Z Trójmiasta do NASA. Polka w elitarnej agencji

Piotr Kallalas
27 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku)

Julia Stankiewicz ma 27 lat i właśnie zasiliła szeregi najbardziej elitarnej agencji kosmicznej - Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej - NASA. Gdańszczanka w amerykańskim ośrodku będzie realizować swoją pracę naukową dotyczącą mapowania klęsk żywiołowych.

Czy marzyłe(a)ś o pracy w NASA?

Julia Stankiewicz mimo młodego wieku ma niezwykle bogate doświadczenie naukowe. Uczyła się na kilku zagranicznych uczelniach, brała udział w licznych stażach i szkoleniach, zna cztery języki obce i kilka języków programowania.

- Zna biegle język angielski, francuski oraz niemiecki. W tak młodym wieku pracowała już nawet z takim gigantem jak Rolls-Royce, który produkuje silniki samolotowe. Studiowała na Uniwersytecie Technicznym w Monachium, Sorbonie w Paryżu, International Space University oraz University of Manchester. Uczestniczyła w szkole organizowanej przez Airbus oraz Europejską Agencję Kosmiczną - informował dr Maciej Kawecki, popularyzator nauki.

Pierwsza gdańszczanka w NASA

Teraz przyszedł czas na największe z dotychczasowych wyzwań. Praca w NASA jest z pewnością zwieńczeniem marzeń, ale również niezwykłym osiągnięciem. Julia musiała stawić czoła nie tylko konkurencji, ale również rekrutacji, która jest jeszcze bardziej restrykcyjna dla osób bez amerykańskiego obywatelstwa.

- Obiecałam sobie, że będę pracować nad zdobyciem oferty do końca 2022 i jak nie otrzymam żadnej pozytywnej odpowiedzi do tego czasu, to odpuszczę sobie i skupię się na innych możliwościach. Osoba w NASA, która ostatecznie zaoferowała mi miejsce w zespole, odpisała z 1,5-miesięcznym opóźnieniem, i po już wielu zawodach nawet nie miałam wielkich nadziei, że coś z tego wyniknie. Pomimo to przygotowałam się do rozmowy najlepiej jak mogłam i dałam sobie ostatnią szansę. Jak widać, było warto - zdradziła Julia w rozmowie dla portalu MakeWay.
W ten sposób została pierwszą gdańszczanką pracującą w NASA.

Sieci neuronowe, sterowanie pojazdów falami EEG i blockchain. PG wyróżniła projekty badawcze Sieci neuronowe, sterowanie pojazdów falami EEG i blockchain. PG wyróżniła projekty badawcze

"Chce budować satelity"

Julia uczęszczała do Gdańskiej Autonomicznej Szkoły Podstawowej, by dalej edukację kontynuować w V LO w Gdańsku. Jak wspominają rodzice, marzenia o konstruowaniu zrodziły się w bardzo młodym wieku.

- Odwoziłem kiedyś dzieci do szkoły - mówił dla portalu gdańsk.pl Jacek Stankiewicz, ojciec młodej naukowczyni. - Julka miała 15 lat. Tak jakoś nagle zapytałem: "A co byś chciała studiować?". Odpowiedziała, że chce budować satelity. Aż ręce spadły mi z kierownicy! Skąd wiedziała, że sam o tym zawsze marzyłem?! Jako chłopak miałem być pilotem myśliwców i latałbym, gdyby nie kłopot z kręgosłupem, który zauważyli wojskowi lekarze w Dęblinie.
Po maturze przyszedł czas na studia za granicą - ukończyła licencjat z inżynierii lotniczej/kosmicznej na University of Manchester. Studiowała również na Sorbonie, International Space University w Strasburgu i w Monachium. Warto wspomnieć, że w 2018 r. otrzymała również gdańskie stypendium im. Fahrenheita. Pomimo młodego wieku jej doświadczenia są imponujące.

Kraken już działa. Politechnika Gdańska uruchomiła superkomputer Kraken już działa. Politechnika Gdańska uruchomiła superkomputer

Praca nad mapowaniem klęsk żywiołowych

Teraz przyszedł czas na kolejny etap w życiu młodej naukowczyni. Julia Stankiewicz rozpoczyna kolejną, badawczą przygodę - w NASA będzie pracować nad mapowaniem klęsk żywiołowych.

