• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gimnazja trójmiejskie, które nauczają efektywnie. Ranking

Katarzyna Mikołajczyk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt. Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt.

Raport na temat wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla gimnazjów pokazuje wkład trójmiejskich szkół w wyniki nauczania, w oparciu o porównanie osiągnięć ucznia na początku i na końcu nauki w danej szkole. Sprawdziliśmy, które gimnazja w Trójmieście uczą najefektywniej zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych.



Czy wybierając szkołę dla dziecka kierujesz się jej pozycją w rankingach?

Metoda EWD pozwala określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy i polega na zestawieniu umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły uczniowie, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury.

O EWD pisaliśmy w kontekście oceny efektywności pracy trójmiejskich liceów w styczniu 2015 r.

Wskaźnik EWD ilustruje postępy

Do czego mogą się przydać informacje o EWD? Dzięki nim rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się, która szkoła naucza najbardziej efektywnie i gdzie wyniki z egzaminów końcowych wypadają najlepiej. Żeby jednak móc sugerować się danymi z EWD, trzeba mieć pewną wiedzę na temat ich działania.

- Wskaźnik EWD pokazuje, czy w danej szkole uczniowie zrobili większy/mniejszy postęp niż w innych szkołach o podobnym składzie uczniowskim ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne. Ten postęp, nawet relatywnie duży, w przypadku słabszych uczniów, nie musi gwarantować miejsca w najlepszym liceum w mieście, ale większy postęp zwiększa szansę na lepszą szkołę - tłumaczy dr Ewa Stożek, lider Pracowni EWD Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. - Te dwa wskaźniki (EWD szkoły i procent sukcesów rekrutacyjnych) nie mogą być ze sobą powiązane także dlatego, że do rekrutacji wykorzystuje się głównie wynik egzaminacyjny, a EWD pokazuje wkład szkoły w ten wynik, a nie jego wysokość.
Wysokie EWD to nie wszystko

Wysoki wskaźnik EWD nie oznacza automatycznie pierwszego miejsca szkoły w rankingach opartych na wynikach egzaminów.

- Wkład szkoły w wynik egzaminacyjny może być podobnie wysoki w szkole z uczniami o niskich wynikach na sprawdzianie, jak i w szkole z uczniami wybitnymi - tłumaczy dr Ewa Stożek. - Model jest tak skonstruowany, że nie faworyzuje żadnej z tych szkół - prawdopodobieństwo zdobycia wysokiej EWD jest takie samo. Praktyka pokazuje jednak, że w szkołach słabszych trudniej jest ją uzyskać.
Wyniki osiągnięte przez trójmiejskie gimnazja pokazują, że wysoki wskaźnik EWD w tym wypadku idzie w parze z osiągnięciami ich uczniów na egzaminach końcowych.

10 gimnazjów trójmiejskich z najwyższym wskaźnikiem

Zdecydowanym liderem w rankingu EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, mieszczące się przy ul. Osiek. Ogólny wynik, jaki zdobyła szkoła wynosi 18,2 pkt (z czego 7 punktów stanowią przedmioty humanistyczne, a 11,2 matematyczno-przyrodnicze). Równie imponujący wynik, bo 18,9 pkt, szkoła osiągnęła w poprzednim trzyletnim okresie (2012-2014) przeanalizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Na drugim miejscu, z wynikiem 15,8 pkt uplasowało się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku. Szkoła prowadzona przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zdobyła 6,8 pkt z przedmiotów humanistycznych oraz 9 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niewiele słabiej wypadła ona we wskaźnikach z lat 2012-2014, zdobywając wówczas w sumie 13,4 pkt.

Ostatnie miejsce na podium przypadło też Gimnazjum im. Św. Jana de la Salle w Gdańsku. W okresie 2013-2015 szkoła uzyskała 15,7 pkt - 6,5 za część humanistyczną i 9,2 za matematyczno-przyrodniczą. Według wskaźników EWD za okres 2012-2014 szkoła osiągnęła wynik 13,1 pkt.

Warto też wspomnieć o szkołach spoza podium, które wciąż dobrze wypadły w raporcie EWD. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się też takie szkoły, jak: Gimnazjum nr 24 w Gdyni z łączną liczbą punktów 15,6 pkt (5 pkt za część humanistyczną, 10,6 za matematyczno-przyrodniczą), Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku, wchodzące w skład Zespołu Szkół Katolickich im. Św. Kazimierza, z wynikiem 14,2 (część humanistyczna 5 pkt, część matematyczno-przyrodnicza 9,2 pkt). Na szóstym miejscu znalazła się kolejna szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, które zdobyło 14,1 pkt, w tym 4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 9,6 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dalej mamy II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, z wynikiem 13,2 pkt (przedmioty humanistyczne 4,7, a matematyczno-przyrodnicze 8,5 pkt). Na ósmym miejscu mamy Gimnazjum Katolickie przy parafii św. Andrzeja Boboli w Gdyni z 10 punktami (2,5 pkt za przedmioty humanistyczne i 7,5 pkt za matematyczno-przyrodnicze). Na 9. miejscu znalazła się szkoła katolicka z Gdyni, niepubliczne Gimnazjum Jezuitów z wynikiem 9,8 pkt (szkoła zdobyła 3,6 pkt w części humanistycznej i 6,2 w matematyczno-przyrodniczej), a 10. miejsce zajęły ex aequo: Gimnazjum nr 33 z Gdańska i Sopockie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 8,1 pkt (Gimnazjum nr 33 zdobyło w części humanistycznej 2,6, a 5,5 w matematyczno-przyrodniczej, natomiast szkoła z Sopotu odpowiednio: 2,1 i 6 pkt).

