• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Znamy wstępne wyniki egzaminu gimnazjalnego 2014

Elżbieta Michalak
18 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. Dziś zostały ogłoszone wstępne informacje o jego wynikach. W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. Dziś zostały ogłoszone wstępne informacje o jego wynikach.

Ze wstępnej informacji o wynikach egzaminu gimnazjalnego, zamieszczonych na stronie OKE w Gdańsku, wynika, że uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami wymagającymi wyszukiwania informacji w tekstach kultury, odczytywania i wykorzystywania informacji z rysunku, a także w przypadku języków obcych, z rozwiązywaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu.



Wyniki twoich sprawdzianów i egzaminów były zazwyczaj:

W kwietniu ponad 6 tys. gimnazjalistów z Trójmiasta przystąpiło do egzaminu sprawdzającego zdobytą dotąd wiedzę. Choć wielu z nich oceniło sprawdzian jako łatwy, to analiza wyników wykazała umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.

Egzamin gimnazjalny 2015. Zobacz arkusze i odpowiedzi

Zobacz pełne wyniki zamieszczone na stronie OKE

Przypomnijmy, egzamin składał się z trzech części. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Część trzecia sprawdzała znajomość wybranego języka obcego.

Jak kształtują się wyniki?

Zaczniemy od informacji pozytywnych. Uczniowie dobrze poradzili sobie w tym roku z zadaniami wymagającymi wyszukania informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych - umiejętnością interpretowania danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści, którzy pisali egzamin z języka angielskiego, niemieckiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu. W przypadku języka rosyjskiego, francuskiego i włoskiego uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych.

Zobacz wyniki egzaminu w woj. pomorskim w zależności od lokalizacji szkoły

Nieco gorzej wypadły zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii - wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego - także tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań z zestawu egzaminacyjnego części humanistycznej (w zakresie historii i WOS-u) gimnazjalista mógł otrzymać 33 punkty. Uczniowie na terenie województwa pomorskiego uzyskali średnio 58 proc punktów, nieco mniej od wyniku krajowego, który wyniósł 59 proc. Lepiej poszło w zakresie języka polskiego - za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań gimnazjalista mógł otrzymać 32 punkty. W woj. pomorskim uczniowie uzyskali średnio 64 proc. punków. (wynik krajowy to 68 proc. punktów).

Część matematyczno-przyrodnicza wypadła słabiej od humanistycznej. Za rozwiązanie zadań z zakresu przedmiotów przyrodniczych uczniowie z województwa pomorskiego uzyskali średnio 51 proc. punktów, a z matematyki średnio 47 proc. punktów możliwych do zdobycia.

Język obcy na poziomie podstawowym wypadł całkiem dobrze. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 66 proc. punktów, z języka niemieckiego - 52 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 68 proc. punktów, z języka francuskiego - 79 proc. punktów, z języka hiszpańskiego - 65 proc. punktów.

Nieco słabiej poszedł uczniom z woj. pomorskiego egzamin z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Za rozwiązanie zadań gimnazjaliści uzyskali średnio: z języka angielskiego - 45 proc. punktów, z języka niemieckiego - 31 proc. punktów, z języka rosyjskiego - 45 proc. punktów, z języka francuskiego - 68 proc. punktów, a z języka hiszpańskiego - 60 proc. punktów.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu opublikowanym na stronie CKE 25 sierpnia br.
Elżbieta Michalak

Opinie (26) 2 zablokowane

  • Sie macie gimbusy? (3)

    Słyszałem dziś od wnuka, że u niego w szkole normalnie mada faka padaka, wszyscy mieli nosy na brodzie, podobno porażka na maksa?
    Podaję wyniki wnuka:
    1. Matma 93%
    2. Historia 82% (zasługa dziadka, bo mu wszystkie dostępne testy zadałem)
    3. Angielski 100%
    J. polskiego nie pamiętam, nauki przyrodnicze 54%
    No, to do zobaczenia po wakacjach:-P

    • 14 19

    • Do "nolajków"

      Wielką krzywdę wyrządzili wam rządzący likwidując zawodówki, wielką, oj oj. Po dwóch latach mielibyście fach w ręku, a tak co? ****, *upa i kamieni kupa, jak mawiał klasyk tego gatunku hi hi hi

      • 14 3

    • 100% z angielskiego

      to zara na zmywak wyjedzie na Wyspy!
      To teraz szczyt marzeń młodzieży.

