• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matura 2015 z j. polskiego - arkusze i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
4 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 11:40 (4 maja 2015)
Najnowszy artykuł na ten temat Łatwa matematyka na poprawkowej maturze
4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia. 4 maja maturzyści rozpoczynają jeden z najważniejszych w swoim życiu egzaminów. Życzymy powodzenia.

Maj to czas matur, które w roku 2015 napisze ponad 9 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych z Trójmiasta. Część pisemną rozpoczną w poniedziałek, 4 maja, egzaminem z języka polskiego.



Jak wspominasz swoją maturę?

Aktualizacja, 4 maja, godz. 14:37

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów liceów (PDF)

Sugerowane odpowiedzi (mogą różnić się od klucza zaproponowanego przez CKE)

Zad. 1. O atrakcyjności i użyteczności języka, zad. 1.2 podobieństwo: obydwie formy są nastawione na to, by oddziaływać na odbiorcę; różnica m. manipulacją a perswazją: manipulacja to nastawienie na osiągnięcie osobistych korzyści a perswazja ma za zadanie przekonać, nie wykorzystując nieświadomości odbiorcy, 1.3 tak, przestrzega, dowodem na to jest niepodawanie przykładów wulgaryzmów, 1.4 Tendencja 1 - zmiana w nastawieniu do tekstów publicystycznych, czyli zgoda na zastosowanie perswazji i manipulacji, przykład 1. polityk chce uzyskać aprobatę odbiorcy, przykład 2. zgoda odbiorcy na teksty reklamowe z oczywistą perswazją czy manipulacją, Tendencja 2 - mowa publiczna ma być skuteczna, przykład 1. mowa nie musi być ładna ale skuteczna, przykład 2. formy promocji, autoprezentacji itp. są społecznie potrzebne, zad. 1.5 a) nastawienie funkcjonalne do języka to poważne traktowanie języka, a nastawienie na atrakcyjność dopuszcza manipulowanie nim, b) obie te formy są akceptowalne przez społeczeństwo,ponieważ odbiorcy chcą atrakcyjnych tekstów, zad. 1.6 Pomysłowy reżyser zatrudnił same gwiazdy filmowe, więc czekamy na duży sukces filmowy, 1.7 Autor opisuje dwie tendencje języka publicznego. Jedną z nich jest funkcjonalność, drugą zaś atrakcyjność. Podkreśla zmiany, jakie zaszły w tych dwóch aspektach języka. Ponadto ukazuje, na czym polega atrakcyjność wypowiedzi publicznej oraz opisuje zmiany w nastawieniu do tekstów publicznych. Bralczyk podkreśla w tekście, że społeczeństwo akceptuje obie formy wypowiedzi ponieważ pragnie być uwiedzione przez atrakcyjne teksty, zad. 2.1 Wada czytania nowych książek: czytelnika może ogarnąć strach przed ogromem tego, czego jeszcze nie poznał/nie przeczytał, wada czytania tych samych książek: im częściej czytamy to samo tym mniej mamy chęci do sięgnięcia po nowe, 2.2 Akapit 1 - E, akapit 3 - F, akapit 7 - C, zad. 2.3 Cytaty mają poprzeć zdanie autora na temat czytania tych samych książek, 2.4 "łańcuszek szczęścia" - długa droga prowadząca do celu, "kosmos" - wszechświat, świat, zad. 2.5 a) Pan Tadeusz, Adam Mickiewicz, zad. 2.5 b) Tak, utwór jest zgodny z oczekiwaniami czytelników ponieważ czytelnik w książce szuka oparcia, schronienia i poczucia, że książka jest dla niego przyjacielem.

Matura 2015 - język polski, poziom podstawowy, arkusz dla uczniów techników (PDF)



Aktualizacja, 4 maja, godz. 11:39

Z egzaminu z języka polskiego wychodzą już pierwsi maturzyści. O wrażenia oraz poziom trudności tegorocznego testu pytamy uczniów gdyńskiego technikum.

- Jeśli chodzi o poziom tegorocznej matury oceniam go średnio, nie było ani łatwe ani specjalnie trudne - mówi Aleksandra z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Czasu dla mnie było aż nadto, skończyłam 30 min wcześniej, a i tak na spokojnie wszystko sprawdziłam i przeczytałam dwa razy. Poza zadaniami sprawdzającymi rozumienie czytanego tekstu publicystycznego trzeba było napisać rozprawkę na wybrany temat. W pierwszym trzeba było opisać władzę absolutną między Horusem a Ramzesem na podstawie fragmentu tekstu "Z legend dawnego Egiptu", Bolesława Prusa. Drugi dotyczył wizerunku matek w 3 części Dziadów, który trzeba było porównać z fragmentem innego wiersza, ale nie pamiętam czyjego autorstwa. Wybrałam temat pierwszy. Przede mną jeszcze pięć egzaminów i czerwcowy egzamin zawodowy.