- Będę pracować nad mapowaniem klęsk żywiołowych w ramach programu ARIA. Jest to projekt wykorzystujący dane satelitarne do analizy przesunięć Ziemi, powodzi czy pożarów. Dane te są ogólnodostępne i analizowane przez różne organizacje, takie jak NASA czy Niemiecka Agencja Kosmiczna. Obecnie NASA nie posiada zautomatyzowanego sposobu generowania tych map, dlatego za każdym razem są one tworzone manualnie. Moim zadaniem będzie opracowanie najlepszego sposobu ich generowania, biorąc pod uwagę różne interpretacje kolorów czy ikonografii w poszczególnych krajach - informuje Julia w rozmowie dla portalu MakeWay.

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

• Ładna dziewczyna (10)

• Bezsensowny komentarz (7)

• To komplement hejterze. Coś czego najwyraźniej nie znasz (6)

• NIechciany i nie na miejscu komplement. (2)

Jeżeli takie prawisz na co dzień, to współczuję komplementowanym.

• Niechciany? Hahaha - następnym razem będę dzwoniła do dziewczyny czy chce żebym coś pozytywnego o niej napisała pod postem na trójmieście.

• Ty to masz smutne życie

Wyjdź z piwnicy i odejdzie od komputera może ktos ci to powie również

Nie, to nie jest komplement, niemadra osobo. Jak by chciala komplementow nt swojej urody, to by co innego na insta robila. Zajmij sie swoja uroda.

• Ty zapewne jesteś pasztetem, który uzurpuje sobie prawo do oceny co sama zainteresowana uważa za komplement

a co nie?

• Najlepiej się wypowiadać za kogoś i obrażać w jej imieniu. Do tego - komu się nie dorasta do pięt w osiągnieciach a pewnie i urodzie.

• Ladnych kobiet jest pełno ale utalentowanych i madrych nie. (1)

• Tych drugich prawie wcale

• Poland cannot into space (5)

Tak to prawda, ale może coś się zmieni w przyszłości :-)

• A właśnie, że może!

• Polska wydaje na kosmos 5zł rocznie per capita

• Mój kolega 32 lata temu pracował w CBK - Centrum Badań Kosmicznych. Uciekł stamtąd do banku na admina (1)

I zresztą szefa miał nieprzyjemnego, pracoholika uciekającego w pracę od problemów małżeńskich.

• Chyba o rozwodach nie slyszal.

• Nie staraj sie udawać ze znasz angielski.

Bo nie znasz.

• Opinia wyróżniona

(10)

Brawo. Gratuluję wiedzy, determinacji i podążania za marzeniami.

• oraz finansów (9)

• Opinia wyróżniona

(8)

Finansów być może też, ale przede wszystkim widać, że urodziła się w rodzinie, która dała jej świetny start. Można tylko pogratulować, że tak świetnie wykorzystała swoje zasoby. Z pozytkiem nie tylko dla siebie :)

Rodzina i finanse maja marginalne znaczenie dla zdeterminowanego dziecka w obecnych czasach. Mentalnosc i wytrwalosc to gwarancja sukcesu w Stanach.
          PS: 1,5 mies to nie "opoznienie", rekrutacja trwa czesto kilka miesiecy, zwlaszcza jesli wiaze sie to z pozwoleniem na prace :-)

• wierzysz w to co napisałeś ? (1)

• Wierze. Takich Polakow jak ona sa w Stanach setki (sama mialam polskiego promotora na amerykanskim uniwersytecie bo byl najlepszy i kierowal katedra), tylko nie czytasz o nich w wiadomosciach.

Czy dziecko będzie zdeterminowane zależy głównie od mądrego wychowania, które pokieruje dzieckiem w taki sposób, aby pielęgnowało swoje mocne strony i pracowało nad słabymi. Bez frustracji i zastraszania.

Frustracja jest wazna dla sukcesu. Umiejetnosc radzenia sobie z porazkami to absolutna podstawa w zawodzie naukowca albo w sporcie.

• Umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami uczy się od rodziców, którzy w konfrontacji z nimi nie frustrują się, tylko potrafią przejść nad nimi do porządku dziennego. We frustracji nie ma nic pozytywnego.