      • 11 1

    • z tymi wynikami to najwyżej I LO w Sopocie

      • 1 1

  • (1)

    Pokolenie Facebooka i komórek zamiast mózgu co drugi to ćpunek i d*podajka

    • 29 5

    • Nie przesadzaj

      Piszesz nieprawdę. W każdym pokoleniu są zdolni i mniej zdolni. Po to właśnie budowano cały system edukacji z technikami i zawodówkami włącznie. Jakie perspektywy ma dzisiejszy gimnazjalista ("ukończony")? Jak nie w pobliżu miejsca zamieszkania, to może ogólniak w Wejherowie albo Tczewie. Nie chcę obrażać tych zacnych miast, po prostu jest niż demograficzny i gorsze szkoły będą zmuszone zaniżać jeszcze bardziej poziom.

      • 4 3

  • 20 lat temu to za takie wyniki bylo by kiblowanie (1)

    na dostateczny trzeba bylo miec 60 %

    • 54 1

    • Trójka to był wstyd!

      • 14 1

  • (1)

    Obecna matura to śmiech na sali.

    • 27 2

    • Jaka matura

      Tu o egzaminy gimnazjalne chodzi

      • 1 0

  • Wiersze i karykatury na matematyce? (3)

    "Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku" - WTF? oni tam czytali wiersze i interpretowali karykatury czy rozwiązywali zadania? kończyłem mat-fiz i studiuję na PG, żeby nie było.:)

    "Z matematyki najtrudniejsze okazało się w tym roku zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego" - a niby jakie inne zadania mogą być na egzaminie z matematyki? Liczenie sześciennych kostek na rysunku?

    Na przyrodzie interpretowanie danych z wykresów? co to jest? dawniej była jakaś reakcja chemiczna i zadanie z fizyki, a nie bujanie w obłokach!

    Za to z historii, czego nie można powiedzieć o przedmiotach ścisłych, wymagana jest szczegółowa wiedza, cała chronologia, wszystko na pamięć w paluszku. To teraz już wiemy, jak został wykorzystany ten stracony czas.

    Z języków obcych tworzenie pisemnej wypowiedzi leży. Skąd ja to znam? Tak się w Polsce uczy języków - ABCD, a kiedy musisz powiedzieć coś od siebie, ani be ani me.

    • 29 2

    • Nie wiem co studiujesz, ale (2)

      geometria i trygonometria to też rysunek. Bardzo często w zadaniach z treścią rysunek jest elementem składowym zadania.

      • 2 1

      • JAKA TRYGONOMETRIA? (1)

        Obecnie w gimnazjum sinusy, cosinusy i inne nie istnieją, a po liceum na poziomie podstawowym ludzie wciąż nie umieją policzyć tego głupiego sin225, bo w programie jest tylko kąta ostrego! Chyba nie chcesz mi wmówić, że jak w zadaniu jest opisany ostrosłup i trzeba coś wyliczyć, to pod zadaniem już jest narysowany przez autorów?!

        • 12 0

        • I po co te przepychanki?

          Znajdź sobie w necie testy i po sprawie.

          • 2 1

  • A gdzie ANALIZA wyników? (1)

    OPIS uzyskanych wyników na stronie CKE to tylko proste podsumowanie. Chciałbym zobaczyć prawdziwą ANALIZĘ tego egzaminu.

    Jaka była rzetelność i trafność tego egzaminu/poszczególnych zadań? Moc różnicująca zadań? Ich trudność? Jaka jest akceptowalność społeczna wyników tego egzaminu? Jaka jest realna efektywność egzaminu gimnazjalnego przeprowadzanego w takiej formie?

    To byłyby dopiero ciekawe wyniki. Czy taki dokument, ze stosownym objaśnieniem wyników nie tylko ilościowych ale i jakościowych, będzie opublikowany na stronie CKE? Powinien być, w końcu to egzamin decydujący o przyszłości tysięcy ludzi. Zasada transparentności w takim przypadku jest więc szczególnie ważna.

