- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (116 opinii)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (21 opinii)
- 3 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego? (12 opinii)
- 4 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (17 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (173 opinie)
- 6 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
Płyną z Gdańska badać Ocean Arktyczny
Naukowcy i badacze z Instytutu Oceanologii PAN w Sopocie wyruszają w rejs arktyczny, trwający ponad 70 dni. Na oceanie prowadzić będą badania meteorologiczne i oceanograficzne, m.in. badania prądów morskich, zmian klimatu w Arktyce czy interakcji zachodzącej w fiordach między atmosferą, oceanem i lodowcami.
- "Oceania" to obecnie jedyny polski statek badawczy prowadzący multidyscyplinarne pomiary oceanograficzne na otwartym oceanie - mówi Waldemar Walczowski, koordynator rejsu AREX 2013. - Od jesieni do wiosny pracujemy na Bałtyku, natomiast latem płyniemy w Arktykę - dodaje.
Rejs będzie trwał ponad 70 dni, a weźmie w nim udział łącznie blisko 50 naukowców oraz załoga statku (jednorazowo na pokładzie mieści się 28 osób). W skład ekipy naukowej wchodzą głównie pracownicy Instytutu Oceanologii oraz współpracownicy z trójmiejskich uczelni - Uniwersytetu Gdańskiego i Politechniki Gdańskiej.
Wyprawa podzielona jest na kilka etapów. Statek wypływa z Nabrzeża Zbożowego znajdującego się przy ul. Starowiślnej w Gdańsku, w środę, 12 czerwca. Następnie kieruje się do Tromso w północnej Norwegii, prowadząc po drodze badania meteorologiczne i oceanograficzne. W Tromso do zespołu dołączy kolejna grupa naukowców, która będzie prowadziła badania na Morzu Norweskim, Grenlandzkim i w Oceanie Arktycznym.
Po miesiącu pracy statek zawinie do Longyearbyen, małej stolicy archipelagu Svalbard (norweskiej prowincji w Arktyce). Tam nastąpi wymiana części załogi naukowej i rozpocznie się etap fiordowy rejsu, podczas którego prowadzone będą badania ekologiczne, przyrodnicze oraz badania fizyczne interakcji zachodzących w fiordach pomiędzy atmosferą, oceanem i lodowcami. Trzeci etap to powrót do kraju przewidziany na 23 sierpnia.
- W większości nasze badania związane są z problematyką klimatyczną. Arktyka to nie tylko skuta wiecznym lodem ojczyzna niedźwiedzia polarnego. To przede wszystkim miejsce, gdzie kształtuje się klimat globalny i gdzie jego zmiany widać najbardziej. Dlatego badając masy wodne i prądy morskie, które je przemieszczają, włączamy się w kompleksowe studia nad klimatem ziemskim - tłumaczy Waldemar Walczowski.
Taka wyprawa wymaga oczywiście długich przygotowań i odpowiednich nakładów finansowych. Do tej pory przedsięwzięcia finansowane są z budżetu przeznaczonego na badania statutowe Instytutu Oceanologii i funduszu celowego przeznaczonego na utrzymanie statku. Ekipa stara się jednak zdobywać środki na badania poprzez uczestnictwo w różnych programach naukowych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych.
Badania ekipy sopockiego Instytutu Oceanologii PAN są ważne także dla zwykłych ludzi, którym przyszło żyć w dzisiejszych czasach. Dzięki nim gromadzone są dane, które pomagają śledzić i rozumieć zmiany klimatyczne nasilające się z roku na rok coraz bardziej.
Miejsca
Opinie (20) 1 zablokowana
-
2013-06-11 19:06
Turystyczna wycieczka dla swoich ......
Bezsensowne wywalanie naszych pieniędzy na bezsensowną obserwację jak płynie woda.Niech lepiej sprawdzą i to na rowerach,dlaczego w kraju nie ma prawidłowego odprowadzania wody deszczowej.
- 7 28
-
2013-06-11 18:42
Pływanie nie dla mnie
ale pozdrawiam pasjonatów, którzy robią więcej w życiu niż oglądanie seriali i uprawianie narzekania
- 17 0
-
2013-06-11 18:14
to nie taki pierwszy rejs..
warto dopisać że takie rejsy są co roku:P
- 10 0
-
2013-06-11 16:57
Se bym popłynął se..
..nawet jako szara mysz pokładowa, co to nosi skrzyneczki i żagle zwija rozwija.
Bo na naukę i osiągnięcie takiego poziomu naukowego by móc wypłynąć w rejs badawczy już chyba za późno.
Ps. Pani Elżbieto, gratuluję piątki. (-_-)- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.