• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska "trójka" uczy najefektywniej. Licea w rankingu EWD

Wioleta Stolarska
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Na pierwszy miejscu wśród trójmiejskich szkół znalazło się III Liceum Ogólnokształcące im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

Które liceum najlepiej i najefektywniej uczy w Trójmieście? Gdzie uczniowie robią największe postępy w nauce? Po raz kolejny według wskaźnika EWD na czele rankingu znalazło się III LO w Gdyni, zaraz za nim uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, a na trzeciej pozycji V LO w Gdańsku. Dane dotyczące wskaźnika przyrostu wiedzy w ogólniakach, czyli tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej, w latach 2020-2022 opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.



Czy podczas wyboru szkoły kierujesz się rankingami?

EWD to wskaźnik efektywności nauczania w danej szkole, który pozwala zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Do jego wyliczenia wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów - tym razem pod lupę wzięto lata 2020-2022.

Wynik to efekt porównania wyników egzaminu maturalnego - czyli wyniku "na wyjściu" ze szkoły - z wynikami z egzaminu gimnazjalnego - czyli wynikami "na wejściu" do szkoły. Wskaźniki EWD służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki ze względu na większą rzetelność ich oszacowań zależną w dużej mierze od liczby danych. Poza tym wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół. Wskaźniki EWD z uwagi na sposób ich obliczania służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Co istotne, z powodu likwidacji gimnazjów w 2019 roku tegoroczne wyniki EWD są ostatnimi z serii tych, które porównywały wyniki matury krajowej z wynikami egzaminu gimnazjalnego. Jeśli w kolejnych latach analizy EWD nadal będą prowadzone, dotyczyć będą porównania wyników egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej z maturą kończącą szkołę średnią.

Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022 Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022

Gdzie najlepiej i najefektywniej uczą licea w Trójmieście?



Po raz kolejny okazało się, że najbardziej efektywnie i najlepiej na Pomorzu uczą nauczyciele w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.

- Łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych gdyńska "trójka" osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD w Trójmieście i na Pomorzu, a także znalazła się w wąskim gronie kilku liceów o najwyższej wartości wskaźnika EWD w Polsce - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni. - Bez wątpienia wskaźnik EWD dla III LO w Gdyni byłby jeszcze wyższy, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki maturalne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza językiem angielskim także języki: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski), a przede wszystkim gdyby uwzględniano wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje 25 proc. wszystkich absolwentów gdyńskiej "trójki" z danego rocznika. W 2022 r. III LO w Gdyni ukończyło 203 absolwentów, którzy osiągnęli znakomite wyniki na maturze krajowej (163) organizowanej przez CKE - Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie (poprzez OKE-Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku) oraz na maturze międzynarodowej (40) organizowanej przez IBO - International Baccalaureate Organization - podkreśla.
Licea w Trójmieście z najwyższym wskaźnikiem EWD (okres 2020-2022):
  1. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  2. I Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 7,6
  3. V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 6,6
  4. I Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,7
  5. II Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,4
  6. Gdańskie Liceum Autonomiczne 5,3
  7. II Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 4,5
  8. III Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,9
  9. ex aequo: VIII Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk, XX Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,8

Licea i technika z Trójmiasta w rankingu Licea i technika z Trójmiasta w rankingu "Perspektyw". Która szkoła jest najlepsza?
Licea (wybrane) o najwyższym wskaźniku EWD w Polsce - łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych:
  1. V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego - Kraków 13,6
  2. XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego - Warszawa 12,9
  3. XIII Liceum Ogólnokształcące - Szczecin 11,8
  4. VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV - Warszawa 11,1
  5. III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
  6. Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej - Wrocław 10,6
  7. XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, 2 SLO im. Pawła Jasienicy oddział Solec, II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku 10,4
  8. V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie 10,2
  9. XVIII LO im. Jana Zamoyskiego, Warszawa 10
  10. XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, VII LO im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, XVII LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Warszawie 9,5
  11. V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej 9,3
  12. XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej Kielce 9
  13. Bednarska Szkoła Realna, VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie 8,9
  14. III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach 8,7
  15. I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie 8,6
  16. LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie 8,3
  17. XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Warszawie 8,2
  18. Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu 8
  19. II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, Słupsk 7,8

W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • W tym roku postanowiłam sprawdzić, ile warta jest matura. Zrobiłam test maturalny z języka francuskiego nie znając tego języka. (2)

    Na stronie arkusze.pl zrobiłam pełen egzamin i uzyskałam 32%. Czyli zdałam maturę z francuskiego, a nie potrafię sklecić ani jednego zdania w tym języku. Egzaminy tak są pisane, aby zdać.

    • 12 10

    • To chyba niemożliwe, bo skoro nie znasz francuskiego, to jak napisałaś wypracowanie. (1)

      jak zdałeś test na zrozumienie ze słuchu? A jak ci poszedł ustny. Zdałeś część pisemnego,ale tylko część.

      • 5 0

      • Z chlopakiem

        Oczywiscie

        • 2 2

  • A jak ze wskaźnikiem PKM?

    szkoły do których uczniowie najczęściej dojeżdżają PKMką podobno dają największą szansę na karierę w zarządzie dużej firmy. Ważny jest też wskaźnik PKS i HGW

    • 13 0

  • gdyńskie VI LO tak spadło?

