• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie trzeba elektryfikować, by jeździły nią składy elektryczne

Dr hab. inż. Dariusz Karkosiński, prof PG
29 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Elektryfikacja trasy PKM to nie tylko koszt ekonomiczny, którego można uniknąć, ale i ingerencja w otocznie trasy, która w wielu miejscach przebiega przez urokliwe tereny - przekonuje autorka pracy. Elektryfikacja trasy PKM to nie tylko koszt ekonomiczny, którego można uniknąć, ale i ingerencja w otocznie trasy, która w wielu miejscach przebiega przez urokliwe tereny - przekonuje autorka pracy.

Elektryfikacja nowych odcinków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście jest zbyteczna, a nawet niekorzystna pod względem ekonomicznym, technicznym i krajobrazowym - takie wnioski płyną z pracy magisterskiej obronionej kilka tygodni temu na Politechnice Gdańskiej.



Dominika Macedońska obroniła w lipcu pracę dyplomową poświęconą wprowadzeniu akumulatorowych pociągów na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dominika Macedońska obroniła w lipcu pracę dyplomową poświęconą wprowadzeniu akumulatorowych pociągów na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Nie oznacza to jednak, że jesteśmy skazani jedynie na pojazdy spalinowe. Wręcz przeciwnie - na trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powinny trafić pojazdy elektryczne z dodatkowym tzw. akumulatorowym zasobnikiem energii - wykazała Dominika Macedońska w swojej pracy pt. "Techniczno-ekonomiczne studium wprowadzenia elektrycznych zasobnikowych zespołów trakcyjnych na częściowo niezelektryfikowanej linii metropolitalnej Orunia Górna - Osowa - Port Oksywie".

Jej praca jest kolejną z serii prac dotyczących nowoczesnych rozwiązań kolejowej komunikacji pasażerskiej dla naszego regionu, w tym np. na linii do Helu.

Rozwiązanie: zasobniki energii w składach elektrycznych



Pojazdy z akumulatorowym magazynem (zasobnikiem) energii, ładowanym podczas jazdy na krótkich odcinkach zelektryfikowanych, są stosowane w Japonii już od sześciu lat na linii Utsunomiya - Karasuyama z 20-kilometrowym odcinkiem niezelektryfikowanym.

W ostatnich kilku latach w Niemczech, Holandii i Austrii odstępuje się od planów elektryfikacji regionalnych linii kolejowych na rzecz wprowadzenia pasażerskich elektrycznych zasobnikowych zespołów (jednostek) trakcyjnych (ang. IPEMU - Independently Powered Electric Multiple-Unit), które stopniowo zastępują nieekonomiczne i mało ekologiczne zespoły z napędem spalinowym (SZT nazywane czasem szynobusami). Producenci dostarczają dla tego celu pojazdy IPEMU, np. dla Austrii 300 szt.

Opracowanie z pracy "Elektryczne zasobnikowe jednostki trakcyjne na częściowo zelektryfikowanych liniach miejskich i podmiejskich", D. Karkosiński, A. Jakubowski, N. Karkosińska-Brzozowska, K. Karwowski, A. Wilk. Opracowanie z pracy "Elektryczne zasobnikowe jednostki trakcyjne na częściowo zelektryfikowanych liniach miejskich i podmiejskich", D. Karkosiński, A. Jakubowski, N. Karkosińska-Brzozowska, K. Karwowski, A. Wilk.

Jak to może wyglądać na Pomorzu



Dominika Macedońska rozwinęła tę ideę i przedstawiła rozwiązanie dla linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w której można utworzyć naprzemiennie występujące odcinki zelektryfikowane i niezelektryfikowane.

Zaproponowała i wstępnie zaprojektowała budowę potrzebnej i aktualnie rozważanej linii Gdańsk Śródmieście - Orunia Górna oraz również niezbędne odtworzenie komunikacji kolejowej do północnych dzielnic Gdyni, aż do portu Oksywie.

Zielonym kolorem zaznaczono odcinki (jeden istniejący oraz dwa, których budowa jest rozważana), które nie wymagają elektryfikacji. Na czarno zaznaczono odcinki, na których elektryfikacja jest niezbędna lub już istnieje. Zielonym kolorem zaznaczono odcinki (jeden istniejący oraz dwa, których budowa jest rozważana), które nie wymagają elektryfikacji. Na czarno zaznaczono odcinki, na których elektryfikacja jest niezbędna lub już istnieje.
Przyjmując, że z powodu wymagań ruchu towarowego elektryfikacja linii z Kościerzyny do Gdyni przez Osowę jest nieodwołalna, przeanalizowała przedstawiony na rysunku poniżej układ komunikacyjny dla ruchu pociągów SKM/PKM z zasobnikami energii, składający się z odcinków zelektryfikowanych oznaczonych kolorem czarnym i odcinków niezelektryfikowanych oznaczonych kolorem zielonym.

Na podstawie serii obliczeń, tzw. przejazdów teoretycznych dla wybranego seryjnie produkowanego klasycznego elektrycznego zespołu trakcyjnego EZT (ang. EMU - Electric Multiple Unit), autorka pracy wyznaczyła zapotrzebowanie energetyczne dla przejazdów odcinkami niezelektryfikowanymi i dobrała zasobnik hybrydowy składający się z baterii akumulatorów nowej generacji oraz superkondensatorów.

Obliczenia powtórzyła uwzględniając masę zasobnika z osprzętem, w który pojazd zostałby hipotecznie doposażony, z uwzględnieniem odzysku energii hamowania. Założyła eksploatacyjne (podczas przejazdów rozkładowych) rozładowanie zasobnika tylko do 50 proc. jego pojemności znamionowej (pozostała energia jest zapasem dla zasilania ewentualnych kursów awaryjnych). Ładowanie następowałoby podczas jazdy i rozkładowych postojów na odcinkach zelektryfikowanych.

Wyliczenia mówią, że to się opłaca



W wyniku przeprowadzonej analizy transportowej, ekonomicznej inwestycyjnej i eksploatacyjnej oraz środowiskowej wykazała, że zastosowanie elektrycznych zespołów zasobnikowych w stosunku do zespołów z napędem spalinowym oraz budowy sieci trakcyjnej i użytkowanie klasycznych zespołów elektrycznych, może być najbardziej korzystne.

Ponadto, oprócz korzyści ekonomicznych, ekologicznych i krajobrazowych, odstąpienie od elektryfikacji znacznie skróciłoby prace przy dwóch odcinkach istotnych dla komunikacji miejskiej w Gdańsku w kierunku południowym oraz w Gdyni w kierunku północnym.

Takie pojazdy mogłyby powstawać także w Polsce



Dwóch producentów taboru kolejowego w Polsce zaczyna dopiero produkcję trakcyjnych zespołów z napędem spalinowo-elektrycznym. Pojazdy takie mogą być zasilane albo paliwem albo z sieci trakcyjnej. Rozwiązanie to nie jest specjalną nowością, gdyż napęd spalinowo-elektryczny jest od zawsze stosowany, między innymi w łodziach podwodnych.

Tymczasem omawiana praca dyplomowa dotyczy kolejowych pojazdów z napędem elektrycznym i z zasilaniem hybrydowym. Rozwiązanie to jest stosowane z powodzeniem w gdyńskich trolejbusach, które bez sieci trakcyjnej dojeżdżają do Ergo Areny i do innych coraz bardziej odległych dzielnic Gdyni.

Trolejbus jeździ do Ergo Areny bez korzystania z trakcji



Pomorze Gdańskie ma wyjątkowe historyczne predyspozycje do wprowadzenia omawianego nowatorskiego rozwiązania. Przecież Pomorska Kolej Metropolitalna została zbudowana w obrębie Gdańska po śladzie dawnej Kolei Kokoszkowskiej (Gd. Wrzeszcz - Stara Piła) a od lat 1908 - 1014 do początku lat 1950 XX w. eksploatowano dwuwagonowe elektryczne zespoły akumulatorowe serii AT3, znane jako Wittfeldy, które kursowały także z Gdańska do Chojnic.

Praca Dominiki Macedońskiej powstała pod opieką dr. hab. inż. Dariusza Karkosińskiego, prof. PG z Katedry Inżynierii Elektrycznej Transportu Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. Recenzentem pracy był dr hab. inż. Krzysztof Karwowski, prof. PG. Zarówno praca dyplomowa, jej prezentacja, jak i odpowiedzi na egzaminie dyplomowym zostały ocenione na ocenę bardzo dobrą.
Dr hab. inż. Dariusz Karkosiński, prof PG

Opinie (361) ponad 20 zablokowanych

  • No i fajnie

    • 5 3

  • To teraz pisze się prace mgr o takich rzeczach ?

    Ciekawe czy pani dominika oraz jej profesor pracują w sektorze prywatnym gdzie płaci się za umiejętności i wiedze, czy prowadzą to wszystko na koszt podatnika. Mam dla was dobrą wiadomośc sama demografia sprawi że ten wasz system upadnie. Jestem facetem z doświadczeniem i wykształceniem w tej branży, ale mi nie pozwolą decydować o tym, bo nie mam układów.

    • 8 6

  • Czytam ze zrozumieniem i... (3)

    wynika z pracy dyplomowej, że to pomysł na ratowanie polskiego (ruskiego?) górnictwa (nagroda od sosina się należy), tylko za dużo większą kasę. Bo z czego niby bierze się prąd u nas...

    Gdyby tworzyć projekty wykorzystujące tylko oze to można chylić czoła.

    • 1 8

    • prąd bierze się z kontaktu nie z sasina (2)

      • 0 1

      • dla opozycji Sasin produkuje prąd u siebie w piwnicy, z ruskiego węgla, przecież to oczywistość

        • 1 1

      • Właśnie teraz

        sosin rozwiązuje problemy górnictwa...

        • 2 0

  • (3)

    Decyzja o elektryfikacji PKM zapadła i to chyba już dawno temu, jeszcze zanim wbito pierwszą łopatę pod budowę linii Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa. Projekt budowlany od razu uwzględniał przyszłą elektryfikację. Odsunięto ją jedynie na później, bo nie miałyby sensu pociągi elektryczne kursujące tylko do Osowy. PLK zaplanowała elektryfikację linii 201 (Kościerzyna - Gdynia) na późniejsze lata i do tego też dopasowana została budowa PKMki.

    Argument o walorach estetycznych, które rzekomo miałyby zostać utracone na skutek elektryfikacji jest kompletnie nietrafiony. 99% sieci kolejowej Szwajcarii jest zelektryfikowane i absolutnie w żadnym stopniu to nie wpływa na piękno krajobrazów, które można podziwiać w tym kraju z okien pociągów.

    • 7 6

    • Przysuniemy góry i będzie krajobrazowo (1)

      na trasie PKM.

      • 1 1

      • Krajobrazowo to już jest, szczególnie między Kiełpinkiem a Matarnią czy między Brętowem a Niedźwiednikiem. Na dalszej trasie do Kościerzyny również jest co podziwiać. Ale to nie jest żaden argument przeciwko elektryfikacji linii kolejowych.

        • 2 0

    • To jeszcze pora aby od tego projektu odstąpić

      Zaprojektowanie nie wymaga realizacji.

      • 0 3

  • Identycznie jest z tramwajami które trzeba zastapic autobusami elektrycznymi,trakcja tramwajowa szpeci krajobraz miasta! (1)

    Jest bardzo kosztowna i nie efektywna i jak się okazuje bardzo awaryjna. Dodatkowo największy hałas w mieście. Nigdzie na świecie tramwaj już się nie rozwija ,W Polsce mamy jeden zakład produkcyjny tramwajów który jest na sklaruj bankructwa i utrzymują go tylko zamówienia z Gdańska.

    • 6 8

    • Mamy trzy , albo i cztery fabryki tramwajów. Pesa, Solaris, Modertrans no i Newag

      • 0 0

  • (3)

    I 20 km/h pod gorke jasne

    • 6 5

    • (2)

      Jest to możliwe że tak

      • 0 0

      • Ja widzę że ta pani Gruszecka Spychała nosi białe drewniaki na nogach bo ja też chodzę w tych białych drewniakach

        • 0 0

      • No bo ja też noszę białe drewniaki na nogach

        • 0 0

  • Aż wstyd ! Politechnika Gdańska wygaduje bzdury ! (4)

