• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy samochód badawczy z PG pomoże w utrzymaniu dróg

ws
28 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (34)
  • Nowe narzędzie ma pomóc w opracowywaniu wytycznych dla zarządców dróg, które pozwolą ograniczyć remonty i związane z nimi utrudnienia w ruchu.

Nowy samochód badawczy Politechniki Gdańskiej jest wyposażony w system laserowy, umożliwiający zaawansowane pomiary stopnia zużycia nawierzchni drogowych, autostradowych oraz lotniskowych. To unikatowy sprzęt na polskich uczelniach. Auto ma pomóc w opracowywaniu wytycznych dla zarządców dróg, które pozwolą ograniczyć remonty i związane z nimi utrudnienia w ruchu.



Uszkodziłe(a)ś kiedyś auto przez zepsutą drogę/dziurę?

- W ostatnich kilkunastu latach w Polsce oddano do użytku ponad pięć tysięcy samych tylko dróg krajowych i autostrad. Efektywne utrzymanie i zarządzanie tą stale rozbudowującą się siecią drogową wymaga odpowiedniej diagnostyki, oceny stanu technicznego nawierzchni. Dlatego też planujemy tworzyć strategie utrzymaniowe nawierzchni, które dostarczyłby zarządcom dróg wytyczne, pozwalające uniknąć kosztownych remontów, a co za tym idzie - i utrudnień w ruchu - mówi dr hab. inż. Piotr Jaskuła, prof. PG, kierownik Katedry Inżynierii Transportowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.
Narzędziem, które ma pomóc naukowcom w opracowaniu takich strategii, jest nowy pojazd wyposażony w system do pomiaru właściwości funkcjonalnych nawierzchni, które ulegają zmianom w efekcie dużego natężenia ruchu pojazdów ciężarowych oraz na skutek działania czynników środowiskowych.

Są to różnego rodzaju spękania (efekt oddziaływania niskich temperatur), koleiny (powstają podczas gorących miesięcy letnich), łaty i ubytki, ale też głębokość tekstury nawierzchni (decyduje o właściwościach przeciwpoślizgowych i jest ważna ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg), oraz stopień równości nawierzchni (wpływa na komfort podróży).


Czujniki 3D wychwycą uszkodzenia



Sam samochód pełni funkcję platformy badawczej. Sercem nowego narzędzia jest jeden z najbardziej zaawansowanych spośród dostępnych obecnie na świecie systemów wykorzystujących wysokiej rozdzielczości obraz i sygnał laserowy LCMS-2 (Laser Crack Measurement System).

- System ten z dużą czułością i dokładnością potrafi wyłapać uszkodzenia na większości typów nawierzchni drogowych, zarówno asfaltowych, jak i z betonu cementowego już na wczesnym etapie ich powstawania - mówi dr hab. inż. Marek Pszczoła, prof. PG, z Katedry Inżynierii Transportowej. - Pomiar opiera się na przetworzeniu obrazu 3D nawierzchni o bardzo wysokiej rozdzielczości. Specjalistyczne kamery rejestrują obraz nawierzchni wraz z obrazem linii laserowej wygenerowanej przy pomocy projektorów laserowych.
Dane pozyskane w wyniku pomiaru poddawane są automatycznym analizom, które mają wykrywać uszkodzenia i deformacje, a także określać ich szerokości i głębokości.

- Ważnym elementem systemu jest oprogramowanie, które pozwala na automatyczną ocenę i klasyfikację uszkodzeń. Co więcej, możemy nie tylko pozyskać dane, ale i na podstawie analizy tych pomiarów przewidywać występowanie zniszczeń oraz deformacji, które wpływają na trwałość nawierzchni oraz komfort i bezpieczeństwo użytkowników - dodaje prof. Marek Pszczoła.

Pomiar bez zakłóceń w ruchu



Pojazd, który został wyposażony także m.in. w rozbudowany system GPS, który jednoznacznie lokalizuje uszkodzenia, może poruszać się z taką samą prędkością, jak inne pojazdy w ruchu, np. 100 km/h, dzięki czemu prowadzenie pomiarów nie powoduje zakłóceń w ruchu.

- Jest to niezwykle ważne ze względów bezpieczeństwa użytkowników z dróg, a także dla ograniczenia kosztów społecznych i środowiskowych związanych z brakiem zatorów i korków, które mogłyby się tworzyć, gdybyśmy badania prowadzili w tradycyjny sposób - podkreśla prof. Piotr Jaskuła.
Gdynia załata dziury w jezdniach po sygnałach czytelników w Raporcie Gdynia załata dziury w jezdniach po sygnałach czytelników w Raporcie

Naukowcy wesprą zarządców dróg



Pracownicy Zespołu Budowy Dróg, działającego w ramach Katedry Inżynierii Transportowej, od lat prowadzą badania naukowe oraz prace badawczo-rozwojowe, których celem jest ocena terenowa odcinków dróg oraz analiza przyczyn powstawiania uszkodzeń nawierzchni wraz z odpowiednim ich modelowaniem.

Nowe narzędzie pomiarowe pozwoli dodatkowo na ocenę postępu zużycia eksploatowanych nawierzchni. W oparciu o pozyskane dane naukowcy zyskają możliwość opracowania prognoz degradacji oraz strategii utrzymaniowych nawierzchni, które będą wsparciem zarządców dróg m.in. w planowaniu interwencji.

Pojazd wraz z systemem został zakupiony w ramach grantu Gdańsk Tech Research Facilities.

ws

Miejsca

Opinie (34)

  • o tak

    to taki łazik marsjański - tylko, że dla Gdańska !

    • 0 0

  • Czy ZDiZ to juz nic nie może samemu? (1)

    Nie mają aut aby sprawdzić co jakiś czas stan dróg miejskich?

    • 5 0

    • to było by marnotrawienie środków i zaraz by PIS się rzucił. Tak samo jak pomorscy posłowie PIS głosowali (jako jedyni z pomorskich posłów) przeciwko utworzeniu metropolii dla trójmiasta.

      • 0 0

  • (1)

    Lasery bajery a objazd Jaśkowej Doliny zapadł się po paru godzinach.

    • 6 2

    • Uszkodzenie poniżej jezdni - woda wymyła grunt na 1 wywrotkę ziemi. Wszystko co tam jeżdziło - to poruszało na samym napiętym asfalcie bez podłoża. No i asfalt puścił. Powyższy sprzęt nie wykryje tego.... Chyba że umie też wykryć zwiększone naprężenie asfaltu - i nie nie umie tego

      • 0 0

  • Rozwala mnie to "zachowaj odstęp powyżej 10m" na tylnych drzwiach. Nasi kierowcy (co widać szczególnie na obwodnicy) będą mieć 1m odstępu zamiast 10cm :D

    • 0 0

  • Trochę śmieszne, chyba lepiej wykrywać te drogi, które są dobre. Jest ich może z 10%, reszta od 60 lat nie zrobiona. (3)

    • 22 4

    • (2)

      Zamiast utrzymywac klase na socjalu juz wszystko by bylo zrobione za 300 mld zl od poczatku 500+

      • 1 1

      • trzeba było nie wspierać przedsiębiorców w Pandemii. 1) zmniejszyła by się liczba samochodów na firmę, leasingów etc 2) mniejsze korki oraz mniejsza liczba uszkodzeń jezdni (bo mniejsze zużycie) 3) zyskalibyśmy 400mld i wszystko było by zrobione.

        • 0 0

      • Ale przynajmniej mamy najwyższą inflację w Europie.

        • 1 0

  • ten pojazd zrobi dwa kółka wokół samej polibudy i już trzeba bedzie aparaturę kalibrować bo się rozstroi

    • 0 0

  • Co tu mierzyć w tym Gdańsku, większość jezdni to dziura na dziurze

    Nawet niektóre to co mają mniej niż 10 lat to już się nadają do generalnego remontu. A pozapadane studzienki to też standard gdański.

    • 0 0

  • Zapraszam ten samochód na....

    ... górny odcinek ulicy Dembińskiego w Gdyni!

    • 0 0

  • Czujnik laserowy ? Chyba na drogi w Japonii .

    U nas to nawet ślepiec wie gdzie są dziury bo się o nie potyka. Kolejny absurdalny wynalazek aby tylko przepalic gotówkę.

    • 0 0

  • haha ale sie usmiałem wykryje uszkodzenia drogi :) Drogi w Gdańsku są w stanie ze99% z nich jest uszkodzona wiec lepiej niech

    niech nie wyjeżdża

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Źródła energii odnawialnej to:

 

Najczęściej czytane