• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Remontowa" rozpoczęła budowę drugiego promu dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (92)
  • Cięcie pierwszych blach oznacza start technologicznego procesu produkcji promu w stoczni.
  • Cięcie wykonano w technologii plazmowej za pomocą przecinarki CNC z głowicą 3D, umożliwiającą cięcie stali i stopów metali z jednoczesnym tzw. fazowaniem krawędzi.
  • Każdy prom będzie się składał z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji.

W Gdańskiej Stoczni Remontowa rozpoczęła się budowa drugiego promu zakontraktowanego przez spółkę Polskie Promy dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z promów jest już na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty.



Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 roku. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Remontowa scala, ale budują też trójmiejscy podwykonawcy



Budowa pierwszego z promów rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dziś jest na etapie budowy sekcji oraz scalania gotowych bloków w segmenty. Jednostka ma zostać oddana do użytku na przełomie 2024/25 roku.

Kadłuby są produkowane i montowane w GSR, ale z wielu sekcji powstających częściowo przy udziale różnych firm podwykonawczych z Trójmiasta. Każdy prom będzie składał się z sześciu bloków kadłuba i siedmiu bloków nadbudówki, które zostaną zbudowane z 265 osobnych sekcji. Jeden kadłub będzie ważył 11 tysięcy ton.

Promy będą napędzane czterema silnikami LNG typu dual-fuel ze wspomaganiem bateryjnym, zasilanymi skroplonym gazem ziemnym oraz paliwem typu diesel używanym do inicjacji zapłonu. Zamiast konwencjonalnych śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, co usprawni manewrowanie w portach. Napęd LNG, który będzie zastosowany na nowych promach, ograniczy emisję CO2 o około jedną czwartą wobec stosowanych obecnie rozwiązań w podobnych jednostkach. 



Nowy program Batory i "wypełnianie luki" promem z Włoch



Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety, zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów.

W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił  sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy w 2024 roku.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (14)

    Tylko remontowa może ogarniać w kraju takie tematy...

    • 77 6

    • hmm... (1)

      A dla zachodnich armatorów Remontowa coś też buduje bo cicho jakoś?

      • 3 2

      • Buduje

        Tylko trzeba czytać !

        • 2 0

    • Remontowa ogrania, bo jest prywata, a nie firmą rządowo-pisowską. (9)

      • 34 12

      • Gdyby rządził Rudy juz by stoczni chyba nie było? (8)

        • 14 20

        • Stocznie PiS likwidował... jak i kopalnie (1)

          Gdanską PiS rząd sprzedał ruskim a pinokio ponoc odkupił

          • 16 5

          • Hahaha przeciez to tusk

            Wszystko zamykał. I mówił że u nas jest niepotrzebne bo przecież mamy w Hamburgu. To samo nawet mówi teraz gdy budujemy cpk.

            • 1 4

        • (5)

          poczytaj kto byl menagerem jak zamykano stocznie Gdanska i Gdynia!, to rzad PiS obsadzal Jaworskiego i Smolinskiego na prezesowanie!.

          • 24 7

          • On może i poczytać , ale kto za niego to zrozumie . Tylko przekazy powtarza.

            • 6 0

          • Inwestorzy z Kataru ciągle jadą. (2)

            Donald

            • 8 17

            • doczytaj dokladnie!,o konkrety pytaj Rydzyka!.

              • 8 3

            • Do Lotosu Araby i Ruskie dojechały... no i PiS sprzedał

              • 14 3

          • ze wsparciem propisowskiej Solidarności z Guzikiewiczem i spółką

            • 12 3

    • No i ta w Radomiu

      • 1 1

    • tylko.....

      wcale nie jest tak różowo jak myślisz......oni tez maja swoje za uszami..

      • 1 3

  • Hmmm... Drugi?! (5)

    Kto ma takie super wiadomości... A gdzie jest pierwszy? Bo jakoś nie kojarzę. Bo na Północnej jest budowana jedna sekcja i nie widziałem żeby na GSRce było coś scalane, a tym bardziej budowane. No ale propaganda musi być...

    • 6 6

    • (1)

      A masz wejście na teren GSR? Bo jak tak to podaj nr przepustki to ci cofnę uprawnienia bo ewidentnie masz poważne problemy ze wzrokiem

      • 5 2

      • Cofnąć

        to sobie możesz tą papkę którą karmisz się z TVP

        • 0 0

    • A ty chłopcze

      widziałeś kiedyś sekcję i blok obok siebie? Małe i duże? Jak masz coś ze wzrokiem, to idź do lekarza. Od oczu.

