- 1 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (53 opinie)
- 2 Matura 2024 z matematyki. Zadania, arkusze - jak zdać? (16 opinii)
- 3 Matura 2024 z polskiego. Czego się spodziewać? (17 opinii)
- 4 Atak hakerski na Gdańskie Centrum Informatyczne. Nie działa platforma edukacyjna (61 opinii)
- 5 Egzamin z matematyki nie dla wszystkich? (171 opinii)
- 6 Matura 2024: Co będzie na egzaminie z angielskiego?
GUMed krytykowany za... apel o szacunek dla studentów zagranicznych
Gdański Uniwersytet Medyczny za pomocą infografik prezentowanych w szpitalu UCK zwraca uwagę na problem komunikacji i apeluje o większy szacunek pacjentów w kontaktach z studentami zagranicznymi. Część komentujących uznała jednak apel za.. rasistowski.
- W szpitalu uniwersyteckim uczą się studenci z całego świata. Jeśli nie wyrażacie zgody na zbadanie przez studenta obcokrajowca, powiedzcie o tym z szacunkiem - czytamy w uczelnianym komunikacie.
Do sprawy, która jest szeroko komentowana na forach internetowych, odniósł się za pośrednictwem mediów społecznościowych, pochodzący z Gdańska, pisarz Jacek Dehnel.
- Tymczasem Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku pisze, że należy być rasistą z szacunkiem i grzecznie nie pozwalać na badanie przez niebiałych medyków - czytamy we wpisie.
Czytaj też: Gdańscy naukowcy wyizolowali gronkowca, który nie był wcześniej wykrywany u ludzi
"Zawodu nie da się nauczyć bez kontaktu z pacjentami"
Gdański szpital jest placówką akademicką, a studenci uczelni zdobywają swoją wiedzę kliniczną właśnie podczas zajęć na oddziałach i w trakcie konsultacji z pacjentami. Ci ostatni oczywiście mogą nie wyrazić zgody na obecność na sali przyszłych adeptów medycyny.
- Pacjent ma do tego prawo i zawsze je szanujemy. Prosimy jednak, aby pamiętać o tym, że nawet najlepszy lekarz był kiedyś studentem, tego rodzaju zawodu nie da się nauczyć bez kontaktu z pacjentami, dlatego jesteśmy zawsze bardzo wdzięczni tym spośród Państwa, którzy czynnie i cierpliwie pomagają nam w podnoszeniu jakości nauczania na kierunkach medycznych - mówi prof. Smiatacz, prorektor ds. studenckich GUMed.
Czasami jednak pacjenci, będąc w emocjach lub nie, stają się agresywni i nieprzyjemni, a rozmowa przeobraża się w kłótnię.
- Trudno ocenić częstość występowania takich zdarzeń, nie prowadzimy statystyki, ale w moim odczuciu większość nauczycieli klinicystów w toku swojej pracy zawodowej spotkała się z takimi zachowaniami pacjentów, mniej lub bardziej oględnie wyrażonymi - stwierdza prof. Smiatacz.
Czytaj też: Profilaktyka raka piersi w Gdyni. Jedna trzecia kobiet badała się po raz pierwszy
"Jesteśmy przeciwni segregowaniu studentów"
Na gdańskiej uczelni uczy się również szereg studentów zagranicznych - wystarczy powiedzieć, że w tym roku akademickim na kierunki w języku angielskim aplikowało ponad 920 kandydatów z 86 krajów. Niestety zdarzają się sytuację, że studenci próbując uzyskać zgodę na obecność podczas badania nie tylko spotykają się z odmową ze strony pacjentów, ale wręcz z agresją słowną, a także komentarzami o charakterze rasistowskim.
- Odmiennym problemem jest odmowa udziału w zajęciach ze względu na kolor skóry, pochodzenie czy wyznanie przyszłych medyków - tu jesteśmy przeciwni segregowaniu studentów, tak jak nam nie wolno odmówić pomocy pacjentowi ze względu na wyznanie, poglądy polityczne, kolor skóry czy narodowość. I tego miał dotyczyć omawiany slajd, chcieliśmy zwrócić uwagę na delikatność problemu i formę odmowy w zajęciach ze studentami, w tym do zajęć z przyszłymi medykami - wszyscy powinniśmy być traktowani w jednakowy sposób. Pragnę zapewnić, że sama treść slajdu podlega ponownej analizie, być może także dalszym korektom, aby najlepiej oddawała nasze intencje - podkreśla prof. Smiatacz.