    Kiedyś konkurowało z III LO, a teraz nawet nie ma w rankingu. Smutne.

    • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    (6)

    W teorii obiektywny wskaźnik, w praktyce cierpi na to samo co zwykłe patrzenie na wyniki.
    Uczniowie z ambicjami są nadreprezentowani w szkołach, o których jest opinia, że dobrze uczą, co sprawia że osiągane wyniki są lepsze.

    Z drugiej strony jeśli jesteś uczniem z ambicjami/rodzicem to jakie lepsze kryterium.

    • 72 3

    • W praktyce też obiektywny. Może go nie zrozumiałeś... (4)

      Np. II i XX LO z Gdańska mają prawie identyczne wyniki z matur z matmy (ok 112% średniej). Ale jeśli chodzi o EWD to II jest na 0, a XX na +5 - co znaczy, że uczniowie tej drugiej znacząco podnieśli swój poziom w stosunku do średniej z punktu startowego jakim był egz. 8 klasisty. Innymi słowy do XX trafili uczniowie obiektywnie gorsi z matmy, ale po 4 latach dorównali do tych z II.

      • 15 2

      • (3)

        Dokładnie tak - do 2 liceum trafili uczniowie, którzy już są zdolni ze sprawdzanych przedmiotów, którzy już mają dobre wyniki w nauce i chcę to kontynuować. A do XX trafili uczniowie z gorszymi wynikami w szkole podstawowej, a nauczycielom udało się podciągnąć poziom.

        • 5 0

        • (2)

          I byłoby to prawdziwie, gdyby nie fakt, że wg artykułu II liceum ma wskaźnik +4,5, a XX ma wskaźnik +3,8

          • 2 0

          • To chyba usredniony wynik. (1)

            Na stronie cke można sprawdzić wyniki dla poszczególnych przedmiotów.

            • 4 1

            • I znalazłem.W tm roku rozszerzona matma w 20 lo znacznie gorzej niż w 8 lo, nabór maja lepszy.

              • 0 0

    • technikum

      • 4 3

  • Ale głupoty wynikające z treści (2)

    Moja córka w szkole podstawowej nie otrzymała promocji do następnej klasy ale tym się nie przekonaliśmy. W technikum była jedną z najlepszych uczennic z listami pochwalnymi na czele. Po maturze zdała na Politechnikę o kierunku Budowa Portów i Nadbrzeży to było dla nie wystarczająca wiedza ukończyła wydział Elektroniki -- przysięgam nigdy nie dawaliśmy dzieciakom ( naszym ) żadnych korepetycji gdyż nie było nas na nie stać mamy czworo dzieci). Bieda aż piszczała ale wszystkie wykształcone i jesteśmy z tego dumny i rodzicami . Pozdrawiam Zofia

    • 10 14

    • Budowa Portów i Nabrzeży? To pewno na Politechnice Szczecińśkiej, w Gdańsku nie ma takiego kierunku.

      U nas jest tylko Inżynieria Morska i Brzegowa.

      • 4 0

    • Dlaczego głosowałaś na NIE

      • 0 0

  • Niestety, ale

    w 3ce to uczniowie sami uczą się efektywnie pomimo kadry nauczycielskiej...

    Po prostu lepszy młody materiał ludzki.

    • 15 6

  • Jedna sprawa to szkoła a druga

    to nauczyciele. W ambitnym liceum może być nauczyciel który postawi 6 a w innym za taką samą wiedze inny nauczyciel da 5.

    • 9 0

  • Na pewno nie te ktore wpuszczaja do kadr oszolomow od 4 liter

    • 2 0

  • (2)

    Niezrozumiała jest dla mnie metodologia. Skoro np. do III LO dostają się osoby z bardzo dobrymi wynikami z egzaminu ósmoklasisty, a wcześniej z gimnazjum to o jakim progresie jest mowa???? Na wejściu było wysoko i na wyjściu z LO też to o jakim przyroście jest mowa???

    • 16 4

    • To nie cud, tylko efekt domina (1)

      Otóż wygląda to tak: do trójki trafiają uczniowie z najlepszymi wynikami, najbardziej zmotywowani, najlepiej przygotowani, no i często najzdolniejsi. Takich trudno zepsuć, bo wiedzą czego chcą. Zdolny i dobrze przygotowany uczeń szybciej przyswaja wiedzę, niż uczeń przeciętny, stąd efekty wzrostu takie wyśrubowane. Gdyby zrobić eksperyment i w trójce utworzyć klasę uczniów przeciętnych, to przyrost byłby na takim poziomie, jaki widzimy w przeciętnych liceach. Oto jest wyjaśnienie cudu gdyńskiej trójki.

      • 8 1

      • Uczniowie słabi i mniej zdolni zawsze będą ciągnąć średnią klasy/szkoły w dół.

        • 4 0

  • Moze dane ze szkol srednich polaczymy z liczba prob i samobojstw uczniow danych szkol. Smutne, ale prawdziwe....

    • 27 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Piknik "Rodzina, Zdrowie, Nauka = Merito"

w plenerze, warsztaty, kiermasz, zajęcia rekreacyjne

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

W jakiej gdańskiej dzielnicy znajduje się najwięcej pomników przyrody?

 

Najczęściej czytane