      • 4 0

    • Północna ma najmnieszy blok ze wszystkich wiec efekty u nich widać szybciej, na GSR blok jest 3 razy większy niż na północnej, obecnie jest zrobiony do 3ciego pokładu

      • 3 2

    • W TVP już 4 pływają

      • 3 2

  • Po co w Polsce gdy można we Włoszech (2)

    We włoskiej stoczni Visentini powstaje prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Na wiosnę tego roku zaplanowano wodowanie kadłuba, a w drugiej połowie 2024 roku jednostka ma już trafić do eksploatacji.

    • 13 27

    • Czekam aż jojo ubierze sweterek i będzie biegał

      • 1 0

    • szukaja wsrod polakow ludzi do wykonczenia tego statku wiec chyba tak pieknie nie jest

      • 5 1

  • Promy dla PŻM (4)

    Wszystko ok tylko hotel z PŻB lub z innych promowych firm.Zwykły parasol z masówki tam się nie dostanie.PŻM kiedys super firma teraz badziewie z kadrą srednia 60 lat.Byłem trzy kontrakty i jak tylko miałem problem z zębem to po zejściu już byłem skreślony.

    • 5 15

    • Tak samo Unity Line. Dobra praca tylko dla swoich nawet jak jesteś inżynierem po AM ze stosem certyfikatów.

      • 2 0

    • Prezes i jego tajemnice

      Zapytany o koszty odpowiedział, że są to dane utajnione. Umowa została podpisana z włoskim armatorem, statek jest budowany w stoczni Visentini. Dodał, że prom będzie pływał na linii Świnoujście-Ystad.

      • 6 0

    • (1)

      O czym ty pieprzysz?!

      • 6 2

      • No że u dentysty był.

        • 13 0

  • A klasyfikatorem (5)

    Będzie DNV. Gdzie jest PRS???

    • 11 6

    • PRS

      PRS się zasiedzial na kormoranach czy innych miecznikach

      • 1 0

    • (1)

      A co to PRS nadaje sie na holowniki albo na barki
      A napewno nie na promy

      • 3 0

      • Tak

        Tak jak i ty do komentarzy.

        • 1 1

    • Klasyfikator

      Gdzie PRS?? a w czarnej sempiternie!

      • 1 0

    • Będzie PiSRS

      Bo PRS nie udało się być potęgą nawet w TVP

      ale ten no...Polski Rejestr Statków certyfikuje drony

      • 5 3

  • Marnotrawstwo+nieudacznictwo+indolencja

    To podsumowanie działań PiSu ma morzu.

    • 5 1

  • Budują jak w szczecinie ,oby nie (1)

    Znając zapał naszych włodarzy, oby to się nie skończyło jak w szczecinie, idą wybory i nagle budują, obiecują, a puzniej lipa

    • 2 2

    • Godzilla

      Dostałem udaru czytając ten komentarz

      • 0 0

  • Coekawy artyklu .

    Ciekawy artykuł ale zamiast pisać że "scala" mogli napisać łączy i buduje . Ale tak to ok . A najlepiej łączy sekcje w statek.

    • 1 2

  • Ale to musi bolec Peło bardzo i ich namiestnika (5)

    • 12 22

    • Prom budowany w prywatnej stoczni ma boleć kogoś z po??? (3)

      Chyba ciebie boli, ale główka.

      • 8 1

      • W TVPutin pewnie podali że pis buduje za swoje (2)

        • 5 1

        • Tak jak tunel na wyspę Wolin . Pisuary już otworzyły. (1)

          • 3 1

          • W TVP zapomnieli podac ile kasy z UE było

            • 2 1

    • Ale co ma bolec? Prom? Po 8 latach?

      Ile nakradli na planach tego w Szczecinie?

      Pozatym tych promów jeszcze nie ma...

      • 13 3

  • Czy Morawiecki pojechał do Włoch ze swoim złotym młoteczkiem przybuć stępę? (3)

    Czy moze to zrobił Sasin?

    • 22 13

    • (1)

      Pojedzie donek i rafałek

      • 2 5

      • Ale to pinokio ma złoty młoteczek ze Szczecina

        W TVP Novosti pokazali

        • 2 1

    • Więcej telewizji oglądaj...

      • 3 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Głowica w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym to:

 

Najczęściej czytane