• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polski pisemny za trudny?

Alina Kietrys
14 maja 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
- Tematy tegorocznej matury z języka polskiego, przyjęte z wielką konsternacją przez uczniów i nauczycieli akademickich, są chyba karą za samodzielność - napisała Teresa Kantelecka, metodyk - polonista z Uniwersytetu Gdańskiego. Narzekali też uczniowie na stopień trudności pisemnej matury z polskiego, utyskiwali rodzice, że to matura tylko dla humanistów.

Mama maturzysty Piotra z IX LO nie potrafi ukryć złości.

- Mój syn wybiera się na Politechnikę Gdańską - mówi. - Jest dobrym uczniem, ale uważa, że ktoś się wściekł z tymi tematami. Nawet poloniści byli zdziwieni.

Protesty nauczyciele poloniści skierowali do metodyków Uniwersyetu Gdańskiego. Teresa Kantelecka od lat jest sekretarzem Okręgowego Komitetu Olimpiady Języka Polskiego i Literatury. - Żaden z tegorocznych tematów nie bierze pod uwagę możliwości uczniów - uważa. - Przy każdym temacie wymagano od uczniów szerokiej wiedzy z zakresu teorii literatury na poziomie akademickim, a to niezgodne z założeniami reformy oświaty. Uczeń powinien wykazać swoje praktyczne umiejętności oceniania i tworzenia sądów o literaturze - dodaje.

Metodycy języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku też nie wiedzą, kto ułożył tak trudne tematy, które nie przystają do możliwości abiturientów różnych typów szkół średnich. - Od ponad dwóch lat układaniem tematów na płatne zlecenie Kuratorium Pomorskiego zajmuje się Okręgowa Komisja Egzaminacyjna - mówi Bogumiła Zagłobina, metodyk - polonista z CEN w Gdańsku. - Zgłaszaliśmy chęć współpracy przy opracowywaniu tematów pisemnych, ale poprzedni kurator, Andrzej Jachnik, tego sobie nie życzył. A nowy kurator zastał już zatwierdzony porządek w opracowywaniu tematów z języka polskiego.

Pod tematami prac widnieje podpis Jarosława Śliwy, polonisty, dyrektora Wydzialu Kształcenia Ponadgimnazjalnego w Kuratorium Pomorskim.
- Nie mogę poinformować, kim są autorzy tematów maturalnych. Ta informacja jest chroniona zarządzeniem wewnętrznym. Te osoby wykonują usługę dla kuratora zgodnie z przepisami. Autorzy zastrzegli sobie anonimowość ze względów bezpieczeństwa.

- Nie mogę zrozumieć, jak doświadczony polonista może ułożyć cztery takie tematy, z których każdy następny jest trudniejszy - mówi Irmina Borkowska, polonistka z dużym doświadczeniem. - Nie wzięto pod uwagę możliwości uczniów nie-humanistów. Najpoważniejszy mój zarzut metodyczny wobec tegorocznej matury pisemnej z polskiego - to brak zróżnicowania tematów. A temat tzw. pierwszy, na który rzuciła się młodzież, jest źle sformułowany. Co innego sugeruje cytat z Herberta, co innego polecenie. To jest mylące. A już analiza fragmentu prozy Tadeusza Konwickiego była stanowczo za trudna.

Dyrektor Jarosław Śliwa uważa, że te niepokoje są przedwczesne. Żaden z tematów - jego zdaniem - nie wykraczał poza program, choć być może temat czwarty (analiza prozy Konwickiego) był za trudny i skierowany do elity humanistycznej.
Wiadomo tylko, że ponad 64 procent maturzystów w województwie pomorskiem wybrało temat I z mottem z Herberta, temat II pisało niespełna 19 procent, temat III ponad 12 procent, a czwarty - 4,5 procent. Stopień trudności tematów widoczny jak na dłoni.


TEMATY MATURALNE W WOJ. POMORSKIM - uzupełnienie artykułu

1) Myśl Zbigniewa Herberta: "Literatura dzieli z człowiekiem jego samotność i potrzebę przeciwstawiania się złu" potraktuj jako motto do rozważań o funkcjach literatury.
2) Sen, widzenie, zjawa, spotkanie z sobowtórem...- różne sposoby prezentowania życia wewnętrznego bohaterów. Omów na wybranych przykładach.
3) Zmiana świata wymaga zmiany formy artystycznej wyrazu. Odwołując się do wybranych utworów, objaśnij, jak z tym problemem zmierzyła się literatura XX wieku.
4) Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów: wiersz Czesława Miłosza " Moja wierna mowo" albo fragment utworu Tadeusza Konwickiego "Kalendarz i klepsydra". Zwróć uwagę na sposób prezentacji postawy wypowiadającego się wobec mowy ojczystej.

