• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Matura z polskiego - arkusze i odpowiedzi

Elżbieta Michalak
7 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 15:07 (7 maja 2013)
Najnowszy artykuł na ten temat Jak poszły tegoroczne matury?
Ponad 10 tys. maturzystów rozpoczyna we wtorek maraton maturalny, który potrwa do 28 maja. Ponad 10 tys. maturzystów rozpoczyna we wtorek maraton maturalny, który potrwa do 28 maja.

Po długim majówkowym weekendzie czas na egzaminy maturalne. Tego roku przystąpi do nich ponad 10 tys. maturzystów z Trójmiasta. Na pierwszy ogień pójdzie język polski.



Jak wspominasz swoją maturę?

Aktualizacja, godz. 15:04

Sprawdź przykładowe odpowiedzi do arkuszy z języka polskiego. Uwaga, sugerowane odpowiedzi mogą różnić się od klucza przygotowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.

Część I - Rozumienie tekstu czytanego

Zad.1 Odp: Zapis matematyczny jest bardziej sugestywny. Może on służyć podkreśleniu i uwidocznieniu wielkości podanego zjawiska(naszego świata).

Zad.2 Odp: Człowiek jest wyjątkowy, bo ciekawi go wszechświat i chce zbadać jego tajniki, żeby wiedzieć, co go otacza na co dzień. Jest istotą wyjątkową, bo jako mała jednostka pragnie poznać i zrozumieć wszechświat.

Zad.3 Odp: metafora

Zad.4 Odp:
a) pytania retoryczne, np: "A może jest tylko jedna reguła uniwersalna, która stosuje się do wszystkiego?"
b) kontrast, np: "Świat czasów, w których wszystkie reguły zostaną poznane (jeżeli to kiedykolwiek nastąpi)".

Zad.5 Odp:
do człowieka - dostosowane do życia człowieka
dla człowieka - będące użyteczne i pomocne człowiekowi

Zad.6 Odp: Autor pyta o granice odpowiedzialności nauki, wyznaczanie ich i przestrzeganie ich przez badaczy naukowych. Zwraca przy tym uwagę na moralność badaczy i fakt, że muszą oni za nie ponosić odpowiedzialność.

Zad.7 Odp: Dwie konsekwencje wynikające z faktu, że świat rozwija się [...] szybciej niż refleksja nad nim.
Pierwsza - powstawanie embrionów ludzko-zwierzęcych
Druga - wszczepianie ludziom chorym zaawansowane technologicznie implanty uzależniając go od technologii.

Zad.8 Odp: Refleksja nad badaniami naukowymi jest potrzebna, dzięki niej potrafimy się uczyć, rozumieć, wyciągać wnioski, a to pozwala popełniać mniej błędów.

Zad.9 Odp: "Zaglądamy za horyzont zdarzeń" czyli szukamy praw, jakimi kieruje się przyroda i poznajemy je, staramy się je zrozumieć, a następnie wykorzystać na swój użytek.

Zad.10 Odp: Cybernetyka. Nazwa specjalisty w tej dziedzinie nauki - cybernetyk. Nazwa wirtualnej przestrzeni - cyberprzestrzeń.

Zad.11 Odp:
przykład 1. implanty i protezy m.in. dla osób niepełnosprawnych i chorych
przykład 2. współczesne technologie stosowane w medycynie są dla wielu ratunkiem, dlatego wierzymy w nie i liczymy na ich dalszy rozwój

Zad.12 Odp: W akapicie 6. autor rozwiewa obawy, o których mówił w akapicie 5. Zaznacza, że naukowcy dbają o wiedzę i biorą odpowiedzialność za swoje badania naukowe. Poza tym autor w akapicie 6 wynotowuje pytania, które związane są z obawami wymienionymi przez niego w akapicie 5

Zad.13 Odp:

1. Niedługo nie będzie istniała elektronika bez nanotechnologii i medycyna bez biotechnologii. Opinia
2. Najmniejsze struktury, których istnienia jesteśmy pewni, to kwarki. Informacja
3. Nasz świat jest pędzącym pociągiem, z którego patrzymy przez okno. Opinia

Zad. 14 Odp: Tekst został napisany w stylu popularnonaukowym.

Dwie właściwości stylu, którym posłużył się autor to np.: występowanie słownictwa potocznego z terminologią specjalistyczną, przewaga zdań złożonych (rozbudowanych) a także unikanie typowego stylu naukowego i obrazowanie badań naukowych i pokazywanie, do czego możemy ich używać w życiu codziennym.

***


Aktualizacja, godz. 14:11

Egzamin z języka polskiego zdaniem wielu maturzystów wcale nie był taki trudny. Zobaczcie sami, z jakimi zadaniami zmagali się dziś abiturienci.

Arkusz egzaminacyjny, język polski (poziom podstawowy).

***


Aktualizacja, godz. 12:06

Maturzyści mają już za sobą pierwszy egzamin z języka polskiego. Z niektórymi udało nam się porozmawiać. Zobacz, jakie są ich wrażenia.

- Nie wiem, co powiedzieć, czy egzamin był w porządku czy nie, bo lubię pisać, a nie miałem możliwości się wykazać. Ogólnie pytań zamkniętych było 14, większość z nich to pytania do tekstu, pozostałe sprawdzały znajomość m.in. środków stylistycznych i gatunków literackich. Poza tym dostaliśmy 2 tematy rozprawki, z czego trzeba było wybrać jeden, pierwszy temat dotyczył Przedwiośnia i stosunku bohaterów do autorytetu, drugi był analizą porównawczą fragmentu z Glorii Victis Orzeszkowej i wiersza Baczyńskiego. Pisałem porównanie. Chciałbym dodać, że tematy na podstawowym polskim są mało wymagające, trzeba było trzymać się motywu głównego, przez co niewiele było w tym analizy - mówi Piotr Kokitko z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku. - Zastanawiam się nad dwoma kierunkami studiów, albo farmacja albo biotechnologia - dodaje.

Kolega Piotra ma nieco inne zdanie.

- Egzamin był raczej łatwy, poza niektórymi pytaniami. Mi trudność sprawiło np. to dotyczące zabiegów językowych, nie mogłem sobie przypomnieć ich nazwy - opowiada Szymon Świstun z V LO w Gdańsku. - Lektury były znane i wybrałem Przedwiośnie. Ogólnie wiążę swoją przyszłość z Politechniką Gdańską, chciałbym studiować informatykę, dlatego dla mnie na maturze najbardziej liczy się wynik z rozszerzonej matematyki - dodaje.

Nosa do tematów rozprawki miała Natalia Kędzierska z III Liceum w Gdyni.

- Rano z koleżanką szybko powtórzyłyśmy niektóre tematy, skupiłyśmy się na lekturach Orzeszkowej, niedawno była jej rocznica, i akurat się trafiło - opowiada Natalia. - Ja podjęłam się jednak analizy porównawczej Glorii Victis Elizy Orzeszkowej zestawioną z Mazowszem Baczyńskiego. Czasu było w sam raz, choć niektórzy jeszcze piszą. Po maturach chcę pójść albo na architekturę na PG albo na ASP w Gdańsku, dlatego najbardziej liczy się dla mnie matematyka rozszerzona, polski i angielski - dodaje.

Już niedługo zamieścimy arkusz z podstawowego języka polskiego wraz z sugerowanymi odpowiedziami.

***


Matura to pierwszy poważny egzamin w życiu, dlatego dobrze jest się do niego solidnie przygotować. Absolwentom szkół średnich powinno na tym zależeć szczególnie, bo dobre wyniki pomagają dostać się na wymarzoną uczelnię.

Na pierwszy rzut obowiązkowy egzamin pisemny z języka polskiego (poziom podstawowy), który zaczyna się o godz. 9:00 i trwać będzie do godz. 11:50. Od maja 2013 r. nastąpiła tu mała zmiana, dlatego arkusz egzaminacyjny z polskiego dla poziomu podstawowego, oprócz dotychczasowych zadań, będzie zawierał także jedno zadanie sprawdzające tworzenie tekstu własnego na podstawie tekstu literackiego, który nie był omawiany w szkole.

Na wtorek, godz. 14:00, zaplanowano też egzamin z wiedzy o tańcu, przedmiotu, który można było wybrać jako dodatkowy (każdy absolwent mógł wybrać od 1 do maksymalnie 6 przedmiotów dodatkowych).

Sprawdź dokładny harmonogram pisemnych egzaminów maturalnych 2013.

Drugiego dnia matur o godz. 9:00 odbędzie się obowiązkowy egzamin z matematyki (poziom podstawowy), a o 14:00 egzamin z przedmiotu dodatkowego - historia muzyki. Czwartek to z kolei dzień językowy. Odbędą się dwa egzaminy z języka angielskiego, podstawa zaczyna się o godz. 9:00, a poziom rozszerzony o 14:00.

Prace maturzystów sprawdzać będą egzaminatorzy, a świadectwa przesłane zostaną do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne 28 czerwca 2013 r.

Maturzyści, którzy nie będą mogli zdawać egzaminów w pierwszym terminie mają szansę przystąpić do egzaminów w terminie dodatkowym, który wyznaczono na dni: 3-19 czerwca. Szczegółowy harmonogram znaleźć można na stronie CKE. Ci, którym powinie się noga będą mogli przystąpić do poprawkowych egzaminów maturalnych. Pisemne przeprowadzone zostaną 27 sierpnia, ustne pomiędzy 26 a 30 sierpnia.

Przypomnijmy, absolwent szkoły średniej na maturze musi zdać obowiązkowo w części pisemnej na poziomie podstawowym język polski, matematykę oraz wybrany przez siebie nowożytny język obcy. Chętni mogą też wybrać egzaminy z dodatkowych (nie więcej niż sześciu) przedmiotów, określając od razu poziom, na jakim chcieliby zdawać egzamin. Część ustna (z języka polskiego oraz języka obcego nowożytnego) przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących szkolnych zespołów egzaminacyjnych.

Wszystkie arkusze egzaminacyjne z matury 2013 można będzie znaleźć w naszym portalu w serwisie nauka. Arkusze z egzaminów, które zaczynają się o 14:00 będą dostępne ok. godz. 10:00 następnego dnia.
Elżbieta Michalak

Opinie (62) 7 zablokowanych

  • Ah te maturzystki (1)

    mmmm..... :)

    • 3 3

    • po maturze impreza i numerek z kolesiami

      • 2 0

  • kazde kolejne reform oswiaty są wtym kraju bezsensowne bo ministrami są kolesie poliyyków

    Pamietacie tego Giertycha wszyscy na niego gadali jaki to cymbał i jakie ma kretyńskie reformy wprowadzał.A teraz sie okazało ze rzad PO wprowadza jeszcze bardziej idiotyczne pomysły w reformie oświaty!!Bo tez ministrami sa tylko kolesie polityczni.Po zamykali zawodówki i inne szkoły a wszystkich wysłali na studia efekt taki ze 60% studentów to nieudacznicy bezrobotni ,ibrakuje fachowców bo wyjechali zagranice dzieki złodziejskiej polityce rzadu PO

    • 5 0

  • (1)

    Głos nieważny. Na tym komputerze zostało niedawno wykasowane cookie.

    • 7 0

    • niepozwoliłes sie szpiegowac?

      • 1 0

  • Według ostatnich badań aż 40% maturzystów (2)

    chce wyjechać do pracy zagranicę po obronie. Każdemu młodemu mówię, żeby uciekał z Polski. Tutaj niczego uczciwie się nie dorobi a w Niemczech zarobki to minimum 2500 euro.

    • 3 6

    • Nie przesadzaj ! zarobki takie jak w Polsce z ta róznicą ze w euro ! a nie w złotych

      • 3 1

    • Hahahahaha, 2500eur w Niemczech? Hahahahahahahaha, z pewnością nie po samej maturze. Powiedziałbym, że tania siła robocza może tam zarobić w porywach 1000eur. A jak ktoś ma głowę na karku to w Polsce spokojnie zarobi 10-15tys. zł, więc już jakieś godne pieniądze. Jak partner/partnerka dołoży swoje 5-10tys. zł to już można zakładać rodzinę i w miarę żyć a nie wegetować.

      • 3 2

  • Matura - 30% zeby zdać a widać po opiniach ze dla niektorych to za dużo ! (1)

    A potem występują tacy delikwenci w programie z cyklu: "matura to bzdura" i chwalą się wiedzą !

    • 7 0

    • I marudzą, że pracy w Polsce nie ma. Faktycznie, dla debili nie było i nie będzie pracy. Praca i duże zarobki są dla ludzi kumatych, którzy nie błaźnią się pierwszą lepszą odpowiedzią na byle pytanie.

      • 1 0

  • Ewenement coś niezwykłego, wyjątkowego

    Tytułowe wyśnienie pochodzi z tekstu tekstu maturalnego.

    **********
    Maturzyści, czy nie czujecie, że ktoś Was obraża?

    • 1 0

  • proste

    Pracuje w finansach, ale prosty mi sie wydaje ten egzamin z polskiego, taki prosty ze moglbym siasc i zdac bez przygotowania, czy mi sie wydaje tak tylko ze 15 lat temu kiedy zdawalem mature, byla trudniejsza, czy tylko taki zestresowany wtedy bylem, w kazdym razie, powodzenia!

    • 2 0

  • Odpowiedź do zadania 1 (1)

    Pytanie: Wyjaśnij, czemu może służyć użycie przez Tomasz Rożka czterdziestu czterech zer w zapisie liczby, którą możemy przedstawić jako 10 do potęgi 44.

    Odpowiedź: "A imię jego czterdzieści i cztery". Rożek wyraźnie bawi się z czytelnikiem w skojarzenia. Użycie krótkiego wykładnika 44 w tym przypadku spłyciłoby zrozumienie mickiewiczowskiego konceptu nieoznaczoności i nieograniczoności.

    • 3 2

    • nie, bo myslales samodzielnie a nie wedlug klucza

      • 2 0

  • Czy to jest przykład zastosowania?

    przykład 2. współczesne technologie stosowane w medycynie są dla wielu ratunkiem, dlatego wierzymy w nie i liczymy na ich dalszy rozwój

    • 0 0

  • Matko Bosko! Kto zasugerował niegramatyczną odpowiedź?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Organizmy jednokomórkowe to:

 

Najczęściej czytane