Naukowcy z UG pracują nad szczepionką przeciw rakowi

Piotr Kallalas
6 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
"Pracujemy nad personalizowaną szczepionką komórkową do terapii raka płuca. Dla każdego pacjenta lek będzie produkowany indywidualnie" "Pracujemy nad personalizowaną szczepionką komórkową do terapii raka płuca. Dla każdego pacjenta lek będzie produkowany indywidualnie"

Czy szczepionka może skutecznie chronić nas przed rakiem płuc? Na to pytanie próbują odpowiedzieć naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego, którzy opracowują szczególną metodę profilaktyki. Na ten cel otrzymali rekordowe dofinansowanie.

Czy palisz papierosy?

W ciągu 5 lat interdyscyplinarny zespół działający w ramach Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi Uniwersytetu Gdańskiego chce rozpocząć badania kliniczne związane z wakcynacją przeciw niedrobnokomórkowemu rakowi płuc. Specjalistom udało się opracować algorytm rozpoznający limfocyty niszczące komórki nowotworowe. Okazuje się też, że zarówno wyniki badań in vitro, jak in vivo, są optymistyczne.

- Pracujemy nad personalizowaną szczepionką komórkową do terapii raka płuca. Dla każdego pacjenta lek będzie produkowany indywidualnie. Uważamy, że nowotwory charakteryzuje tak duża zmienność, że zastosowanie tej samej szczepionki komórkowej u wszystkich pacjentów byłoby nieskuteczne - mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska, dyrektor Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi. - Do terapii używamy komórek układu immunologicznego, czyli czegoś, co naturalnie w organizmie występuje. Chcielibyśmy te komórki tak przygotować, aby były niewrażliwe na immunosupresyjne działanie nowotworu. Być może potem uda się nam tej wiedzy użyć do przygotowania szczepionek skierowanych przeciwko innym nowotworom.
W UCK zbadasz się za darmo na COVID-19 W UCK zbadasz się za darmo na COVID-19

Duże pieniądze na badania

Dobra informacja napłynęła również z Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Badania nad szczepionkami przeciwnowotworowymi otrzymały dodatkowe finansowanie w wysokości ponad miliona zł. Jak się okazuje jest to najwyżej dofinansowany projekt naukowo-badawczy realizowany obecnie na uczelni. Przypomnijmy, że badania rozpoczęte mniej więcej 5 lat temu w ramach nowego centrum pochłoną ponad 42 mln zł.

- Centrum prowadzi badania immunopeptydomiczne dotyczące prezentacji antygenów, której krytycznym aspektem jest identyfikacja neoantygenów, czyli antygenów unikalnych dla komórek nowotworowych. Neoantygeny to idealni kandydaci do opracowania peptydowych szczepionek przeciwnowotworowych, jak również bardzo istotny element rozwoju komórkowych terapii przeciwnowotworowych - tłumaczą przedstawiciele uczelni.
Niezwykłe odkrycie naukowców z UG. Wyjątkowe pasożyty Niezwykłe odkrycie naukowców z UG. Wyjątkowe pasożyty

Szerokie spektrum badań

Dodatkowo naukowcy opracowali szereg wyników podczas badań nowotworów u zwierząt. Chodzi między innymi o opracowanie przeciwciał, które są zbliżone do psich, ale również analizy genetyki słoni, co ma pomóc w stworzeniu nowych terapii przeciwnowotworowych.

- Badacze ICCVS odkryli również niedawno, że limfocyty T regulatorowe (Tregs) internalizują mitochondria pochodzące z różnych innych komórek, w tym komórek pochodzących od niespokrewnionych dawców, w sposób zależny od antygenów głównego układu zgodności tkankowej (HLA), co zwiększa ich aktywność immunosupresyjną. To intrygujące zjawisko znajdzie zastosowanie nie tylko w przyszłych terapiach przeciwnowotworowych, ale także w transplantologii oraz leczeniu chorób autoimmunologicznych - przekazuje Uniwersytet Gdański.
Wyniki badań gdańskiego ośrodka były publikowane w szeregu prestiżowych czasopism naukowych.

