- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (48 opinii)
- 2 Rusza rekrutacja do szkoły średniej 2024/25. Jak zapisać się i wybrać klasę? (18 opinii)
- 3 Zwyciężyli w Odysei Umysłów w Polsce. Czeka ich finał w USA (16 opinii)
- 4 Egzamin ósmoklasisty 2024. Mamy arkusze z angielskiego (10 opinii)
- 5 Egzamin ósmoklasisty 2024. Arkusz z matematyki (27 opinii)
- 6 Egzamin ósmoklasisty 2024. Zobacz arkusze (42 opinie)
Gdyńska "trójka" uczy najefektywniej. Licea w rankingu EWD
Które liceum najlepiej i najefektywniej uczy w Trójmieście? Gdzie uczniowie robią największe postępy w nauce? Po raz kolejny według wskaźnika EWD na czele rankingu znalazło się III LO w Gdyni, zaraz za nim uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku, a na trzeciej pozycji V LO w Gdańsku. Dane dotyczące wskaźnika przyrostu wiedzy w ogólniakach, czyli tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej, w latach 2020-2022 opublikowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Wynik to efekt porównania wyników egzaminu maturalnego - czyli wyniku "na wyjściu" ze szkoły - z wynikami z egzaminu gimnazjalnego - czyli wynikami "na wejściu" do szkoły. Wskaźniki EWD służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.
Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki ze względu na większą rzetelność ich oszacowań zależną w dużej mierze od liczby danych. Poza tym wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół. Wskaźniki EWD z uwagi na sposób ich obliczania służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.
Co istotne, z powodu likwidacji gimnazjów w 2019 roku tegoroczne wyniki EWD są ostatnimi z serii tych, które porównywały wyniki matury krajowej z wynikami egzaminu gimnazjalnego. Jeśli w kolejnych latach analizy EWD nadal będą prowadzone, dotyczyć będą porównania wyników egzaminu ósmoklasisty w szkole podstawowej z maturą kończącą szkołę średnią.
Ranking szkół średnich w Trójmieście. Najlepsze licea i technika 2022
Gdzie najlepiej i najefektywniej uczą licea w Trójmieście?
Po raz kolejny okazało się, że najbardziej efektywnie i najlepiej na Pomorzu uczą nauczyciele w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni.
- Łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych gdyńska "trójka" osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD w Trójmieście i na Pomorzu, a także znalazła się w wąskim gronie kilku liceów o najwyższej wartości wskaźnika EWD w Polsce - mówi Wiesław Kosakowski, dyrektor III LO w Gdyni. - Bez wątpienia wskaźnik EWD dla III LO w Gdyni byłby jeszcze wyższy, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki maturalne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza językiem angielskim także języki: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski), a przede wszystkim gdyby uwzględniano wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje 25 proc. wszystkich absolwentów gdyńskiej "trójki" z danego rocznika. W 2022 r. III LO w Gdyni ukończyło 203 absolwentów, którzy osiągnęli znakomite wyniki na maturze krajowej (163) organizowanej przez CKE - Centralną Komisję Egzaminacyjną w Warszawie (poprzez OKE-Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Gdańsku) oraz na maturze międzynarodowej (40) organizowanej przez IBO - International Baccalaureate Organization - podkreśla.
Licea w Trójmieście z najwyższym wskaźnikiem EWD (okres 2020-2022):
- III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
- I Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 7,6
- V Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 6,6
- I Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,7
- II Liceum Ogólnokształcące - Sopot 5,4
- Gdańskie Liceum Autonomiczne 5,3
- II Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 4,5
- III Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,9
- ex aequo: VIII Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk, XX Liceum Ogólnokształcące - Gdańsk 3,8
Licea i technika z Trójmiasta w rankingu "Perspektyw". Która szkoła jest najlepsza?
Licea (wybrane) o najwyższym wskaźniku EWD w Polsce - łącznie w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz humanistycznych:
- V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego - Kraków 13,6
- XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego - Warszawa 12,9
- XIII Liceum Ogólnokształcące - Szczecin 11,8
- VIII Liceum Ogólnokształcące im. Władysława IV - Warszawa 11,1
- III Liceum Ogólnokształcące - Gdynia 11
- Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej - Wrocław 10,6
- XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, 2 SLO im. Pawła Jasienicy oddział Solec, II Liceum Ogólnokształcące w Białymstoku 10,4
- V Liceum Ogólnokształcące im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie 10,2
- XVIII LO im. Jana Zamoyskiego, Warszawa 10
- XXXIII LO Dwujęzyczne im. Mikołaja Kopernika w Warszawie, VII LO im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, XVII LO im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Warszawie 9,5
- V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej 9,3
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, Liceum Ogólnokształcące im. św. Jadwigi Królowej Kielce 9
- Bednarska Szkoła Realna, VI Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Reytana w Warszawie 8,9
- III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach 8,7
- I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie 8,6
- LXVII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Warszawie 8,3
- XLI Liceum Ogólnokształcące im. Joachima Lelewela w Warszawie 8,2
- Liceum Ogólnokształcące nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu 8
- II Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza, Słupsk 7,8
W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania, wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.
Miejsca
Opinie (148) 6 zablokowanych
-
2022-10-31 18:06
W tym roku postanowiłam sprawdzić, ile warta jest matura. Zrobiłam test maturalny z języka francuskiego nie znając tego języka. (2)
Na stronie arkusze.pl zrobiłam pełen egzamin i uzyskałam 32%. Czyli zdałam maturę z francuskiego, a nie potrafię sklecić ani jednego zdania w tym języku. Egzaminy tak są pisane, aby zdać.
- 12 10
-
2022-10-31 20:32
To chyba niemożliwe, bo skoro nie znasz francuskiego, to jak napisałaś wypracowanie. (1)
jak zdałeś test na zrozumienie ze słuchu? A jak ci poszedł ustny. Zdałeś część pisemnego,ale tylko część.
- 5 0
-
2022-11-01 09:53
Z chlopakiem
Oczywiscie
- 2 2
-
2022-11-01 01:21
A jak ze wskaźnikiem PKM?
szkoły do których uczniowie najczęściej dojeżdżają PKMką podobno dają największą szansę na karierę w zarządzie dużej firmy. Ważny jest też wskaźnik PKS i HGW
- 13 0
-
2022-10-31 23:30
gdyńskie VI LO tak spadło?
Kiedyś konkurowało z III LO, a teraz nawet nie ma w rankingu. Smutne.
- 10 1
-
2022-10-31 10:22
Opinia wyróżniona
(6)
W teorii obiektywny wskaźnik, w praktyce cierpi na to samo co zwykłe patrzenie na wyniki.
Uczniowie z ambicjami są nadreprezentowani w szkołach, o których jest opinia, że dobrze uczą, co sprawia że osiągane wyniki są lepsze.
Z drugiej strony jeśli jesteś uczniem z ambicjami/rodzicem to jakie lepsze kryterium.- 72 3
-
2022-10-31 13:36
W praktyce też obiektywny. Może go nie zrozumiałeś... (4)
Np. II i XX LO z Gdańska mają prawie identyczne wyniki z matur z matmy (ok 112% średniej). Ale jeśli chodzi o EWD to II jest na 0, a XX na +5 - co znaczy, że uczniowie tej drugiej znacząco podnieśli swój poziom w stosunku do średniej z punktu startowego jakim był egz. 8 klasisty. Innymi słowy do XX trafili uczniowie obiektywnie gorsi z matmy, ale po 4 latach dorównali do tych z II.
- 15 2
-
2022-10-31 16:23
(3)
Dokładnie tak - do 2 liceum trafili uczniowie, którzy już są zdolni ze sprawdzanych przedmiotów, którzy już mają dobre wyniki w nauce i chcę to kontynuować. A do XX trafili uczniowie z gorszymi wynikami w szkole podstawowej, a nauczycielom udało się podciągnąć poziom.