• Najgłupsza rzecz jaką przeczytałem w tym roku... (1)

• Tak pisza typowi "losers". Sama pracuje w Stanach w podobnej "elitarnej" instytucji i na komentarze rodziny typu "ooo to sie nie da, bo to trzeba byc madrym" albo "miec znajomosci" odpowiadam ze mielismy takie mozliwosci finansowe i takie same geny. Pracuje z osobami po matematyce na stanowych uniwersytetach ktore lepiej sobie radza niz doktorzy po ivy league.

I to rozumiem. Kariera za talent i umiejętności. A nie jak większość naszych rodaczek za oceanem, które(jak np. Rosati) musiało kłaść się pod starszym grubasem, słuchając jego bajery i obietnice sławy xD

• Weronika ma jednak jalieś osiągniecia. Są gorsze przykłady, ale daruję sobie nazwiska (2)

- po co piętnować kogoś przy okazji takiego pozytywnego newsa.
      Anonimowo bardziej fair jest potępiać postawy i drogi do "sukcesu" niż konkretną osobę.

• Ona ma takie osiągnięcia jak ja w NBA - raz byłem na meczu i przez sekundę byłem na kamerze ;)

• Bo to niesprawiedliwe. Mężczyzna musi mieć talent i osiąga cele praca własnych rąk, a baba świeci dziurami, daje się ujeżdżać spoconym grubasem i osiąga cele na skróty. To dyskryminacja!

I to powinna być tzw infuencerka. Macie młode dziewczyny wzór do naśladowania a nie kręcenie tyłkiem przed kamerą telefonu, dawanie w szyję i najdroższe ciuszki.

No tak, ale nie kazdy ma jednak IQ i charakter Julii, obiektywnie rzecz biorac ;)

• No tak, ale marzyć zawsze można ;)

• Polska ją wykształciła (16)

a korzyści odnosi NASA. Super interes...

• Korzyści będzie odczuwał świat (1)

• Taaa - nie cały świat - i nie w równym tempie - do nas dotrą nowości z NASA za 30 lat

• Polska ciebie wykształciła, a konsekwencje ponosimy wszyscy

super interes..

• Trudno. Głupi traci dwa razy.

Czy też może powinna zostać w kraju nie mając perspektyw robienia tego co lubi, bo "orzeł biały" i "my cierpieli za miliony"?

• Dokładnie niech odda pieniądze za wykształcenie albo pracuje w PL przynajmniej 5lat (9)

• studiowała w UK (8)

tam studia na tym kierunku kosztują ok 30 tys funtów rocznie

• Maturę w PL pisała? (5)

To niech odda kasę za szkolnictwo

• W Polsce jest obowiązek nauki (4)

• Podstawowy (3)

• Dokładnie, liceum nie jest obowiązkowe (2)

• do 18 lat jakaś szkoła jest obowiązkowa (1)

• niekoniecznie szkoła

obowiązek nauki to także KKZ czyli kwalifikacyjny kurs zawodowy ;)

• A sama jej finansowała czy stypendium z Polski dostała? (1)

• Większość buli tam za studia, lub raczej rodzice

• Nie Polska, a sama tego dokonała

Poza tym idąc takim tokiem myślenia to wszystkie uczelnie po drodze mogą rościć sobie prawa do jej sukcesu.

• Czytałeś co tam napisali?

Zagraniczne uniwersytety i upór.

• Niesamowita dziewczyna! (3)

Brawo! Rób swoje :)

• zapytajcie się jej czy chce być nazywana "naukowczyni" z Polski (1)

bo u nas teraz taki klimat :)))))))))))))))))

• ten sztuczny nowologizm to jakiś totalny bełkot, szczęśliwie szybko przeminie jak mądrości kidawy...

• Julka

Razem pilismy piwo na wzgorzu.

a nie jest tak, że ona jest bardziej inżynierką niż naukowczynią?

• tak

ale na zachodzie przez powszechną współpracę np Airbusa, VW czy GE z uczelniami często zaraz po studiach masz tam robotę i staż.

