Wiadomości

stat

Zostań świetnym mówcą z książką "Szkoła mówców"

Buksak szkoliła najbardziej znanych dziennikarzy radiowych i telewizyjnych, takich jak wiodący prezenterzy i reporterzy.
Buksak szkoliła najbardziej znanych dziennikarzy radiowych i telewizyjnych, takich jak wiodący prezenterzy i reporterzy. fot. 123rf.com

Czy wiecie, co to jest miękki atak dźwięku, mówienie na masce, czesanie warg zębami, elementy prozodyczne języka, akcent logiczny, elementy fun, przekaz niewerbalny? Jeśli nie, to jest szansa, by się dowiedzieć o nich (i wielu innych) z książki Lidii Buksak, zatytułowanej "Szkoła mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy". Publikacja jest efektem ponad dwudziestu lat doświadczeń autorki w pracy ze słowem mówionym.



Czy w pracy przemawiasz do większej grupy osób?

tak, ale bardzo rzadko do kilkuosobowej grupy

23%

tak, dość często do kilkudziesięcioosobowej grupy

28%

bardzo często do kilkudziesięcioosobowej grupy

14%

nie mam takich obowiązków

22%

nie przemawiam, ale tylko dlatego, że mam problemy z wystapieniami publicznymi

13%
Związana z Trójmiastem autorka - Lidia Buksak - jest trenerem wystąpień publicznych i logopedą medialnym. Z wykształcenia logopeda (Podyplomowe Studium Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego) i śpiewaczka (Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku), prowadzi szkolenia, konsultacje i doradztwo w zakresie wystąpień publicznych i medialnych, prezentacji biznesowych, budowania wizerunku, emisji głosu, wyrazistego mówienia i kultury żywego słowa.

Buksak szkoliła najbardziej znanych dziennikarzy radiowych i telewizyjnych, takich jak wiodący prezenterzy i reporterzy "Wiadomości" w TVP1, których można oglądać codziennie na antenie z Piotrem Kraśką na czele czy Annę Morawską - dziennikarkę "Panoramy" TVP2. Buksak prowadzi także indywidualne treningi dla menedżerów. Stworzyła jedyne w Polsce studia podyplomowe dla osób występujących publicznie pod nazwą Szkoła Mówców i realizowała ten autorski projekt w Wyższej Szkole Administracji i Biznesu w Gdyni.

Mnóstwo praktycznej wiedzy i ćwiczenia



Okładka książki "Szkoła mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy" Lidii Buksak. Wyd. Onepress (Helion).
Okładka książki "Szkoła mówców. Myśl i prezentuj inaczej niż wszyscy" Lidii Buksak. Wyd. Onepress (Helion).
Książka nosi ten sam tytuł, stanowi kontynuację wszystkich doświadczeń autorki. Jej życiorys zawodowy daje pewność, że mamy do czynienia ze znawcą tematu i profesjonalistą najwyższych lotów.

Wydawca również ten fakt podkreśla, zapowiadając, że "Szkoła mówców" jest napisana przez trenera, nie przez pisarza, a w samej książce znajdziemy nie teorię, lecz mnóstwo praktycznej wiedzy i ćwiczenia. I tak jest w istocie.

Dla biznesowych mówców



Publikacja została podzielona na pięć części oraz 31 rozdziałów. Każda z tych części poprzedzona jest celnym i dającym do myślenia mottem, a kończy się swoistym podsumowaniem, czyli "10 przykazaniami" na dany temat.

Pierwsza część dotyczy "mówcy biznesowego" - mamy tu kilka słów o wystąpieniach publicznych (w tym również przytoczone opinie samych menedżerów), o tym, jak wyglądają konferencje biznesowe i dlaczego powinny wyglądać inaczej, o samoświadomości mówcy (tu ćwiczenia z zakresu "jakim mówcą jestem"), o mówcach przyszłości (wskazówki jak stać się dobrym mówcą), a także o emocjach, które pociągają ludzi za daną ideą.

Część druga zbudowana została wokół odpowiedniego przygotowania nowoczesnej prezentacji biznesowej (strategia prezentacji, autorska formuła 5K, struktura prezentacji). W tej partii książki znajdziemy sporo rysunków, które ułatwią zrozumienie niektórych zagadnień, tj. formuła 5K. Autorka skupia się tu na kwestiach semiotycznych: komunikacji, komunikacie, odbiorcy, nadawcy, o których bardzo często zapominamy tak na co dzień, jak i podczas wystąpień publicznych.

