• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gimnazja trójmiejskie, które nauczają efektywnie. Ranking

Katarzyna Mikołajczyk
13 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt. Liderem najnowszego zestawienia EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, z ogólnym wynikiem 18,2 pkt.

Raport na temat wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (EWD) dla gimnazjów pokazuje wkład trójmiejskich szkół w wyniki nauczania, w oparciu o porównanie osiągnięć ucznia na początku i na końcu nauki w danej szkole. Sprawdziliśmy, które gimnazja w Trójmieście uczą najefektywniej zgodnie z danymi opublikowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych.



Czy wybierając szkołę dla dziecka kierujesz się jej pozycją w rankingach?

Metoda EWD pozwala określić rozwój uczniów w zdobywaniu wiedzy i polega na zestawieniu umiejętności, z jakimi przyszli do szkoły uczniowie, z wynikami, z którymi opuszczają jej mury.

O EWD pisaliśmy w kontekście oceny efektywności pracy trójmiejskich liceów w styczniu 2015 r.

Wskaźnik EWD ilustruje postępy

Do czego mogą się przydać informacje o EWD? Dzięki nim rodzice i uczniowie mogą dowiedzieć się, która szkoła naucza najbardziej efektywnie i gdzie wyniki z egzaminów końcowych wypadają najlepiej. Żeby jednak móc sugerować się danymi z EWD, trzeba mieć pewną wiedzę na temat ich działania.

- Wskaźnik EWD pokazuje, czy w danej szkole uczniowie zrobili większy/mniejszy postęp niż w innych szkołach o podobnym składzie uczniowskim ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne. Ten postęp, nawet relatywnie duży, w przypadku słabszych uczniów, nie musi gwarantować miejsca w najlepszym liceum w mieście, ale większy postęp zwiększa szansę na lepszą szkołę - tłumaczy dr Ewa Stożek, lider Pracowni EWD Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. - Te dwa wskaźniki (EWD szkoły i procent sukcesów rekrutacyjnych) nie mogą być ze sobą powiązane także dlatego, że do rekrutacji wykorzystuje się głównie wynik egzaminacyjny, a EWD pokazuje wkład szkoły w ten wynik, a nie jego wysokość.
Wysokie EWD to nie wszystko

Wysoki wskaźnik EWD nie oznacza automatycznie pierwszego miejsca szkoły w rankingach opartych na wynikach egzaminów.

- Wkład szkoły w wynik egzaminacyjny może być podobnie wysoki w szkole z uczniami o niskich wynikach na sprawdzianie, jak i w szkole z uczniami wybitnymi - tłumaczy dr Ewa Stożek. - Model jest tak skonstruowany, że nie faworyzuje żadnej z tych szkół - prawdopodobieństwo zdobycia wysokiej EWD jest takie samo. Praktyka pokazuje jednak, że w szkołach słabszych trudniej jest ją uzyskać.
Wyniki osiągnięte przez trójmiejskie gimnazja pokazują, że wysoki wskaźnik EWD w tym wypadku idzie w parze z osiągnięciami ich uczniów na egzaminach końcowych.

10 gimnazjów trójmiejskich z najwyższym wskaźnikiem

Zdecydowanym liderem w rankingu EWD jest Gdańskie Autonomiczne Gimnazjum, mieszczące się przy ul. Osiek. Ogólny wynik, jaki zdobyła szkoła wynosi 18,2 pkt (z czego 7 punktów stanowią przedmioty humanistyczne, a 11,2 matematyczno-przyrodnicze). Równie imponujący wynik, bo 18,9 pkt, szkoła osiągnęła w poprzednim trzyletnim okresie (2012-2014) przeanalizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Na drugim miejscu, z wynikiem 15,8 pkt uplasowało się I Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku. Szkoła prowadzona przez Społeczne Towarzystwo Oświatowe zdobyła 6,8 pkt z przedmiotów humanistycznych oraz 9 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Niewiele słabiej wypadła ona we wskaźnikach z lat 2012-2014, zdobywając wówczas w sumie 13,4 pkt.

Ostatnie miejsce na podium przypadło też Gimnazjum im. Św. Jana de la Salle w Gdańsku. W okresie 2013-2015 szkoła uzyskała 15,7 pkt - 6,5 za część humanistyczną i 9,2 za matematyczno-przyrodniczą. Według wskaźników EWD za okres 2012-2014 szkoła osiągnęła wynik 13,1 pkt.