Opinie (66) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

• Pokazali co umieją i do czego się nadają podczas pandemii. Także... dziękujemy. (5)

42 mln pln. Luudziee...

• Dziękujemy i prosimy o jeszcze. Może jakiś eliksir młodości, miłości ?

Nie ważne czy wyjdzie, najważniejsze prowizje dla profesorów :) Nauka jest najważniejsza.

Zdajesz sobie sprawę, że dzięki wielu szczepieniom otrzymanym w dzieciństwie (lub nawet w pierwszych dniach życia) to w ogóle jeszcze chodzisz po tym świecie?

Dzięki UG na pewno nie. Nie przypisuj zasług i odkryć tym, którzy tego nie zrobili.

• UG jest pewnie niewiele starsze od Ciebie, więc trudno się dziwić.

• Szybka interwencja

I juz zmiana tytułu

Żeby tylko nie wyszło jak z tymi niedawnymi szczepionkami na przeziębienie po których ludzie zarażają się wirusem przeziębienia kilka razy częściej niż nieszczepieni.

• Co za różnica, najważniejsze żeby kasa na koncie się zgadzała ;)

Ciekawe czy podobnie jak z preparatami na covid od razu wprowadza je na rynek bez testow klinicznych

to oni odkryli "preparaty na covid" ? kiedy ? jakie ?

• oni są takimi małymi trybikami dużego systemu

• O jakim rynku mówisz, skoro preparat w tym przypadku ma być tworzony dla każdego pacjenta osobno, na podstawie komórek pobranych z jego organizmu? To raczej zaawansowana, spersonalizowana terapia, niż szczepionka w klasycznym rozumieniu tego słowa.

• W pierwszym (3)

rzędzie jest znalezienie szczepionki na głupotę.

czy ci ludzie są chociaż lekarzami ?

• Nie muszą być lekarzami, żeby skutecznie badać mechanizmy zwalczania choroby na poziomie komórkowym i molekularnym. Zaryzykuję, że większość takich badań prowadzą nie-lekarze. Bez obawy, ewentualne wdrożenie bez udziału lekarzy nie wchodzi jednak w grę.

• byłbyś pierwszym do aplikacji takiego preparatu

• mój dziadek jarał jednego i odpalał drugiego od niego (7)

jak spał te kilka godzin to nie kopcił. zginął w wypadku drogowym (był pasażerem) jak miał 92 lata. za to mój kumpel umarł na raka płuc w wieku 17 lat. nigdy nie palił, nikt z jego domowników, mieszkał nad brzegiem morza. kogo atakuje rakowski płucowy ? nad tym się zastanawiam od kilkunastu lat.

• i to idealnie oddaje sens brania się za tego typu badania przez osoby z uniwersytetu, które lekarzami nawet nie są

• Czy kolega przypadkiem nie mieszkał na Wyspie Sobieszewskiej? Jak tak, to odpowiedź dlaczego - Fosfory - Wiślinka (1)

• tam wszyscy dożywają 17 lat

na Rudnikach już 21

• A moj dziadek palil i mial raka pluc.

• To jest tzw. dowód anegdotyczny, który dotyczy pojedynczych przypadków i nie ma żadnego przydatnego zastosowania. Ty przytaczasz go, próbując jednocześnie przekazać, że nie ma żadnych reguł, ale są. Nastolatek umierający na raka płuc to historia tak rzadka, że w skali populacji praktycznie niewystępująca. Za to palący mężczyzna w wieku 50-70 lat to już zupełnie co innego. Ale wiem, matematyka, statystyka, rachunek prawdopodobieństwa nie są zbyt znane i lubiane.

• Ja kiedyś przejechałem na czerwonym

i żyję. Ergo, to bezpieczne. Taka Twoja anegdotyczna logika.

• Chwaląc się tą głupota idealnie dajesz przykład ze w twoim wypadku edukacja zawiodła ,a myślenie logiczne jest ci obce

• Cóż, próbować można... ale od bardzo wielu lat setki naukowców pracują nad lekami na Raka i z wyjątkiem niewielu

określonych odmian nowotworów nie udało się stworzyć skutecznych leków. A i skuteczność wielu z nich jest widoczna tylko, jeśli się wcześnie wykryje nowotwór, a u nas to ludzie na raka umierają głównie właśnie z powodu późnego wykrycia.

