• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matury 2014 - język polski arkusz i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 11:10 (5 maja 2014)
W poniedziałek, 5 maja, rozpoczną się egzaminy maturalne. Wszystkim maturzystom życzymy połamania piór. W poniedziałek, 5 maja, rozpoczną się egzaminy maturalne. Wszystkim maturzystom życzymy połamania piór.

Ponad 9,5 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w Trójmieście rozpocznie dziś maturę. Przed nimi minimum 5 egzaminów. Powodzenia!



Czy matura jest dziś niezbędna, by odnieść sukces finansowy?

Aktualizacja, godz. 13:23

Zobacz arkusz z zadaniami maturalnymi z języka polskiego (poziom podstawowy)

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu maturalnego z języka polskiego (poziom podstawowy). Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - pokarm duchowy dla bohaterów Platona stanowiła miłość która wiodła do prawdy i piękna, Zad. 2 - przywołanie "Uczty" Platona pełni funkcję wprowadzenia do tematu, zobrazowania zagadnienia, Zad. 3 - teza- człowiek potrafi funkcjom czysto biologicznym czy fizjologicznym nadawać głębszy (symboliczny) sens i zmieniać je w ten sposób, przykład 1 - oficjalne obiady - nie tylko zaspokajają głód, ale służą celom politycznym, przykład 2- jedzenie wśród rodziny jako element zacieśniający więzi, Zad. 4 - pierwszy argument - z miłości można nawet zabić drugiego człowieka; drugi argument - miłość potrafi zmienić człowieka, obudzić w nim silę, Zad. 5 - a) wyliczenie, aby podkreślić różne odcienie miłości, b) personifikacja, aby ukazać ludzki wymiar miłości, c) antyteza, ma pokazać, że uczucie to ma w sobie wiele przeciwstawnych cech, Zad. 6 - sformułowania te maja podkreślić symboliczne znaczenie miłości, Zad. 7 - a- miłość buduje podstawowe społeczne więzi, bez których nasz gatunek by wyginął (rola prokreacyjna), b- miłość według księdza ma nas nauczyć życzliwości i przyjaźni względem drugiego człowieka, pozwolić nam wyjść z naszego pancerza, c- miłość to bezinteresowne dawanie oraz radość z tego, że drugi człowiek jest, Zad. 8. 1 - informatywna, 8. 2- ekspresywna, 8.3- impresywna, Zad. 9 -d, Zad. 10 - 1 os. l. poj. - autorka patrzy na zjawisko z własnej perspektywy, 1 os. l. mn. - autorka utożsamia się z odbiorcami/czytelnikami tekstu, Zad. 11 - zadanie w akapicie ostatnim to podsumowanie rozważań na temat miłości i jej roli, Zad. 12 - miłość jest trudna, ponieważ ciężko jest kochając nie wymagać wzajemności. Miłości jest tak mało, ponieważ aby była trwała, wymaga bardzo dużo wysiłku i pracy ze strony człowieka - a nam czasem tego brakuje, Zad. 13.1 - akapit 1 i 2, Zad. 13. 2 - akapit 3, zad. 13.3 - akapit 4 i 5

***

Tuż po godz. 11 z egzaminów zaczęli wychodzić już pierwsi maturzyści. Ich zdania są podzielone, choć większość twierdzi, że matura z podstawowego polskiego nie należała do łatwych.

- Egzamin do najłatwiejszych nie należał, ale ci, którzy chodzili na lekcje, przygotowywali się do nich, znali lektury, mogli sobie bez problemu poradzić - mówi Sandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Pierwsza część sprawdzała rozumienie tekstu czytanego, było ok. 12 zamkniętych pytań do tekstu, druga część to rozprawka na jeden z wybranych tematów. Do wyboru było "Wesele" Wyspiańskiego i "Potop" Sienkiewicza. Przede mną jeszcze dwa egzaminy pisemne i dwa ustne, a jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli, naukę będę kontynuowała na studiach w Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.

