• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Humanistyczna część do poprawki

Katarzyna Wiatroszak
15 czerwca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Średni wynik egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej był w Pomorskiem tak słaby, że stawia to nas na przedostatnim miejscu w kraju. Najlepiej zdali go uczniowie w Gdyni, a najgorzej w małych miejscowościach powiatu słupskiego.

Wyniki egzaminu kończącego szkołę ogłoszono wczoraj. Składał się on z części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej. Wyniki testu w całej Polsce pokazują, że wiedza z przedmiotów ścisłych sprawia młodzieży więcej kłopotów niż humanistyczna, z testu matematyczno-przyrodniczego przeciętny gimnazjalista otrzymał średnio ponad
6 punktów mniej.

W naszym województwie jest jednak inaczej - z części humanistycznej mamy o blisko 1,5 punktu niższy wynik od średniej krajowej.

Pomorskie znalazło się w związku z tym na przedostatnim miejscu wśród 16 województw w Polsce. Część matematyczno-przyrodniczą nasi uczniowie napisali przyzwoicie - na poziomie średniej kraju i na ósmym miejscu wśród województw.

Od lat najlepsze wyniki osiągają uczniowie z Gdyni. Nieźle też zaprezentowali się gimnazjaliści z Gdańska, Sopotu i Słupska, jednak ich rówieśnicy mieszkający na prowincji mają wyniki znacznie słabsze.
Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim. Średnie wyniki egzaminu gimnazjalnego z części humanistycznej i matematycznej w województwie pomorskim.
Irena Pancer, p.o. pomorski kurator oświaty

Uczniowie tylko z jednego województwa napisali część humanistyczną słabiej od naszych. A to już bardzo wyraźny sygnał do pracy. Podobnie było w poprzednich sześciu latach, kiedy ten egzamin był przeprowadzany, ale to nas nie usprawiedliwia. Wyniki różnic w powiatach są bardzo wyraźne i trzeba się im przyjrzeć. Te, które od lat znajdują się w ogonie, potrzebują pomocy. Do tej pory wskazywaliśmy im błędy, pokazywaliśmy, jak słabo wypadają na tle innych, ale metody naprawy pozostawialiśmy im samym. Widać, że wciąż nie dają sobie z tym rady, więc będziemy im pomagać. Przeanalizujemy tzw. wartość dodaną, czyli to, z jaką wiedzą uczeń do szkoły przyszedł, a z jaką ją opuścił. Jeśli uczniowie nie robią postępów przez trzy lata nauki w gimnazjum, trzeba będzie zmusić nauczycieli i dyrekcję do większej pracy. Od września wskażemy konkretne metody działania, możliwości dokształcania nauczycieli, źródła finansowania zajęć wyrównawczych i dodatkowych dla uczniów, które pozwolą im się rozwijać.
Gazeta WyborczaKatarzyna Wiatroszak

Opinie (34) 2 zablokowane

  • dysleksja ?!

    Nie widzę związku- moje dziecko ma dysleksję i ma maksymalną ilość punktów z humanki ( na świad,.oceny -5,6) , z przyr- matem-niewiele mniej.

    Dyslektycy i ich 'błędy" były brane pod uwagę- dłuższy czas pisania, tekst na głos czytany...nota bene, u nas czytała biologica ( sorry, ale inaczej nie nazwę), i komentowała: "po co ja mam to czytać , też coś" czytała z błędami, fafluniła"

    potem poganiała moje dziecko- skończyło pisać ostatnie, że ona chce już isć do domu...

    sama jestem nauczycielem, ale choć nie w smak mi to przyznać, brać nauczycielska opuściła poziom ! ! !

    dodam , że dysleksję pięknie " leczymy" ZA DARMO w Poradni Psych-pedagogicznej -każda szkoła ma swój rejon- w necie jest wszystko ,

    tylko, że rodzice się tym w ogóle nie interesują - na ogłoszenie w kilku szkolach, odpowiedzialo 6 matek !!!!!

    • 0 0

  • to tak zdawała ta młodzież, co to z Gombrowiczem, Kafką i Dostojewskim za pan brat?

    • 0 0

  • A ty "prostak stasio fiedorowicz " glupi jak but jestes...

    ponad dwadziescia lat temu byla wybitnym nauczycielem matemetyki w Zespole Szkol Morskich w Gd-ku
    pozdr

