• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skończył się sprawdzian szóstoklasistów

Elżbieta Michalak
4 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 10:33 (4 kwietnia 2013)
Dziś ponad 5 tys. szóstoklasistów z trójmiejskich szkół podstawowych przystąpiło do testów kompetencji. Na zdjęciu uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 89 w Gdańsku. Dziś ponad 5 tys. szóstoklasistów z trójmiejskich szkół podstawowych przystąpiło do testów kompetencji. Na zdjęciu uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 89 w Gdańsku.

Ponad 5 tys. szóstoklasistów z trójmiejskich szkół podstawowych przystąpiło do sprawdzianu, który potwierdzić ma ich umiejętności i kompetencje. Uczestnictwo w egzaminie jest obowiązkowe, ale nie ma wpływu na ukończenie szkoły i na przyjęcie ucznia do gimnazjum.



Test szóstoklasisty, gimnazjalisty, matura... Nie za dużo tych egzaminów?

Aktualizacja, godz. 13:45 Sprawdź, czy dobrze napisałeś sprawdzian szóstoklasisty. Podajemy odpowiedzi:

Zadanie 1.
D. Siła oddziaływania słów zależy od sposobu ich wypowiadania

Zadanie 2.
C. Odbiorcy twojej wypowiedzi oceniają cię nie tylko za jej treść

Zadanie 3.
B. mówienie z poszanowaniem słuchacza

Zadanie 4.
D. ustnych

Zadanie 5.
C. brzmienie głosu silnie oddziałuje na słuchacza

Zadanie 6.
B. książki popularnonaukowej

Zadanie 7.
B. Pierwszej i trzeciej

Zadanie 8.
D. znaczenia

Zadanie 9.
A. skrzydlate słowo

Zadanie 10.
D. nieznajome i znane

Zadanie 11.
A. 5

Zadanie 12.
C. w czwartek

Zadanie 13.
A. 4

Zadanie 14.
B. 9,2 kg

Zadanie 15.
D. o 16:30

Zadanie 16.
C. o 16:38

Zadanie 17.
A. o 17:07

Zadanie 18.
C. 24 kwietnia

Zadanie 19.
B. 17 m 

Zadanie 20.
A. dwa razy

Zadanie 21.
Odp. Równe pola powierzchni mają przedpokój i łazienka (po 6 metrów kwadratowych)

Zadanie 22.
1534 x 0,2 = 306,8
306,8:12 = 25,5
Odp: Uczniowie mogli kupić najwięcej 25 sadzonek

Zadanie 23.
48 - książki przyrodnicze
16 - książki o roślinach
32 - książki o zwierzętach
37 - książki historyczne

32+5 = 37
Odp: Do biblioteki zakupiono 37 książek historycznych

Zadanie 24.
17m2 x 280 l = 4760 l 
Odp: W ciągu roku na trawnik spadło 4760 litrów deszczu

Aktualizacja, godz. 12:56

Wszystkie arkusze tegorocznych sprawdzianów szóstoklasistów znajdziesz u nas w serwisie nauka.

Aktualizacja, godz. 10:30 Szóstoklasiści zakończyli już pisanie testu. Złożony był z 26 pytań, z których 20 miało charakter zamknięty, a sześć - otwarty. Dotyczyły wiedzy z zakresu języka polskiego i matematyki.

- Test był łatwy, najłatwiejsze były pytania z matematyki, uczyłam się godzinę i to chyba wystarczy - cieszy się mała Daria ze Szkoły Podstawowej nr 57, przy ul. Aksamitnej 8 w Gdańsku.

- Matematyka bardziej na myślenie, trudniejsza dla mnie była praca z tekstem. Zdziwiło mnie, że nie było skali i kierunków świata, choć co roku były - dodaje jej koleżanka Olivia.

- Zdezorientowało mnie jedno zadanie, które dotyczyło uzasadnienia tego, dlaczego warto poprawnie mówić i pisać po polsku. To pytanie zajęło mi najwięcej czasu - przyznaje Wiktoria z Gdańskiej Autonomicznej Szkoły Podstawowej.

Wyniki testu szóstoklasisty poznamy 26 maja.

***


Egzamin rozpoczął się o godz. 9:00. Test z języka polskiego i matematyki pisze dziś ponad 5 tysięcy uczniów szóstych klas trójmiejskich szkół podstawowych. To pierwszy tak obszerny sprawdzian w życiu trzynastolatków, do którego szkoła próbowała ich solidnie przygotować.

- To test ponadprzedmiotowy, z zadaniami głównie z matematyki i języka polskiego. Inne przedmioty, jak historia czy biologia mogą się pojawić kontekstowo - mówi Joanna Wawrowska z OKE w Gdańsku.

Test jest jeden i taki sam dla wszystkich szkół w Polsce. Egzamin, decyzją dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, rozpoczął się o godz. 9:00 i trwać będzie do godz. 10:00 (nieco inaczej jest w przypadku uczniów z dysfunkcjami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla których czas wydłużono o 30 min.).

Sprawdzian szóstoklasisty jest obowiązkowy, ale jego wyniki nie mają wpływu na ukończenie szkoły czy dostanie się do wybranego przez ucznia gimnazjum. Nadrzędnym celem egzaminu jest sprawdzenie umiejętności uczniów oraz tego, jak i na ile opanowali pisanie, czytanie, wnioskowanie czy korzystanie z informacji. Wszystkie arkusze szóstoklasistów zostaną zakodowane i sprawdzane przez egzaminatorów z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnych. Wyniki poznamy pod koniec maja.

Już niedługo zamieścimy na naszej stronie arkusze ze sprawdzianu szóstoklasistów, a wraz z nimi rozwiązania zadań.

Kilka dni temu MEN na swojej stronie zamieściło propozycję nowelizacji rozporządzenia, które od 2015 roku zmieniałoby zasady sprawdzianu kompetencji szóstoklasistów. Sprawdzian miałby składać się z dwóch części i badać umiejętności z języka polskiego i matematyki (jak do tej pory) oraz osobno sprawdzać umiejętności językowe (z obcego języka nowożytnego). Nie wiadomo jeszcze, czy test rozłożony byłby na dwa osobne dni, czy obie części odbyłyby się jednego dnia.
Elżbieta Michalak

Opinie (75) ponad 10 zablokowanych

  • jedna wielka bzdura rządu PO-PSL. Nic nie wnoszący sprawdzian dla dzieci.

    Jaki rząd (minister) taki test.

    • 1 0

  • Dzis to jest wielki dzień dla Mojej córeczki! (4)

    Jestem pewna,że ma nie tylko urodę po mamusi ale i rozum:)Po wynikach razem z Moim ukochanym(zresztą bardzo przystojnym i bogatym)mężem kupujemy dla Niej na przyszłość apartament w centrum Gdańska oraz wejściówki na Top model!

    • 11 16

    • UHA,HA,HA....

      ALE JAJA;-DDDDD

      • 0 0

    • pozdro Andżeliko!*

      *Andżelika To Facet, copyright 2013 by Pan Planeta

      • 3 0

    • Heheh taki żarcik ;P

      • 5 0

    • Widać masz za długą smycz z kuchni skoro doszłaś do komputera. Coś tam nabazgrałaś a teraz wracaj pucować gary i nie zawracaj głowy normalnym ludziom.

      • 8 2

  • hola hola

    Pani, dziennikarko? Skoro robi pani wywiad z dzieckiem, to proszę nie zniekształcać po swojemu jego słów. Trudno się wtedy jemu obronić i odwrócić sens wypowiedzi. Łatwo się wtedy krzywdzi. A już szczególnie młodą młodzież. Zatem JA dokonam sprostowania w imieniu córki. Daria mówiła o łatwiejszym teście w porównaniu z innymi, rozwiązywanymi w klasie. Uczyła się całe trzy lata do testu, sama powtórka jej zajęła godzinę, dnia poprzedniego. A, i moja córka jest niskiego wzrostu, lecz nie mała!!! Jak Pani może tak bez wyczucia obrażać wrażliwą duszę?? Pomyłka z pani powołaniem....

    • 4 1

  • Fabryka robotników

    i tyle. Nasz system edukacji przygotowuje nasze dzieci do roli europejskich Chińczyków - najtańszej siły roboczej. Wyższe specjalistyczne wykształcenie nikomu tutaj nie będzie potrzebne, wyrobnika sie jak najszybciej przyuczy i wystarczy. Nasze dzieci już od podstawówki prowadzimy z mężem tak, aby były przygotowane do studiów za granicą, i aby rynkiem pracy była dla nich Europa a nie tylko Polska, którą kolejne rządy cofają coraz bardziej w rozwoju:( Tylko jak będzie wygladalo nasze życie, gdy już nasze dzieci założa rodziny. Czy zamiast cieszyć się bliskim kontaktem dziadki - wnuki jak to jest teraz, my bedziemy ogladać nasze wnuki tylko przez skypea?:( Oby zdrajcy którzy wyprzedali i niszczą to co zostało w tym kraju ponieśli za to sroga karę:/

    • 4 0

  • (4)

    dla Pani "obserwatorki" która tak strasznie martwi się o swoją "zestersowaną" pociechę - szkołą ma służyć zdobywaniu noych umiejętności i nauce - to nie są wakacje ani czas na relaks i z pewnością szkoła nie powoduje "wrzodów".
    Chyba ze jest Pani kolejnym zwolennikiem bezstresowego wychowania którego efekty można podziwiać na codzień !!!!

    • 4 1

    • co pani może wiedzieć (2)

      uważam ,że dziecko ma prawo do spokojnego życia a nie do ciągłego myślenia jak wypadnie...dziecko ma budowac swoje ego a dorośli wszelkimi sposobami mu to uniemożliwiają..traktując jak potencjalnego "głupszego" od siebie..niestety czas się pogodzić z tym ,że dzieci są mądrzejsze od poprzedniego pokolenia co związane jest z naturalną ewolucją intelektu a także z inną stymulacją ( mądrzejsze "zabawki"na przykłąd)
      My dorośli się z tym nie godzimy więc wszelkimi sposobami próbujemy te dzieci "osłabić" ukazujac,że jednak nie są wcale takie mądre!!!
      Moja córka niezwykle utalentowana matematycznie wielokrotnie zwracała uwagę pani z matematyki o pomyłce w obliczeniach..i wiecie co ? pani ją znienawidziała zamiast przyjąć do wiadomosci ,że może się mylić..
      Moim zdaniem powinniśmy się uczyć ale od ..dzieci..
      Bo one są autentyczne, mądre, radosne i niezwykle bogate wewnętrznie.
      Dorośli to wszystko niszczą..nakazami, zakazami, wszelkimi sposobami ..by dziecko zdołowac , złamać..niestety elementy czarnej pedagogiki są widoczne w obecnym wychowaniu ..a co do mnie ..wychowałam dwóch synów..jeden miał "przewalone" bo zachowywałam sie jakbym mogła wpłynąc na jego życie, w rzeczywistości chciał tylko miłosci i tego by mu nie przeszkadzać a ja ..powinienieś , musisz, spróbuj...wpajałam mu szacunek i gotowe regułki..a drugi...? nauczyłam się od Korczaka ,że dziecko należy obserwować i mu nie przeszkadzać...wszystko co powinno się robić to dawać dobry przykłąd..no i już wiem jakie są eekty-spokojny, radosny, pewny siebie człowiek..a moze będzie krawcem a nie prawnikiem to już jego wybór..

      • 2 1

      • Co ciekawe ostatnie badania wykazały coś dokładnie odwrotnego.

        Ponieważ inteligencja nie jest już nam potrzebna do przetrwania, każde kolejne pokolenie jest coraz głupsze. Inteligencja jako cecha nie dająca przewagi przy przetrwaniu i rozmnażaniu się (jest raczej na odwrót) przestaje być genetyczną przewagą, więc zanika powoli.

        • 1 0

      • Szkoda słów

        • 0 1

    • Pani Sylwio..

      Dziecinstwo jest tylko raz i każdy za nim teskni a jak dzieci je przeżywają po dziecięcemu to zaraz jestesmy żli ,że są za radośni i że czują się lepiej od nas.
      Ja do mojego dziecka mam ogromny szacunek i empatię co oznacza ,że rozumiem na co ma na co nie ma ochoty...rozumiem ale to nie oznacza,że nie inspiruje do myślenie a to co innego niż wypominanie wakacji..dziecko ma jeszcze czas na tylko praca, zwłaszcza w tym kraju choć na 100 pr wszelkimi sposobami będę namawiac do wyjazdu za granicę a dlaczego to wszyscy wiedzą.

      • 0 0

  • beznadzieja (2)

    czarna rozpacz i totalna d*po-żenada...

    Te wszystkie testy to cały nasz pomysł na edukację ?

    Po roku na studiach na jednej z niemieckich uczelni stwierdziłem, że Polska skazana jest na intelektualną zagładę...

    • 3 0

    • oczywiście ,że tak (1)

      rządzi alkohol i kościół...a te dwa niszczą umysł w takim samym stopniu niestety

      • 1 4

      • rządzi PO gamoniu :*

        • 4 0

  • najważniejsze jest.. (3)

    ile ludzi dzięki tym testom ma pracę, urzędników..
    Bo dzieci teraz dzięki komputerom przewyższają wszystkie pokolenia..
    Ale najważniejsze żeby tyle ludzi z komisji chleb miało bo test i tak nie ważny

    • 0 2

    • (1)

      Komputer służy dzieciom do fajsbuka i gier. Do niczego innego.

      • 2 0

      • komputer jest jak nóz

        można nim zabić i można chleb kroić, mądry człowiek będzie szukał mądrych rzeczy...bo wszystko można tam znależć a człowiek pospolity będzie skupiał się tylko na grach i facebooku -dziecko też człowiek

        • 1 0

    • Guzik prawda, że dzięki komputerom przewyższają wszystkie pokolenia. Przykład z rekrutacji? Zadaję proste pytanie, na które każdy normalnie myślący człowiek odpowiedziałby bez zastanowienia. I co słyszę? "Sprawdziłbym w Google to bym wiedział". Tak więc są też przykłady na to, że komputer nas uwstecznia, bo zamiast czegoś się nauczyć, żeby poradzić sobie również bez komputera to młode pokolenie zbyt mocno opiera się na zdobyczach technologii.

      • 1 0

  • Pisałem dziś ten sprawdzian.

    Wiem, że to nie normalne ale polski był dla mnie trudniejszy niż matematyka.
    Bo z matematyki mam 6 a z polskiego 4. Mój kolega napisał na 10pkt a miał średnią 4.0 i dostał się do dobrego gim (PG 17 Bstok najlepsze) poza obwodowego. Ja będę mieć ok. 25pkt i średnią 5,22 a najważniejsza jest średnia

    • 0 1

  • moja córka w ogóle się nie stresowała, pewnie dostanie ze 20 punktów (1)

    ale w ogóle jej to nie kręciło. Oddałą wcześniej pracę, bo juz sie jej nie chciało sprawdzać , czy wszystko o.k.

    • 2 3

    • Takim samym później będzie pracownikiem.

      • 4 1

  • Wyniki nie mają wpływu na "dostanie" się do gimnazjum - NIEPRAWDA (8)

    Nieprawdą jest, że wyniki testu nie mają wpływu na dostanie się do gimnazjum. Mają - w wielu szkołach punkty uzyskane z tego egzaminu są elementem składowym punktacji przy rekrutacji np. Gimnazjum 24 Gdynia, Gimnazjum nr 2 Gdynia i wiele wiele innych. Zatem proszę pisać w artykule o stanie faktycznym a nie o teorii.

    • 33 3

    • (5)

      Wyniki mają wpływ, jeśli rodzice i dziecko wybierają nierejonowe gimnazjum. jeśli uczeń będzie chodził do gimnazjum w rejonie, wyniki egzaminu są bez znaczenia.

      • 10 0

      • (4)

        Nie każdy ma szczęście być zameldowanym czy mieszkać w obwodzie dobrych szkół. Ale wiem, że są rodzice, którzy w tej materii są powiedzmy "kreatywni"

        • 2 1

        • "dobrych szkół" (3)

          Zamiast kombinować lepiej przestać się łudzić, że wybór GIMNAZJUM ma znaczenie.

          Gdy rodzice nie będą poświęcać czasu dziecku, uczyć je i wychowywać, to nawet najlepsza szkoła nic nie da.

          Jeśli natomiast dziecko jest tak "wychuchane", że nie poradzi sobie psychicznie z presją rówieśników ze złej szkoły, to w dorosłym życiu również nie da rady.

          • 6 2

          • (1)

            Zła szkoła to w moim rozumieniu nie tylko "niegrzeczni" koledzy, ale również ograniczona oferta edukacyjna w postaci np. zajęć dodatkowych rozwijających uzdolnienia, czy brak zapału nauczycieli do zrobienia z dzieckiem zdolnym czegoś więcej niż nakazuje minimum. Dobra szkoła to nie kwestia wychuchanych dzieci, ale również organizacji życia szkoły przez jej kadrę i dyrekcję i rodziców. Nie liczę tu na przejęcie funkcji wychowawczych przez nauczycieli i zepchnięcie na nich swoich rodzicielskich obowiązków, ale właśnie na to, co szkoła oferuje poza "odbębnionymi" godzinami lekcyjnymi czy nawet najzwyczajniej na lepsze niż przeciętne wyposażenie placówki. Dla mnie w tym kontekście wybór gimnazjum jednak ma znaczenie, zwłaszcza, że to "lepsze" daje ulgę portfelowi rodzica, który nie jest zmuszony do ciągłego opłacania zajęć dodatkowych zdolnemu uczniowi, by zapewnić dziecku naukę czegoś ponad minimum.

            • 3 0

            • Dajcie nauczycielom godziwe zarobki a zobaczycie ile wasze dzieci zyskają!!

              • 0 4

          • Zwłaszcza przy dzisiejszym programie.

            Nawet jeżeli w jakimś słabszym gimnazjum uczeń nie zrealizuje fragmentu materiału, to nadgonienie tego jest kwestią raczej kilku dni niż miesięcy. Dopiero wybór LO ma znaczenie, głównie w kontekście dobrych studiów, gdyż w lepszych ogólniakach nauczyciele wychodzą poza program. A na studiach wiadomo, odrobina fory i np. znajomośc całek już idąc na PG zdecydowanie nie zaszkodzą.

            • 2 0

    • pisze się: nieprawdaŻ ! (1)

      • 0 0

      • bzdura, nie w tym kontekście

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Klimat na pomorzu określa się jako:

 

Najczęściej czytane