Warto też wspomnieć o szkołach spoza podium, które wciąż dobrze wypadły w raporcie EWD. Dobrymi wynikami mogą pochwalić się też takie szkoły, jak: Gimnazjum nr 24 w Gdyni z łączną liczbą punktów 15,6 pkt (5 pkt za część humanistyczną, 10,6 za matematyczno-przyrodniczą), Publiczne Katolickie Gimnazjum w Gdańsku, wchodzące w skład Zespołu Szkół Katolickich im. Św. Kazimierza, z wynikiem 14,2 (część humanistyczna 5 pkt, część matematyczno-przyrodnicza 9,2 pkt). Na szóstym miejscu znalazła się kolejna szkoła Społecznego Towarzystwa Oświatowego, III Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, które zdobyło 14,1 pkt, w tym 4,5 pkt z przedmiotów humanistycznych i 9,6 pkt z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. Dalej mamy II Społeczne Gimnazjum STO w Gdańsku, z wynikiem 13,2 pkt (przedmioty humanistyczne 4,7, a matematyczno-przyrodnicze 8,5 pkt). Na ósmym miejscu mamy Gimnazjum Katolickie przy parafii św. Andrzeja Boboli w Gdyni z 10 punktami (2,5 pkt za przedmioty humanistyczne i 7,5 pkt za matematyczno-przyrodnicze). Na 9. miejscu znalazła się szkoła katolicka z Gdyni, niepubliczne Gimnazjum Jezuitów z wynikiem 9,8 pkt (szkoła zdobyła 3,6 pkt w części humanistycznej i 6,2 w matematyczno-przyrodniczej), a 10. miejsce zajęły ex aequo: Gimnazjum nr 33 z Gdańska i Sopockie Autonomiczne Gimnazjum z wynikiem 8,1 pkt (Gimnazjum nr 33 zdobyło w części humanistycznej 2,6, a 5,5 w matematyczno-przyrodniczej, natomiast szkoła z Sopotu odpowiednio: 2,1 i 6 pkt).

Korzystając z zestawienia EWD warto pamiętać, że jest ono narzędziem przeznaczonym przede wszystkim dla dyrektorów szkół i nauczycieli, którym interpretacja wyników punktacji pozwala wyciągnąć wnioski co do ich pracy i ewentualnych zmian, które należałoby wprowadzić.

Miejsca

Opinie (73) 2 zablokowane

  • xxx (1)

    Skoro takie dobre sa te gimnazja to czemu dzieciaki po zajeciach szkilnych uczeszczaja na korepetycje. Za moich czasow jak szkola dobrze uczyla i uczen byl pojetny to na korepetycje nie byly potrzebne

    • 13 1

    • Dokładnie, jak uczeń potrzebuje korepetycji to znaczy, że jest z nim coś nie tak.

      • 3 2

  • ...a kto jest założycielem szkoły na ul. Osiek ???

    ... może to się przekłada na wyniki ?

    • 6 1

  • W tytule artykułu zabrakło jednego słowa (2)

    Powinno być Płatne Gimnazja Trójmiejskie.
    Gimnazja, gdzie nie ma obowiązku przyjmowania dzieci z rejonu i mogą sobie selekcjonować dzieciaki.

    • 21 1

    • Osiek selekcjonuje ale np. de la Salle nie selekcjonuje - liczy się kolejność zgłoszenia

      • 0 0

    • A także rodziców ,niestety.

      • 0 0

  • Reklama

    Proponuje stworzyć ranking najlepszych studentów i pokazać z jakich gimnazjów i liceów się wywodzą. Obawiam się, że niewiele z tych szkół byłoby na tej liście. Dla mnie to jest zmanipulowana reklama dla "ambitnych" rodziców uczniów szkół podstawowych.

    • 16 1

  • Na dobry wynik w nauce wpływa dobry uczeń i dobry nauczyciel.
    Wszystkie dzieci należy uczyć, ale czy wszyscy nauczyciele nadają się do nauczania?

    • 8 1

  • Łatwo jest się chwalić sukcesami wyselekcjonowanych prymusów (2)

    Do tych szkół przyjmowane są dzieci po ostrej selekcji osiągnięć, często uzdolnione ponad przeciętną. Szkoły nie muszą się zbytnio wysilać, bo nadgorliwi rodzice i potencjał tych dzieciaków powoduje, że wyniki nie są zasługą szkół. Z tych szkół usuwa się dzieci wymagające większej uwagi, nie osiągające najwyższych średnich, sprawiających jakiekolwiek problemy wychowawcze - nota bene problemem wychowawczym jest to, że dziecko rozmawia na lekcji lub zadaje nauczycielowi trudne pytania.
    To są samonapędzające się fabryki dobrych wyników.
    Poza tym parcie na wyścig szczurów jest okropne w tych szkołach - nie masz wyników? jesteś nikim.

    • 22 2

    • (1)

      Nie, no jasne, że lepiej takie dzieci stłamsić w szarej masie przeciętności, poddać mobbingowi za kujoństwo i zaszczuć ze wszystkich stron. Wtedy szara masa jest zadowolona, bo nic i nikt nie uzmysławia jej jej szarości i przeciętności. Prawda? Ludzie nie są tacy sami, mają różne potencjały i możliwości. I to rzutuje na szkołę i na dalsze życie. I można to zmienić tylko w jedną stronę - uwalić wszystkich do poziomu gleby. W drugą się nie da - z przeciętniaków i głąbów nie zrobi się orłów. I właśnie opcję pierwszą w dużej mierze oferują szkoły tzw. publiczne. Wiem o czym piszę, uwierz.