- Egzamin był umiarkowany, ani łatwy, ani trudny, tematy do rozprawki dość proste, znajomość całych lektur nie była potrzebna, wystarczyło bazować na przytoczonych fragmentach - mówi Marta z V LO w Gdańsku. - Pisałam o "Weselu" - bazując na fragmencie rozmowy gospodarza i poety trzeba było napisać, jakie są ich poglądy na temat poezji narodowej i Polaków. Tekst sprawdzający czytanie ze zrozumieniem był ciekawy, dotyczył miłości i różnych jej aspektów. Na pewno przydała się tu znajomość funkcji językowych i środków stylistycznych. Co prawda spodziewałam się zupełnie innych lektur, mówiono że będzie "Tango" i "Dżuma", ale przewidywania się nie sprawdziły. Przede mną jeszcze 6 egzaminów, a potem wybieram się na medycynę na GUMedzie.

- Spodziewałem się, że matura nie będzie zbyt łatwa i tak też było - mówi Michał z V LO w Gdańsku. - Wybrałem wypracowanie z "Potopu", na podstawie fragmentu lektury trzeba było opisać emocje i zachowanie bohaterów w danej sytuacji. Co do pytań zamkniętych, do tekstu, odpowiedziałem na wszystkie, ale tego, czy odpowiedzi są trafne nie jestem pewien. Przede mną jeszcze 8 egzaminów. Po liceum chciałbym iść na studia na Politechnikę Gdańską, na nanotechnologię lub budownictwo.

- Pierwsza część była łatwa, ale druga, czyli lektury mocno mnie zdziwiła, spodziewałam się czegoś łatwiejszego - mówi Paulina z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Teksty były dość zagmatwane, a co najgorsze, nie za bardzo przydała się znajomość całej lektury. Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią. Całe szczęście 16 maja kończę, a potem muszę zdecydować, gdzie pójść na studia, myślę o AWFiS i o WSHiT.

- Matura z polskiego jak na pozom podstawowy była bardzo ciężka - przyznaje Weronika z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Tekst o miłości co prawda był w miarę zrozumiały, ale już wypracowanie to tragedia. Teksty zawiłe i trudne, więc zobaczymy, jak to będzie. Mam nadzieję, że uda mi się dostać na wymarzone studia - amerykanistyka na UG.
***


W 2014 roku egzamin maturalny, zarówno w części ustnej, jak i części pisemnej, przeprowadzany będzie w dniach od 5 do 30 maja. W samym Trójmieście przystąpi do niego ponad 9,5 tys. maturzystów.

Po każdym egzaminie znajdziecie u nas arkusze i sugerowane odpowiedzi.

Wśród przedmiotów obowiązkowych, jakie zdawać muszą wszyscy, są: j. polski (poziom podstawowy), matematyka (poziom podstawowy), język obcy nowożytny (poziom podstawowy) oraz język mniejszości narodowej (wyłącznie w przypadku absolwentów szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej). W części ustnej maturzyści zdawać będą egzamin z języka polskiego (bez określenia poziomu), języka obcego nowożytnego (bez określenia poziomu) oraz języka mniejszości narodowej (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej).

Sprawdź dokładny harmonogram pisemnych egzaminów maturalnych w roku 2014 (str. 3)

O ile część ustna egzaminu przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych, o tyle egzamin pisemny wszyscy maturzyści zdają w tym samym czasie.

W poniedziałek, 5 maja, o godz. 9 rozpocznie się egzamin pisemny z języka polskiego, który trwać będzie do godz. 11:50. Tego samego dnia, o godz. 14, odbędzie się też egzamin z wiedzy o tańcu, przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy.

We wtorek, 6 maja, o godz. 9 odbędzie się obowiązkowy egzamin z matematyki (poziom podstawowy), a o 14:00 egzamin z przedmiotu dodatkowego - język łaciński i kultura antyczna.

Środa to dzień języków obcych, podczas którego odbędą się dwa egzaminy: z języka angielskiego na poziomie podstawowym - godz. 9, oraz na poziomie rozszerzonym - godz. 14.