Głos WybrzeżaAlina Kietrys

Opinie (51) 1 zablokowana

  • NOWA MATURA BYŁA BANALNA

    Nowa matura była banalna człowieku. Na polskim wiem, że mieli interpretację Pana Tadeusza i o czym tu mówić. Śmiech na sali, a na starej to dopiero był sajgon.

    • 0 0

  • no no no..

    nie wiedziałem ,że pisanie tematów prac maturalnych jest aż tak niebezpieczne:))))
    Jakoś nie czuję waszego zdenerwowania. Pytałem o nową maturę nie bez kozery. Może trzeba było być mniej zachowawczym i zdawać właśnie nową maturę?
    teraz i tak jest już po herbacie.
    I tak jestem przekonany ,że wyniki nie będą odbiegały od wyników z lat poprzednich.
    Czego wszystkim tegorocznym maturzystom życzę.

    • 0 0

  • gallux - matura......

    odpowiem na twoje pytanie - nowa matura byla zdecydowanie trodniejsza od starej - bo wymagala myslenia - a z tego jak kazdy uczen przyzna - nie zrobi sie sciagi, a bez sciagi - wiekszosc uczniow nic by nie mapisala - z tego wniosek ze nowa matura byla o wiele trodniesza :))))

    • 0 0

  • To ja nie wiem, czego uczą teraz w szkołach :-)

    Nawet jak ktoś się kompletnie nie interesuje literaturą, to mógł wybrać temat nr 2 - przecież to olbrzymie pole do popisu. Oczywiście przy założeniu, że się przeczytało choć kilka z zalecanych lektur szkolnych, a nie poprzestało na ich streszczeniach, albo ekranizacjach... i niech nikt nie mówi o jakichś geniuszach, którym na drodze do samorealizacji stanął język polski - bo chyba każdy miał wystarczająco dużo czasu na zorientowanie się i konsekwentne doprowadzenie wiedzy do odpowiedniego poziomu. Tyle tylko, że postawa 'to zależy/zależało tylko ode mnie' nie jest u nas zbytnio rozpowszechniona.. łatwiej zwalić winę za ew. porażki na innego - w szkole nauczyciela albo rodziców, a w 'dorosłym' życiu - na kapitalizam, rząd, Żydów, masonów, cyklistów, ew. spisek męskich szowinistycznych świń :-)

    • 0 0

  • Zdobyc minimum wiedzy i umiejetnosci z kazdej dziedziny - od tego jest liceum. Problem w tym, zeby minimum nie mialo poprzeczki ustawionej dla geniuszy.

    • 0 0

  • P.S. Albo dla meskich szowinistycznych swin :).

    • 0 0

  • Wcale mnie nie dziwi

    takie podejście uczniów do tematów z języka polskiego. Wystarczy wyjść na ulicę i posłuchać jak ze sobą "rozmawiają". Gdyby potrafili sklecić kilka poprawnych zdań w ojczystym języku i nauczyli się czytać, to by nie mieli problemów z napisaniem matury. Ale po co? Lepiej sobie ponarzekać na tematy, niż się trochę pouczyć. No cóż, młodziesz pszyszłosciom narodó.

    • 0 0

  • STRACHLIWI!

    Do czego to juz dochodzi, ze ukladajacy pytania maturalne ukladaja takie pytania, ze potem nie moga spac ze strachu !SKANDAL nad SKANDALAMI! DNO KOMPLETNE!

    • 0 0

  • ???

    Czy ja dobrze rozumiem, że inne (jak niektórzy twierdzą łatwiejsze) tematy były na nowej maturze a i inne na starej? Hmmm... To znaczy, że ulga dla odważnych???

    • 0 0

  • nowa matura byla...

    ... prosta. taka jest moja opinia. na 4 tematy, 3 tzw. 'opisowki' - nawet posiadajac niewielka wiedze rzeczowa z zakresu polskiej literatury, mozna bylo napisac bardzo zgrabny esej. abiturienci dostali wolny wybor w doborze dziel, do ktorych sie odniosa, oraz interpretacji, jaka zaprezentuja. opinie 'pokrzywdzonych' maturzystow to po prostu smiech na sali. i jeszcze kamyczek do wspolczujacych im przedstawicieli kadry pedagogicznej: to wlasnie dzieki Wam niebawem matura bedzie znaczyla tyle, co kawalek kredowego papieru...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Fale morskie powstają na Bałtyku w wyniku:

 

Najczęściej czytane