• Potencjał Polaków zawsze rozwija się tylko poza PL. Uciekajcie jak tylko macie kasę i możecie (29)

• Kasa robi kasę i to jest problem w kraju (6)

jak masz od małego pewne wartości wpajane i wzorce, plus odpowiednie wsparcie rodziny (zajęcia dodatkowe, korepetycje itp) i chęci prędzej czy później odniesiesz sukces. Gorzej jak na wszystko musisz zarobić sam, w niektóre kręgi będąc z poza układu nie da się od tak wskoczyć. I to jest problem u nas.

Wszedzie tak jest. Liczba miejsc na górze zawsze jest ograniczona a mit ze zawsze wybiera sie najlepszych w drodze wolnej konkurencji to tylko bajka dla naiwnych.

• Fakt, chyba każdy z poza grup wzajemnej adoracji spotkał się z tym po studiach (4)

nieważne czy to medycyna czy to prawo czy inne kierunki. Najważniejsze są znajomości i wprowadzenie w układ, jeśli masz łeb na karku i zacięcie może się uda wybić, warunek jeden, żaden prezio, kierownik katedry itp nie może mieć synalka albo córci, która przejmie schedę po papie. Widać to szczególnie w zawodach prawniczych i medycznych, często na uczelniach są zadziwiające zbieżności nazwisk.

• To prawda

• Ja się z tym nie spotkałam (2)

Od razu po studiach bez znajomości dostałam pracę w takim miejscu, o którym mówi się, że bez znajomości się nie da. A jednak...

• Na kasie w Lidlu?

• taa w lotosie... albo urzędzie

tu mowa jest o klikach prawniczych i medycznych.

• U-ciek-nie-my!

• "potencjał Polaków rozwija się tylko poza PL" - co to znowu za antypolskie brednie, (17)

człowieku wiesz ilu ludzi zrobiło karierę w Polsce? a ty na podstawie artykułu o tym że dziewczyna trafiła do NASA wypisujesz jakieś swoje antypolskie kompleksy? co z wami jest? dlaczego zawsze musicie puścić kleksa na Polskę?

• artykuły pisane przez Kalalasa do tego cytującego Kaweckiego są wiarygodne jak Niedzielski i Morawiecki razem wzięci

• tak znam wielu (3)

krawcowa milionerką na giełdzie. Jej syn, wójt z Pcimia z biedaka na krezusa mieszkalnego..
        Wielu teraz takich jest

• Mówisz o Cudnej z Sopotu dla której chcieli zamakać galerię handlową i która chciała pisać książki ?

albo vel Bąku specjaliście od transportu ?

• no niektórzy wrócili z okupacji z pełnymi walizkami kasy (1)

no niemożliwe aby kłamali ...

• i mieszkania kolekcjonowali w trójmieście

• Tu się nie ma co obrażać (6)

Po prostu polskie uczelnie w skali świata to co najwyżej średniaki. Jeżeli ktoś tutaj studiował, to wie jakie jest podejście. Student = pieniądz od Państwa. Pamiętam jak na pierwszym roku mieliśmy matematykę i fizykę. Odpadło 70% osób. W następnym roczniku już nie dali matematyki i fizyki na pierwszy rok, tylko na drugi, żeby bardziej "zmotywować" ludzi do zostania na kierunku xD Później poleciałem na studia do Szkocji. Jakaż to była przepaść - na niekorzyść Polski. Podejście do nauki, zachęcanie do niej, profesorowie pod telefonem, z którymi mogłeś się kontaktować zawsze do godziny 20:00. Inny świat, który wspominam bardzo dobrze.

• rzeczywiście szkockie uczelnie rządzą ... (2)

• Chodzi o podejscie (1)

Do studenta ;) u nas to kuleje, student jest często persona non grata bo kadra nie ma na niego czasu

• Tam grupy maja po 14 -18 osób na studiach

I średnio na jednego studenta przypada 2-3 pracowników naukowych. Uczelnie sa stricte nastawione na współpracę z przemysłem, granty badawcze, wdrażanie patentów. U nas jest nadal jakiś mit szkoły dla wszystkich jak średniej albo podstawowej. Ze uczelnia ma kształcić przedewszystkim. Tam tak to nie działa. Jak byłem na wymianie w Niemczech, tam na drugim i trzecim roku już VW, Airbus i Kuka szukały młodych zdolnych, którzy zaraz po studiach mogą za dobra kasę u nich pracować i robić prace naukowe. Jak to u nas wyglądało chyba nie trzeba pisać. Tam na uczelni na hali stało kilkadziesiąt najnowszych obrabiarek Simensa i Mazaka i goście z VW trzepali części jakieś a u nas rownolegle pokazywali jakiegoś rupiecia cnc na taśmy perforowane z lat 70...

