• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uniwersytet Gdański zmienia logo po 50 latach

ws
12 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Nowe logo od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni.

Nowy znak graficzny - logo Uniwersytetu Gdańskiego - od 1 czerwca 2021 r. zastąpi dotychczasowe godło uczelni. Ma podkreślać akademickie oblicze Gdańska, związki z morzem, poszanowanie tradycji i nowoczesność. Prace nad nowym znakiem trwały kilka miesięcy.



Zwracasz uwagę na znaki graficzne/logo firm, z których usług korzystasz?

W marcu tego roku dobiegły końca obchody Jubileuszu Uniwersytetu Gdańskiego. Władze uczelni uznały, że to idealny moment na otwarcie nowego rozdziału historii uczelni i dobra okazja do rebrandingu marki, czyli zmiany sygnetu i typografii logotypu, opracowania nowej księgi identyfikacji wizualnej i innych standardów komunikacji graficznej uczelni.

- Cezura pięćdziesięciolecia naszej uczelni to faktycznie znakomity moment do opracowania i wdrożenia nowej identyfikacji wizualnej Uniwersytetu. Dotychczasowy, mocno przestarzały logotyp, niepoddający się regułom funkcjonowania znaku w odwzorowaniach graficznych, cyfrowych i różnoformatowych, brak jasnych wytycznych tzw. księgi znaku, chaos w stosowaniu z innymi elementami graficznymi zmusza nas do opracowania kompletnie nowej, adekwatnej do współczesnych wyzwań strategii identyfikacji wizualnej znaku UG - mówi rektor prof. Piotr Stepnowski.
Uniwersytet Gdański ma nowe logo. Uniwersytet Gdański ma nowe logo.

Kilka miesięcy prac nad nowym logo



W lutym tego roku Senat UG powołał Zespół ds. projektu nowego godła Uniwersytetu Gdańskiego w składzie:
  • prof. Krzysztof Polkowski (rektor ASP),
  • dr Adam Świerżewski (prorektor ASP, specjalista ds. identyfikacji graficznej),
  • prof. UG Aneta Oniszczuk-Jastrząbek (dyrektor Centrum Komunikacji i Promocji UG).

Zespół do swoich prac zaangażował dodatkowo dwóch ekspertów:
  • prof. Jana Buczkowskiego (kierownika Katedry Sztuk Wizualnych PG),
  • mgr. Patryka Hardzieja (Katedra Projektowania Graficznego ASP).

Eksperci opiniowali nadesłane propozycje i pomagali w wyłonieniu znaku kierunkowego. Proces ten podzielono na dwa etapy - pierwszy polegał na zorganizowanego zamkniętego konkursu, do udziału w którym zaproszono pięć graficznych biur projektowych.

Po pierwszych konsultacjach senatorowie wybrali jeden z zaproponowanych znaków jako propozycję kierunkową docelowego logo UG. Zwycięskie Studio Spectro uwzględniło w dalszej kolejności zgłaszane poprawki i propozycje korekt, po czym na kolejnym posiedzeniu Senatu przedstawiło ostateczną, uzgodnioną z zespołem ekspertów wersję znaku.