    • 8 0

    • Chciałbym pokazać, jak złym egzaminem, w kontekście tego, co wiemy o edukacji, jest egzamin gimnazjalny.

      Poziomy wymagań względem uczniów:
      1. Opisuje
      2. Rozumie, co opisuje
      3. Stosuje opis w sytuacji nowej
      4. Analizuje
      5. Ewaluuje
      6. Kreuje

      To klasyczna hierarchia wymagań, które muszą spełniać uczniowie. Najwyższym, a jednocześnie głównym zadaniem oświaty, powinno być osiąganie poziomu 6. W teście z zamkniętymi odpowiedziami maksymalnie można sprawdzić poziom 2. W krótkiej rozprawce mamy namiastkę poziomu 6. Egzamin gimnazjalny stara się osiągać poziom 6, ale w rzeczywistości zadanie jest tak skonstruowane, że możliwa jest jedynie wąska odpowiedź. To przesuwa zadanie na poziom 3. Twórcy egzaminu próbują oszukiwać obserwatorów przez używanie zwrotów "przeanalizuj", "dokonaj ewaluacji" - które w rzeczywistości są tylko zwykłym odtworzeniem wiedzy.

      Jednocześnie czego można wymagać od twórców egzaminu, którzy w swoim sprawozdaniu (teoretycznie ewaluacja) w rzeczywistości dochodzą do płytkiej analizy (poziom 4) osiągniętych wyników? Analizy niepełnej, powierzchownej a przez to bardzo prostej. Podobnie jest z maturą. A co z pozostałymi poziomami?

      • 4 0

  • po przeczytaniu artykuły rodzą się takie oto wnioski (6)

    to pokolenie nie umie liczyć, myśleć, pisać, ani mówić... ale już za chwilkę dostaną prawa wyborcze.

    • 21 1

    • i głosują na KNP itp. :/ nie będzie dobrze...

      • 5 3

    • Takie będą Rzeczypospolite jakie jej młodzieży chowanie (1)

      A kto chowie tę młodzież? Czyż nie my?

      Może zamiast obwiniać tych wchodzących w dorosłość za braki, należy uderzyć się w pierś i powiedzieć 'mea culpa'?

      Bo kto w rzeczywistości jest winny takiego stanu rzeczy?

      • 4 0

      • kto? już mówię.

        Hall, Szumilas, Kluzik... aaa no tak, są jeszcze ci którzy je wybrali...

        • 3 0

    • Przestań sapać (2)

      Moja córka zdobyła 37 pkt. na 40, jej koleżanka - 40/40, nie wszyscy są idiotami. Są i takie co zdobyły 9 pkt, ale nie wszyscy mogą być prawnikami; ktoś musi sprzątac i sprzedawac w Biedronce.

      • 6 5

      • mój, moja, ja... tylko z tej perspektywy oceniasz rzeczywistość

        ja po studiach technicznych pracowałem w biedrze. tak powinno być?

        • 2 0

      • Wyobraź sobie..

        ... że w Biedronce nie pracują idioci. A z Twojego tekstu tak wynika. Nie pogardzaj pracownikami dyskontów, bo nigdy nie wiadomo gdzie Twoja córka pracować będzie...

        • 6 0

  • Ryją berety młodym ludziom tymi egzaminami.

    Niech lepiej im powiedzą co ich czeka po skończeniu edukacji. I gdzie można będzie sobie wsadzić ten cały stres, naukę, wysiłek, egzaminy.

    • 12 5

  • Egzamin (1)

    Zastanawiam sie dlaczego scislowcem moga zdobyć mniej punktów ? Czy to jest celowe dlaczego z wszystkich egzaminów nie ma takiej samej punktacji tyle samo z matematyki co z polskiego strata 1 punktu z matmy to procentowo 2 z polskiego

    • 0 0

    • z ciebie taki ścisłowiec jak ze mnie fan Tuska

      na obu masz 100% do zdobycia, działaj ogierze. porównanie niezasadne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Źródła energii odnawialnej to:

 

Najczęściej czytane