• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje plan naprawczy dla Mevo

Arnold Szymczewski
10 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się. 
Dyrektor biura OMGGS Michał Glaser na spotkaniu z dziennikarzami pokazywał wykresy dostępności rowerów. Od 30 kwietnia liczba dostępnych rowerów zwiększa się.

Nextbike Polska przygotowuje plan naprawczy dla systemu Mevo. Jednocześnie zamawiający system, czyli Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot deklaruje, że nie chce wypowiadać umowy z operatorem. Kwota kar nałożonych na spółkę NB Tricity jednak ciągle rośnie i przekroczyła już 4,5 mln zł. 10 maja ma pojawić się kolejnych 100 rowerów.



Czy w ostatnim czasie łatwiej jest wypożyczyć rower Mevo?

Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która pełni w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot funkcję prezesa, wysłała w środę pismo do Nextbike Polska. Domaga się w nim jak najszybszego przedstawienie planu naprawczego oraz harmonogramu wdrożenia drugiego etapu systemu roweru metropolitalnego Mevo.

- Wiemy, że Nextbike taki plan przygotowuje i że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie z przedstawicielami zarządu OMGGS i Nextbike Polska. Cieszymy się, że nowy prezes Nextbike Polska jest zdeterminowany do tego, żeby w pierwszej kolejności zająć się właśnie Mevo. Wierzymy, że w maju i czerwcu będzie widać już dobre rezultaty - mówi Michał Glaser, dyrektor biura OMGGS.

Radykalne pomysły, jak rozwiązać problem z Mevo



Od pewnego czasu pojawiają się pytania, czy spółka NB Tricity, której kapitał zakładowy wynosi 5 tys. zł, jest w stanie skutecznie realizować projekt wart ponad 36 mln zł.

- NB Tricity miało nam przedstawić możliwości finansowe i zrobiło to jednocześnie udowadniając powiązanie z Nextbike Polska, a także przedstawiając kontrakty i umowy oraz gwarancje bankowe w razie jakichkolwiek niepowodzeń. Mamy najwyższy stopień zabezpieczenia bankowego, które przewiduje polskie prawo. Zapewniam, że wszystko zostało dokładnie sprawdzone - przekonuje Krzysztof Perycz-Szczepański, kierownik ds. projektów metropolitalnych w OMGGS.

100 nowych rowerów od 10 maja



W pierwszym etapie systemu Mevo wykonawca miał dostarczyć 30 proc. floty, czyli 1224 szt. rowerów, cały system IT i aplikację na smartfony. Drugi etap przewiduje dostarczenie pozostałych 2856 rowerów.

- Operator zgłosił nam gotowość do odbioru kolejnych 100 rowerów. 50 sztuk ma zasilić pierwszy etap jako zapas, z kolei drugie 50 otworzy drugi etap, który zostanie zatwierdzony dopiero po dostarczeniu wszystkich umownych 4080 sztuk - informuje Dominik Makurat specjalista ds. promocji projektu. - W pierwszej kolejności będziemy chcieli zasilić mniejsze gminy, w których tych rowerów jest po kilka sztuk. Podkreślam, że o odbiorze drugiego etapu będziemy mówić tylko wtedy, kiedy w miastach będzie 4080 rowerów, które jeżdżą, są wypożyczane i nie sprawiają problemów
Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc. Od momentu wystartowania roweru metropolitalnego Mevo minęły 43 dni (do 8 maja), przez 21 dni jego dostępność wynosiła poniżej 50 proc.

"Nie chcemy wypowiadać umowy"



Przedstawiciele OMGGS nie zamierzają wypowiedzieć umowy z Nextbike Polska, tylko zrobić wszystko, by system działał poprawnie, chociaż w dużej mierze leży to po stronie operatora systemu. Obszar wciąż jednak nalicza kary, które już teraz wynoszą ponad 4,5 mln zł, w tym:


  • za opóźnienie pierwszego etapu - 900 tys. zł
  • za opóźnienie drugiego etapu - 600 tys. zł
  • dostępność 90-95 proc. - 5 tys. zł x 1 dzień
  • dostępność 50-90 proc. - 10 tys. zł x 7 dni
  • dostępność poniżej 50 proc. - 100 tys. zł x 20 dni
  • wyłączenie modułu płatności - 100 tys. zł x 7 dni
  • nieodpowiednia relokacja - 51,7 tys. zł
  • niedziałające oprogramowanie - 10 tys. zł x 20 dni
  • nienależyte wykonanie umowy "606" - 39 zł x 20 dni
  • nieprzesłanie w terminie raportów finansowych - 500 zł x 10 dni


Razem to 4 mln 543 tys. zł.