      • 3 0

      • uwierz

        Wiem o czym piszę, bo właśnie zabrałem dziecko z jednej z tych szkół.

        • 0 0

  • to jest arykół dla ludzi, którzy nie byli nauczani zbyt efektywnie, (2)

    ponieważ jego wartość merytoryczną można schować w kieszeń.

    • 4 1

    • czyli w sam raz dla Ciebie :)

      • 2 1

    • Duża powierzchnia kół. Po prostu ary kół.

      arykół

      • 3 1

  • EWD nie tylko dla gimnazjum a też dla liceum?

    czy aby egzamin maturalny nie jest po liceum? początek artykułu patrz, bo to już EWD nie tylko dla gimnazjum a też dla liceum by było, jeżeli porównać wynik szóstoklasisty i wynik maturalny?

    W przypadku gimnazjów porównuje się więc rezultaty sprawdzianu szóstoklasisty z wynikami egzaminów maturalnych.

    • 1 0

  • Na pewno nie polecam Gimnazjum nr 3 na Chełmie

    Są tacy którzy decydują się na to gimnazjum ze względu na jego bliskosć a to duży błąd.
    Szkoła jest w fatalnym stanie a jej wyposażenie pochodzi niemal w całości z lat 80 XX wieku
    W szkole są nieszczelne okna które trudno otworzyć. Zimą w klasach jest zimno a wiosną i latem duszno.
    W szkole jest bardzo duża ilość uczniów a klasy są celowo przepełniane aby zaoszczędzić na zatrudnieniu nauczycieli.
    W ponad 30 osobowych klasach nie ma mowy o nauce na średnim poziomie.
    Dzieci które w szkole podstawowej miały najwyższe noty i liczne osiągnięcia bardzo się uwsteczniają w tym gimnazjum z powodu zbyt licznych klas.
    Nauczyciele często się zmieniają co także negatywnie wpływa na poziom prowadzonych zajęć.
    Jeśli dziecko nie miało kontaktu z używkami to po nauce w tej szkole można być pewnym że spróbuje wszystkiego bo taki tam jest klimat.
    Klasy tematyczne to oszukiwanie uczniów i rodziców bo w każdej klasie profilowej zajęcia są prowadzone na jednakowo miernym poziomie a odpowiadają za to dyrektor który organizuje naukę w przepełnionych klasach jak i nauczyciele dyplomowani czyli formalnie nauczyciele z gatunku nic mi nie możecie zrobić.
    Do szkoły uczęszcza duża ilość młodzieży zachowująca się odmiennie niż przystało na ucznia delikatnie to ujmując. Nauczyciele a szczególnie pedagog tzw wychowawcy i dyrektor to akceptują.
    Makijaż w stylu lampucery palenie papierosów na okolicznych placach zabaw zażywanie leków "przeciwkaszlowych" używanie telefonów nawet podczas lekcji czy ciąża nastolatki w tej szkole to codzienność.
    Jak nie będziecie mieli szczęścia to niestety po ukończeniu gimnazjum możecie zamiast syna/córki mieć konkretną patologię.
    I niech was nie zmyli patron szkoły bo nawet nauczyciele religii czyli przedmiotu bezstresowego mówią że mają dosyć uczniów a to za sprawą atmosfery panującej w szkole.
    Jeśli wasze dziecko tam trafi będzie musiało równać w dół aby się nie wyróżniać i nie mieć kłopotów których nikt nie rozwiąże a jedynym rozwiązaniem będzie zmiana szkoły.
    Jednym słowem gimnazjum nr 3 na Chełmie to w opinii nie tylko komisji egzaminacyjnej szkoła straconych szans /szkoła wymagająca pomocy.

    • 7 2

  • Prywata (2)

    Przecież to są dane samych prywatnych gimnazjów, gdzie średnio placi się czesne 1.000zł/m-c. Kogo na to stać to stac tez na prywatne korepetycje po lekcjach. Więc nic dziwnego skad takie wyniki

    • 5 0

    • Ale wiesz i widziałeś te tabuny dzieci z GAG na korepetycjach? Czy tylko tak Ci się wydaje? Bo jeśli nie znasz tematu od środka to nie powtarzaj zasłyszanych bzdur.

      • 1 1

    • .

      No nie same płatne, dwa gimnazja państwowe..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Konferencja TEDx SANS!

100 zł
konferencja, forum

Gdynia ScienceSlam

sesja naukowa

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Do chorób cywilizacyjnych nie zaliczamy:

 

Najczęściej czytane