• Jeśli nie byli przygotowani to odpadli, proste chyba nie ? (2)

Ukończenie studiów nie jest przymusem i nie każdy powinien je ukończyć. Jak piszesz o jakiejkolwiek skali to najpierw sprawdź na jakich zasadach są przyznawany punkty w rankingach i jakie budżety mają te uczelni. Taki Harvard ma majątek warty ponad 35 miliardów dolarów i budżet roczny na poziomie 3 miliardów dolarów. Jak by to ująć nasze całe szkolnictwo w kraju ma mniejsze wydatki niż ta jedna uczelnia. Podobnie Yale i inne znane w top liście. Dodatkowo bardzo rozwinięty przemysł i ciągła współpraca z przemysłem. U nas nie ma takich korporacji jak Boeing albo Airbus czy VW które wychwytują tam studentów jeszcze na studiach. O poziomie niektórych zachodnich uczelni mogę napisać tyle, kto był na wymianie to wie o co chodzi, trzeba postarać się aby nie wylecieć.

• Spoko (1)

Nie zmienia to faktu, ze nasze uczelnie w skali świata są cienkie ;)

• Niby cienkie wg rankingów

Ale zachodnie firmy sa otwarte na ludzi od nas.

• To nie jest wina Polski, bo to nawet fajny kraj, tylko Polaków. (2)

• To wina Niemców którzy nas napadli, wymordowali i rozkradli w czasie wojny (1)

potem czerwone komuchy

• I tym sposobem tłumaczenia sobie czemu jest coraz gorzej, zamiast wymagać coś od siebie i zmieniać. Mamy ludzi, którzy nie sortują "bo nikt im za to nie płaci", albo zdegenerowanych sadystów, którzy biją ułomnego i to nagrywają. Ty wiesz, że to może się jeszcze toczyć w dół tego zbocza? Są możliwości, by to zmienić - wystarczy tylko nie usprawiedliwiać tego co dzieje się teraz.

• Obajtek na przykład (1)

Największą Obajtek, a zaraz po nim Morawiecki

• Akurat jeśli porównasz jego karierę jednego i drugiego np z ryżym

który zawodowo przed dostaniem się do koryta malował kominy i był historykiem to nie jest źle

Jak ośle, wykształceni ludzie będą stąd uciekać i zostaną same oszołomy jak ty to tu się nic nie zmieni.

• Ma rację, czy Ci się to podoba czy nie. Miałaby zostać? I co robić? Oglądać jak społeczeństwo głoopieje, daje się kupić za +500 plus i jeszcze przyklaskuje gdy reforma edukacji jest podyktowana przez kościół i prawicowych "ultrasów"? Jak ktoś ma szansę to niech wyjeżdża, robi karierę, rozwija pasje - tutaj to cały potencjał tylko szlag trafia, a wszyscy starają się deptać marzenia innych. Szkoda życia by tutaj siedzieć jeśli ma się szansę rozwijać.

• Niby tak ale rodzice zapewnili jej pewnie dobry start, nie każdy może pozwolić sobie na studiowanie np. w Monachium. Oczywiście gratulacje ogromne i życzę sukcesów.

Polka w agencji nasa, to teraz skłóci wszystkich i agencja upadnie ;) powodzenia

• Wbrew pozorom tam pracuje wiele osób z kraju

i uczestniczy w badaniach prowadzonych przez NASA i ESA

• Wygrałeś (3)

Nagroda za najgłupszy komentarz. Po odbiór proszę się złościć w przeciągu 14 dni roboczych pod adresem: Jabłoniowa 55

Boli prawda o polskich kobietach? Co tam ukrywasz na swoim osiedlu, rakietę na Marsa ?

• nie znasz chyba angielskich kobiet (1)

• Czyli to po prostu domena kobiet. W sumie nie dziwi sytuacja w UE

Statystyki

Konferencja TEDx SANS!

konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Jakie zwierzęta spotkasz w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?