Warto wspomnieć, że dni wyłączonych z płatności było więcej (w sumie 18 dni), ale w  systemie było mniej niż 50 proc. bazowej liczby rowerów - z tego powodu naliczono karę jedynie za niepełną dostępność rowerów. Są to maksymalne kary przewidziane w umowie.

Jednak nie jest powiedziane, że taka kwota trafi do zamawiającego, bo operator może w sądzie próbować udowodnić, że kary są błędnie naliczone.

- Nie chcemy wypowiadać umowy, bo wdrażamy jej drugi etap. To po prostu nie ma sensu. Myślę, że mieszkańcy nie chcieliby powtarzać całej procedury od początku. Widzimy, że w ostatnich dniach system się poprawia i sądzę, że to będzie ciągły trend. Z tego co wiemy, operator startuje także do przetargów w Sztokholmie czy Turku i nie zależy mu na złej opinii - kończy Michał Glaser.

Miejsca

Opinie (454) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Odrazu widać ze to nie rentowy biznes

    • 7 9

    • Dlatego jest dotowany

      Przez miasta biorące udział w programie

      • 1 0

  • Ciekawe,

    Co by się działo gdyby na miasto wyjechały samochody elektryczne w dużej ilości...

    • 7 1

  • Jak zacznie się lato to zobaczycie co stanie się z mewą

    Pomysł rowerów bardzo dobry, tylko dlaczego zdecydowano się na elektryki ?

    • 12 4

  • Kupić zwykłe rowery !

    Ale problem ! Interes idzie oni nie ogarniają kupić 500 zwykłych rowerów a nie jakieś elektryczne !

    • 16 8

  • wałek wałkiem pogania - witamy w [g]dańsku

    już to nieszczęśliwe miasto jest gorsze niż Sycylia.

    • 15 11

  • Super 100 rowerów od wdrożenia 1go etapu. W tym tempie nie doczekamy się zbyt szybko pełnej puli rowerów. Czy naliczanie kar nie spowolni dodatkowo tempa w jakim pojawią się kolejne rowery i nie wpłynie negatywnie na funkcjonowanie całego zaplecza związanego z obsługą tych rowerów (infolinia, serwis, itd)?

    • 13 4

  • Jak to jest.

    W Warszawie czy Zielonej Górze nie ma żadnego problemu i wszystko działało od samego początku. Natomiast w trójmieście już zaraz 3 miesiące miną od wdrożenia i wciąż ilość rowerów się nie zwiększyła i system nie działa jak należy. Gdzie są rowery? Nasze pieniądze? Kiedy to będzie działać? Kto pozwala na to by nasze pieniądze szły w błoto, bo nawet opłacenie nie działającego systemu NIC nie dało. Co stało się z tymi pieniędzmi skoro nie zostały wydane na rowery? Zamknąć to i zadbać by firma zbankrutowała i została z niczym, a nie płacić grube miliony za coś co nie działa nawet w 25%.

    • 32 5

  • te rowerzyki w ogóle są jakieś takie mevosexualne

    na takiej jednej Ukrainie byśmy do robotu całą sotnią budowlaną zajechali...

    • 6 7

  • jest rok 2025 (1)

    w firmie nextbike doszło do kolejnej zmiany prezesa, to już 11 prezes w ostatnich 6 latach; sytuacja lepiej wygląda w przypadku obszaru metropolitalnego, bo tam prezesem jest nadal ta sama osoba... 100 rowerów, które mialo być dostarczone do 10 maja 2019 r. nadal stoi w kontenerze i czeka na odprawę w chińskim porcie. na 2026 r. sąd rejonowy w Gdańsku zapowiedział termin pierwszej rozprawy ws. nieprawidłowo naliczonych kar umownych. nextbike otrzymał już wszystkie przelewy bankowe ustalone w umowie, ale nie wpłacił ani złotówki z tytułu kar umownych gdyż prawnik firmy podważył prawidłowość ich naliczenia. powołano specjalną grupę ekspercką pod kierownictwem Lisickiego - ten zaproponował przełożenie baterii z rowerów do autobusów. będziemy informować na łamach portalu o kolejnych krokach w temacie jak tylko otrzymamy nowe wykresy ze słupkami w kolorach czarno białych.

    • 61 3

    • :)

      Najlepsze jest to, że to naprawdę prawdopodobny scenariusz. Świetnie napisane :)

      • 7 0

  • Żeby nie okazało się, ze pieniądze już trafiły do tych do których miały trafić, a firma ogłosi upadłość.

    • 22 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jaka rzeźba terenu przeważa w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane