• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (92)
  • Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni.
  • Cięcie wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.
  • Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy



Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 



Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch



Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił  sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    A czy nasze tęgie rządowe umysły wymyśliły do czego wykorzystać słynną stępkę?
    Może jako przycisk do papieru na sasinowe zestawy do głosowania?

    • 20 19

    • (2)

      Stępka khe khe khe ale beka khe khe khe
      Pod każdym postem o promach będziecie narzekać na tą stępkę?

      • 6 16

      • ty możesz na Tuska, bo wiadomo stępka to jego wina

        • 16 4

      • Bo to grande sciema była i tani PR dla ciemnego suwerena

        • 10 2

    • sasinowe zestawy już nie istnieją, przemielili je znienacka... :O) (1)

      • 12 2

      • PiSpadek taki...

        • 7 3

  • (9)

    Ktoś może wie dlaczego pżm (albo ogólnie firmy z europy) rejestrują statki na bahamach czy innych liberiach?

    Rzadszy serwis? Brak praw pracowniczych?

    Jak to taki narodowy czempion to czemu nie ma regulacji pozwalających na pracę pod polską banderą?

    • 8 16

    • Jak nie wiadomo o co chodzi..?

      • 9 0

    • nie opłaca się

      • 9 0

    • (2)

      Podatki

      • 11 0

      • (1)

        no dobra, ale w tej chwili nic nie dostajemy z tych podatków, bo są pod inną banderą.

        dlaczego nie ma takich regulacji, że skoro mamy dostawać nic, to może lepiej dostać 1%?

        • 1 4

        • zapytaj parkingowego

          • 7 0

    • W Europie bo to wredne Helmuty, a w Polsce bo to optymalizacja kosztów narodowego przewoźnika (1)

      • 8 3

      • Ha, ha, ha. Dobre.

        • 6 3

    • Podatki

      Kolego widać że coś tam słyszałem.Tutaj chodzi o milionowe podatki.Nie o załogi to jest symbol w wydatkach armatora.Serwis ?

      • 2 1

    • Podatki

      Jezeli do tej pory nie zajarzyłes to nie pisz.Marynarzem nie jestes i nie będziesz

      • 3 2

  • Brawo (14)

    Tylko remontowa może ogarniać w kraju takie tematy...

    • 77 6

    • Remontowa ogrania, bo jest prywata, a nie firmą rządowo-pisowską. (9)

      • 34 12

      • Gdyby rządził Rudy juz by stoczni chyba nie było? (8)

        • 14 20

        • (5)

          poczytaj kto byl menagerem jak zamykano stocznie Gdanska i Gdynia!, to rzad PiS obsadzal Jaworskiego i Smolinskiego na prezesowanie!.

          • 24 7

          • Inwestorzy z Kataru ciągle jadą. (2)

            Donald

            • 8 17

            • Do Lotosu Araby i Ruskie dojechały... no i PiS sprzedał

              • 14 3

            • doczytaj dokladnie!,o konkrety pytaj Rydzyka!.

              • 8 3

          • ze wsparciem propisowskiej Solidarności z Guzikiewiczem i spółką

            • 12 3

          • On może i poczytać , ale kto za niego to zrozumie . Tylko przekazy powtarza.

            • 6 0

        • Stocznie PiS likwidował... jak i kopalnie (1)

          Gdanską PiS rząd sprzedał ruskim a pinokio ponoc odkupił

          • 16 5

          • Hahaha przeciez to tusk

            Wszystko zamykał. I mówił że u nas jest niepotrzebne bo przecież mamy w Hamburgu. To samo nawet mówi teraz gdy budujemy cpk.

            • 1 4

    • tylko.....

      wcale nie jest tak różowo jak myślisz......oni tez maja swoje za uszami..

      • 1 3

    • hmm... (1)

      A dla zachodnich armatorów Remontowa coś też buduje bo cicho jakoś?

      • 3 2

      • Buduje

        Tylko trzeba czytać !

        • 2 0

    • No i ta w Radomiu

      • 1 1

  • Czy Morawiecki pojechał do Włoch ze swoim złotym młoteczkiem przybuć stępę? (3)

    Czy moze to zrobił Sasin?

    • 22 13

    • Więcej telewizji oglądaj...

      • 3 13

    • (1)

      Pojedzie donek i rafałek

      • 2 5

      • Ale to pinokio ma złoty młoteczek ze Szczecina

        W TVP Novosti pokazali

        • 2 1

  • A czemu tego nie buduje Stocznia Radom??? (3)

    • 22 14

    • bo to nie okręt?

      • 7 4

    • Bo nikt konkursu na prezesa nie wygrał

      • 6 0

    • Bo ma pełen portfel zamówień na 10 lat do przodu

      Nie wiedziałeś? ;)

      • 4 0

  • Najlepszy i tak jest "polski gazowiec" z reklam Orlenu. (7)

    Zbudowany w Chinach, nazwa "Lech Kaczyński", a na rufie port macierzysty... Marsylia.

    • 29 7

    • (2)

      Dokładnie, budowa Chiny ( to akurat normalne), właściciel francuski oddział/spółka zależna norweskiego Knutsena, operator techniczny i załogowy Knutsen , rejestr i flaga francuska -port Marsylia, załoga norwesko-filipińska- francuska a TVPis "polski" gazowiec. A można inaczej patrz deal Knutsena z hiszpański Repsolem...

      • 19 3

      • Lewactwo pracujące dla Polaków? Skandal.... (1)

        Statek pływa dla Polski i tak ma być, szkoda, że dopiero teraz a nie od 15 lat...

        • 4 14

        • Ale nie jest Polski i nie ma Polskiej załogi

          Ale pis mingi .... Yarooooozlaaaaaavvvv

          • 15 4

    • (1)

      I co w tym nietypowego - widać jak się znasz na statkach

      • 5 12

      • to nie chodzi o statek , widac ze nie kumasz .

        • 12 3

    • Bo jak pis ming wynajmie dom lub wyczarteruje yacht... to JEGO

      • 8 2

    • Zbudowany

      Nie w Chinach a w Korei Płd.

      • 2 1

  • PO co nam (3)

    promy, jak niemcy mają ?

    • 18 29

    • nudne i stare

      • 13 3

    • Po co pajace jak ty gdy Niemcy mają

      • 10 3

    • Zapytaj Morawieckiego gdzie pływa prom, którego stępkę przybijał parę lat temu...

      • 8 0

  • no właśnie

    Jaworski położył Stocznię Gdańsk a Smoliński Stocznię Gdynia, do dzisiaj piastują ważne funkcje w Państwie, członkowie PIS

    • 34 11

  • Jak tam prom w Szczecinie ? (1)

    • 23 6

    • Prom w Szczecinie? Ni ma i nie bendzie.

      • 13 1

  • A co z zerowym na ktory podatnicy zaplacili 15 mln , za rdze . (1)

    Ze Szczecina .

    • 20 1

    • Propaganda w TVP dla ciemnego ludu nie ma ceny

      • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Grzyby jadalne to:

 

Najczęściej czytane