Związana z Trójmiastem autorka - Lidia Buksak - jest trenerem wystąpień publicznych i logopedą medialnym.
Związana z Trójmiastem autorka - Lidia Buksak - jest trenerem wystąpień publicznych i logopedą medialnym. mat. prasowe

Prawidłowa wymowa i przekaz niewerbalny



W trzeciej części autorka skupia się z kolei na kwestiach stricte logopedycznych, związanych z głosem, z odpowiednim oddechem, fonacją, rezonansem, artykulacją i emisją głosu. Znajdziemy tu wiele ćwiczeń z zakresu prawidłowego oddechu, jak ćwiczyć dykcję, emisję głosu, wzmacniać rezonans, modulować natężenie i wysokość głosu, jak ćwiczyć prawidłową wymowę, a także elementy prozodii języka (tempo, pauzy, akcentowanie itp.).

Z kolei przekaz niewerbalny, czyli mowa ciała wraz z zagadnieniem prawidłowej postawy ciała, tym, jak poruszać się po scenie, gestykulacją, kontaktem wzrokowym, mimiką, a także jak zarządzać przestrzenią wokół, slajdami i rekwizytami, z jakich korzystamy w trakcie wystąpień - wszystko to znalazło się w części czwartej.

Jak radzić sobie ze stresem?



I na koniec - trening mentalny mówcy, czyli tak bardzo modne ostatnio (chyba we wszystkich dziedzinach) psychologiczne ujęcie tematu. Jaka jest nasza samoświadomość jako mówcy? Możemy także sprawdzić swoje słabe i mocne strony - służy do tego przygotowana tabela oraz wskazówki, jak pracować w tym obszarze. Mamy tu również tabele ukazujące różne style komunikacji, a także rady jak pokonać stres oraz jak budować swoją pewność siebie.

W książce znajdziemy nie teorię, lecz mnóstwo praktycznej wiedzy i ćwiczenia.
W książce znajdziemy nie teorię, lecz mnóstwo praktycznej wiedzy i ćwiczenia. fot. 123rf.com

Prawdziwe kompendium wiedzy



Książka Lidii Buksak pt. "Szkoła mówców" jest prawdziwym kompendium wiedzy na temat wystąpień publicznych - nie tylko biznesowych, ale i wszelkich innych. Znajdziemy tu porady, jak przygotować ciekawą prezentację, jak być liderem świadomie i jak korzystać z mowy ciała, a także w jaki sposób pracować nad swoim głosem, nad wymową, która jest naszą wizytówką. Autorka dzieli się z nami swoją wiedzą bezceremonialnie i daje się odczuć chęć przekazania odbiorcy jak największej ilości praktycznych informacji.

Słabszą stroną publikacji jest wydanie. Niestety ten nadmiar treści przygniata szata graficzna, na jaką zdecydował się wydawca. Niezrozumiała jest np. decyzja edytorska, by po rozdziałach zostawiać odstępy (i tym samym z książki "straszą" białe kartki), podczas gdy większe partie, czyli części - nie mają wyraźnych odstępów, przez co zlewają się w jedno. Przy takim założeniu jednocześnie dziwi "oszczędność" edytorska - wydawca nie zastosował ani wklejki, ani prawidłowo stron tytułowych - pierwsze strony są ściśnięte i od razu mamy spis treści. Podobnie na końcu - bibliografia niemal "wchodzi" na okładkę.

Takie "brudy" edytorskie nie powinny mieć miejsca u szanującego się wydawnictwa. Jeśli zaś chodzi o zawartość książki, to za dużo znalazło się tam wytłuszczeń, podkreśleń, wszelkich podkreśleń "ważnych informacji". Czytelnik ma czasem poczucie, że wszystko jest ważne i wszystko mogłoby właściwie być wytłuszczone. Sprawia to wrażenie nadmiaru i brakuje oddechu, tak wszak ważnego, jeśli chodzi o dobrego mówcę.

Pozycja została wydana przez oficynę Onepress (grupa wydawnicza Helion), która jest liderem na rynku poradników dla biznesu i książki ekonomicznej. Tytuły tej marki kierowane są zwłaszcza do menedżerów i właścicieli firm, często też goszczą na listach bestsellerów polskich księgarń i sieci handlowych. W ramach Onepress wydano książki takich autorów, jak: Kevin Hogan, Philip Kotler czy Joe Vitale, a także najlepsze tytuły wydawnictwa Harvard Business Press.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (20)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Poziom:

Co to jest oskoła?