• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matury 2014 - język polski arkusz i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 11:10 (5 maja 2014)
W poniedziałek, 5 maja, rozpoczną się egzaminy maturalne. Wszystkim maturzystom życzymy połamania piór. W poniedziałek, 5 maja, rozpoczną się egzaminy maturalne. Wszystkim maturzystom życzymy połamania piór.

Ponad 9,5 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych w Trójmieście rozpocznie dziś maturę. Przed nimi minimum 5 egzaminów. Powodzenia!



Czy matura jest dziś niezbędna, by odnieść sukces finansowy?

Aktualizacja, godz. 13:23

Zobacz arkusz z zadaniami maturalnymi z języka polskiego (poziom podstawowy)

Podajemy przykładowe odpowiedzi do testu maturalnego z języka polskiego (poziom podstawowy). Uwaga! Odpowiedzi mogą się różnić od klucza zaproponowanego przez CKE.

Zad. 1 - pokarm duchowy dla bohaterów Platona stanowiła miłość która wiodła do prawdy i piękna, Zad. 2 - przywołanie "Uczty" Platona pełni funkcję wprowadzenia do tematu, zobrazowania zagadnienia, Zad. 3 - teza- człowiek potrafi funkcjom czysto biologicznym czy fizjologicznym nadawać głębszy (symboliczny) sens i zmieniać je w ten sposób, przykład 1 - oficjalne obiady - nie tylko zaspokajają głód, ale służą celom politycznym, przykład 2- jedzenie wśród rodziny jako element zacieśniający więzi, Zad. 4 - pierwszy argument - z miłości można nawet zabić drugiego człowieka; drugi argument - miłość potrafi zmienić człowieka, obudzić w nim silę, Zad. 5 - a) wyliczenie, aby podkreślić różne odcienie miłości, b) personifikacja, aby ukazać ludzki wymiar miłości, c) antyteza, ma pokazać, że uczucie to ma w sobie wiele przeciwstawnych cech, Zad. 6 - sformułowania te maja podkreślić symboliczne znaczenie miłości, Zad. 7 - a- miłość buduje podstawowe społeczne więzi, bez których nasz gatunek by wyginął (rola prokreacyjna), b- miłość według księdza ma nas nauczyć życzliwości i przyjaźni względem drugiego człowieka, pozwolić nam wyjść z naszego pancerza, c- miłość to bezinteresowne dawanie oraz radość z tego, że drugi człowiek jest, Zad. 8. 1 - informatywna, 8. 2- ekspresywna, 8.3- impresywna, Zad. 9 -d, Zad. 10 - 1 os. l. poj. - autorka patrzy na zjawisko z własnej perspektywy, 1 os. l. mn. - autorka utożsamia się z odbiorcami/czytelnikami tekstu, Zad. 11 - zadanie w akapicie ostatnim to podsumowanie rozważań na temat miłości i jej roli, Zad. 12 - miłość jest trudna, ponieważ ciężko jest kochając nie wymagać wzajemności. Miłości jest tak mało, ponieważ aby była trwała, wymaga bardzo dużo wysiłku i pracy ze strony człowieka - a nam czasem tego brakuje, Zad. 13.1 - akapit 1 i 2, Zad. 13. 2 - akapit 3, zad. 13.3 - akapit 4 i 5

***

Tuż po godz. 11 z egzaminów zaczęli wychodzić już pierwsi maturzyści. Ich zdania są podzielone, choć większość twierdzi, że matura z podstawowego polskiego nie należała do łatwych.

- Egzamin do najłatwiejszych nie należał, ale ci, którzy chodzili na lekcje, przygotowywali się do nich, znali lektury, mogli sobie bez problemu poradzić - mówi Sandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Pierwsza część sprawdzała rozumienie tekstu czytanego, było ok. 12 zamkniętych pytań do tekstu, druga część to rozprawka na jeden z wybranych tematów. Do wyboru było "Wesele" Wyspiańskiego i "Potop" Sienkiewicza. Przede mną jeszcze dwa egzaminy pisemne i dwa ustne, a jeśli wszystko pójdzie po mojej myśli, naukę będę kontynuowała na studiach w Wyższej Szkole Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku.

- Egzamin był umiarkowany, ani łatwy, ani trudny, tematy do rozprawki dość proste, znajomość całych lektur nie była potrzebna, wystarczyło bazować na przytoczonych fragmentach - mówi Marta z V LO w Gdańsku. - Pisałam o "Weselu" - bazując na fragmencie rozmowy gospodarza i poety trzeba było napisać, jakie są ich poglądy na temat poezji narodowej i Polaków. Tekst sprawdzający czytanie ze zrozumieniem był ciekawy, dotyczył miłości i różnych jej aspektów. Na pewno przydała się tu znajomość funkcji językowych i środków stylistycznych. Co prawda spodziewałam się zupełnie innych lektur, mówiono że będzie "Tango" i "Dżuma", ale przewidywania się nie sprawdziły. Przede mną jeszcze 6 egzaminów, a potem wybieram się na medycynę na GUMedzie.

- Spodziewałem się, że matura nie będzie zbyt łatwa i tak też było - mówi Michał z V LO w Gdańsku. - Wybrałem wypracowanie z "Potopu", na podstawie fragmentu lektury trzeba było opisać emocje i zachowanie bohaterów w danej sytuacji. Co do pytań zamkniętych, do tekstu, odpowiedziałem na wszystkie, ale tego, czy odpowiedzi są trafne nie jestem pewien. Przede mną jeszcze 8 egzaminów. Po liceum chciałbym iść na studia na Politechnikę Gdańską, na nanotechnologię lub budownictwo.

- Pierwsza część była łatwa, ale druga, czyli lektury mocno mnie zdziwiła, spodziewałam się czegoś łatwiejszego - mówi Paulina z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Teksty były dość zagmatwane, a co najgorsze, nie za bardzo przydała się znajomość całej lektury. Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią. Całe szczęście 16 maja kończę, a potem muszę zdecydować, gdzie pójść na studia, myślę o AWFiS i o WSHiT.

- Matura z polskiego jak na pozom podstawowy była bardzo ciężka - przyznaje Weronika z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Tekst o miłości co prawda był w miarę zrozumiały, ale już wypracowanie to tragedia. Teksty zawiłe i trudne, więc zobaczymy, jak to będzie. Mam nadzieję, że uda mi się dostać na wymarzone studia - amerykanistyka na UG.
***


W 2014 roku egzamin maturalny, zarówno w części ustnej, jak i części pisemnej, przeprowadzany będzie w dniach od 5 do 30 maja. W samym Trójmieście przystąpi do niego ponad 9,5 tys. maturzystów.

Po każdym egzaminie znajdziecie u nas arkusze i sugerowane odpowiedzi.

Wśród przedmiotów obowiązkowych, jakie zdawać muszą wszyscy, są: j. polski (poziom podstawowy), matematyka (poziom podstawowy), język obcy nowożytny (poziom podstawowy) oraz język mniejszości narodowej (wyłącznie w przypadku absolwentów szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej). W części ustnej maturzyści zdawać będą egzamin z języka polskiego (bez określenia poziomu), języka obcego nowożytnego (bez określenia poziomu) oraz języka mniejszości narodowej (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej).

Sprawdź dokładny harmonogram pisemnych egzaminów maturalnych w roku 2014 (str. 3)

O ile część ustna egzaminu przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych, o tyle egzamin pisemny wszyscy maturzyści zdają w tym samym czasie.

W poniedziałek, 5 maja, o godz. 9 rozpocznie się egzamin pisemny z języka polskiego, który trwać będzie do godz. 11:50. Tego samego dnia, o godz. 14, odbędzie się też egzamin z wiedzy o tańcu, przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy.

We wtorek, 6 maja, o godz. 9 odbędzie się obowiązkowy egzamin z matematyki (poziom podstawowy), a o 14:00 egzamin z przedmiotu dodatkowego - język łaciński i kultura antyczna.

Środa to dzień języków obcych, podczas którego odbędą się dwa egzaminy: z języka angielskiego na poziomie podstawowym - godz. 9, oraz na poziomie rozszerzonym - godz. 14.

Zobacz dodatkowe terminy egzaminów maturalnych (str. 4)

Wybór przedmiotów dodatkowych (nie więcej niż sześciu) podyktowany jest zazwyczaj wymaganiami rekrutacyjnymi danych szkół i uczelni wyższych, w jakich absolwent zamierza kontynuować naukę. Zgodnie z danymi CKE, w roku 2014 najczęściej wybieranym przedmiotem dodatkowym były kolejno: geografia, biologia, WOS oraz fizyka i astronomia.

Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a świadectwa przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne 27 czerwca br.

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2014 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie Nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.

Matura w 2015 roku - zmiany!

Od roku szkolnego 2014/2015 (w przypadku liceum ogólnokształcącego) oraz 2015/2016 (w przypadku technikum) - zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Najważniejsze zmiany, to:

1. Zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego: prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. Zadaniem zdającego będzie - po 15-minutowym przygotowaniu - wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.

2. Egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.

3. Obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego.

Więcej informacji można znaleźć na stronie CKE.
Elżbieta Michalak

Opinie (54) 3 zablokowane

  • Pani Paulino zTechnikum Hotelarskiego w Gdyni

    "Piszę z polskiego też rozszerzenie, więc jestem ciekawa, jakie lektury się pojawią."
    Na rozszerzeniu ZAWSZE pojawiają się teksty, których nie przerabia się na lekcji.

    • 0 0

  • Jacykow

    Jak myslicie, czy takie odpowiedzi beda dobre? sh.st/wbG43

    • 0 0

  • To ma być egzamin dojrzałości?

    Żenujący poziom...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Chmury zbudowane są z:

 

Najczęściej czytane