- 1 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (6 opinii)
- 2 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (17 opinii)
- 3 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (171 opinii)
- 4 Studia na prywatnej uczelni. Nowe kierunki w rekrutacji 2024 (23 opinie)
- 5 Mikroplastik w pokarmie dla niemowląt (63 opinie)
- 6 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (61 opinii)
Nauczanie początkowe bez stopni? Nowa propozycja MEN
Ponownie szykują się zmiany w ustawie o systemie oświaty. Zgodnie z założeniem MEN, w najmłodszych klasach szkół podstawowych zniknąć mają stopnie. W ich miejsce wprowadzone mają zostać oceny opisowe. Wszystko po to, by uczeń wiedział, jakie błędy popełnia i jak może radzić sobie z trudnościami.
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty, od września 2015 r. jedyną formą oceny ucznia ma być ocena opisowa.
- W klasach I-III wszystkie oceny, zarówno bieżące - z klasówek, pracy domowej, aktywności na lekcji - jak i oceny klasyfikacyjne - śródroczne i roczne - mają występować w formie opisowej - tłumaczy Justyna Sadlak z biura prasowego MEN. - Założeniem ministerstwa jest to, by ocena była informacją zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców, o poziomie osiągnięć edukacyjnych ucznia. Powinna pomóc uczniowi w pokonywaniu trudności w nauce poprzez wskazanie błędów przez nauczyciela i sposobów radzenia sobie z trudnościami.
Zdaniem MEN ocena opisowa, zawierająca informacje o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić i jak ma się dalej uczyć, pozwoli efektywniej wykorzystywać informacje zawarte w ocenie oraz pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie ucznia w szkole i jego motywację do nauki. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim więcej pracy dla nauczyciela.
- Do tej pory oceny opisowe wystawialiśmy zawsze na półrocze i koniec roku szkolnego - mówi Anna J., nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Gdańsku. - W przypadku oceny z nauczania zintegrowanego (m.in. z edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej) posługiwaliśmy się punktacją, wskazując uczniowi m.in. to, nad czym powinien jeszcze popracować. Nie widzę jednak sensu, by opisywać każdą jedną ocenę, bo i tak widać, co np. poszło uczniowi gorzej na sprawdzianie i co wymaga powtórzenia. Poza tym trzeba pamiętać, że w klasie jest jednak 25 dzieci, ciężko by było opisywać 25 razy każdą jedną ocenę ze sprawdzianu, dyktanda czy pracy domowej.
Jak zauważają nauczyciele nauczania zintegrowanego, nie o sam trud włożony w opisowy system oceniania chodzi.
- Wystawianie ocen opisowych jest bardzo czasochłonne, to fakt, ale niestety w wielu przypadkach rodzic nie docenia, a często nawet nie zauważa lub nie czyta uwag napisanych przez nauczyciela - zauważa pani Iwona, wieloletnia nauczycielka nauczania początkowego. - W takim przypadku oceny opisowe nie będą miały żadnego sensu, bo wskazanie błędów ucznia i sposobów radzenia sobie z trudnościami to jedno, a przeczytanie tych uwag i zastosowanie się do nich, to drugie.
Projekt ustawy wprowadza także możliwość wprowadzenia oceny opisowej w klasach IV-VI szkoły podstawowej. - Szkoła będzie miała możliwość, czyli może a nie musi, wybrać taką formę oceniania wszystkich lub wybranych zajęć edukacyjnych - dodaje Justyna Sadlak. - Przy czym roczne oceny klasyfikacyjne i oceny końcowe są i będą ustalane w skali stopni szkolnych, określonej w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Opinie (99) 3 zablokowane
-
2014-08-02 10:59
Powinny być oceny (1)
Powinny być oceny, dzięki którym rodzice wiedzą jaki jest poziom ich dziecka. W przypadku ocen opisowych wg nauczyciela który w dobie elektroniki w większości przypadków robi kopiuj / wklej plus dodaje jakiś szczegół wyróżniający, jest zawsze super. Tylko jak kończą się oceny opisowe i dziecko idzie do IV klasy zderzenie z rzeczywistością jest traumą. Naraz okazuje się, że z super dziecka w ciągu miesiąca dziecko staje się uczniem trójkowym. I co wtedy? Jak nadrobić 3 lata nauki???