    • 0 0

  • błędne koło

    i może w końcu teraz zrozumiecie, jak bardzi potrzeba podwyżek w szkole? i dla lekarzy?
    skoro macie tyle zastrzeżeń do nauczycieli, to zrozumcie, że permanenty brak pieniędzy latami doprowadza często albo do zmiany pracy i zostają ci najsłabsi, albo do zniechęcenia i kiepskego wykonywania zawodu.
    gdyby nauczyciele mieli większe możliwości, aby wyjeżdżać, mielibysmy ten sam problem co z lekarzami. na razie - o tym się nie mówi, ale jestem przekonana, że ten problem się pojawi - coraz więcej dobrze wykształconych nauczycieli z pasją zmienia zawód, bo po prostu nie ma za co żyć.
    i jeszcze jedno - nie przeczę, że jest wielu nauczycieli kiepskich. ale znam też bardzo dużo dobrych nauczycieli, których uczniowie zdają świetnie egzaminy. niestety jednak są to tylko ci uczniowie, którzy z domu bądź nie wiadomo skąd jeszcze nie przynoszą nastawienia, że wszystko jest bez sensu, że po co się uczyć tego czy tamtego, że przecież i jakoś to będzie, że w razie czego wezmę korki, jedne i kolejne, że przecież czytanie książej nie przyda się w życiu itp. itd.
    aha i ostatnia sprawa - programy są przeładowane a godzin mało, no i często ciężko je zreazlizować. i nieraz rozumiem też dzieci, które nie mają siły na dodatkowe zajęcia czy czytanie. ciężko to u nich przezwyciężyć.
    najlepiej szybko i jednoznacznie znaleźć winnego - nauczyciel. oczywiście, że bardzo często tak. ale to naprawdę bardziej złozony problem.

    • 0 0

  • żenada

    jak słucham tych genialnych mamus jakie to ich dzieci sa bezbronne a Ci na uczyciele to nietykalni. Naprawde żenada. Cały problem leży w relacji ucznia wogóle do jakiejkolwiek pracy. Jestem przekonany ze lezeli uczniowi zalezy na przyszlosci to go zaden nauczyciel nie zrazi. A w rzeczywistosci to uczniowie popadaja w coraz wiekszy marazm. Niemowiac o rodzicach ktorzy coraz mniej poswiecaja uwagi pociechom albo przymykaja oko a to z uwagi ma wiek a to na cos innego. A najbardziej drazni mnie jak rodzice rozwiazuja problemy pociech zajeciami wyrownujacymi lub korkami. Przeciez to tylko i wylacznie oznaka lenistwa rodzicow. Rodzice wciaz sie tlumacza ze ich dziecko potrzebuje jeszcze pomocy (kilku zlotych na korki) aby wkoncu zrozumiec material. Smiechu warte jak nie chce nie zrozumie. Powinni się kłaść nacisk na zainteresowaniem zajęciami. Przykład -Jak było w szkole - Normalnie. Zero konwersacji Rodziców z dzieckiem. I tak na okrągło.
    Ale maprawde to mnie martwi coraz słabszy nacisk na przedmioty ścisłe w szczególności matematykę . W najbliższym czasie zabraknie nam inżynierów a ludzie coraz bardziej odchodzą od tego kierunku. Szkoda tego potencjału powinno sie wprowidzic jakis program poprawy poziomu matematyki w szkolach a mniej martwic sie o kilka lektur (choc nie u mniejszam w zadnym stopniu roli przed. hum.)
    Czy tylko komuna mogla wtrybic ludziom wartosc przedmiotow i studiow technicznych?

    • 0 0

  • jak 80% dzieci ma dysleksję ( z opiniami) to jak może Gdańsk być suuuuuuuuuuper humanistyczny?

    • 0 0

  • Tak trzymać!

    Cześć humanistyczna to tylko klepanie bzdur na temat jakiegoś wierszyka i tym podobne terefere. Krótko mówiąc nic nie znaczące pierdoły. Polska potrzebuje umysłów ścisłych i konkretnie patrzących na świat, a nie chodzących z głową w chmurach poetów. Kształcąc miliony brakorobów do niczego nie dojdziemy!!!

    • 0 0

  • po prostu

    Uczniowie nauczyli się już że idee chleba im nie dadzą, liczą się konkrety a nie czytanie cegieł

    • 0 0

  • czyli jestem ponad przeciętną: 42 z humana, 36 z matematycznego...jestem z siebie dumna, podwyższam śrenią:P

    • 0 0

  • "Jeśli uczniowie nie robią postępów przez trzy lata nauki w gimnazjum, trzeba będzie zmusić nauczycieli i dyrekcję do większej pracy. Od września wskażemy konkretne metody działania, możliwości dokształcania nauczycieli (...)"
    O tak! Dam się dokształcić :-) i chętnie pójdę na kolejne (!) studia podyplomowe, tylko proszę, żeby to znowu nie było 2500 za semestr (za trzy semestry to będzie już 7500zł), bo jestem nauczycielem kontraktowym - zarabiam 1300, mam dwoje małych dzieci, do spłacenia kredyt mieszkaniowy, (mam szczęście, że jestem mężatką - sama nie uzyskałabym żadnego kredytu - nie mam zdolności kredytowej) - i w końcu chciałabym czasem kupić coś sobie albo pojechać na wczasy (mam dwa miesiące wakacji i zero kasy, by ten czas jakoś ciekawie spędzić) - a nie tylko ciągle odkładać na poczet kolejnych studiów.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Reklama

Statystyki

Wydarzenia

VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Fizjoterpia Pediatryczna

250 zł
warsztaty, konferencja

Festiwal Dobrego Porodu VI

15 zł
warsztaty, spotkanie, konferencja, targi

Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków

123 zł
konferencja

Sprawdź się

Sprawdź się

Wybierz poziom

Jakie nietypowe rośliny można znaleźć w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

 

Najczęściej czytane