- Przygotowując propozycję projektu znaku, sugerowaliśmy się przede wszystkim wytycznymi z przedstawionego nam briefu. Nowe logo zostało zaprojektowane tak, aby spełniać liczne założenia, m.in. przedstawia Uniwersytet jako silny i progresywny ośrodek akademicki oraz swoją formą i pomysłem estetycznym umożliwia uporządkowanie języka wizualnego Uczelni - wyjaśnia Gabriela Kozikowska, Project Manager ze Studio Spectro. - Głównymi wytycznymi podczas projektowania było wyjście od heraldyki miasta Gdańska (dwa krzyże), czytelnych liter "U" oraz "G" oraz kolorystyki nawiązującej do morskości. Bardzo istotne było także opracowanie znaku w taki sposób, aby dobrze wyglądał w małej skali, np. na wizytówce, jak również w postaci dużego szyldu na budynku.
- Naszym pomysłem na stworzenie koncepcji odpowiadającej na potrzeby Uczelni było użycie nowoczesnej i czytelnej typografii, mocnego, progresywnego koloru (intensywny kolor ultramaryny) oraz estetyczne i funkcjonalne połączenie pierwszych liter z nazwy Uniwersytetu wraz z dwoma pionowymi krzyżami na siatce modularnej. Zastosowaliśmy tutaj także zabieg przestrzeni negatywowej, co powoduje, że znak zyskuje dodatkową głębię oraz daje podstawy na zbudowanie ciekawego i ponadczasowego języka wizualnego - dodaje Małgorzata Macioch, właścicielka i Art Director ze Studio Spectro.
Nowa identyfikacja została przyjęta przez Senat zdecydowaną większością głosów (48 głosów za, 4 głosów przeciw, 3 wstrzymujące się) oraz jednomyślnie zaaprobowana przez Radę Uczelni.
ws

Miejsca

Opinie (316) ponad 10 zablokowanych

  • Logo wgrane z kasety na Atari ;)

    • 16 0

  • To jest logo na miarę naszych możliwości.

    • 12 0

  • Ryszard: Powiedz mi, po co jest ten miś?

    Hochwander: Właśnie po co?
    Ryszard: Otóż to, nikt nie wie po co, więc nie musisz się obawiać, że ktoś zapyta. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie, mówimy, to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo! I nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu, i co się wtedy zrobi?
    ....

    • 10 0

  • Straszne nieporozumienie

    Tradycyjne jedyne właściwe. Nowe dla mnie nie istnieje.

    • 11 0

  • Nieczytelne

    • 17 0

  • Okropne

    • 10 0

  • (1)

    5 osób do takiego badziewia? moje 5letnie dziecko by miało większą wenę twórczą.

    • 16 0

    • To się nazywa kreatywność :-)

      • 4 1

  • (2)

    Dlaczego nie ma pozytywnych komentarzy???
    Chyba są tacy, którzy pomysł popierają!!!

    • 7 0

    • Chyba nie (1)

      • 7 0

      • kto popiera? studia spectro i ich rodziny w ramach wsparcia

        • 3 0

  • Logo

    Może bardziej nawiązuje do Gdańska poprzez tarcze herbową ale poza tym to lekki dramat . Kolory jak sąsiadujący Stoczniowiec z Olivii . Z daleka to ciapa , plama . Może w druku się obroni . Barwy determinują wszystkie materiały promo i będzie to niestety słabo wyglądało w tych kolorach . 50 lat używał ich Stoczniowiec . Absolutnie zmiana nie warta takiego wysiłku . Proszę o pokazanie innych prac konkursowych . Wtedy będzie jasne , jakich mamy wybrańców do podejmowania decyzji . Warto czasem oddać to w ręce obiektywnych ludzi spoza środowiska lokalnego . Jakie są inne opcje aplikacji tego Logo na innych materiałach i obszarach . Nie spodziewam się oczywiście ,że decyzję w takich sprawach podejmie się w drodze referendum ale efekt niestety poraża negatywnie . Nie chciałbym czegoś takiego na koszulce . To
    Moje zdanie i na tym koniec . Może warto też uzasadnić barwy ? Niebieski od morza czy od Stoczniowca :) jeśli już herbo - gdańsko- podobne to może jednak kombinacja czerwieni a nie blue . Wykończenie liter kwiatkami z Atari ? Trochę słabe jak na uniwerek . Może bardziej PG powinna używać takiej grafiki. Dobra koniec :) ja bym to skierował jednak do kosza Trefla :)

    • 9 0

  • Nowoczesność, ale sprzed 60 lat !

    Po drugie, obecnie dowolne logo aby być nowoczesnym powinno być zwyczajnie ładne i być wielokolorowe !!!

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

I Ogólnopolska Konferencja Ginekologii, Położnictwa i Chorób Piersi MEDFEM

konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Które z wymienionych poniżej miast ma największą powierzchnię?

 

Najczęściej czytane