    Od kiedy spalinowe składy mają mniejszy wpływ na środowisko niż elektryczne! Promujemy Auta na prąd, a pociągi na mazut ? Pomorskie to nie Austria nie ma podjazdów pod wzniesienia ponad 60%! Hybrydowa bzdura! Zestaw baterii byłby tak ciężkie, że pociąg by nie wjechał na nachylenie 40 %. A odcinek ze Strzyża do Kiełpina z pasażerami, pokonywał ze średnią prędkością 10 km/h i nie wiem czy w ogóle na tych bateriach by dojechał. Przecież coś musi ładować te akumulatory czy kondensatory ! Prąd można podać przez szyny nie trzeba trakcji napowietrznej ! Eksperci z Politechniki się kompletnie skompromitowali !!! Aż strach wysłać dzieci na taka Politechnikę. Mam 30 lat doświadczenia w kolejnictwie. Budowałem trakcje kolejowe w Austrii, Polsce, Argentynie, Chinach (pod transport magnetyczny) i 17 innych rajach ale takich bzdur nie słyszałem.

    • 19 8

    • Pierwsze wagony akumulatorowe zastosowały

      koleje niemieckie w 1887 roku. Po wojnie na trasie Prabuty-Kwidzyn i Jabłonowo kursowały wagony akumulatorowe z których jeden został adoptowany do potrzeb pociągu pogotowia sieciowego. Stacjonował w Odcinku Sieci w Gdańsku.

      • 2 1

    • prąd można podać przez szyny (2)

      rzeczywiście - fachowiec, nie ma co

      • 1 3

      • nie no, można podać prąd przez szyny

        w UK stosuje się "trzecią szynę", w innych krajach używaną głównie w systemach kolei podziemnej.

        • 1 1

      • Pisząc takie bzdury tylko się kolego kompromitujesz

        • 0 0

  • Śmieszy mnie ta dyskusja (5)

    Nie jestem specjalistą od kolei ale obserwuje rozwój innych srodków transportu.
    Jako przykład trolejbusy. W Gdyni trolejbusy sa w stanie pokonac odcinki tras bez zasilania z sieci trakcyjnej. Da się. Kilka lat temu wydawałoby się niemozliwe. Przy podejsciu spejalistów od kolei, komunikacja miejska opierała by się na ikarusach i trolejbusach ZIU. Dlatego mamy taką kolej, opartą o EN 51 i EU przepraszam EP 07.

    • 11 5

    • (3)

      Co to jest EN 51? To coś od PESA?

      • 1 1

      • do 51 dodaj 6 i wyjdzie 57.

        taki haczyk

        • 0 0

      • EN51 to przodek EN57 sprzed 2WŚ (1)

        • 1 0

        • Jeżeli już to EW51

          • 0 0

    • Pociągi to nie trolejbusy. Ponadto, brak sieci

      trakcyjnej uniemożliwiłby kombinacje relacji.

      Pociągi z Gdyni przez Osowę i Port Lotniczy powinny jechać dalej za Gdańsk Wrzeszcz.

      Wtedy taboru z akumulatorami powinno być więcej. Ale ich cena byłaby droższa.

      • 0 0

  • 17 godzin naprawiano uszkodzoną sieć trakcyjną tramwajów ,zlikwidowac w koncu i zastapic autobusami na stałe (2)

    bo obecnie i tak autobusy jadą za tramwaje.

    • 5 5

    • Dlatego nie należy budować sieci trakcyjnej (1)

      • 1 1

      • Degradacja gdańskiej tramwajowej sieci trakcyjnej dokonana przez Rajbud nie jest żadnym argumentem

        • 0 0

  • Milion aut elektrycznych Mateusza i auto Izera (4)

    które powstało tylko nie ma fabryki, która je wyprodukuje
    wspaniałe są te opowieści dziwnej treści z PG
    pociągi na baterie ładowane prądem z rosyjskiego węgla
    Teraz musi się wypowiedzieć spec od CPK - Marcin VAT

    • 6 9

    • Marcin VAT prostuje łopatę potrzebną do rozpoczęcia (1)

      budowy drogi czerwonej oraz szybiej kolei w rurze.

      • 4 1

      • Czy chodzi o rurę ściekową?

        • 0 0

    • A jednak sieją... (1)

      • 0 0

      • Sasinieją raczej...

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Kiedy noc i dzień mają podobną długość?

 

Najczęściej czytane