Miejsca
Opinie (212) ponad 10 zablokowanych
-
2022-01-04 22:29
Ups (1)
Niech ci studenci obcojęzyczni nauczą się rozmawiać z pacjentem bo wywiad to podstawa jak chcą się uczyć diagnozować bez tego. Podejdą do starszej osoby dotykają badają a ani be ani me ani proszę ani przepraszam a taka osoba ma często problemy ze słuchem i przeważnie po angielsku nie rozumie to co tu się dziwić że nie chcą tych studentów.
- 6 0
-
2022-01-04 23:35
prawda
oni doskonale mówią po polsku tylko chodzi o co innego. Płacę=wymagam i mogę sobie pozowlić na więcej.
- 1 0
-
2022-01-03 18:24
Ale paszporty covidowe to już nie jest segregacja, hipokryci? (14)
W pogoni za kasą już tam chyba 1/3 studentów zagranicznych jest zapisanych. Głównie na koszt polskiego podatnika rozdacie dyplomy lekarskie ludziom, którzy w większości potem będą leczyć wszędzie ale nie w Polsce
- 91 46
-
2022-01-04 23:25
Pieniądze?
Jakim cudem za nasze pieniądze kiedy stydenci zagraniczni są na rak zwanym English division oddzielonym zupelnie od polskiej. Oni płacą zaswoje studia, albo sami albo ich panstwa w zależności skąd pochodzą.
- 0 0
-
2022-01-04 19:30
z tej nienawiści
z tej nienwisci ci sutki odpadną
- 0 0
-
2022-01-03 19:07
To nie jest segregacja, chodzi o to żeby izolować roznosicieli choroby (9)
Każdy noże się zaszczepić. Jak ktoś nie chce to jego sprawa, niech siedzi w domu i nie rozsiewa wirusa
- 5 26
-
2022-01-04 10:43
Wszyscy studenci mają obowiązek szczepienia.
- 0 0
-
2022-01-04 09:54
To niech państwo i producent weźmie odpowiedzialność za szczepionkę!
Wtedy pogadamy.
- 0 0
-
2022-01-03 19:35
roznosicieli choroby czy osoby z pozytywnym testem PCR (o wątpliwej wiarygodności) ? (4)
Skąd to przekonanie że zaszczepieni z paszportami nie są roznosicielami? Przecież nawet oficjalna propaganda światowa przyznaje, te preparaty tego nie zapewniają.
- 15 1
-
2022-01-03 19:45
O znawca od metrologii w testach PCR się znalazł, żeby wyrokować o ich wiarygodności (3)
Może o przedziałach pewności, swoistości i dokładności nam wykład zrobisz internetowy ekspercie.
- 3 11
-
2022-01-03 22:23
o tym że nie nadają sie do celów medycznych mówił twórca tej metody, on chyba trochę się na tym zna
- 3 0
-
2022-01-03 20:09
Ciemna masa nie zrobi wykładu, tylko sieje zamęnt w internecie... (1)
- 0 4
-
2022-01-03 20:21
Stwierdzenia "ciemna masa" używa pet, który pisze "zamęnt".
- 4 1
-
2022-01-03 20:38
Ja się szczepiłem, ale...
tylko z żoną, w łożku! :)))
W inny sposób nie zamierzam si ę szcepić JA chorowałem na covid ciężko, z powikłaniami. Żona lżej bo udało się załątwić amantadynę. Więc po co brać szcepionkę skoro jest amantadyna?- 3 2
-
2022-01-03 19:39
Ty rozumiesz co napisałeś?
Zaszczepieni : chorują , zarażają i umierają.
- 11 1
-
2022-01-04 10:42
Studenci zagraniczni płacą za studia na GUM.
- 0 0
-
2022-01-03 19:26
"Segregacja - faktyczne lub prawne oddzielenie od siebie w ramach jednego państwa grup ludzi ze względów etnicznych, rasowych lub religijnych".
Taa, bo przecież antyszczepionkowcy to... grupa etniczna, rasowa, czy religijna?
Bycie przeciwko szczepionkom jest wyborem, a nie cechą osoby.- 5 6
-
2022-01-04 21:21
:/
Leżałam dobrych parę lat temu z córeczką na oddziale chorób rzadkich...Mieliśmy już kilka postawionych diagnoz...Córcia krzyczała prawie cały czas-krzyk mózgowy...no i wpadła Pani dr chyba z 5 studentów...badali mała z przodu, z tyłu stetoskopem po czym wszyscy stwierdzili, ze dziecko nie ma serca bo nie słyszą bo ona tak krzyczy...Ja po prostu wpadłam w szał kazałam im wyjść, bo powiedzieć matce która niedawno dowiedziała się, że jej dziecko jest nieuleczalnie chore i umrze...kwestia dni, lat takie coś, ze nie ma serca troszkę nie na miejscu...Nawet student powinien mieć troszkę empati i zrozumienia kiedy wchodzi na taki oddział....
- 7 0
-
2022-01-04 20:59
Przeciwko segregacji rasowej a za segregacja sanitarną? xDD
- 1 1
-
2022-01-04 18:41
nabral bo kasa
nabrali ... bo tylko kasa się liczy a teraz proszą by pozwolić się kolesiom dotykać, którzy nie abla nic po polsku ...
- 5 0
-
2022-01-04 17:59
Dehnel-idealny przykład tego
jak lewactwo potrafi odwracać kota ogonem. Przychlast.
- 6 0
-
2022-01-04 17:52
A gdzie szacunek dla pacjenta? Leżałam na sali porodowej ,weszła pani ordynator w asyscie kilku studentów i nie pytając mnie o zdanie podniosła mi koszulę i przeprowadziła badanie tłumacząc studentom mój przypadek, to było koszmarne i upokarzające....
- 11 0
-
2022-01-04 16:18
Chyba nie o to w tym chodzi
Niektorzy po prostu nie dogadaja sie po angielsku, albo po prostu czuja sie bardziej komfortowo mowiac w jezyku ojczystym. Ogolnie chyba chodzi o to zeby pacjent, osoba chora, czula sie jak najbardziej komfortowo podczas wizyty u lekarza.
A ta prosba jest skierowana do osob ze slabszymi nerwami, ktore potrafia powiedziec o kilka slow za duzo.- 4 1
-
2022-01-03 16:50
nie potrzebuję obcokrajowców (12)
Nie lubię gdy studenci przyłażą i się gapią . Ostatnio nie wyraziłem zgody na tego typu sytuację . To sie bardzo zdziwiła kobieta czemu tak postanowiłem . Nie potrzebuję gapiów , niech przyjdzie lekarz szybko i konkretnie powie co się dzieje jak wygląda sytuacja i po sprawie.
- 114 119
-
2022-01-04 14:54
To po co idziesz się leczyć do szpitala klinicznego? Lepiej idź do szamana lub szeptuchy - będzie tylko jeden cię badał!
- 1 1
-
2022-01-03 20:22
(2)
To idz do szpitala gdzie nie ma studentów, a nie do akademickiego się pchasz. Coś za coś
- 24 17
-
2022-01-03 22:17
Student nie znaczy nieuk i ignorant. (1)
Nie respektuje zasad goscia to niech wraca. Znajomosc jezyka oraz kultury kraju, w ktorym gosci to podstawa.
- 11 6
-
2022-01-04 13:10
Aha.
I myślisz, że jak Polak jedzie studiować za granicę (cokolwiek, niekoniecznie medycynę), to zdaje egzamin z kultury kraju, do którego jedzie?
- 0 1
-
2022-01-03 18:20
Samouk (3)
A gdzie ten lekarz ma się uczyć...
- 41 15
-
2022-01-03 20:32
xxx (2)
W swoim kraju?
- 16 11
-
2022-01-04 04:31
A gdzie tam jest napisane, że to byli obcokrajowcy ? Autor po prostu nie wyraził zgody na obserwacje przez studentów przy badaniu, a wy dobie już całą filozofię do tego dopisaliście
- 7 2
-
2022-01-03 22:16
Albo przyjac zasady kraju w ktorym jest gosciem.
po pierwsze zdac egzamin z jezyka polskiego. I z kultury Polski.
- 13 8
-
2022-01-03 19:41
Bzdura. (1)
Studenci muszą się gdzieś uczyć. Jeżeli leczymy się w Uniwersytecie Medycznym to zrozumiałe, ze spotykamy tam pacjentów.
- 21 8
-
2022-01-03 22:11
Zgadza się, że studenci muszą się gdzieś uczyć, pytanie tylko czy my będziemy mieli pożytek z ich nauki czy po zdobyciu wiedzy wyjadą pracować do swoich krajów. Oczywiste jest, że gdyby chcieli pozostać u nas uczyli by się naszego języka aby mieć kontakt z pacjentem..
- 13 4
-
2022-01-03 18:22
(1)
Ten lekarz gdzieś praktykę musiał nabyć. Wolisz żeby leczyli Ciebie lekarze którzy widzieli tylko obrazki w książce?
- 41 10
-
2022-01-03 18:58
Może jest brudasem i było mu wstyd przed młodymi ludźmi..
- 25 15
-
2022-01-03 22:29
Polska jest najbardziej tolerancyjnym krajem. Niech zobaczą co się dzieje w niemieckiej republice islamskiej (1)
Polska jest najbardziej tolerancyjnym krajem. Niech zobaczą co się dzieje w niemieckiej republice islamskiej
- 10 3
-
2022-01-04 14:49
W sedno
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.