- 7 3
-
2014-08-04 10:51
I dlatego w dobrych szkołach już w II semestrze kl. III wprowadza się oceny cyfrowe. Pozwala to przyzwyczaić się do nowego systemu, który jest od kl. IV. Bezpiecznie i bezboleśnie, bo ze swoją panią, którą się zna od kilku lat. A pani wytłumaczy o co w tym chodzi i dzięki temu nauczyciele w kl. IV unikną łez na lekcji, bo dziecko dostało cztery i on nie wie czy to dobrze czy to źle.
- 2 1
-
2014-08-04 20:34
W pracy zawodowej też powinny byc buźki i to tylko te uśmiechnięte.
Jestem dorosła ale nie chcę, by mnie stresowano. Mam te same prawa co dziecko.
- 4 1
-
2014-08-04 21:58
czas
Nie chce się nauczycielkom pisać ocen opisowych? Wolą w tym czasie plotkowac, donosić na siebie i udawać wykształcone. Dzisiaj nie muszą się przygotowywać się do zajęć. Maja tablice interaktywne, i Internet. Siadzie taka na krześle i mówi zrób to napisz tak. Tak wygląda dzisiejsza nauczycielka Edukacji wczesnoszkolnej. A
- 3 6
-
2014-08-04 22:01
tak
Tylko opinie opisowe dają dziecku bezpieczeństwo.
- 3 2
-
2015-01-17 17:57
(1)
wszyscy chcą normalnych ocen i rodzice i dzieci, a mnie opisów kazdy wie nad czym ma pracowac, prosze nie ogłupiać dzieci i rodziców opisówkami.
- 0 4
-
2015-06-30 22:55
Co się kryje za oceną?
Czym dla rodzica jest informacja, że dziecko dostało 3? Czy rodzic zastanawia się, co złożyło się na ten stopień? Że jego dziecko świetnie mnoży, dodaje i odejmuje , a ma problem z dzieleniem i to właśnie nad tym trzeba popracować? Takie ocenianie opisowe jest dla ucznia bardziej motywujące, bo dostaje informację w czym jest dobry a z czym i w jaki sposób musi jeszcze popracować. Sama stosuję tę metodę i uczniowie bardziej się starają, angażują, nie podcina się im skrzydeł, tylko prowadzi przez cały proces uczenia się.
- 0 0
-
2015-06-30 22:45
NIE dla ocen punktowych w nauczaniu pocz ą tkowym
Dzieci , niestety już 6-letnie w pierwszej klasie , są pełne entuzjazmu i nastawione na odkrywanie świata oraz naturalnie rozwijają zdolności - każde we własnym tempie. Stawianie im ocen ze skali 1-6 zabija ich entuzjazm, doprowadza do flustracji i zniechęcenia. Jestem nauczycielką i w stu procentach popieram ocenianie kształtujące - opisowe, ze wskazaniem sposobu pokonania trudności. Mam nadzieję, że nowelizacja zostanie przegłosowana i zacznie obowiązywać od września.
- 0 2
-
2017-01-24 22:40
Tak. Z perspektywy rodzica wyedukowanego ocenami od 1-6 ocena opisowa mówi mi mniej niż skala ocen.
- 0 0
-
2017-03-24 23:01
Nauczyciele w kl. 1 do 3 wymagają, ale nie uczą.Do rodziców mają pretensje, że nie pracują z dziećmi w domu. A pytam, po co dzieci chodzą do szkoły? Bo wychodzi na to, że tylko po to, żeby "nauczyciel" otrzymał pensję. Powinni nauczyć, a nie udawać, że uczą. Wielu nauczycieli krzyczy, ośmiesza takie małe dzieci. Zarażają dzieci do siebie i szkoły. Potrafią takim postępowaniem zniechęcić dziecko do szkoły, nawet takie, które było zauroczony szkołą. A ocen nie powinno być w kl. 1 do 3.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.