• Opinia wyróżniona

(8)

Moja pierwsza myśl - w końcu jakaś dobra wiadomość, co za fantastyczni młodzi ludzie, oby ich praca była jak najbardziej owocna. Wchodzę w komentarze i się słabo robi. Czy naprawdę wszystko musi być krytykowane przez ludzi bez pojęcia o danej materii?

• o nie ale

takich huraa artykuow od leku szczepionki na raka bylo juz miioony a jak jest kazdy widzi takze odczucia mam abiwalentne w tej materii

• Może nie mają pojęcia "o danej materii", ale mają pojęcie ile już było przełomów w walce z rakiem. (3)

Jedyny postęp wynika z rozwoju techniki i przetwarzania danych, Medycynę mimo jej oporu udało się do tego postępu podłączyć. Sprawne lasery, skuteczniejsza diagnostyka. Al od strony stworzenia teoretycznego, intelektualnego modelu raka nie posunięto się wiele. Jeśli rak da się zniszczyć laserem, skalpelem, radioterapią, chemią, przeszczepami to ok, ale to są zdroworozsądkowe, tradycyjne metody zwalczana. Od strony mechanizmów komórkowych postępu nie ma,

• Myślisz, że ci wszyscy od komentarzy nt. "szczepionek na przeziębienie" mają jakiekolwiek pojęcie o rozwoju metod walki z rakiem? Wątpię. A tu podejście jest ciekawe. Przy czym sami naukowcy zapewne bardzo dobrze wiedzą, jak daleka droga ich dzieli od rozwiązania, które można by wdrożyć. To, że media lubią sensację, a ludzie nie rozumieją, ile to jest mrówczej pracy, to inna sprawa.

• Badania nad mrna były prowadzone przez polskich naukowców w celu opracowania szczepionki przeciw rakowi. (1)

• Metodą prób i błędów. Nasze służby zdrowia nie potrafią nawet zbierać danych, nie mówiąc o ich przetwarzaniu.

Trudno sobie wyobrazić jakąś racjonalną ścieżkę algorytmu gdy nie masz podstawowych korelacji, jakiegokolwiek początkowego punktu. Pobocza rozumu.

• Trzeba być realistą (1)

Nie ma człowieka który nie życzyłby im powodzenia ale nie może być tak ze ktoś zgarnie z naszych podatków 42 mln i nie będzie żadnych postępów i konsekwencji bo za chwile się to zrobi sposobem na wyciąganie pieniędzy.Patrząc na poziom leczenia raka w Polsce w porównaniu z np. krajami takimi jak Niemcy ciężko uwierzyć ze możemy dokonać takich cudów gdzie w kwestii leczenia raka jesteśmy jakieś 20-30 lat ze Niemcami

• Poziom leczenia nie ma nic wspólnego z poziomem badań - to kwestia finansowania leczenia, które u nas jest, jakie jest. W omawianym centrum pracuje solidny, międzynarodowy zespół, który ma spore szanse na powodzenie lub chociaż dokonanie pewnego postępu. Natomiast musisz pamiętać, że to są badania o dużym potencjale, ale i dużym ryzyku, jak każde tego typu. Nikt nie zagwarantuje sukcesu. Gdyby to było takie proste, już dawno byśmy mieli świetne, skuteczne terapie.

• Bo przecież jest lek na raka

Witamina D3, skręcona witamina C od weterynarza i woda utleniona

• Szczepionka na raka już pewnie dawno istnieje... Ale jest dostępna jedynie dla bogatych elit. (2)

Przecież wg tych szuj jest przeludnienie planety, a człowiek to tylko generator dwutlenku węgla i szkodzi planecie. Więc w jakim celu mieliby się podzielić taką szczepionką? Żeby jeszcze więcej ludzi przeżywało i "zatruwało" wg ich mniemania planetę?

Musi być bardzo droga skoro nie stać było na nią Stevea Jobsa