- 5 0
-
2022-10-31 16:28
(2)
I byłoby to prawdziwie, gdyby nie fakt, że wg artykułu II liceum ma wskaźnik +4,5, a XX ma wskaźnik +3,8
- 2 0
-
2022-10-31 19:49
To chyba usredniony wynik. (1)
Na stronie cke można sprawdzić wyniki dla poszczególnych przedmiotów.
- 4 1
-
2022-10-31 22:24
I znalazłem.W tm roku rozszerzona matma w 20 lo znacznie gorzej niż w 8 lo, nabór maja lepszy.
- 0 0
-
2022-10-31 12:31
technikum
- 4 3
-
2022-10-31 18:08
Ale głupoty wynikające z treści (2)
Moja córka w szkole podstawowej nie otrzymała promocji do następnej klasy ale tym się nie przekonaliśmy. W technikum była jedną z najlepszych uczennic z listami pochwalnymi na czele. Po maturze zdała na Politechnikę o kierunku Budowa Portów i Nadbrzeży to było dla nie wystarczająca wiedza ukończyła wydział Elektroniki -- przysięgam nigdy nie dawaliśmy dzieciakom ( naszym ) żadnych korepetycji gdyż nie było nas na nie stać mamy czworo dzieci). Bieda aż piszczała ale wszystkie wykształcone i jesteśmy z tego dumny i rodzicami . Pozdrawiam Zofia
- 10 14
-
2022-10-31 20:34
Budowa Portów i Nabrzeży? To pewno na Politechnice Szczecińśkiej, w Gdańsku nie ma takiego kierunku.
U nas jest tylko Inżynieria Morska i Brzegowa.
- 4 0
-
2022-10-31 18:30
Dlaczego głosowałaś na NIE
- 0 0
-
2022-10-31 19:25
Niestety, ale
w 3ce to uczniowie sami uczą się efektywnie pomimo kadry nauczycielskiej...
Po prostu lepszy młody materiał ludzki.- 15 6
-
2022-10-31 18:27
Jedna sprawa to szkoła a druga
to nauczyciele. W ambitnym liceum może być nauczyciel który postawi 6 a w innym za taką samą wiedze inny nauczyciel da 5.
- 9 0
-
2022-10-31 18:11
Na pewno nie te ktore wpuszczaja do kadr oszolomow od 4 liter
- 2 0
-
2022-10-31 15:50
(2)
Niezrozumiała jest dla mnie metodologia. Skoro np. do III LO dostają się osoby z bardzo dobrymi wynikami z egzaminu ósmoklasisty, a wcześniej z gimnazjum to o jakim progresie jest mowa???? Na wejściu było wysoko i na wyjściu z LO też to o jakim przyroście jest mowa???
- 16 4
-
2022-10-31 16:06
To nie cud, tylko efekt domina (1)
Otóż wygląda to tak: do trójki trafiają uczniowie z najlepszymi wynikami, najbardziej zmotywowani, najlepiej przygotowani, no i często najzdolniejsi. Takich trudno zepsuć, bo wiedzą czego chcą. Zdolny i dobrze przygotowany uczeń szybciej przyswaja wiedzę, niż uczeń przeciętny, stąd efekty wzrostu takie wyśrubowane. Gdyby zrobić eksperyment i w trójce utworzyć klasę uczniów przeciętnych, to przyrost byłby na takim poziomie, jaki widzimy w przeciętnych liceach. Oto jest wyjaśnienie cudu gdyńskiej trójki.
- 8 1
-
2022-10-31 17:26
Uczniowie słabi i mniej zdolni zawsze będą ciągnąć średnią klasy/szkoły w dół.
- 4 0
-
2022-10-31 16:29
Moze dane ze szkol srednich polaczymy z liczba prob i samobojstw uczniow danych szkol. Smutne, ale prawdziwe....
- 27 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.