- Matura nie była moim zdaniem bardzo trudna. Tematy pracy pisemnej bardzo mi podpasowały, wybrałam nowelę Prusa. A praca z tekstem, do którego było ok. 14 pytań, była bardzo przyjemna. Tekst publicystyczny dotyczył imprez i wydarzeń kulturalnych organizowanych w supermarketach - mówi Ola z Technikum Hotelarskiego w Gdyni. - Przede mną jeszcze 6 egzaminów pisemnych i dwa ustne, a potem teoretyczny i praktyczny egzamin zawodowy. Ale to dopiero w czerwcu.

Jak maturę oceniają absolwenci liceów i jakie tematy pojawiły się tego roku w ich arkuszach maturalnych?

- Spodziewałem się czegoś o wiele gorszego, a arkusze były całkiem przyjemne - opowiada Tomasz z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Co ważne i inne w porównaniu z latami ubiegłymi, na tegorocznej maturze nie było pytań stricte zamkniętych, nawet pytania do tekstu, sprawdzające czytanie ze zrozumieniem, wymagały własnych przemyśleń i interpretacji. Jeden tekst dotyczył mody we współczesnej mowie, chodziło o manipulacje w języku, np. reklamy czy politycznym, a drugi tekst mówił o tym, czy lepiej jest czytać nowe książki, czy pozostawać przy lekturach tylko sprawdzonych, ulubionych publikacji. Końcową pracę, czyli rozprawkę, pisałem na temat drugi. Była to analiza wiersza Elizabeth Bishop "Ta jedna sztuka". Trzeba było postawić tezę interpretacyjną oraz napisać, na czym polega wiersz i co autor chciał przekazać czytelnikowi. Przede mną jeszcze pięć pisemnych egzaminów i dwa ustne.

- Matura jak to matura, nie była najłatwiejsza ani też wybitne trudna - opowiada Magdalena z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Jeśli chodzi o pracę pisemną, wybrałam temat pierwszy - na podstawie przytoczonego fragmentu "Lalki" trzeba było napisać, czy na los człowieka większy wpływ ma wolna wolna czy siła wyższa. Teksty, na podstawie których mieliśmy odpowiedzieć na pytania były dość trudne. Pierwszy, bardziej konkretny, był językoznawczy i dotyczył tendencji w naszym języku, drugi był w moim odczuciu bardziej przystępny do interpretacji. Przede mną, poza egzaminami ustnymi, jeszcze cztery pisemne.


Egzamin maturalny 2015 w całym woj. pomorskim zdawać będzie ponad 24 tys. absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. W Trójmieście przystąpi do niego pond 9 tys. 300 uczniów, z czego 4 tys. 700 to absolwenci liceów profilowanych, uzupełniających oraz techników, którzy jako jedyni pisać będą egzamin jeszcze w starej formule (w ich przypadku zmiany wejdą w życie z rokiem szkolnym 2015/2016).

Dla tegorocznych absolwentów liceów matura będzie miała nieco inną formę. Co się zmieni? W części ustnej egzaminu z języka polskiego prezentację, jaką dotychczas przygotowywali w domu i wygłaszali przed komisją, zastąpi wypowiedź ustna na określony temat, na przygotowanie której uczniowie będą mieli kilka minut. Każdy zdający maturę w nowej formule będzie miał też obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym - to dodatkowy warunek zdania egzaminu, ale uczeń nie musi zdobyć tu określonej liczby punktów (może więc nie napisać nic, ważne, by do części rozszerzonej przystąpił).

Jakie przedmioty są na maturze obowiązkowe?
W części ustnej to egzamin z języka polskiego i języka obcego nowożytnego, a w części pisemnej egzamin z języka polskiego (na poziomie podstawowym), egzamin z matematyki (p.p.), egzamin z języka obcego nowożytnego (p.p.) oraz egzamin z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym).

Egzaminy maturalne 2015 r. zaczynają się 4 maja, a termin ich ukończenia zależeć będzie od tego, kto i do jakich egzaminów przystąpi. Te obowiązkowe zaczynają się 4 maja egzaminem z języka polskiego, 5 maja odbędzie się egzamin z matematyki, a 6 maja z języka obcego nowożytnego. Sprawdź dokładny harmonogram egzaminów maturalnych 2015.

Aby zdać maturę i otrzymać świadectwo ukończenia liceum należy uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej oraz pisemnej, a także przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia).

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2015 można będzie znaleźć w serwisie Nauka w tym samym dniu, w jakim odbywać się będą kolejne testy.

Podamy też sugerowane odpowiedzi do zadań zamkniętych z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego.
Elżbieta Michalak

Opinie (69) 7 zablokowanych

  • Patrząc z perspektywy całego mojego życia

    matura była jednym z najłatwiejszych egzaminów z jakimi musiałam się zmierzyć - chociaż zapewniam, że dwadzieścia lat temu była to dla mnie kwestia "życia-lub-śmierci".

    • 0 0

  • Są tacy to nie żart, dla których jestes wart...

    ot i cała prawda o maturze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Źródła energii odnawialnej to:

 

Najczęściej czytane