dodatek stojących przed bardzo młodymi ludźmi dopiero wkraczjącymi w życie. Czy w NORMALNYM, pozaszkolnym życiu nikt nigdy nie sprawdzał twojej wiedzy, umiejętności? Czy w NORMALNYM życiu nie zdarza się tak, że ten kto się mało stara, osiąga więcej, niż ten pracowity?
Czy w NORMALNYM życiu nie zdarza się, że musimy podjąć decyzję wybierając z dwóch rzeczy narzuconych przez kogoś innego?- 0 0
-
2014-05-06 09:20
Poszedłbym o krok dalej
Nie tylko wystarczy wiedzieć, nie tylko wystarczy zrozumieć, ale trzeba umieć stosować w praktyce. W PRAKTYCE a nie na egzaminacyjnym arkuszu papieru.
- 5 1
-
2014-05-06 09:58
też wzięłam kredyt w CHF (1)
jeszcze kilka lat spłacania-
owszem, straciliśmy na "przeliczeniu" CHF
a z drugiej strony mamy gdzie mieszkać,
nie jest to pałac, ale przyzwoity metraż-
jesteśmy rodzinką wielodzietną,
mam też osobny pokój, gdzie pracuję,
gdyby nie ten kredyt, gnieździlibyśmy się na 40 m kw.
-coś za coś--- 6 0
-
2014-05-06 10:36
Tak rzadki tutaj powiew optymizmu.
Życzę powodzenia.
- 4 0
-
2014-05-06 09:33
Drogie dziecko
Kredyty we frankach są świetne, cały czas płacę mniej niżbym płaciła w złotówkach. Problem mają ci, którzy w ogóle nie wzięli pod uwagę ryzyka kursowego i zadłużyły się na granicy swoich moźliwości. To media nakręcają z jakiegoś powodu tę nagonkę. Pewnie z tego, że dla banków opłacalność spadła.
A na Amber Gold też się łapią ludzie z dobrym wykształceniem. I tu, i tu kluczowa była chciwość, a nie znajomość matematyki.- 6 0
-
2014-05-07 09:38
zadanie 33-ponoć trudne-MGR INŻ. (1)
widać, że to zadanie układała jakaś STARA MATEMATYCZKA bez fantazji do tego samotna.==> MYŚLĘ ŻE CZAS NA EMERYTURĘ a nie zajmowanie miejsca młodym!
Niesprawiedliwe jest to, że jeżeli ktoś sobie zamienił jednostki:
czas na sekundy
drogę na metry
czyli jednostki uk. SI to musiał się dużo więcej namęczyć. ( a zgodnie z nauczaniem fizyki, należy zamieniać wszystko na jednostki uk. SI)
W takim aspekcie występuje konflikt pomiędzy fizyką a matematyką a nie o to chodzi.- 0 3
-
2014-05-07 10:01
reasumując: POZIOM TEJ maturY PRZYPOMINAŁ BARDZIEJ EGZAMIN GIMNAZJALNY z tą różnicą, że GIMNAZJALIŚCI nie mogą korzystać z tablic i prostych kalkulatorów!
- 0 0
-
2014-05-06 19:45
Zerknąłem z ciekawości (1)
Z tym ostrosłupem o 10 krawędziach to chyba dla zerówek w przedszkolu? Jeszcze dziś z większością nie miałbym problemów. Jak znam życie to 3/4 napisze na 30%:-P
- 0 1
-
2014-05-07 07:47
Widać źle znasz życie...
Sprawdź na stronie CKE jakie są realne wyniki egzaminacyjne, a nie mędrkuj "sobie a muzom". Rzeczywistość jest inna od wyobrażenia, którym chciałeś ośmieszyć maturzystów.
- 3 0
-
2014-05-06 23:23
dziś w zapchanym tramwaju nr 12 jechał chłopak który przez telefon chwalił się koledze, że można było ściągać i nikt nie reagował. a, miał plakietkę konradinum.
- 3 0
-
2014-05-06 15:42
błędy w odp zadań otwartych (2)
zad 29. b) x=6
zad 30. 3/32
zad 33. 3,5 km/h- 5 0
-
2014-05-06 15:51
w zamkniętych też są błędy w tym co podali tutaj... (1)
- 1 0
-
2014-05-06 21:26
nie pamiętam zamkniętych na tyle, żeby ocenić :)
- 0 0
-
2014-05-06 20:43
Te odpowiedzi to chyba losowo są wybrane, bo z fusów bliższe prawdzie wychodzą.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.