• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Michał Jelionek
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska. Autonomiczny mikrobus będzie testowany na ulicach Gdańska.

Za dwa lata na ulice Gdańska ma wyjechać pojazd bez kierowcy. Wszystko dzięki temu, że miasto bierze udział w europejskim projekcie poświęconym rozwojowi pojazdów autonomicznych. Pojazd Ligier EZ-10 może pojawić się w Gdańsku w 2019 r. To póki co melodia przyszłości, ale kto wie, być może za kilka lat te samojezdne wynalazki zastąpią na naszych drogach klasyczne autobusy.



To część projektu SOHJOA Baltic, którego założeniem jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu ostatniej mili dla obszaru Morza Bałtyckiego. Projekt ma wykazać, że w pełni zautomatyzowany transport publiczny pozwoli ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Aktualnie opracowywane są wytyczne, które muszą zostać spełnione, aby takie pojazdy mogły poruszać się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego.

Inicjatorem pomysłu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Finowie testy na drogach publicznych rozpoczęli już w 2015 roku, kiedy to na ulice miasta Vantaa wyjechały pierwsze egzemplarze samojezdnego EZ-10. Rok później autonomiczne busy można było spotkać w Helsinkach, Espoo i Tampere. Pilotażowa operacja zakończyła się w listopadzie.

Finowie, którzy mają aspiracje zostać liderem autonomicznej mobilności, wznawiają testy. Pojazdy ponownie wyjadą na ulice Helsinek, Tallina i Konsberg. Mieszkańcy tych miast mieli już okazję sprawdzić działanie innowacyjnych mikrobusów. W kolejnych latach nieco mniej zaawansowane testy zostaną przeprowadzone w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

- Testy planowane są dopiero w 2019 roku, ale już teraz Referat Mobilności Aktywnej czeka duże wyzwanie, gdyż musimy bardzo dobrze przygotować się do tych badań. Chcemy sprawdzić samojezdny pojazd pod każdym możliwym kątem i wycisnąć z testów jak najwięcej. Wielowymiarowy projekt badawczy ma za zadanie wskazać w praktyce jakie korzyści niesie za sobą zautomatyzowanie transportu zbiorowego. Będziemy przy tym korzystać z wiedzy innych krajów, w tym przede wszystkim Finlandii, która jest najbardziej doświadczona w tej dziedzinie. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie takich rozwiązań na świecie to już tylko kwestia czasu, również w Polsce - tłumaczy Cyprian Maciejewski z biura prasowego Miasta Gdańsk.
Trzeba przyznać, że autonomiczny pojazd prezentuje się dość specyficznie, bo tak naprawdę nie wiadomo gdzie jest jego przód, a gdzie tył. EZ-10 mierzy 4 m długości, 2 m szerokości i 2,75 m wysokości, a rozstaw osi to 2,8 m. Takie wymiary pozwalają przewieźć sześciu pasażerów w pozycji stojącej. Ponadto mikrobus został wyposażony w podest ułatwiający podjazd wózkowi inwalidzkiemu.

Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób. Niewielki samojezdny pojazd pomieści sześć osób.

Opinie (115) 7 zablokowanych

  • (1)

    Juz widzę sytuacje jak dzesica zaparkowla swoje Q7 i wystaje na ulice i podjeżdża taki wynalazek z jednej strony Q7 z drugiej linia ciągła auto się zatrzyma i korek gwarantowany,bo kumputerek zobaczy 2 przeszkody i nie przejedzie.Ludzie gdzie my zmierzamy?.Po za tym jaki będzie sens kursu na prawo jazdy za lat jak każdemu brajanowi bogatszy Janusz kupi takie ustrojstwo?

    • 9 1

    • Przynajmniej brajan nie będzie mógł staranować twojego bmw jak tylko poczuje w sobie ducha rajdowcy, albo zapomni że wypił o jedno piwo za dużo ale do domu niedaleko.

      • 0 0

  • Zgrożenia autononomicznych samochodów

    Ciekawe czy ktoś na to zwraca uwagę - kiedy sprzęt elektroniczny (dom, samochód, odkurzacz, cokolwiek) przejmuje kontrolę nad użytkownikiem?

    • 5 0

  • Bez kierowcy - tylko po co?

    • 4 0

  • gratulacje - to jest swoiste wyróżnienie skoro testy sa tylko w paru miastach (1)

    • 0 2

    • Podziekuj najgorszym kierowcom w Polsce których unas jest najwiecej.

      To dlatego wybrali Gdańsk.

      • 0 1

  • Takie coś zamiast melexów (2)

    i będzie spokój (chyba) bo to wie jak ma jechać, nie stanie na zakazie, nie zajedzie drogi, nie pobije konkurencji.... itp

    • 45 3

    • może gdyby to zastąpiło TAXI (1)

      Algorytm zawsze znajdzie adres i optymalną trasę, automat zawsze wyda resztę i paragon. Plus wszystkie wyżej wymienione korzyści z kultury na drodze.

      • 4 1

      • xDD

        I fajne, wygląda na to że za kilka lat, możemy poozbyć się taksówkarzy, którzy cannot into konkurencja

        • 2 1

  • dajcie mu rejestrację GWE

    żeby było wiadomo że trzeba na niego uważać

    • 6 1

  • I przynajmniej będzie powód żeby podnieść ceny biletów komunikacji miejskiej.

    • 1 0

  • Przypomina mi się...

    ... robot kolejkowy z Alternatywy 4.
    Obstawiam, że to pudełko utknie na pierwszym skrzyżowaniu gdzie chamscy kierowcy wykorzystają od razu jego uprzejmość.
    A z drugiej strony to może przydałaby się koncepcja bezzałogowego magistratu - byłoby to o wiele przydatniejsze.

    • 6 1

  • Powinien być większy
    Dla pocieszenia 6osób+pies :)

    • 0 0

  • Budyń kupi do kupowania mieszkań albo do zbierania łapówek

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie ptaki żywią się rybami?

 

Najczęściej czytane