Nadaj nazwę nowo odkrytemu storczykowi

Wioleta Stolarska
24 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat)
  • Badacze z Gdańska założą rezerwat w Kolumbii. Chcą ratować bezcenne gatunki.
  • Dr Kolanowska, razem ze współpracownikami z Gdańska, odnalazła dotąd w Ameryce Południowej i opisała ponad 200 nowych gatunków storczyków.
  • Dr Marta Kolanowska, doktor UG oraz prezes Instytutu Badań nad Bioróżnorodnością regularnie bada faunę południowej Kolumbii.
  • Ekspedycje naukowe UG w ten region świata trwają od ponad 10 lat.

Polscy naukowcy, którzy w peruwiańskich Andach odkryli nowy gatunek storczyka szukają oficjalnej nazwy dla wyjątkowej rośliny. Prawo do jej nadania można wylicytować na aukcji internetowej, tym samym pomóc w utworzeniu rezerwatu przyrody w południowej Kolumbii.

Czy masz w domu rośliny?

Zwykle to naukowiec, który odkryje nową roślinę, ma prawo i obowiązek nadać jej nazwę gatunkową. Tym razem jednak taką szansę może mieć każdy kto zdecyduje się wziąć udział w aukcji badaczy - cena wyjściowa to 5 tys. zł.

"Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia"

Gatunek uważany jest za ważnie opisany wtedy, gdy otrzyma binominalną nazwę łacińską, a jego opis zostanie opublikowany w czasopiśmie naukowym. Nazwa musi być zgodna z łacińskimi regułami gramatycznymi i może być: prosta, opisowa (odnosząca się do cech morfologicznych), geograficzna (odnosząca się do rozmieszczenia geograficznego), pamiątkowa (np. nadana na cześć osoby) lub "bezsensowna". Pierwszym członem nazwy jest nazwa rodzajowa w formie rzeczownika, a drugim tzw. epitet gatunkowy, czyli nazwa gatunkowa, najczęściej w formie przymiotnikowej.

- Nazwa może być niepowtarzalnym prezentem dla bliskich czy uhonorowaniem ulubionego artysty. Może nawet odnosić się do ukochanej baśniowej postaci. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia i uczucia innych osób. Z tego względu nazwa nie może nieść ze sobą skojarzeń religijnych ani politycznych - mówi dr hab. Marta Kolanowska z Uniwersytetu Łódzkiego, która od ponad 10 lat prowadzi badania nad storczykami.
Po przypisaniu i zatwierdzeniu nazwy gatunku, na ogół nie można jej zmienić. Łaciński epitet gatunkowy nie może być potencjalnie obraźliwy i musi zostać skonsultowany z odkrywcami nowego gatunku.

Czytaj też: Badacze z Gdańska założą rezerwat w Kolumbii. Chcą ratować bezcenne gatunki

Dr Kolanowska, razem ze współpracownikami z Gdańska, odnalazła dotąd w Ameryce Południowej i opisała ponad 200 nowych gatunków storczyków. Dr Kolanowska, razem ze współpracownikami z Gdańska, odnalazła dotąd w Ameryce Południowej i opisała ponad 200 nowych gatunków storczyków.

Kilka miesięcy pracy

Proces publikacji opisu i nazwy nowo odkrytego gatunku zajmuje co najmniej 5 miesięcy. Po przedłożeniu przygotowanego manuskryptu do czasopisma naukowego redaktor przegląda pracę i przesyła ją do jednego lub więcej recenzentów. Biorąc pod uwagę opinie ekspertów redakcja periodyku podejmuje decyzję o publikacji lub konieczności wprowadzenia poprawek do tekstu. Proces przygotowywania raportów przez recenzentów trwa zwykle od dwóch do czterech miesięcy. Zaakceptowane manuskrypty są zazwyczaj publikowane w ciągu trzech do sześciu miesięcy.

Osobie, która wygra licytację, przekazana zostanie oprawiona ilustracja nowego storczyka oraz kopia publikacji naukowej, w której nowy organizm zostanie po raz pierwszy opisany.

Czytaj też: "Diabelski storczyk" jednym z 10 najciekawszych gatunków na świecie

Storczyki to jedna z bardziej intensywnie badanych grup roślin

Nowy gatunek storczyka odkryli dr hab. Marta Kolanowska z Uniwersytetu Łódzkiego oraz prof. Dariusz L. Szlachetko z Uniwersytetu Gdańskiego. Roślina należy do rodzaju Myoxanthus, którego przedstawiciele występują w Ameryce Środkowej i Południowej. Storczyk, którego nazwa jest przedmiotem licytacji, rośnie pomiędzy kamieniami i na drzewach w peruwiańskich górach. Czerwono-brązowe kwiaty nieopisanego jeszcze gatunku wyrastają na końcu łodygi, tuż przy podstawie pojedynczego, skórzastego liścia.

Badaczka przyznaje, że storczyki to jedna z bardziej intensywnie badanych grup roślin. Polscy naukowcy w ostatniej dekadzie opisali z terenu Ameryki Południowej ponad 200 nowych storczyków.

Czytaj też: Po festiwalu storczyków na Hipodromie

Wszystkie środki pozyskane na aukcji zostaną przekazane Fundacji "Biodiveristatis", której celem jest założenie stacji badawczej i rezerwatu przyrody w południowej Kolumbii.

Opinie (42) 10 zablokowanych

• dla PFN

Proponuję aby Polska Fundacja Narodowa zalicytowała za .... a co tam.... kilka baniek. Oni wiedzą jak przepi...ć takie pieniądze.
    - i że sparafrazuję klasykę:
    "Po co?
    Otóż to! Nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten storczyk? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest odkrycie na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym storczykiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas odkryte i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest storczyk społeczny, w oparciu o Polską Fundację Narodową , który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu..."

• Oddech Teściowej

• Baxaxaxa

• Uwielbiam storczyki ,przepiekna jest "czarna wdowa"

Pierwsze skojarzenie Gacek -mały śliczny nietoperek . Niestety nie wiem jak to brzmi po łacinie .

• jarosław wielki

to jedynie słuszna nazwa nowego storczyka

• Alebym

• Jak kwarek

Piękniś nadobny

• Demodog

• Konstytucja

• 5 tysięcy?

Wątpię, by ktoś przystąpił do aukcji.

Statystyki