Zobacz dodatkowe terminy egzaminów maturalnych (str. 4)

Wybór przedmiotów dodatkowych (nie więcej niż sześciu) podyktowany jest zazwyczaj wymaganiami rekrutacyjnymi danych szkół i uczelni wyższych, w jakich absolwent zamierza kontynuować naukę. Zgodnie z danymi CKE, w roku 2014 najczęściej wybieranym przedmiotem dodatkowym były kolejno: geografia, biologia, WOS oraz fizyka i astronomia.

Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a świadectwa przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne 27 czerwca br.

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2014 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie Nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.

Matura w 2015 roku - zmiany!

Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:

1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.

2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.

3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.

Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Elżbieta Michalak

Opinie (54) 3 zablokowane

  • To ma być egzamin dojrzałości?

    Żenujący poziom...

    • 0 0

  • Jacykow

    Jak myslicie, czy takie odpowiedzi beda dobre? sh.st/wbG43

    • 0 0

  • Pani Paulino zTechnikum Hotelarskiego w Gdyni

    "Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią."
    Na rozszerzeniu ZAWSZE pojawiają się teksty, których nie przerabia się na lekcji.

    • 0 0

  • (1)

    Takowej nie.
    Mam normalną z pierwszej połowy lat 90-tych.

    • 5 0

    • Też mam normalną. Jak czytam "to", to włos się jeży. To jest matura, czy egzamin wstępny do podstawówki?

      • 2 0

  • (3)

    Matura z j. polskiego i z matematyki powinna być obowiązkowa. Pierwsza bo każdy Polak powinien znać swój ojczysty język, umieć się nim posługiwać, powinien znać podstawy polskiej literatury, etc. Matematyka dlatego ponieważ uczy myślenia, co jest dzisiaj bezcenne. Za wszystkich abiturientów trzymamy kciuki. Przy okazji jaki dzisiaj jest próg zaliczający? Czy jest to 60% jak kiedyś czy np. 20%?

    • 12 4

    • (1)

      30%

      • 5 1

      • 30% ?

        poziom żałosny!
        wyhodowano pokolenie kretynów :-(

        • 2 1

    • Przecież jest obowiązkowa matura z j.polskiego i matematyki :/

      • 4 0

  • pamiętam maturę (6)

    to było 8 lat temu. Zdałam pięknie bo dwóm nauczycielom pozwoliłem na małe figle hihihihhi

    • 3 23

    • To w końcu jakiej jesteś płci? (2)

      Najpierw piszesz "zdałam" a potem "pozwoliłem" ...

      • 8 0

      • (1)

        Na maturze była kobietą, teraz to facet.

        • 9 0

        • albo na maturze byl facetem a teraz jest kobieta;p

          • 2 0

    • dwóm ? (2)

      • 8 1

      • Jakby nie patrzeć, Dżesika ma rację, bo słowo dwóm jest poprawne.

        • 1 0

      • osiem lat temu

        osiem lat temu była już nowa matura, wiem, bo ją zdawałam i Panie siedzące i pilnujące na sali nie miały nic do sprawdzania owych matur

        • 0 0

  • Technikum Łaczności... (5)

    dziękujemy dyrekcji za włączenie ogrzewania. Nie wiem czy było chociaż 10 st. Ręce sztywniały, ale jak jest wiosna to musi być zimno.

    • 6 1

    • (4)

      Nie lalusiuj.
      W Twoim wieku maturę zdawałem w piwnicy zburzonego domu, a nad nami latały samoloty bombardujące miasto.
      Zamiast długopisów mieliśmy węgle, a zamiast papieru płyty chodnikowe.
      Nie jadłem tedy nic od 7 dmi, a piliśmy jedynie deszczówkę i to z olejem czołgowym.
      Daliśmy radę.

      • 6 8

      • Wypowiedź- zupełnie nie w temacie, kult męczeństwa (3)

        " co to nie my"- wystarczająco się męczyliśmy

        ale jesteście bardzo zgorzkniali na starość

        każdy czas, każdy wiek, każde pokolenie ma swoje problemy,
        wojna to tragedia, ale Wy tez byliście gotowi zabijać

        • 1 2

        • (2)

          Was tak już tak odmóżdzył ten internet, FB, reklamy i media, że łykacie wszystko bez jakiejkolwiek refleksji?
          Bierzecie wszystko za pewnik jak słowa premiera?
          Więcej książek czytać - propnuję.

          • 2 1

          • mieliście wygodną młodość w socjalizmie, a teraz krytykujecie wszystko (1)

            bo młody człowiek słusznie zauważył, że powinni grzać w szkole
            na szkołę rodzice płacą
            nauczyciele biorą pensje z naszych podatków

            • 0 0

            • Na szkołę to płacę też ja i to sporo (w podatkach).
              Trochę zimno i już tragedia - wychowanie bezstresowe przynosi efekt.
              Co będzie jak gość trafi kiedyś na budowę, konieczna będzie wizyta u psychologa.

              • 1 2

  • Mam nieodparte wrażenie, że większość komentarzy pisana jest przez (2)

    osoby zawiedzione i rozczarowane. Mają pretensje do formy egzaminów maturalnych i widzą w nich jedyną bądź główną przyczynę tego, że aktualnie są bezrobotne, bądź wykonują pracę nieadekwatną do ich wykształcenia. Krótko mówiąc: porażka.
    Wystarczy odwrócić wektor i przyczynę porażki znaleźć w sobie i w swoim podejściu do roli szkoły. Nie ma takiej szkoły, która uczyłaby pilności, sumienności, kreatywności itd. itp. Szkoła może pomóc, ale nie zastąpi wymienionych wcześniej przymiotów.
    Dawniej głąby edukację kończyły na szkole powszechnej, a potem uczyły się produkcji szczotek i wyplatania koszyków, a często, pomijając obowiązek edukacyjny, szły pasać krowy, barany i gęsi.

    • 8 6

    • Teraz wiele głąbów kończy Politechnikę (1)

      przepraszam z góry tych co się uczą

      ale znam studentów, którzy na 3 roku maja niezdane egzaminy z pierwszego,
      prześlizną się na projektach wspólnie robionych i zaliczą zajęcia

      ale wierzcie, mi, sa na programowaniu, a nie znają podstaw, które znają dzieciaki w technikum np. łączności

      i wiem, że tacy też kończą studia --na Politechnice !

      kiedyś człowiek po podstawówce był madrzejszy

      • 2 0

      • dokladnie obecnie poziom studentów jest na poziomie 5 klasy podstawowej za PRLu

        • 0 0

  • Czego oczekuje współczesność, czego uczy szkoła (2)

    Świat współczesny - kontra realia polskiej szkoły

    Praca w grupie - indywidualne rozwiązywanie zadań
    Kreatywność - wbijanie się w klucz odpowiedzi
    Umiejętność obsługi komputera - wypełnianie papierologii
    Osobowość - rzędy identycznie wyglądających maturzystów

    Wystarczy spojrzeć na zdjęcie...

    ŻADNA z oczekiwanych umiejętności nie jest premiowana na egzaminie maturalnym. Powodzenia maturzyści! Szkoda mi że system już na starcie marnuje Wam życie. System nie tylko nie rozumie ogromu krzywd jake robi, jest jeszcze z tego dumny...

    • 7 2

    • osobowość ---oceniana po stroju galowym

      nawet osobniki bardzo oryginalne z rocznika matury 1986 ( obecnie dziennikarze niezależni) nie przyszli na maturę w stroju innym jak galowym

      mimo różnych osobowości maturzystów, strój galowy to szacunek dla nauczycieli i kolegów

      • 1 0

    • system? a system to kto?system windows xp? :)

      kto w tym kraju rządzi i kto decyduje jaki jest system:)

      • 0 2

  • Mam wrażenie, że wypowiadają się osoby, które takowej matury nie mają :P

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie ptaki spotkasz w drodze do szkoły?

 

Najczęściej czytane