Korzystając z zestawienia EWD warto pamiętać, że jest ono narzędziem przeznaczonym przede wszystkim dla dyrektorów szkół i nauczycieli, którym interpretacja wyników punktacji pozwala wyciągnąć wnioski co do ich pracy i ewentualnych zmian, które należałoby wprowadzić.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • mam wrażenie, że to "lokowanie produktu"...same płatne szkoły najlepsze? (1)

    moja córka skończyła gimnazjum nr 8 w Gdańsku, byliśmy i jesteśmy z tej szkoły bardzo zadowoleni.

    • 11 1

    • ,

      Czy to naprawdę jest takie trudne do zrozumienia? Najlepsze ponieważ najefektywniejsze i żadna szkoła publiczna nie łapie się do pierwszej dziesiątki.

      • 0 0

  • Największe postępy uzyskuje się z dzieci zaniedbanych

    Takich co niewiele umieją, ale maja potencjał. Indywidualna praca nad dzieckiem pozostawionym samemu sobie w podstawówce, bo rodzice robią karierę, albo leżą i pachną. I nagle w okolicach gimnazjum okazuje się, że dziecko na słabe wyniki, że nie potrafi i nie chce się uczyć. Wtedy bierze się pieniądze z kupki "kolejne wakacje na Bahamach" i inwestuje w dziecko, tzn. posyła sie do takiej szkoły, która jest znana z tego, że za pieniądze zajmuje się nastolatkiem i wyciąga go z dołka. Ponieważ robi to za pieniądze, nie trafiają tam dzieci zaniedbane z blokowisk, tylko zaniedbane z domków. I takie gimnazjum może za te pieniądze opłacić pedagoga i wyrobić dobre wskaźniki postępu.
    No bo jaki postęp zrobi prymus, albo geniusz? Miał same szóstki, albo nie same za to olimpiady i na koniec gimnazjum ma same szóstki tudzież olimpiady. Czyli progres od max do max, pochodna zero. takie gimnazja szczycą się pozycjami z top 10, ale wskaźniki poprawy mają słabe, bo do nich walą drzwiami i oknami prymusi oraz geniusze i nie dostają się zaniedbane dzieci, co uniemożliwia pedagogom realizację postępu, zmusza ich tylko do utrzymywania wysokiego poziomu.

    • 9 3

  • masło maślane a głupiemu radość,

    też ale ranking, ciekawe ilu dyrektorom humor poprawia,
    a realnie to nic z tego nie wynika, ciekawe jak sprawdzają umiejętności na początku? a jak na końcu?
    a to wcale nie musi być zasługa nauczycieli tylko uczniów którzy przykładają się do nauki, lub konieczności korzystania z korepetycji (teraz pełno tego) lub dzięki nieco "pobłażliwemu" systemowi wystawiania ocen ,
    kto ich tam sprawdzi .... ech...

    • 8 0

  • Podajcie może wysokość czesnego na Osieku,oraz tzw.wpisowego. To naprawdę cenna informacja.

    • 2 0

  • Ściska wszystkim tyłki... (2)

    Ale ten naród jest zawistny. Strasznie Wam wszystkim ściska tyłki. Padają pytania o kwoty. Osiek to ponad tysiak miesięcznie i co z tego? 90% kończących tą szkołę ma otwarty start na kolejnych dobrych powtarzam dobrych uczelniach, bardzo często w Anglii, Francji lub USA (dzięki wynikom dostają stypendia i późniejsza edukacja nic ich nie kosztuje). Nie będę się tutaj rozpisywać bo nie ma z kim rzeczowo rozmawiać. Typowi polacy, katole-patole.

    • 2 3

    • ściska wszystkim tyłki....

      wyniki są, bo każdy laureat olimpiady ma wejście do tej szkoły za free lub prawie za free-. Mimo to Osiek nie wypuszcza takich geniuszy by od razy szli na studia, jeszcze liceum przed nimi. Uczą się w wyścigu szczurów , pod takim ciśnieniem, ze ratują ich dragi. Jeśli mieliby obowiązek przyjmować dzieci " z rejonu" średnia by bardzo spadła. Artykuł był pisany na zamówienie, a może dzieci rodziców niezamożnych mieliby okazję zapoznać się z rankingiem rejonówek? Przecież tu też są szkoły lepsze i gorsze. Ja osobiście zamawiam taki ranking

      • 0 0

    • ściska wszystkim tyłki....

      Stypendia zagraniczne dotyczą opłat za studia, nie zawsze pokrywają 100% czesnego, jeszcze trzeba się utrzymać za granicą. Są uczelnie na których jest zakaz pracy (dorabiania) tylko na pierwszym roku, ale są też takie gdzie w ogóle nie wolno pracować . Możesz być geniuszem , ale nadal z Polski niewiele osób stać.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie ptaki cenione przez staropolskich kucharzy żyją w okolicy Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane