- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (49 opinii)
- 2 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (13 opinii)
- 3 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (17 opinii)
- 4 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (61 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (171 opinii)
- 6 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
O samolotach na Politechnice Gdańskiej
Jak ogrzać skrzydła samolotu, jakie systemy przeciwoblodzeniowe najlepiej się sprawdzają, jak działają silniki turboodrzutowe? Na te i inne pytania odpowiedzą naukowcy z Politechniki Gdańskiej, którzy przygotowali cykl otwartych wykładów z różnych dziedzin pt. "Wydział Elektrotechniki i Automatyki otwarty dla wszystkich".
- Nie każdy wie, że tak ogromne samoloty pasażerskie jak Boeing 787-9, który może pomieścić 290 osób czy Airbus A380 na 850 miejsc zużywa w przeliczeniu na jednego pasażera tyle paliwa co samochód osobowy - mówi autor wykładu. - Wzrost wymiarów i masy samolotów wymaga rozbudowanych instalacji, i urządzeń wykonawczych, które są niewspółmiernie ciężkie, i awaryjne. Dlatego właśnie prace rozwojowe samolotów zmierzają do całkowitej elektryfikacji i wyeliminowania hydrauliki, i pneumatyki w urządzeniach wykonawczych - przekonuje naukowiec.
Aktualnym tematem jest też kwestia oblodzenia skrzydeł samolotu. Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie sprzed kilku lat. Przyczyną wypadku były właśnie oblodzone skrzydła. - Ujemna temperatura sięgająca nawet minus 60 stopni Celsjusza, duża prędkość oraz spora zawartość wody w chmurach powoduje ciągłe tworzenie się lodu na krawędziach skrzydeł - wyjaśnia Dariusz Karkosiński.
Aby dowiedzieć się więcej, warto przyjść 8 stycznia 2009, o godz. 16 do sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul. Gabriela
Narutowicza 11/12.
Wszystkie wykłady są otwarte. Ich głównym celem jest przekazanie w atrakcyjny i przystępny sposób, czasem trudnej do opanowania, wiedzy. Tematyka wykładów jest bardzo różnorodna, dotyka zarówno podstawowych praw, jak i najnowszych osiągnięć techniki.
Spotkania skierowane są głównie do osób w wieku ponadgimnazjalnym, aby zachęcić je do studiowania właśnie na tym wydziale.
Początek zawsze o godz. 16.00 w sali E1 na Wydziale Elektrotechniki i
Automatyki Politechniki Gdańskiej im. prof. K. Kopeckiego, ul.
Gabriela Narutowicza 11/12
22 stycznia 2009 - Systemy pomiarowo-kontrolne w budownictwie
bezwykopowym, dr hab. inż. Dariusz Świsulski
marca 2009 - Materiały funkcjonalne, prof. dr hab. inż. Marek
Krawczuk
19 marca 2009 - Pojazdy elektryczne - historia, teraźniejszość,
przyszłość, dr inż. Jacek Skibicki
2 kwietnia 2009 - Wyładowania elektryczne: zagrożenia i korzyści, prof.dr hab. inż. Andrzej Wolny
23 kwietnia 2009 - Zastosowanie sterowników programowalnych PLC w systemach sterowania i automatyki zabezpieczeniowej, dr inż. Marcin Śliwiński
7 maja 2009 Technika mikroprocesorowa w automatyce, dr inż. Michał Porzeziński
21 maja 2009 - Czy łuk elektryczny może być niebezpieczny?, mgr inż. Daniel Kowalak
Opinie (17)
-
2009-01-08 08:01
Dzień Dobry :)
- 0 0
-
2009-01-08 08:21
Do widzenia:)
Na wykładach
- 0 0
-
2009-01-08 08:24
http://www.pg.gda.pl/informacje/plan.shtml
16, 17, czy 18?- 0 0
-
2009-01-08 09:12
16
- 0 0
-
2009-01-08 09:40
to ja przyjde z indeksem, wpisik bedzie ? :P
- 0 0
-
2009-01-08 10:04
(3)
Aktualnym tematem jest też kwestia oblodzenia skrzydeł samolotu. Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie sprzed kilku lat. Przyczyną wypadku były właśnie oblodzone skrzydła.
oblodzone skrzydła przyczyna katastrofy śmigłowca :D Zanim się panowie podejmą prowadzenia wykładów, niech się dokształcą w tej kwestii :D u studenta II roku dęblińskiego Wsospu, który większe ma o tym pojęcie niż profesory PG wszystkie razem wzięte.- 0 0
-
2009-01-08 10:40
Nie do końca (1)
Oblodzone były wloty powietrza do silnika
- 0 0
-
2009-01-08 10:57
No toż właśnie o tym mowa!
Pan z Politechniki chyba się średnio zorientował w temacie ;)
- 0 0
-
2009-01-08 16:14
To pismaki się walneli ;)
W cytacie tego dr nie ma ani słowa o Leszku M. ;) Tylko o zjawisku jako takim. Autor artykułu pewnie podciągnął tą teorię pod tamto wydarzenie.
Poważnie wątpię, aby w tej kwestii ktoś z PG walnął taką gafę ;)- 0 0
-
2009-01-08 10:24
(3)
"Aktualnym tematem jest też kwestia oblodzenia skrzydeł samolotu. Wszyscy pamiętamy katastrofę rządowego śmigłowca z premierem Leszkiem Millerem na pokładzie sprzed kilku lat. Przyczyną wypadku były właśnie oblodzone skrzydła."
Że CO PROSZĘ?!
Jakie skrzydła?
Przyczyną wypadku były nie oblodzone skrzydła, bo tych śmigłowiec raczej nie posiada, a oblodzony wlot powietrza silnika spowodowany nie włączeniem na czas instalacji przeciwoblodzeniowej.- 0 0
-
2009-01-08 10:28
O, widzę że już ktoś zauważył ten błąd.
Obciach, panowie, obciach. I te -60 stopni było, i duża prędkość, tak? ;)
- 0 0
-
2009-01-08 11:31
AAAA
to śmigłowce skrzydeł nie mają ...
- 0 0
-
2009-01-09 16:12
wiesz :D, ja tam mam tylko maturę ale trochę się tym interesuję i w tym artykule w wypowiedziach tego pana są już 2 poważne błędy :D
ale pewnie przejęzyczenie- 0 0
-
2009-01-08 18:44
...a co to za wymysl?! Chyba raczej "turbowentylatorowe"! :)
- 0 0
-
2009-01-09 10:04
A w następnym miesiącu wykład o zachowaniu chorągiewki na maszcie
- 0 0
-
2009-01-09 16:09
Nie wiemy ile zużywa 789 paliwa bo jeszcze nie lata :D
a od niego większy jest 747-400, 777-200, 777-300, ale jeśli chodzi o porównywanie do A388 to temu panu chodziło pewnie o jumbo jeta :D
Mimo wszystko generalnie ma rację ;p- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.